Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 267
Napsal: 11/5/2020, 20:44
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 267
aneb
Japonský výpad na Indický oceán (I)
Na jaře 1942 řešilo velení japonského námořnictva kruciální otázku, kam po prvotních úspěších nasměrovat svoji doposud bezchybně fungující válečnou mašinerii. Nabízely se tři alternativy, přičemž každá měla své zastánce i odpůrce. Část důstojníků z Hlavního námořního štábu v čele s námořním kapitánem S. Tomiokou upřela pozornost k archipelagům Samoa a Fidži, jejichž obsazení by Spojencům zkomplikovalo spojení s Austrálií. Námořní kapitán K. Kurošima z operační sekce Spojeného loďstva naopak prosazoval expanzi na Cejlon a do západní části Indického oceánu, kteréžto myšlence byl ještě v lednu nakloněn i admirál I. Jamamoto, jenž po dobytí Cejlonu a zničení britských námořních sil hodlal dokonce přenést operace až na Blízký východ a po spojení s Berlínem zajistit Tokiu zdejší bohatá ropná pole. Poté, co pro své plány nenašel pochopení japonských generálů, změnil velitel Spojeného loďstva názor a společně se svým náčelníkem štábu tvrdili, že Nippon musí přinutit americké Tichooceánské loďstvo k rozhodující bitvě, což nejlépe zajistí ofenziva směrem na Midway a Havajské souostroví. aneb
Japonský výpad na Indický oceán (I)
My už víme, že nakonec zvítězila Jamamotova koncepce generální bitvy, což ovšem neznamená, že by se v období mezi obsazením Jávy a bitvou u Midway pro Mobilní svaz vedený viceadmirálem Čuiči Nagumou nenašlo využití v jiné oblasti. Japonské letadlové lodě od zahájení války v Tichomoří věru nezahálely. Poté, co se nesmazatelně zapsaly do historie námořního válčení útokem na Pearl Harbor, asistovaly při dobytí ostrova Wake, podporovaly obsazení Rabaulu a Kaviengu v Bismarckově souostroví stejně jako přístavů Lae a Salamaua na Nové Guinei, zdemolovaly australský přístav Darwin a přispěly i k završení kampaně v Nizozemské Východní Indii.

Námořní kapitán Kurošima
Jejich posádky oprávněně naplňoval pocit hrdosti na dosažené úspěchy, a když se koncem března 1942 dozvěděly, že mají pro změnu rozsévat smrt a zkázu v hloubi Indického oceánu předpokládejme, že úkol utkat se s Nelsonovými nástupci přijaly s nadšením. Albion totiž stál u kolébky moderní japonské floty, a nyní podle mínění velitele Spojeného loďstva dozrál čas, aby Hirohitovi námořníci dokázali, že časy nadvlády Královského námořnictva nad sedmero moří patří minulosti a oni se už od svého vzoru nemají co učit.
Operace C
Důvody proč Císařský hlavní stan upřel svoji pozornost k Indickému oceánu zůstávají nejasné, Ano, Japonci se na jaře 1942 chystali ovládnout Novou Guineu a Šalomounovy ostrovy, tudíž se se před nevyhnutelným střetnutím s Američany jevilo výhodné nejprve eliminovat hrozbu, kterou pro jejich levé křídlo představovalo Východní loďstvo, tím spíše, když koncem března obsadili Andamanské a Nikobarské ostrovy. Úspěšně se rozvíjela i ofenzíva v Barmě, kde drželi část pobřeží s hlavním městem Rangúnem, takže bylo žádoucí zabezpečit námořní komunikace v Bengálském zálivu a ochránit přímořské křídlo fronty před úderem z moře. 
Stíhačka Micubiši A6M2 na palubě letadlové lodě Akagi
Navíc tu byly i politické důvody. Nemalá část ozbrojených sil Commonwealthu se rekrutovala z Indů, přičemž nebylo tajemstvím, že obyvatelstvo této kolonie je dlouhodobě nespokojeno s britskou nadvládou. V Tokiu věděli, že v březnu dorazil na subkontinent vládní emisar Stafford Crips, jenž vůdcům Indického národního kongresu přislíbil nezávislost podmíněnou ovšem porážkou Země vycházejícího slunce.
Okázalá demonstrace síly tudíž mohla nejenom oslabit britské pozice, ale i přesvědčit indické pohlaváry, že nastal čas vypověděl Whitehallu poslušnost a po boku Nipponu si vybojovat samostatnost. Navíc mohlo zdecimování Východního loďstva ohrozit námořní komunikace v Indickém oceánu, na nichž záviselo zásobování spojeneckých vojsk na Středním východě a v Egyptě, a kudy proudily i dodávky válečného materiálu pro Čínu a SSSR. Proto Japonci doufali, že Churchillova vláda na tuto hrozbu zareaguje přesunem dalších armádních jednotek, což mohlo usnadnit plánovanou ofenzivu Osy v severní Africe. Navíc případný německý průlom východní fronty sliboval vytvořit potenciální hrozbu pro spojenecké pozice v okolí Perského zálivu, odkud přes nesmírně důležitý přístav Ábádán jako životodárná míza proudila do celého impéria íránská ropa udržující v chodu jeho armády i ekonomiku. Ostatně sami britští plánovači na jaře 1942 konstatovali, že jejich pozemní síly v Africe a Asii nyní představují společné, a z hlediska logistiky nesmírně náročné válčiště, ohraničené na západě Kyrenaikou, na severu Indii a Persií a na východě Austrálií.

