Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Rase »

1481220217_magrini.jpg

Fortino Mobile Tipo Pesante

Itálie byla dlouhou dobu členem Trojspolku a až do roku 1914 při plánování případného válečného konfliktu považoval italský generální štáb Francii za svého nejpravděpodobnějšího nepřítele a Německo za svého nejpravděpodobnějšího spojence. Když v létě téhož roku propukla první světová válka, odmítla Itálie dostát svým závazkům, prozatím zůstala stranou konfliktu a později vyhlásila neutralitu. Následovalo devítiměsíční vyjednávání a lavírování s centrálními i dohodovými mocnostmi o to, zda Itálie v tomto konfliktu zůstane pouze neutrální, nebo zda a na jaké straně do něj vstoupí. Nakonec se do války zapojila pod vlivem diplomatického úsilí Dohody až na jaře 1915 poté, co ji velkorysý příslib územních kompenzací na úkor poražených vlákal do války v řadách opačného tábora. Itálie vyhlásila válku Rakousko-Uhersku 23. května 1915. Byť většinu společné hranice tvořil masiv Alp, nabízel se možný průchod podél Jaderského pobřeží. Italská armáda měla dvojnásobnou převahu, leč z počátku podcenila využití dělostřelectva a ponechala nepříteli měsíc na přisunutí posil. Postup italské armády byl zastaven na řece Soča a obě armády se i zde zasekly v patu zákopové války.

V posledních měsících roku 1916 bylo předloženo k posouzení majiteli firmy Ansaldo Piovi Perronemu, který v té době zastával vedoucí postavení v Itálii v dodávkách vojenského vybavení a střeliva, několik projektů vícestopých bojových vozidel, které lze s trochou nadsázky nazvat tanky. Jeden z nich, vyvinutý majorem Magrinim, se vyznačoval extrémně vysokou technologickou složitostí. Tank byl založen na myšlence "fortino mobile", tedy jakési samohybné pevnosti a v tomto případě byla osazená na osmi úsecích pásů - čtyřmi na každé straně. Takové neobvyklé technické řešení bylo způsobeno touhou zajistit co možná nejvyšší průchodnost terénem v těžko dostupných oblastech. Pro zajištění dostatečného výkonu a kontroly tak složitého stroje se společnost Magrini rozhodla použít pro pohon čtyř motorů. Mělo jít pravděpodobně o kapalinou chlazené motory každý o výkonu 200 koní, které dál poháněly také dva elektrické motory. Stroj o odhadované váze 70 tun se měl rozhýbat až na rychlost 20 km/h. Výzbroj tanku měla tvořit dvě děla ráže 76 mm namontovaná ve věžích "lodního" typu v přední a zadní části trupu. Doplňkovou výzbroj mělo tvořit 10 kulometů zajišťující celokruhovou ochranu. Dva v přední části, po dvou na bocích, dva v zadní části a po jednom v každé věži. Osádku mělo tvořit 15-20 mužů. Navzdory vysoké složitosti vedení Ansalda projekt schválilo a následně jej předalo do rukou vojenských činitelů. Projednávání projektu zástupci Direzione Generale del Genio proběhlo 26. ledna 1917 a bylo srovnáno s obdobným projektem inženýra Turinelliho. Oba návrhy však byly zamítnuty. Téhož měsíce italská vláda rozhodla o pořízení francouzských tanků Schneider CA1, Renault FT-17 a lehkém italském tanku Fiat 2000.

Zdroj:
https://en.topwar.ru/105234-proekt-tyaz ... aliya.html
http://alternathistory.com/neizvestnyj- ... struktsii/
http://aviarmor.net/tww2/tanks/italy/an ... giapan.htm

FB_IMG_1687688335316.jpg
FB_IMG_1687688331315.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Rase »

Testuggine Corazzata Ansaldo Turrinelli

Turinelliho tank z roku 1916 byl velice podobný, navíc vznikl hned ve dvou verzích. Nejzajímavějším prvkem byl podvozek, který se skládal celkem ze čtyř housenkových vozíků (dva na každé straně) se dvěma velkými koly a řetězem pásů o šířce 800-900 mm. Pro zlepšení překonání vertikálních bariér byl před každým úsekem instalován kovový válec. Pohon se měl přenášet dvou benzínových motorů (každý s výkonem 200 koní) přes elektrickou převodovku. Spolu s předběžnými výkresy představil Turrinelli schémata pro překonání různých překážek, které prokázaly výhody víceúrovňového podvozku jeho návrhu. Trup tanku v podélném řezu byl téměř polokruhový, což v kombinaci s pancířem 50-60 mm silným umožnilo zajistit vysokou životnost na bojišti. Na každé straně byly střílny pro dva kulomety a hlavní výzbroj měla sestávat z děl ráže 37-65 mm, umístěných ve dvou věžích instalovaných v přední a zadní části trupu. Na střeše, přesně uprostřed, byla velitelská kopule. Osádka se měla skládat z 10 osob: velitele, řidiče, čtyři kulometčíků a čtyř dělostřelců. Hmotnost byla stanovena na 20 tun, ale reálně by asi dosáhla dvojnásobku.

