Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 235.
Napsal: 24/2/2020, 05:17
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 235.
Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz., z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byl nakreslen pro Palbu.
Barma, středa a čtvrtek, 21. a 22. ledna 1942.
Po oba dny, 21. a 22. ledna, bombardovaly Blenheimy letiště v Thajsku, tedy Raheng (Tak) a letiště Mesarieng, ze kterých byly podporovány pozemní útočné oddíly Japonců. Každý jednotlivý cíl dostal svých 6 000 liber pum. Blenheimy v tu dobu útočily i na vojáky, kteří se drali do Barmy v Kawkariek Pass . Blenheimy (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk. IV, foto je volně přístupné na několika webech.) také útočily, po ústupu britských jednotek z Moulmeinu (jižní část Barmy při Martabanském zálivu), na japonské jednotky a techniku, která s nimi vstoupila do tohoto města. Japonské útočné jednotky i se svou technikou tak byly nuceny svůj postup omezit jen na noční dobu a ve dne se musely ukrývat v džungli. Až později se situace změnila, o čemž píší Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 262, 263 a dále., slovy, cituji:
"Nyní se (japonské) 15. armádě dostalo plné podpory 4. leteckého pluku, který sem přelétl po službě na Filipínách (o přeletu k příslušnému datu se hovoří v pasáži o Filipínách). Dne 22. ledna byla 5. letecká smíšená divize připravena k operacím a 4. letecký pluk podnikl své první lety nad Barmou. Ki-21 (zde viz foto,

pod kterým je popisek - Mitsubischi_Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech) ze 14. sentai za doprovodu Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) z 50. sentai zaútočily na Moulmein, kde zničily tři sklady a deset železničních vagónů. Nová divize byla rozmístěna na následujících letištích:
´Don Mang u Bangkogu................Velitelství 5. letecké smíšené divize
........................................................Velitelství 4. leteckého pluku
.........................................................8. sentai: ....31 letounů, hlavně Ki-48
........................................................14. sentai:....19 Ki-21
.........................................................62. sentai: ...15 Ki-21
Nakhon Sawan.................................50. sentai: ....31 Ki-27
Phitsanulok........................................31. sentai: ....25 Ki-30
Lampan...............................................Velitelství 10. leteckého pluku
.............................................................70. samostatná čútai: .......4 Ki-15
..............................................................77. sentai:.........................25 Ki-27´"
Barma, pátek dne 23. ledna 1942.
Přílet japonského 4. leteckého pluku se tehdy shodoval s příchodem prvních Hurricanů do Mingaladonu, což je letiště u Rángúnu. Hurricany tam byly přiděleny 17. peruti. Tři Hurricany IIB, které tehdy již byly vybaveny pevnými palivovými nádržemi pod křídly, sem byly přelétnuty Sqn. Ldr. Eldsonem, Pltt. Off. Derekem Fugem a Sgt. ´Biff´Viensenem z RCAF. Všichni tehdy byli příslušníky 136. perutě. Po přistání byli piloti uvítáni Wg. Cdr. Penningtonem-Leghem a Sqn. Ldr. Stonem.
"Šest pilotů za doprovodu polského pilota z Ferry Command, opustilo Káhiru 14. ledna. Letěli přes Habbáníje a Bahrahn a zde, při přistávacím manévru, zachytil letoun Plt. Off. Kitleye o vlnolam a musel zde zůstat. Do Sharjahu přiletěli 17. ledna a do Jirivanu příštího dne. Při příletu do Karáčí ztratil motor letounu Sqn. Ldr. Eldsona BM 911 tlak oleje a také zde musel být ponechán i s Plt. Off. Geoffem Moorhousem a polským průvodcem. Do Dillí (New Delhi) Eldson letěl se starým letounem Z5334 za doprovodu Fugea a Viense, zatímco Moorhousovi se podařilo přelétnout na palubě Hudsonu (zde viz foto

, pod kterým byl popisek RAAF_Lockhed_hudson_8_sqn., foto je volně přístupné na několika webech.). 20. ledna přiletěli do Allabahadu a potom na letiště v Kalkatě, odkud příštího dne přiletěli do Toungooa. Toho rána v 9.15 konečně dosáhli místa určení. Za několik minut po příletu byl ohlášen blížící se japonský nálet.