Viceadmirál Nagumo
Argumentů k odůvodnění nájezdu letadlových lodí na Indický oceán tedy zastánci „operace C“ předložili celou řadu, ale tím nejpádnějším byla patrně snaha dokázat světu, že „úderná pěst japonské floty“ je stále připravena k akci, a že na světě není síly, jež by jí mohla čelit.
Rozsah zadaných úkolů vyžadoval nasazení dostatečných prostředků a musíme konstatovat, že Jamamoto v tomto směru rozhodně neskrblil, takže když Nagumo 26. března nařídil zvednout kotvy, opustilo Kendari na Celebesu úctyhodné uskupení. Mobilní svaz tentokráte sestával z letadlových lodí AKAGI, HIRJÚ, SORJÚ, ŠÓKAKU a ZUIKAKU, 3. divize bitevních lodí (KONGÓ, HARUNA, KIRIŠIMA a HIEI), těžkých křižníků TONE a ČIKUMA, lehkého křižníku ABUKUMA a torpédoborců URAKAZE, TANIKAZE, ISOKAZE, HAMAKAZE, KASUMI, KAGERO, ARARE a ŠIRANUI.

Mobilní svaz vyplouvá k výpadu na Indický oceán
Hlavního ofenzivního činitele představovalo palubní letectvo. Před „operací C“ došlo k nahrazení strojů ztracených v předchozích akcích a osádky využily pobytu v zátoce Staring k výcviku, takže můžeme konstatovat, že Mobilní svaz dosáhl na jaře 1942 vrcholu výkonnosti. Jeho letecká složka zahrnovala 123 torpédonosných bombardérů Nakadžima B5N2 a 114 střemhlavých Aiči D3A1, přičemž vzdušnou ochranu zabezpečovalo 105 proslulých stíhaček Micubiši A6M2.
Jeho prvořadým úkolem byly letecké útoky na cejlonské přístavy Kolombo a Tirinkumalí sloužící jako hlavní báze Východního loďstva, a protože jeho splnění vyžadovalo značnou spotřebu pohonných hmot, doprovázely Mobilní svaz cisternové lodě NIPPOON MARU, TOEI MARU, KENJO MARU, KOKUJO MARU, KJOKUTO MARU a ŠINKOKU MARU chráněné torpédoborci HAGIKAZE, AKIGUMO a MAIKAZE.