Druhá verze vznikla v roce 1917 a byla pojata poněkud moderněji. V přední části došlo k masivnímu zmenšení svažující čelní pancéřové desky a vertikálních stran. Motorový a bojový prostor byl oddělen. V zadní části měl být umístěn benzínový motor o výkonu 200 koní a přenos energie měl zajistit oscilátor Soller-Mangiapane. I pásové sekce měly zcela nový vzhled. Také šířka pásů pásů se znatelně zmenšila na odhadem 250 mm. Osádku mělo tvořit 10 mužů. Hlavní výzbrojí měl být kanon ráže 76 mm. Známá je pouze předpokládaná síla čelního pancíře korby, která měla činit 50 mm. Navzdory skutečnosti, že nový projekt byl mnohem lepší než jeho předchůdce, byla realizace odmítnuta ve prospěch tanků z Francie.

Testuggine_Corazzate_Ansaldo_Turrinelli_Render-1-1200x498.png
6JEyMO7.png
91Y2M9U.png
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od vodouch »

Rase píše: V zadní části měl být umístěn benzínový motor o výkonu 200 koní a přenos energie měl zajistit oscilátor Soller-Mangiapan.
Jako každý Čech jsem obdařen určitým technickým minimem, ale před tímto systémem mi zůstává rozum stát. Oscilátor je zdroj (netlumených) kmitů; jak by se mohl využít k přenosu takových koní? Rychlý dotaz na wiki nedal odpověď. Přenosem výkonu vlněním v kapalině se zabýval Constantinesco zhruba ve stejné době.

Poučí mě vzdělanější technik?
Obrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od kenavf »

vodouch píše:
Rase píše: V zadní části měl být umístěn benzínový motor o výkonu 200 koní a přenos energie měl zajistit oscilátor Soller-Mangiapan.
Jako každý Čech jsem obdařen určitým technickým minimem, ale před tímto systémem mi zůstává rozum stát. Oscilátor je zdroj (netlumených) kmitů; jak by se mohl využít k přenosu takových koní? Rychlý dotaz na wiki nedal odpověď. Přenosem výkonu vlněním v kapalině se zabýval Constantinesco zhruba ve stejné době.

Poučí mě vzdělanější technik?
A nie je to náhodou "nešťastne" preložený výraz pre diesel-elektrický benzín-elektrický pohonný systém?
The plans show that the large 200hp 24 cylinder engine was to be mounted transversely in the middle of the machine. At the end of the engine was the large electrical generator which then provided power to 4 electrical motors
"schéma ukazuje veľký 200hp 24valec namontovaný naprieč v strede stroja. Na konci motora je veľký elektrický generátor ktorý vyrába energiu re elektrické motory(jeden v každej húsenke)"
https://tanks-encyclopedia.com/ww1-ital ... corazzata/

Ten pojem oscilátor má možno niečo spoločné s pojmom "striedavý prúd" alebo "menič".

P.S. Podobný princíp distribúcie energie/pohonu tu mal aj ten Rakúsko-Uhorský delostrelecký pozemný vlak ktorý tu bol nedávno popisovaný.

EDIT: Tu to nazvali "generétor Soller-Mangiapan"
https://warriors.fandom.com/ru/wiki/Tes ... odello_II)
Naposledy upravil(a) kenavf dne 29/3/2020, 21:25, celkem upraveno 1 x.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Mirek58 »

Nevím jistě co je míněno názvem oscilátor, ale Soller-Mangiapan ( správně Soller-Mangiapane) byla společnost, která vyráběla v Itálii automobily a traktory.
Tak bych sázel na to, že zmíněný oscilátor je ve skutečnosti převodovka.
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od vodouch »

Díky, kolegové. Kdo se chce dovědět, zeptá se.
kenavf píše: A nie je to náhodou "nešťastne" preložený výraz pre diesel-elektrický benzín-elektrický pohonný systém?
Jak plyne z dalšího textu, domněnka bude správná.
kenavf píše: Ten pojem oscilátor má možno niečo spoločné s pojmom "striedavý prúd" alebo "menič".
Vsadil bych si na ten měnič (měnič výkonu spalovacího motoru na stejnosměrnou elektrickou energii). Stejnosměrný motor má při nulových otáčkách velký záběrový moment, což může být pro pohon tanku potřebné.
Obrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Škoda, že to nepostavili, vypadá to ohromně bojově, až strašidelně . :twisted:
Hmmm... řidič toho prvního asi měl výhled, jako kůň s klapkama na očích. Ale jak se asi otáčely ty věže?
Ovšem projektant byl dozajista umělec, taková krása... ještě chybí komín, stěžeň s vlajkou a kapitán, místo velitele. :wink:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Rase »

