Švédský obrněný motocykl Landsverk L-210

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Švédský obrněný motocykl Landsverk L-210

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Švédský obrněný motocykl Landsverk L-210

Počátkem 30. let zkoumali představitelé armády Dánska možnosti vyzbrojení dánské armády moderními obrněnými vozidly. Vzhledem k omezenému rozpočtu i průmyslových kapacitách ale zároveň hledali i levnější a jednodušší alternativu ke konvenčním obrněncům. S tímto požadavkem se Dánové obrátili na švédskou továrnu Landsverk, která již v předchozích letech experimentovala s konceptem obrněného motocyklu, tj. motocyklu opatřeného pancéřovou nástavbou a hlavňovou výzbrojí. Tento koncept Dánové viděli jako ideální pro své potřeby, zadali proto Landsverku objednávku na vývoj obrněné motorky dle vlastních požadavků. Výsledné vozidlo obdrželo tovární označení Landsverk L-210, a jeho první prototyp spatřil světlo světa v roce 1932. Dánové pak motorku označili jako F.P.3 (Førsøkspanser 3 = Testovací obrněné vozidlo č. 3).
Jako základ inženýři Landsverku použili motocykl Harley-Davidson VL poháněný motorem o objemu 1200 cc a výkonu 22 kW. Tento druh motocyklu v té době dánská armáda široce využívala pro spojovací a průzkumné úkoly, a měla tudíž k dispozici dostatek kusů vhodných k případné konverzi. K pravé straně motocyklu byla připevněna sajdkára nesoucí lafetu s lehkým kulometem Madsen. V dánských službách byla tato zbraň komorována na náboj 8×58mm Krag, a nabíjela se ze shora vkládaného zásobníku. Nejviditelnějším prvkem konstrukce ale byla pancéřová nástavba kryjící celou motorku. Řidič motorky byl pancířem zcela chráněn zepředu a zezadu, zatímco z boku byla nástavba částečně otevřená. Pancéřováním disponovala i sajdkára, střelce z kulometu pak kryl pancéřový štít na lafetě kulometu. Řidič motorky měl k dispozici výklopný průzor v čelní zkoseném plátu, pneumatiky pak chránily pancéřové blatníky. Pancíř měl tloušťku 4,5 mm, v kombinaci se zkosením tak mohl osádku motorky teoreticky ochránit před ručními zbraněmi a střepinami. V konečné podobě Landsverk L-210 měřil 2,3 m na délku, 1,6 m na výšku a 1,6 m na šířku, zatímco hmotnost vzrostla na 730 kg. Právě vysoká hmotnost způsobila, že při zkouškách F.P.3 zcela propadl. Těžce přetížený motor dokázal motorku rozpohybovat na rychlost sotva 50 km/h, stroj pomalu akceleroval a spotřeba paliva neúnosně vzrostla. Dánové proto brzy zkoušky přerušili a během roku 1933 byl F.P.3 upraven zpátky na standardní motocykl. Ještě během zkoušek F.P.3 továrna Landsverk na základě dánských poznatků vytvořila odlehčenou variantu stroje. Zeslabením pancíře na 4 mm se podařilo hmotnost snížit zhruba o 100 kg. Změn se dočkala i výzbroj - kulomet Madsen byl ponechán, nově ale používal bubnový zásobník o kapacitě 40 nábojů. Zbraň rovněž nově šlo uvést do polohy pro užití proti letadlům - střelec jednoduše vyjmul lafetu s kulometem, otočil zbraň hlavní dozadu a připevnil lafetu na čelní stěnu sajdkáry. Dánové o vylepšenou verzi neprojevili zájem, jedinému prototypu tak hrozilo sešrotování. Nakonec jej ale odkoupil soukromý kupec, baron Karl Johannes von Schlebrügge, který během 30. let zastával roli vrchního nacistického propagandisty pro Jižní a Střední Ameriku. V říjnu 1938 byl von Schlebrüggovi motocykl doručen do jeho rezidence v Mexico City, jeho další osud ale není znám. Jisté je to, že koncept obrněných motocyklů představoval slepou vývojovou větev a upadl v zapomnění.

Zdroj:
Válečná technika 20. a 21. století
https://tanks-encyclopedia.com/ww2-swed ... torcycles/

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Švédský obrněný motocykl Landsverk L-210

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Hezké! Kdovíjak by to fungovalo v terénu. Třeba teda lehčím... Wehrmachtu se motorky se sidecarem a kulometem osvědčily... třeba by to chtělo jenom silnější motorku... škoda. Ta mašinka se mi líbí!
--------------------------------
Silnější motorka: jako kluk jsem viděl souseda, který používal jakousi trofejní německou motorku se sidecarem (BMW??) na polní práce. Zabíralo i kolo od "sajdky"...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“