Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13126
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Rase »

EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Společnost EWR vznikla v Německu koncem 50. let 20. století jako společný podnik firem Heinkel, Messerschmitt a Bölkow za účelem výroby stíhacího letounu s charakteristikou VTOL. Navržený stroj VJ-101 vycházel z předchozího výzkumu všech zmíněných výrobců a konstruktéři jej postavili na základě amerického letounu F-104 Starfighter. V podstatě šlo o německou realizací konceptu Bell XF-109, který ale skončil ve fázi plánování již v roce 1961. Německý projekt měl dva silné motory na konci křídel, které se mohly natáčet v úhlu 90°, a dalších dvou zdvihových motorů v trupu. Byly postaveny dva prototypy, označené X-1 a X-2. První z nich zahájil zkoušky v roce 1963 a během zkušebních letů překonal jako vůbec první VTOL letoun rychlost zvuku. Druhému prototypu se 29. července 1964 dokonce podařilo dosáhnout nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování, což se stalo běžným až u nejmodernějších stíhaček současnosti. Ačkoli první prototyp o něco později havaroval v důsledku poruchy autopilota, celý projekt vypadal velmi nadějně. V plánu bylo dosáhnout rychlosti Mach 2, nicméně v roce 1968 byl celý program zrušen z finančních a politických důvodů. Navíc šlo o dobu nastupujícího Harrieru, který byl již poněkud použitelnějšího konceptu. Dochovaný letoun EWR VJ-101 je k vidění v Deutsches Museum v Mnichově. Podobný osud, včetně deponování do téhož muzea, potkal další německý prototyp VAK 191B konsorcia VFW (Focke-Wulf, Weser a Heinkel, později součást firmy Fokker). Ten však využíval jiný princip, vektorování tahu, doplněné o dva pomocné zdvihové motory.

Zdroj:
http://www.osel.cz/6166-otoc-motor-nast ... nosti.html
http://vtm.e15.cz/clanek/boj-o-vertikalu
https://www.youtube.com/watch?v=o6rTlaARcr4
https://www.youtube.com/watch?v=ntZDAS4fCPA
https://en.wikipedia.org/wiki/EWR_VJ_101

Obrázek

Obrázek

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Hektor »

Nemecko bolo celkom dosť zvláštne FIAT G.91 bol v pohode, F-104 katastrofa, keby makajú na Mirage III s Francúzskom vyšlo by ich to lacnejšie (na životy) holt úplatky. Potom snaha nahradiť FIAT vertiklmy až po Harrier následne záujem o Jaguara nakoniec kúpia podzvukový Aplha Jet.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Kouzelnik »

@Rase ... další tehdejší pokusy o VTOL: https://www.airvectors.net/avdevtol.html


Hektor píše:Nemecko bolo celkom dosť zvláštne FIAT G.91 bol v pohode, F-104 katastrofa, keby makajú na Mirage III s Francúzskom vyšlo by ich to lacnejšie (na životy) holt úplatky. Potom snaha nahradiť FIAT vertiklmy až po Harrier následne záujem o Jaguara nakoniec kúpia podzvukový Aplha Jet.
@Hektor ... to co píšeš - řekněme první polovinu Tebou popisovaného období bylo trochu jinak - šlo o více či méně koordinované úsilí několika evropských států. viz např. tzv. NBMR: https://www.secretprojects.co.uk/thread ... -nbmr.758/ ... Nicméně v téže době, kdy probíhal vývoj letadel dle jednotlivých kol v rámci NBMR, tak nezávisle na NBMR probíhaly také další vývoje letadel viz např. zájem DE+FR+IT jehož výsledkem byl Transall C-160.... Ovšem aby byl zmatek ještě větší, tak konkureční letadlo k Transallu tj. FIAT G.222, byl angažován v "soutěži" NBMR-22, zatímco Transall patrně neměl nic společného s NBMR-22.