Bombardéry Nakadžima B5N2 nad Tirinkumalí
O něco později ze Singapuru vyplul s úkolem destruovat námořní přepravu v Bengálském zálivu i viceadmirál Džisaburó Ozawa. Jeho uskupení se kromě lehké letadlové lodě RJÚDŽÓ skládalo z těžkých křižníků ČÓKAJ (vlajkový), KUMANO, MOGAMI, MIKUMA a SUZUJA, lehkého křižníku JURA a torpédoborců FUBUKI, ŠIRAJUKI, HACUJUKI a MURAKUMO, jež záhy nahradily sesterské AMAGIRI, ASAGIRI, ŠIRAKUMO a JÚGIRI.
Ozawa disponoval 15 bombardéry Nakadžima B5N2, jejichž osádky ovšem doposud útočily pouze na pozemní cíle, tudíž neprošly výcvikem k torpédovým útokům, a tuctem stíhacích strojů Micubiši A6M2, které na RJÚDŽÓ před nedávnem nahradily rychle zastarávající Micubiši A5M. Navíc v Port Blair na Andamanských ostrovech mělo základnu necelých 20 létajících člunů Kawaniši H6K z útvaru Tako a nad Bengálským zálivem operovali i stíhači z 22. vzdušného loďstva z barmského Mingaladonu. Zatímco létající čluny s dlouhým doletem mohly Nagumovi s předstihem zajistit vzdušný průzkum v okolí Cejlonu, stroje z barmských základem dostaly za úkol poskytnout krytí Ozawovu svazu a případně útočit na přístavy a letiště na východoindickém pobřeží.

Viceadmirál Ozawa
Pro úplnost uveďme, že z Penangu 27. března vypluly i ponorky I-2, I-3, I-4, I-6 a I-7, jejichž velitelé dostali rozkaz napadat nepřátelské obchodní lodě u západoindického pobřeží, a několik dní před vzdušným útokem zaslat zpravodajské a meteorologické informace z oblasti Kolomba a Tirinkumalí. Dodejme, že I-7 se 1. a 2. dubna přiblížila ke Kolombu, ale v přístupu na rejdu jí zabránila silná protiponorková obrana, jež o dva dny později od podrobnějšího průzkumu Tirinkumalí odradila také I-2.
Z důvodů utajení zvolil velitel Mobilního svazu delší přístupovou trasu mezi ostrovy Flores a Timor, takže Japonci teprve 1. dubna pronikli na Indický oceán, přičemž úder na Kolombo chtěli provést na velikonoční neděli tj. 5. dubna. Po úspěšných náletech na Pearl Harbor a Darwin admirál Nagumo s vážnějším odporem nepočítal. Podle zjištění rozvědky měli Spojenci na Cejlonu a na pobřeží Bengálského zálivu pouze 300 letounů, a pokud by synové Nipponu zastihli protivníka nepřipraveného, ani Východní loďstvo nepředstavovalo rovnocenného soupeře.

Letecká torpéda na palubě Akagi
Jenomže základní premisa úspěšného přepadu tentokráte nebyla naplněna, neboť japonská tajná služba nezjistila spojeneckou námořní základnu na Maledivách, zatímco britská rozvědka na základě dešifrovaných depeší s předstihem odhalila japonské záměry. Kvůli této okolnosti se výsledek „operace C“ ocitl na vážkách, ba za určitých okolností mohly nenahraditelné letadlové lodě uvíznout v nastražené pasti, přičemž Britové mohli vážně oslabit japonské námořnictvo ještě před Jamamotem vzývanou rozhodující bitvou s americkou flotou.
Britské Východní loďstvo
Po pádu Nizozemské Východní Indie došlo na Rooseveltův návrh k rozdělení velitelských kompetencí Whitehallu a Washingtonu na řadě válčišť od Atlantiku až po Tichomoří. Jejich přesný výčet není třeba rozebírat, jelikož pro danou problematiku stačí konstatovat, že oblast Tichého oceánu (s výjimkou Sumatry) připadla pod americké velitelství, zatímco na Indickém oceánu a Středním východě se angažovali Britové. Třebaže se na první pohled jedná o rovnoměrné rozložení válečné zátěže na bedra obou anglosaských mocnosti, ve skutečnosti hlavní odpovědnost za vedení válečných operací vůči Japonsku získaly USA, zatímco britský Commonwealth se ocitl na vedlejší koleji. 
Viceadmirál Layton
V americké zóně se (bez konzultací s jejich vládami) ocitly i Austrálie a Nový Zéland. To muselo bolestivě ranit pamětníky největší slávy impéria. Churchill si proto jako úlitbu vymohl podmínku, že lodě plavící se pod zástavou s křížem sv. Jiří, se na Pacifik vrátí jakmile to umožní vývoj na dalších frontách, byť dosavadní průběh války naznačil, že časy, kdy světu vládl britský lev patří minulosti, a úlohu hegemona této oblasti převezmou USA.
Hlavní silou určenou k odražení případné japonské invaze bylo Východní loďstvo, jemuž od prosince 1941 do března 1942 velel viceadmirál G. Layton. Po šokujícím potopení bitevních lodí PRINCE OF WALES a REPULSE, stála admiralita před úkolem, kterak z jeho trosek vybudovat sílu schopnou obstát v konfrontaci s Japonci. Layton již v polovině prosince admiralitě doporučil přesunout hlavní základnu Východního loďstva z ohroženého Singapuru na Cejlon a soustředit se na zajištění námořních komunikací v Indickém oceánu a přilehlých oblastech Pacifiku.