První útočnou vlnu tvořilo 24 Ki-27 z 50. sentai. Před jejich příletem nad Mingaladon však odstartovala dvě pohotovostní Buffala, která měla napadnout průzkumný letoun nad Zayatkwinem. Avšak dřív než jej měla napadnout, Flt. Lt. Pinckney a Sgt. Christensen vletěli přímo mezi Ki-27.
Zatímco Pickney (W8239) byl u Pegu sestřelen a zabit (v červnu měl být tento pilot vyznamenán Záslužným leteckým křížem, DFC), Christensen jednoho z útočníků sestřelil. Do boje se zapojilo další Buffalo (Plt. Off. Coper), pět P-40 a tři Hurricany (stále ještě s neohrabanými nádržemi pod křídly), které pilotovali Pennington-Legh (BG853), Sqn. Ldr. Stone (Z4726) a Eldson (Z5334).
P-40 bojovaly s Ki-27. Flt. Ldr. Hill a Flt. Ldr. z 2. perutě sestřelili po jednom letounu a Hill ještě přidal pravděpodobný sestřel. Bill Bartling z 1. perutě sestřelil jeden letoun a jeden sestřelil pravděpodobně. Plt. Off. Cooper hlásil poškození jednoho letounu. Při stoupání byly Hurricany napadeny. Stone napsal:
´Pennington-Legh, Jimmy Eldson a já jsme byli v kanceláři Setona Broughalla. Dostali jsme povolení ke startu a já jsem je vedl. Stoupali jsme jihozápadním směrem. 6 000 stop během 15 minut! Na severozápadě asi v 10 000 stopách jsem uviděl hejno letounů. Myslel jsem, že už probíhá souboj, a začal jsem k nim stoupat. Skutečně to bylo hejno armádních stíhaček 97, které byly všude kolem nás.
Asi deset z nich nás okamžitě napadl. S proklatými nádržemi jsem nemohl nic dělat a ani jsem se k střelbě nedostal, zatímco malé štěnice se ve frontě střídaly za mým ocasem a plnily ho děrami - případně si zespodu zastřílely na nádrž pro dálkový let pod pravým křídlem. Když jsem toho měl dost, rozhodl jsem se, že střemhlav zmizím mezi loděmi v ústí řeky.´"
Japonci z 50. sentai si při ztrátě svých dvou Ki-27 nárokovali sestřelení dvou P-40 a jeden pravděpodobný sestřel P-40. Pak také sestřel Buffala a ´Spitfiru´(Hurricanu) a další jeden pravděpodobný sestřel ´Spitfiru´(což byl opět popisovaný Hurricane´).
Přibližně za dvě hodiny poté, proniklo nad Rangún asi tak 12 Ki-30 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Mitsubischi_Ki_30_Ann, foto je volně přístupné na několika webech - poznámka autorů) z japonské 31. sentai. ´Jejich úkolem bylo doprovázet 24 Ki-27 ze 77. sentai. Jenomže japonské bombardéry se opozdily. Když se pak dostaly nad Mingaladon, zjistily, že jsou jejich bombardéry napadeny stíhačkami P-40 (zde viz foto

, na kterém je popisek, RAF_P-40_Tomahawks_1941, foto je volně přístupné na několika webech) z AVG.
"Bombardéry hlásily, že se setkaly s dvanácti stíhačkami, identifikovanými jako P-40, a jedním ´spitfirem´. Druhá peruť zaútočila na Ki-30, identifikované jako armádní bombardéry ´typ 98´. Percy Bartelt nárokoval sestřel tří letounů. Další letouny byly přiznány, Newkirkovi, Brightovi a Petachovi."