... Zbytku Tvého komentu nerozumím, co tím myslíš.
R.I.P.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17770
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od skelet »

G.222 jako konkurence k Transallu? To se mi moc nezdá, neb G222 má vzletovou hmotnost (31t) na úrovni prázdné hmotnosti Transallu (29t). A nosnost Transallu (16t) byla vyšší jak prázdná hmotnost G.222 (11t). Transall byl konkurencí C-130, nikoliv G.222
ObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Kouzelnik »

skelet píše:G.222 jako konkurence k Transallu? To se mi moc nezdá, neb G222 má vzletovou hmotnost (31t) na úrovni prázdné hmotnosti Transallu (29t). A nosnost Transallu (16t) byla vyšší jak prázdná hmotnost G.222 (11t). Transall byl konkurencí C-130, nikoliv G.222
@Skelet... já pouze se snažil naznačit pro @Hektor nějaké základní info o pozadí výběru toho či onoho letadla do výzbroje některých evropských armád...

Ohledně Transall vs. G.222 - já ani nepsal že šlo o letadlo +-srovnatelných parametrů. Pouze jsem se snažil naznačit, že nezávisle na NBMR se vlády DE+FR+IT rozhodly, že se pokusí, aby od evropských výrobců letadel koupili transportní letadlo. Výsledkem této dohody, že DE+FR nakonec koupili Transall, zatímco v Itálii šli jinou cestou (=G-222).

Ten přístup evropských vlád k NBMR je dost pestrý sám o sobě - např. dost odlišně se k NBMR stavěli Britové se rozhodovali dost jinak než BeNeLux+DE+FR(+IT+Portugalsko/Dánsko/Norsko).

A ještě další odlišné motivace (jaké letadla kupovat) panovaly za éry NBMR v Španělsku či ve Švédsku (Finové+Rakušáci).

No a celá ta mozaika různých vztahů/motivací v jednotlivých evropských zemích je jedním z důvodů proč NBMR skončilo.


Když to zkusím přiblížit z naší česko-slovenské perspektivy, tak něco podobného (v menším měřítku) panovalo při výběru letadla na jehož konci byl L-29 (plus Iskra a v širším kontextu Soko Galeb)
R.I.P.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Hektor »

O súťažiach ktoré išli hneť do kelu som počul. FIAT je víťazom takej sútaže a kúpilo ho len Nemecko a Taliansko.
F-104 prešiel vďaka úplatkom, no len si predstavte Mirage III u LW aj s radarom navádzanou raketou, tých 600 ks by Dassault posunulo ďalej a dokončil by ďalšie odvážne projekty. Géčkové Mirage namiesto Tornáda a oveľa skôr, Mirage F3 ťažký záchytný stíhač (Mig-25) Mirage F1M53.

Ide mi ale hlavne o to že Alpha Jet je oproti Harrieru či Jaguaru veľmi slabá voľba.
Pre ich "lahké bombardovacie" jednotky by bola vhodná nejaká obdoba A-10, Su-25. Ale nič také nevzniklo.

C-160 mi príde pre LW po Noratlase ako predimenzovaný, bola to priama konkurencia C-130.
G.222 je také optimálne lietadlo ako An-24/26 pre nás.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Kouzelnik »

Hektor píše:Nemecko bolo celkom dosť zvláštne (...)
@Hektor... zopakuji to. V období o kterém píšeš (po WW2, zhruba od začátku 50.-tých let) IMHO se nedá pochopit výběr toho či onoho letadla do evropských armád, pokud se člověk bude dívat pouze na potřeby/motivace pouze v jedné (západo)evropské zemi. Nýbrž šlo o potřeby/motivace více zemí.

Pokud si to člověk uvědomí, tak poněkud líp pochopí např. důvody toho proč a jak úspěšně (ne-)/dopadly jiné sólové projekty - např. (Mach-/Universal-)Trainer od Fokkeru či CF-105 Arrow z Kanady.

Prostě a jednoduše - v období a v části světa o které jsi @Hektor psal: než se člověk "zavrtá o detailů" u konkrétní letadla, tak prvně se musí podívat "do šířky", na potřeby/motivace ve více (evropských) zemích.

Je to podobně jako diskutovat (ne-)vhodnost/podařenost např. lodní výzbroje u lodí stavěných ve 30.-tých letech, když diskutující ignoruje Washingtonskou konferenci 1922 a následující dohody

Tím z mé strany končím tento OT. Bo bych tím kazil článek od @Rase ... např. použití 6-ti motorů na jednom letadle vypadá jako zajímavé diskusní téma (na což ovšem nestačím, takže se do takového odborného debaty nemůžu zapojit.)