Letadlová loď Indomitable
Důležitost této části zeměkoule pro Británii a Commonwealth záhy v memorandu „Budoucí britská námořní strategie“ určeném pro náčelníky štábů zdůraznil i viceadmirál H. Moore, jenž tvrdil, že k tomuto úkolu je nezbytné vyslat do Singapuru vyváženou flotu schopnou ohrozit japonskou nadvládu nad Jihočínským mořem. Jeho myšlenky padly na úrodnou půdu, ale protože bylo zřejmé, že Malajsie a Singapur padnou dříve než se Východní loďstvo rozroste na formaci hodnou tohoto jména, měla se britská námořní moc opírat o báze na Cejlonu.
Na Mooreho doporučení se rezervoárem pro vybudování nové odstrašující síly stalo nejenom Středomořské loďstvo, nýbrž i britské formace na Atlantiku, což bylo možné pouze za předpokladu, že bude do východního Středomoří přesunuto dostatečné množství torpédových bombardérů a část úkolů Královského námořnictva v severním Atlantiku převezmou Američané. Tímto způsobem hodlal Moore soustředil na Cejlonu opravdu impozantní flotilu čítající mj. 9 bitevních lodí a 3 nosiče letadel, ale tento záměr brzy rozcupovala na cáry válečná realita.

Bitevní loď Resolution a letadlová loď Formidable na Indickém oceánu
Už 19. prosince 1941 totiž italští potápěči pronikli na základnu Středomořského loďstva v Alexandrii, načež na dlouhou dobu vyřadili z akce bitevní lodě VALIANT a QUEEN ELIZABETH. Navíc velení Amerického námořnictva si v průběhu r. 1942 jako prioritu vytklo operace na Pacifiku, a protože nové obrněnce ANSON a HOWE měly vstoupit do služby až v létě 1942, musela se admiralita smířit s neradostným faktem, že pancéřové jádro Východního loďstva se bude skládat ze starých bitevníků třídy „R“.
O mnoho lepší situace nepanovala ani v kategorii letadlových lodí. Pro Indický oceán se sice počítalo s moderními jednotkami třídy ILLUSTRIOUS, jenomže FORMIDABLE a ILLUSTRIOUS se 16. prosince poškodily při vzájemné kolizi, takže prozatím na Indický oceán odpluly pouze INDOMITABLE a starý HERMES.
Hodnotných válečných lodí tedy v těchto vodách během ledna a února 1942 mnoho nepřibylo, a situace se změnila k lepšímu teprve poté, co první námořní lord D. Pound počátkem března upozornil ministerského předsedy na možnost japonského vpádu na Indický oceán. Důvodem nebyla jenom vrůstající hrozba ze strany Nipponu, ale určitou roli sehrály i politické ohledy. Churchillova vláda totiž před nedávnem v parlamentu čelila (poněkud donkichotskému) pokusu o vyslovení nedůvěry, jenomže kdyby se Japonsko po Malajsii, Singapuru a většiny Barmy zmocnilo i Cejlonu, hlasy požadující Churchillovu rezignaci by zákonitě zesílily.