Skutečné japonské ztráty u jejich 31. sentai, byly jeden letoun sestřelený, tři těžce poškozené a sedm lehce poškozených letounů. Prakticky byla zasažena celá jednotka". K americkému AVG se přidalo několik pilotů z 1. perutě, kterým se podařilo těžce zaměstnat japonskou 77. stíhací sentai.
"Po sestřelení jedné stíhačky byl Newkirkův letoun těžce poškozen a při přistání na konci dráhy havaroval, avšak pilot se z něj dostal nezraněn. Bert Christman byl opět sestřelen a musel z letounu vyskočit, ale tentokrát nepřežil; jeho tělo bylo objeveno příštího dne prostřílené projektily z kulometu. Třetí letoun byl ztracen při nouzovém přistání Billa Bartlinga v rýžovém poli. Na oplátku k těmto ztrátám Flt. Ldr. Bacon nárokoval sestřelení dvou I-97, Flt. Ldr. Lawror další dva (jeden pravděpodobný), zastupující Sqn. Ldr. Robert Neale (z 1. perutě) jeden sestřel a jeden pravděpodobný a Flt. Ldr. Bob Little (také z 1. peruti) dva pravděpodobné. Neale potom v Moulmeinu nouzově přistál s hořícím motorem.
Ve skutečnosti japonská 77. sentai ztráty neutrpěla. Piloti této jednotky nárokovali sestřely osmi P-40 a čtyři pravděpodobné sestřely. Capt. Eto z 1. čútai, hlásil sestřel tří letounů a jeden pravděpodobný sestřel Lt. Beppu sestřelil jeden a Wt. Off. Kimura sestřelil pravděpodobně jeden. Další letouny sestřelili piloti 2. čútai: Lt. Jamamoto a Wt. Off. Hagiwara dosáhli po jednom jistém a jednom pravděpodobném sestřelu, zatímco Wt. Off. Honma a Sgt. Mai Magašima z 3. čútai měli údajně sestřelit po jednom letounu."
Když bitva skončila a Hurricany (Zde viz foto

, na kterém byl popisek Hurricane z 232. squadrone 1942, foto je volně přístupné na několika webech) se vrátily na zem, zavolal Air Vice-Marshal Stevenson do kanceláře Sqn. Ldr Stoneho a nařídil mu, aby zorganizoval a vedl nálet na Bangkok. Měl přitom použít Hurricany vybavené přepravními nádržemi PHM, pro dálkové lety. O tom Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 265., hovoří slovy, cituji:
"Stone později napsal:
´Chtěl po mně, abych s dálkovými Hurricany napadl letiště v Bangkoku. Byla to hloupá myšlenka. Řekl jsem mu to, ať letí se mnou, a ukázal jsem mu svůj letoun po boji. Z ostatních letounů jsme v noci nádrže odmontovali. Můj letoun vzhledem k nedostatku náhradních dílů už nikdy nevzlétl a při opuštění Rangúnu byl nakonec zapálen. ´
Po náletu odstartoval z Mingaladonu Blenheim ze 113. perutě, který do Moulmeinu převážel pozemní personál AVG na opravu P-40 Boba Neala. O něco později odstartovalo za doprovodu P-40 dalších šest bombardérů této jednotky a úkolem napadnout Raheng. Pro špatné počasí se útok neuskutečnil a bombardéry i s doprovodem se vrátily zpět.. Místo toho později zaútočily na Kawhareik. Při zpátečním letu měl Flg. Off. G. W. N. Bassingthwaighte z RAAF (přátelé ho znali vzhledem k dlouhému příjmení jako ´B 16´) problémy s motorem a byl nucen přistát v Moulmeinu, kde se setkal s 2/Lt. P. G. Bodleyem, SAAF, a s osádkou jeho Blenheimu, který zde přistál dříve.
Australan a jeho osádka přiletěli zpět do Toungooa v Bodleyově letounu."
Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz., z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byl nakreslen pro Palbu.
Barma, středa a čtvrtek, 21. a 22. ledna 1942.
Po oba dny, 21. a 22. ledna, bombardovaly Blenheimy letiště v Thajsku, tedy Raheng (Tak) a letiště Mesarieng, ze kterých byly podporovány pozemní útočné oddíly Japonců. Každý jednotlivý cíl dostal svých 6 000 liber pum. Blenheimy v tu dobu útočily i na vojáky, kteří se drali do Barmy v Kawkariek Pass . Blenheimy (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk. IV, foto je volně přístupné na několika webech.) také útočily, po ústupu britských jednotek z Moulmeinu (jižní část Barmy při Martabanském zálivu), na japonské jednotky a techniku, která s nimi vstoupila do tohoto města. Japonské útočné jednotky i se svou technikou tak byly nuceny svůj postup omezit jen na noční dobu a ve dne se musely ukrývat v džungli. Až později se situace změnila, o čemž píší Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 262, 263 a dále., slovy, cituji:
"Nyní se (japonské) 15. armádě dostalo plné podpory 4. leteckého pluku, který sem přelétl po službě na Filipínách (o přeletu k příslušnému datu se hovoří v pasáži o Filipínách). Dne 22. ledna byla 5. letecká smíšená divize připravena k operacím a 4. letecký pluk podnikl své první lety nad Barmou. Ki-21 (zde viz foto,

pod kterým je popisek - Mitsubischi_Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech) ze 14. sentai za doprovodu Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) z 50. sentai zaútočily na Moulmein, kde zničily tři sklady a deset železničních vagónů. Nová divize byla rozmístěna na následujících letištích:
´Don Mang u Bangkogu................Velitelství 5. letecké smíšené divize
........................................................Velitelství 4. leteckého pluku
.........................................................8. sentai: ....31 letounů, hlavně Ki-48
........................................................14. sentai:....19 Ki-21
.........................................................62. sentai: ...15 Ki-21
Nakhon Sawan.................................50. sentai: ....31 Ki-27
Phitsanulok........................................31. sentai: ....25 Ki-30
Lampan...............................................Velitelství 10. leteckého pluku
.............................................................70. samostatná čútai: .......4 Ki-15
..............................................................77. sentai:.........................25 Ki-27´"
Barma, pátek dne 23. ledna 1942.
Přílet japonského 4. leteckého pluku se tehdy shodoval s příchodem prvních Hurricanů do Mingaladonu, což je letiště u Rángúnu. Hurricany tam byly přiděleny 17. peruti. Tři Hurricany IIB, které tehdy již byly vybaveny pevnými palivovými nádržemi pod křídly, sem byly přelétnuty Sqn. Ldr. Eldsonem, Pltt. Off. Derekem Fugem a Sgt. ´Biff´Viensenem z RCAF. Všichni tehdy byli příslušníky 136. perutě. Po přistání byli piloti uvítáni Wg. Cdr. Penningtonem-Leghem a Sqn. Ldr. Stonem.
"Šest pilotů za doprovodu polského pilota z Ferry Command, opustilo Káhiru 14. ledna. Letěli přes Habbáníje a Bahrahn a zde, při přistávacím manévru, zachytil letoun Plt. Off. Kitleye o vlnolam a musel zde zůstat. Do Sharjahu přiletěli 17. ledna a do Jirivanu příštího dne. Při příletu do Karáčí ztratil motor letounu Sqn. Ldr. Eldsona BM 911 tlak oleje a také zde musel být ponechán i s Plt. Off. Geoffem Moorhousem a polským průvodcem. Do Dillí (New Delhi) Eldson letěl se starým letounem Z5334 za doprovodu Fugea a Viense, zatímco Moorhousovi se podařilo přelétnout na palubě Hudsonu (zde viz foto
, pod kterým byl popisek RAAF_Lockhed_hudson_8_sqn., foto je volně přístupné na několika webech.). 20. ledna přiletěli do Allabahadu a potom na letiště v Kalkatě, odkud příštího dne přiletěli do Toungooa. Toho rána v 9.15 konečně dosáhli místa určení. Za několik minut po příletu byl ohlášen blížící se japonský nálet.