@Rase ... ještě bych doplnil další pokus o VTOL letadlo:
https://www.secretprojects.co.uk/thread ... iance.303/
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Mil ... 20D24.html
R.I.P.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Hektor »

Aj keď je to iba skúšobné lietadlo "demonštrátor" tak je prekvapujúce aké slabé motory to malo, iba 12,4 KN a celkom 49,6 KN, VAK191B vyzerá že má k použiteľnému lietadlu bližšie.
Celkovo to ale bola slepá ulička a Nemeckú potrebu by najlepšie uspokojil Jaguar alebo G91Y, vzhľadom na ich mániu 2 motormi.
Tá bola ale spôsobená nehodovosťou F-104 a ak by už používali Mirage III tak ako ľahký bombardér mohli zaviezť Mirage V, sériovosťou by sa ich cena dostala ešte nižšie.
Vertikál nikdy nemohol byť laciním ľahkým strihacím bombardérom.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od Kouzelnik »

Hektor píše:(...)
Vertikál nikdy nemohol byť laciním ľahkým strihacím bombardérom.
A v tom se IMHO skrývá část důvodů proč tento projekt nedopadl... tj. proč armádní zadání obsahovalo VTOL charakteristiku viz NBMR-3a/-3b

P.S. Existovala kombinace použití Mirage 5 a F-104G = Belgie.

P.P.S. Mám pocit, že je ta spousta nehod F-104G není vnímána v kontextu.
- A to jak v podmínkách samotných provozovatelů (např. poněkud opožděné změny ve výcvikové části LW https://de.wikipedia.org/wiki/Deutsches ... do_USA/CAN a https://de.wikipedia.org/wiki/Taktische ... n_Portugal). A také ve srovnání např. s nehodovostí během provozu MiG-21 ( těch nehod F-104G mi nepřipadá až tak moc).
Ale to je OT, možná by bylo lepší založit příslušné diskusní vlákno k tématu nehodovosti nadzvuků M=2 zaváděných v 60.-tých letech
R.I.P.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3943
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od HONZIK11 »

F104. Ano přezbrojování na něj bylo v Německu hektické a poplatné době . Ze svých 915 F-104 G ztratili 270 strojů a zahynulo při tom 110 pilotů.
Nejvíce letounů F 104 ztratilo RCAF (Royal Canadian Air Force), celkem 110 z 239. Většina nehod byla vyhodnocena jako selhání lidského faktoru, ať už pilota, nebo pozemního personálu. Piloti i personál byli prostě tak vystresováni z tohoto zázraku ,že dělali chyby.
Naopak norské letectvo, ztratilo pouze šest letounů a španělské letectvo neztratilo ani jeden. Tito byli v klidu mimo přímé nárazníkové pásmo.

Co se všeho vertikálního týká. Byla to tenkráte strašná moda,stejně jako měnitelná geometrie křídla a Formule 1 s šesti koly. :rotuj: Došlo se k závěru , že kolmý vzlet a přistání jsou technicky zvládnutelné ,ale nosnost takového letounu je velice omezená .Kolmé přistání s nespotřebovanou výzbrojí je navíc velice riskantní a mnohdy i nemožné. Za mě celkem zábavná ,slepá ulička. Ve škatulce stíhacích letounů zůstává jen Lockheed Martin F35 ve své variantě ,ale poslední dobou je o něm,, ticho po pěšině,, . Myslím ,si že Američani budou ještě s láskou vzpomínat na AV-8B Harrier II, dle mě to nejlepší ,co bylo kdy v této kategorii kdy vymyšleno .
.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Německý letoun EWR VJ-101 "Vertikal Jäger"

Příspěvek od kenavf »

Hektor píše:Aj keď je to iba skúšobné lietadlo "demonštrátor" tak je prekvapujúce aké slabé motory to malo, iba 12,4 KN a celkom 49,6 KN, ...
Malo by to mať 6 motorov. 2x2ks na koncoch krídiel a 2ks v trupe.
https://en.wikipedia.org/wiki/EWR_VJ_101
To na konci krídiel je dvojmotáž.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“