Letadlová loď Indomitable a bitevní loď Warspite
Většina plánovačů se domnívala, že se Tokio s ohledem na hrozbu amerického Tichooceánského loďstva prozatím neodhodlá k větším desantům na pobřeží Indickém oceánu, ale admiralita musela kalkulovat s možností, že do britského hájemství vtrhne japonská námořní formace dříve, než se Američané rozhoupou k protiakci. V takovém případě se Východnímu loďstvu nabízely dvě alternativy. Zvednout hozenou rukavici a riskovat porážku, jež by Nipponu umetla cestu k další expanzi tímto směrem, čí se bitvě vyhnout a nechat Japonce beztrestně zdemolovat námořní základny na Cejlonu. Každá možnost měla svá úskalí, přičemž první námořní lord ve směrnici odeslané 19. března preferoval druhou variantu, i když konečné řešení tohoto dilematu připadlo velícímu admirálovi.
K Východnímu loďstvu koncem března včetně podřízených australských a nizozemských jednotek, náležely 3 letadlové lodě, 5 lodí bitevních, 2 těžké a 5 lehkých křižníků, 1 monitor, 16 torpédoborců a ponorky TRUSTY, TRUANT, O-19, K-XI, K-XIV a K-XV, plus řada menších a pomocných plavidel. Nominálně se jednalo o značnou sílu, ale ve skutečnosti šlo o směsici většinou zastaralých lodí, které neabsolvovaly společné manévry a nemohly vytvořit homogenní formaci. Britové si uvědomovali, že se momentálně nemohou postavit jádru Spojeného loďstva jako rovný s rovným, ale zároveň doufali, že je Východní loďstvo dostatečně silné, aby na sebe vázalo část japonské floty, aniž by muselo podstoupit rozhodující bitvu.

Letouny Fulmar a Albacore se složenými křídly na palubě Indomitable
Protiváhu pětice Nagumových letadlových lodí představovaly INDOMITABLE, FORMIDABLE a HERMES. První dvě sice vynikaly dobrou pancéřovou ochranou, za což zaplatily daň v podobě zmenšené kapacity palubních hangárů, tudíž nesly nepoměrně méně letadel, než jejich japonští a američtí konkurenti. Konkrétně FORMIDABLE nesl 21 torpédonosných bombardérů Fairey Albacore, 1 Fairey Swordfish a 16 (?) stíhaček Grumman F4F Wildcat, zatímco vylepšený INDOMITABLE mohl do vzduchu vyslat 24 bombardérů Fairey Albacore, 12 stíhacích letounů Fairey Fulmar a 9 strojů Hawker Sea Hurricane.
To znamená, že dvě britské nejmodernější letadlové lodě nesly pouze 46 bombardérů a 37 stíhaček, z nichž se s japonskými protějšky mohlo měřit pouze 16 Wildcatů. Námořní letectvo totiž doplácelo na skutečnost, že až do r. 1937 bylo součástí RAF, která měla jiné priority. Ještě slabší leteckou složkou disponoval HERMES. Na nejstarší a nejmenší britské letadlové lodi totiž sloužila pouze 814. peruť složená z tuctu zastaralých torpédových bombardérů Fairey Swordfish. Proto při střetnutí s nepřátelskými letouny mohla spoléhat výhradně na nepočetnou protiletadlovou artilerii, tudíž představovala snadný cíl, a za mnoho nestál ani její ofenzivní potenciál.

Letecký výtah na palubě Indomitable
I v kategorii bitevních lodí tahali za delší konec Japonci. Pravda, Britové proti jejich čtyřem obrněncům nesoucím 36 děl ráže 356 mm mohli nasadit pět vlastních disponujících 40 kanóny ráže 381 mm, to však v praxi mnoho neznamenalo. Modernizací na současný standard totiž prodělal jenom WARSPITE, zatímco bitevníky třídy „R“ se vyznačovaly malou rychlostí, nedostatečným dostřelem a slabou horizontální ochranou. Na zgruntu přestavěné bitevními lodě třídy KONGÓ tedy nestačily, a jedinou šancí na úspěch představovala noční bitva, kdy Britové mohli k detekci protivníka využít radar.
Směsice křižníků a torpédoborců připomínala koktejl namíchaný z britských přísad nejrůznějšího stáří, zahuštěný špetkou australských a nizozemských ingrediencí, z nichž se za vyhovující daly považovat pouze těžké křižníky CORNWALL a DORSETSHIRE společně s torpédoborci třídy „H“, „F“, „N“ a „P“ plus zbrusu nový ISAACK SWEERS.