První útočnou vlnu tvořilo 24 Ki-27 z 50. sentai. Před jejich příletem nad Mingaladon však odstartovala dvě pohotovostní Buffala, která měla napadnout průzkumný letoun nad Zayatkwinem. Avšak dřív než jej měla napadnout, Flt. Lt. Pinckney a Sgt. Christensen vletěli přímo mezi Ki-27.
Zatímco Pickney (W8239) byl u Pegu sestřelen a zabit (v červnu měl být tento pilot vyznamenán Záslužným leteckým křížem, DFC), Christensen jednoho z útočníků sestřelil. Do boje se zapojilo další Buffalo (Plt. Off. Coper), pět P-40 a tři Hurricany (stále ještě s neohrabanými nádržemi pod křídly), které pilotovali Pennington-Legh (BG853), Sqn. Ldr. Stone (Z4726) a Eldson (Z5334).
P-40 bojovaly s Ki-27. Flt. Ldr. Hill a Flt. Ldr. z 2. perutě sestřelili po jednom letounu a Hill ještě přidal pravděpodobný sestřel. Bill Bartling z 1. perutě sestřelil jeden letoun a jeden sestřelil pravděpodobně. Plt. Off. Cooper hlásil poškození jednoho letounu. Při stoupání byly Hurricany napadeny. Stone napsal:
´Pennington-Legh, Jimmy Eldson a já jsme byli v kanceláři Setona Broughalla. Dostali jsme povolení ke startu a já jsem je vedl. Stoupali jsme jihozápadním směrem. 6 000 stop během 15 minut! Na severozápadě asi v 10 000 stopách jsem uviděl hejno letounů. Myslel jsem, že už probíhá souboj, a začal jsem k nim stoupat. Skutečně to bylo hejno armádních stíhaček 97, které byly všude kolem nás.
Asi deset z nich nás okamžitě napadl. S proklatými nádržemi jsem nemohl nic dělat a ani jsem se k střelbě nedostal, zatímco malé štěnice se ve frontě střídaly za mým ocasem a plnily ho děrami - případně si zespodu zastřílely na nádrž pro dálkový let pod pravým křídlem. Když jsem toho měl dost, rozhodl jsem se, že střemhlav zmizím mezi loděmi v ústí řeky.´"
Japonci z 50. sentai si při ztrátě svých dvou Ki-27 nárokovali sestřelení dvou P-40 a jeden pravděpodobný sestřel P-40. Pak také sestřel Buffala a ´Spitfiru´(Hurricanu) a další jeden pravděpodobný sestřel ´Spitfiru´(což byl opět popisovaný Hurricane´).
Přibližně za dvě hodiny poté, proniklo nad Rangún asi tak 12 Ki-30 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Mitsubischi_Ki_30_Ann, foto je volně přístupné na několika webech - poznámka autorů) z japonské 31. sentai. ´Jejich úkolem bylo doprovázet 24 Ki-27 ze 77. sentai. Jenomže japonské bombardéry se opozdily. Když se pak dostaly nad Mingaladon, zjistily, že jsou jejich bombardéry napadeny stíhačkami P-40 (zde viz foto

, na kterém je popisek, RAF_P-40_Tomahawks_1941, foto je volně přístupné na několika webech) z AVG.
"Bombardéry hlásily, že se setkaly s dvanácti stíhačkami, identifikovanými jako P-40, a jedním ´spitfirem´. Druhá peruť zaútočila na Ki-30, identifikované jako armádní bombardéry ´typ 98´. Percy Bartelt nárokoval sestřel tří letounů. Další letouny byly přiznány, Newkirkovi, Brightovi a Petachovi."