Přesně tak, takový říční monitor na pásech :D
ps. díky pánové za rozlousknutí oné terminologie.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Pane Rase, kdysi jsem viděl koncept elektroagregátu, který měl pracovat na podobném principu, jako je například buchar pro zatloukání štětovnic. Prostě motor bez klikové skříně, bez zalomené hřídele a ojnic. Dva válec postavené souose proti sobě, písty spojeny tuhým táhlem. Na táhle je instalován mezi písty magnet, který je chodem stroje prohazován tam a zpět dutinou cívky. Magnet tedy osciluje mezi oběma krajními polohami. Pokud by potřebovali tehdy stejnosměrný proud, mohli použít mechanické usměrnění, něco jako bývalo kdysi, tedy přepínačem řízeným polohou táhla. Nemyslím, že by byl už tehdy k disposici nějaký polovodičový (selenový???) usměrňovač?
Teda po prvním přečtení Vašeho článku mne napadlo, že by se eventuelně mohlo jednat o tento princip: "Oscilační motor". :neutral:
Ale je to jen nápad, rozhodně ho neprosazuji a osobně uznávám vysvětlení ostatních čtenářů za pravděpodobnější.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Mirek58 »

Objev rtuťového usměrňovače 1902 patent Peter Cooper Hewitt
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Jejda, pane Mirku58, neměli kdysi něco takového například v měnírnách pro provoz trolejbusů? (Myslím, že jsem viděl podobnou věc v reportáži o hromadné dopravě v Opavě)...
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Mirek58 »

Jo, kdysi, v pravěku, se používaly pro velké výkony rtuťové usměrňovače v měnírnách.
Já se na nich učil.

Edit:
Mám prosbu, nejsem žádnej pán.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

našel jsem, co jsem kdysi viděl, nebo co se zmiňovanému podobá! Hurá!!
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stelzer%C5%AFv_motor
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od kenavf »

Vlastimil Čech píše:..
Ovšem projektant byl dozajista umělec, taková krása... ještě chybí komín, stěžeň s vlajkou a kapitán, místo velitele. :wink:
"Stěžeň je to na co stoupá plachta.
To na co stoupá vlajka se jmenuje stožár.
Na tomto tanku nemá vlajka na co stoupat,
tento tank nemá stožár"

Sorry tá nahrávka na smeč sa nedala nevyužiť. :twisted:

Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Mirek58 »

Ten přímočarý motor by byl dobrý jako zdroj pro využití v hydropohonech.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Vlastimil Čech »

:lol: :lol: :lol: he,he,he.... Bingo! Pane Kenavfe... :lol: :lol: :lol:
Myslel jsem si, že loď má stěžně a ostatní jsou stožáry, které zlomeny v půli se stávají padesátižáry...
Děkuji za poučení... :lej:
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Alfik »

Mirek58 píše:Objev rtuťového usměrňovače 1902 patent Peter Cooper Hewitt
To je ten Hewitt co s panem Sperrym udělal první letecký dron? Použili gyroskopický systém, dnes bychom jej mohli označit za první autopilot.
Mirek58 píše:Ten přímočarý motor by byl dobrý jako zdroj pro využití v hydropohonech.
Některé automobilové firmy se jej snaží dostat do hybridních vozidel. Má lepší účinnost a menší náklady na údržbu a opravy, protože má minimum pohyblivých dílů (jen jeden jediný na dvojici válců). Ale má taky nevýhodu - je to dvoutakt... a tudíž má problémy s emisemi, spaluje směs benzínu s olejem.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Mirek58 »

Alfik
To nevím.
Jen mi utkvělo v paměti datum a jméno, protože jak jsem psal, vyrůstal jsem na ignitronech.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Pátrač »

No Rase vytáhl ze svých rozsáhlých zdrojů zajímavou záležitost.

Já osobně ani netuším co je nějaký oscilátor co by měl přenášet energii, takže to nemohu komentovat.

Ten možný výklad, že by šlo o benzínoelektrický pohon se mi zdá pravděpodobnější, bylo to v té době známé a vyzkoušené řešení. V r-u armádě podobné soupravy vozili po bojištích rozebrané velkorážové houfnice a 90 kW elektrického výkonu dokázalo přepravit jak generátorový vůz tak vedené vozidlo s břemenem o hmotnosti kolem 30 tun.

Jinak ta druhá mašina na mě udělala hluboký dojem.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Fortino Mobile Tipo Pesante (ITA)

Příspěvek od Rase »

Fiat 2000 byl italský těžký tank navržený a vyrobený společností Fiat během 1. světové války. Vznikl jen v šesti kusech a nikdy nedostal do sériové výroby. Nesporně však zaujal progresivním technickým řešením.

https://www.stoplusjednicka.cz/prvni-it ... -trpaslika

FB_IMG_1687687636661.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“