Japonská bitevní loď Kongó
Východní loďstvo se opíralo o základny Tirinkumalí a Kolombo. Oba přístavy díky přírodním podmínkám zajišťovaly dobrou ochranu před nepříznivým počasím, ale postrádaly odpovídající technické zázemí a ani prostředky určené k obražení vzdušného či námořního útoku nebudily přílišný respekt. Britům se zkrátka vymstilo, že jako hlavní bázy dlouhodobě preferovali Singapur, pročež na zvelebení ostatních přístavů chyběly prostředky.
Východní loďstvo - na rozdíl od japonského a amerického - nedokázalo pro nedostatek tankerů na moři operovat delší dobu, ale naštěstí mohlo k tomuto účelu využívat tajnou základnu na atolu Addu (Port T) vzdálenou od Cejlonu přes 600 námořních mil. Ta ovšem nebyla vhodná k dlouhodobému pobytu silnějšího uskupení, neboť se jednalo o pouhé kotviště s palivovými terminály, tudíž sloužila pouze jako dočasný úkryt či zásobovací stanice a postrádala ochranu před útoky ponorek a letounů. Navíc se posádky musely vyrovnat s nepříjemným klimatem, které velitel Východního loďstva vyjádřil následovně: „Vedro je prostě nepopsatelné, žhnoucí, mučivé vedro, před nímž není žádného úniku,“ a nulovou možností zábavy, pročež mu námořníci v narážce na odlehlou základnu na Orknejských ostrovech přezdívali „Scapa s palmami“. Současně probíhaly práce na přeměně dalšího maledivského ostrova Gan na námořní a leteckou základnu, ale ty nepřekročily přípravnou fázi, takže jí Východní loďstvo během japonského výpadu nemohlo použít.

Bombardér Blenheim nad letištěm Racecourse
Ztráta Cejlonu by otřásla britskou nadvládou nad Indickým oceánem. Ostrov nejenže zabezpečoval námořní komunikace do Austrálie, na Nový Zélandu, do Egypta i na Střední východ, ale rovněž chránil indické přístavy a do budoucna představoval vhodné nástupiště k úderům na Malajsii a Nizozemskou Východní Indii.
Proto zde Londýn umístil početné armádní jednotky a v průběhu ledna posílilo i zdejší letectvo. Zdaleka nejlepší letiště s několika ranvejemi se nazývalo China Bay a leželo v blízkosti Tirinkumalí na východním pobřeží, zatímco správní centrum Kolombo krylo letiště Ratmalana a provizorní startovací plocha (Racecourse) vybudovaná na zdejším hipodromu, o niž Japonci neměli tušení. Na jižním pobřeží existovalo malé letiště v Minneriya a průzkumné létající čluny Catalina startovaly z laguny Koggala.

Létající člun Catalina v laguně Koggala
Celkem RAF na Cejlonu na přelomu března a dubna soustředilo čtyři stíhací perutě (30., 258., 261., 273.) a jednu bombardovací (11.), v nichž sloužilo 54 strojů Hawker Hurricane, 16 Fairey Fulmarů a 14 lehkých bombardérů Bristol Blenheim. Námořní letectvo na Cejlonu provozovalo dvě stíhací perutě (803., a 806.) a jednu bombardovací (788.), k nimž patřilo celkem 24 stíhacích Fulmarů a 12 torpédových Fairey Swordfishů. V Tirinkumalí měly základnu i 2 stíhačky Grumman F4F Wildcat, pro něž však chyběla munice a několik obstarožních Vildebeestů používaných jako výcvikové stroje.
Mezi letci nechyběli veteráni z bojů nejenom proti Japonsku, ale i nad západní Evropou, Středomořím či Blízkým východem, mezi nimiž vynikal velitel 261. perutě A. Lewis, jenž si na francouzském a anglickém nebi připsal 16 potvrzených sestřelů. Jako obvykle však v kokpitech většinou seděli piloti, kteří na svůj křest ohněm teprve čekali, kdežto osádky Blenheimů měly zkušenosti pouze s bombardováním pozemních cílů. Hurricany ve své době patřily mezi dobré stíhací letouny a v rukou zkušených pilotů se mohly pustit do křížku s obávanými Micubiši A6M2, ale o poznání horší Fulmary se hodily pouze k nahánění bombardérů a průzkumných letounů.