Skutečné japonské ztráty u jejich 31. sentai, byly jeden letoun sestřelený, tři těžce poškozené a sedm lehce poškozených letounů. Prakticky byla zasažena celá jednotka". K americkému AVG se přidalo několik pilotů z 1. perutě, kterým se podařilo těžce zaměstnat japonskou 77. stíhací sentai.
"Po sestřelení jedné stíhačky byl Newkirkův letoun těžce poškozen a při přistání na konci dráhy havaroval, avšak pilot se z něj dostal nezraněn. Bert Christman byl opět sestřelen a musel z letounu vyskočit, ale tentokrát nepřežil; jeho tělo bylo objeveno příštího dne prostřílené projektily z kulometu. Třetí letoun byl ztracen při nouzovém přistání Billa Bartlinga v rýžovém poli. Na oplátku k těmto ztrátám Flt. Ldr. Bacon nárokoval sestřelení dvou I-97, Flt. Ldr. Lawror další dva (jeden pravděpodobný), zastupující Sqn. Ldr. Robert Neale (z 1. perutě) jeden sestřel a jeden pravděpodobný a Flt. Ldr. Bob Little (také z 1. peruti) dva pravděpodobné. Neale potom v Moulmeinu nouzově přistál s hořícím motorem.
Ve skutečnosti japonská 77. sentai ztráty neutrpěla. Piloti této jednotky nárokovali sestřely osmi P-40 a čtyři pravděpodobné sestřely. Capt. Eto z 1. čútai, hlásil sestřel tří letounů a jeden pravděpodobný sestřel Lt. Beppu sestřelil jeden a Wt. Off. Kimura sestřelil pravděpodobně jeden. Další letouny sestřelili piloti 2. čútai: Lt. Jamamoto a Wt. Off. Hagiwara dosáhli po jednom jistém a jednom pravděpodobném sestřelu, zatímco Wt. Off. Honma a Sgt. Mai Magašima z 3. čútai měli údajně sestřelit po jednom letounu."
Když bitva skončila a Hurricany (Zde viz foto

, na kterém byl popisek Hurricane z 232. squadrone 1942, foto je volně přístupné na několika webech) se vrátily na zem, zavolal Air Vice-Marshal Stevenson do kanceláře Sqn. Ldr Stoneho a nařídil mu, aby zorganizoval a vedl nálet na Bangkok. Měl přitom použít Hurricany vybavené přepravními nádržemi PHM, pro dálkové lety. O tom Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize - Krvavá jatka I. pod titulem - Barma - první útoky, na str. 265., hovoří slovy, cituji:
"Stone později napsal:
´Chtěl po mně, abych s dálkovými Hurricany napadl letiště v Bangkoku. Byla to hloupá myšlenka. Řekl jsem mu to, ať letí se mnou, a ukázal jsem mu svůj letoun po boji. Z ostatních letounů jsme v noci nádrže odmontovali. Můj letoun vzhledem k nedostatku náhradních dílů už nikdy nevzlétl a při opuštění Rangúnu byl nakonec zapálen. ´
Po náletu odstartoval z Mingaladonu Blenheim ze 113. perutě, který do Moulmeinu převážel pozemní personál AVG na opravu P-40 Boba Neala. O něco později odstartovalo za doprovodu P-40 dalších šest bombardérů této jednotky a úkolem napadnout Raheng. Pro špatné počasí se útok neuskutečnil a bombardéry i s doprovodem se vrátily zpět.. Místo toho později zaútočily na Kawhareik. Při zpátečním letu měl Flg. Off. G. W. N. Bassingthwaighte z RAAF (přátelé ho znali vzhledem k dlouhému příjmení jako ´B 16´) problémy s motorem a byl nucen přistát v Moulmeinu, kde se setkal s 2/Lt. P. G. Bodleyem, SAAF, a s osádkou jeho Blenheimu, který zde přistál dříve.
Australan a jeho osádka přiletěli zpět do Toungooa v Bodleyově letounu."