Letiště China bay
Od moře Kolombo chránil protiponorkový zátaras a 4 pobřežní baterie. Protiletadlová obrana města a zdejšího letiště disponovala více než 60 děly, přičemž Britové na ostrově instalovali i osm radarových stanic, které měly zajistit včasnou výstrahu před vzdušných útokem z kteréhokoliv směru. Bohužel v rozhodující chvíli byl v provozu pouze radar v Tirinkumalí, tudíž obránci záviseli na leteckém průzkumu. K tomuto účelu sloužilo 15 Catalin, z nichž 4 před nedávnem unikly z Nizozemské Východní Indie a momentálně nebyly schopné služby. Celkem tedy Spojenci mohli do boje vyslat 94 stíhaček a 26 bombardérů, což bez kooperace s palubním letectvem nemohlo na odražení Mobilního svazu stačit.
Jak víme, v uplynulých měsících velel Východnímu loďstvu admirál Layton, ale 24. března na palubě FORMIDABLE dorazil do Kolomba viceadmirál James Somerville zvaný „Slim“, jenž o dva dny později převzal velení floty, zatímco Layton se stal velitelem Cejlonu. Potomek Nelsonova spolubojovníka Hooda si v dosavadním průběhu války jako velitel svazu „H“ získal pověst schopného a odvážného muže, za což byl dekorován Řádem lázně. Bohužel, ještě než stačil zhodnotit technický stav svěřených lodí a seznámit se s jejich veliteli, dostal 28. března hlášení rozvědky, že japonské letadlové lodě uskuteční úder na Cejlon. Velitel Východního loďstva, tedy pouhé dva dny po uvedení do funkce čelil výzvě, před níž by se většině ostřílenějších kolegů rozklepala kolena.

Admirál Somerville a jeho oblíbený kocour Figaro
Pravda, podle analýzy nepřátelských depeší očekával, že Japonci vyslali na Indický oceán pouze 2 letadlové lodě s doprovodnými křižníky a torpédoborci zajišťovanými několika bitevními loděmi, ale přesto se jednalo o hrozivou sílu, tím spíše, že si Somerville uvědomoval, že úroveň připravenosti leteckých osádek hlavně na INDOMITABLE je na horší úrovni než byl zvyklý z působení na ARK ROYAL, a o Východním loďstvu napsal: „Ve skutečnosti je tomu tak, že pokud nevytvořím z této podivné sbírky loďstvo, a nevycvičím je, za moc nestojí.“ Dodejme, že admiralita měla dostatek zpravodajských informací naznačujících, že bude čelit silnějšímu nepříteli, ale Somervilleho chybný odhad nikdo nekorigoval, což mohlo skončit katastrofou.
Čas na přípravu posádek Somerville jak víme nedostal, takže jeho prvním úkolem se stala reorganizace floty. V době, kdy dešifranti odhalili nepřátelské záměry, dlela část válečných lodí včetně vlajkového obrněnce WARSPITE v Kolombu, zatímco zbytek kotvil u atolu Addu. Admirál neprodleně svolal velitelskou poradu, načež 30. března vyplul na moře, aby se následujícího dne odpoledne v poloze 4 stupně a 40 minut severní šířky a 81 minut východní délky setkal s uskupením dislokovaným na Addu.

Bitevní loď Warspite na Maltě; r. 1942
Při pohledu na defilé svěřených lodí se pokusil pozvednout morálku posádek prohlášením ve stylu „na staré housle už bylo zahráno mnoho dobrých melodií,“ ale ve skutečnosti jako šéfdirigent věděl, že protivníkův orchestr disponuje lepšími hudebními nástroji i muzikanty, byť doufal, že tyto nedostatky vykompenzuje početní převahou.
Somerville své síly rozdělil na dvě uskupení, přičemž svaz „A“ sestavil z novějších a tedy i rychlejších lodí, zatímco do svazu „B“ zařadil převážně „staré housle“. Jádro prvního tvořila bitevní loď WARSPITE a letadlové lodě FORMIDABLE a INDOMITABLE, které měl na povel kontradmirál D. Boyd, jenž během slavného útoku na italské loďstvo v Tarantu velel letadlové lodi ILLUSTRIOUS, takže měl v tomto směru bohaté zkušenosti. Dále se svaz „A“ skládal s těžkých křižníků CORNWALL a DORSETSHIRE, lehkých ENTERPRISE a EMERALD doplněných britskými torpédoborci HOTSPUR, FOXHOUND, PANTHER a PALADIN s australskými NESTOR a NAPIER.

Letadlová loď Hermes
Svazu „B“ velel viceadmirál A. Willis, jemuž podléhala letadlová loď HERMES, bitevníky RESOLUTION, REVENGE, RAMILLES a ROYAL SOVEREIGN, podporované lehkými křižníky CALEDON, DRAGON a JACOB VAN HEEMSKERCK (nizozemský) a torpédoborci GRIFFIN, DECOY, ARROW, SCOUT, FORTUNE, NORMAN, VAMPIRE (oba australské) a nizozemským ISAAC SWEERS.
Instrukce z admirality sice Somervillemu nařizovaly opatrnost, takže se Japoncům mohl postavit pouze za výhodných podmínek, ale protože rozvědka chybně odhadla Nagumovy síly, velitel Východního loďstva věřil v úspěch a zdálo se, že brzy dojde k historicky prvnímu střetnutí letadlových lodí. Poté, co se Britové v bitvě u Kuantanu bolestivým způsobem přesvědčili o účinnosti japonského námořního letectva, se Somerville hodlal za každou cenu vyhnout denní bitvě, ale protože zároveň podceňoval nepřátelskou způsobilost k nočnímu boji, vystavěl na základě této premisy svůj plán.

Nizozemský torpédoborec Isaac Sweers
Východní loďstvo se přes den mělo držet mimo dosah japonského letectva. Teprve po setmění chtěl zkrátit distanci, načež by palubní bombardéry naváděné radary provedly torpédové útoky, těsně před tím, než Nagumo vyšle do vzduchu vlastní bombardéry, přičemž by se britské lodě po rozednění nalézaly v dosahu letounů na cejlonských základnách. Jeho záměr se při troše štěstí mohl zrealizovat, ale jako většina podobných plánů nepřežil konfrontaci s realitou.
Zdroje použité k tématu Japonský výpad na Indický oceán:
Ballantyne I.: Warspite; From Jutland Hero to Cold War Warrior. Vydalo nakladatelství Penn & Sword Maritime 2010.
Barnet C.: Bojujte s nepřítelem zblízka; Britské válečné námořnictvo za druhé světové války (IV). Vydalo nakladatelství |Paseka 2008.
Black J.: Midway and the Indian Ocean. dostupné online
Boyd. A.: The Royal Navy in Eastern Waters; Linchpin of Victory 1935-1945. Vydalo nakladatelství Seaforth Publishing 2017.
Boyd C.: Yoshida A.: The Japanese submarine force and World War II. Vydalo nakladatelství Naval Institute Press 1995.
Больных А. Дуэли авианосцев; Кульминация Второй мировой, Vydalo nakladatelství ЭКСМО a ЯУЗА2011.
Далл П. Боевой путь Императорского японского флота. Vydalo nakladatelství Сфера 1997.
Flisowski Z,: Od Morza Koralowego po Midway. Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poźnanskie 1981.
Hara T.: Nepotopitelný kapitán. Vydalo nakladatelství Omnibooks 2013.
Hrbek J. a I.: Krvavé oceány. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994.
Hubáček M.: Pacifik v plamenech. Vydalo nakladatelství Panorama 1990.
Hoyt E.: Japonsko triumfuje. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2003.
Kol. aut.: Krvavá jatka I a II. Vydalo nakladatelství Mustang 1994 a 1995.
Kol. aut.: „Зеро!“ Японская авиация во Второй мировой войне. Vydalo nakladatelství АСТ 2001.
Морисон С.: Американский ВМФ во Второй мировой войне; Восходящее солнце над Тихим океаном декабрь 1941 - апрель 1942. Vydalo nakladatelství АСТ 2002.
Переслегин С., Переслегина Е.: Тихоокеанская премьера. Moskva, Petrohrad 2001.
Роскилл С. Английский флот во Второй мировой войне. Vydalo nakladatelství АСТ 2001.
Сидоренко В. Пинак Е. Японские авианосцы Второй Мировой; „Драконы“ Перл Харбора и Мидуэя. Moskva 2010.
The Operations of the Navy in the Dutch East Indies and the Bay of Bengal. Vydalo nakladatelství Leiden University Press 2018. dostupné online
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Morza Statki i Okrety 2005/5, 2005/4.
https://warspot.ru/7787-srazhenie-avian ... sostoyalos
https://warfarehistorynetwork.com/2016/ ... oyal-navy/
http://www.armouredcarriers.com/battle- ... formidable
https://www.defensemedianetwork.com/sto ... cean-raid/
http://www.ibiblio.org/hyperwar/UN/UK/U ... index.html
http://www.armouredcarriers.com/adm-s46 ... roceedings
http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm