Sokolovo, díl druhý
Napsal: 29/5/2020, 19:14

ČESKOSLOVENŠTÍ VOJÁCI ŽIDOVSKÉHO PŮVODU V BOJI O SOKOLOVO
Nyní se pustím do této kapitoly, která bude trochu méně obvyklá, než při pracích o prvním boji našich vojáků na území Sovětského svazu bývá zvykem. Odlišná bude tím, že se v ní v ní pokusím přesněji určit, kdo to vlastně nesl hlavní tíhu bojů o tu malou ukrajinskou vesnici.
Jako úplně první vám ale představím jednoho vojáka, československého vojáka, za nic jiného se ten člověk nepovažoval. Je to pár slov o úplně prvním československém vojákovi, který padl v boji po začátku Druhé světové války. Byl to:
Vítězslav (Siegfried) Grünbaum se narodil v Haliči 21. 1. 1913 jako poslední se čtyř dětí hostinského Felixe Grünbauma a jeho ženy Rózy. Celá rodina byla židovské národnosti a v mnohonárodnostním Rakousku-Uhersku se často stěhovala. V Jeseníku bydleli od roku 1905 na Nádražní ul. 264. Otec měl v nájmu Schinzelův hostinec na Gräfenberku čp. 269. V roce 1927 jej nechal Felix Grünbaum přebudovat na lázeňský dům s restaurací a penzionem. Košer restaurace byla určena pro rozsáhlou židovskou klientelu, která lázně Gräfenberk navštěvovala. V tomto roce Vítězslav již navštěvoval kvartu jesenického reálného gymnázia, ukončil ho roku 1931. V letech 1932-1936 studoval práva na německé univerzitě v Praze, krátce po červnové promoci nastoupil vojenskou základní službu u náhradní roty 37. pěšího pluku v Levoči na Slovensku, kde absolvoval školu na důstojníky pěchoty v záloze. 15. 9. 1937 byl přemístěn k 32. pěšímu pluku, zde působil jako instruktor v poddůstojnické škole a od 8.4.1938 jako velitel čety. 1. 10.1938 měl být přeložen do zálohy, ale byl přidržen v činné službě v důsledku mobilizace. V. Grünbaum byl po přemístění k náhradní pomocné rotě demobilizován 16. 12. 1938. Vrátil se k rodičům, kteří byli jako Židé nuceni Gräfenberk opustit a usadili se v Moravské Ostravě.
Odtud JUDr. Grünbaum uprchl po nacistické okupaci Československa do Polska, kde vstoupil do Zahraniční vojenské skupiny československé v Krakově a stal se členem rodícího se Legionu Čechů a Slováků. Po napadení Polska nacistickým Německem se jednotka pod velením pplk. Svobody zúčastnila ústupových bojů směrem na východ na Lvov, Zborov a Tarnopol. 15. září 1939 jednotka přenocovala v Hluboczku Wielkém. Někdy kolem poledne přiletěla nad Hluboczek Wielki skupina německých bombardérů a zaútočila na nádraží. Četař aspirant Grünbaum odrážel jejich útok kulometnou palbou, byl však zasažen střepinou pumy a v noci zemřel v tarnopolské nemocnici.

Toto je současný stav hřbitova v Tarnopolu. Někde v tomto – s odpuštěním – bordelu, sní svůj věčný sen první československý voják padlý v Druhé světové válce…
Na tuto událost vzpomínal velitel Legionu pplk. Svoboda takto:
„Jeden z našich kulometů, upevněný nouzově na dřevěném podstavci, obsluhoval četař aspirant dr. Vítězslav Grünbaum z Ostravy. Vypálil proti letadlům několik dávek, ale vzápětí klesl, zasažen do břicha střepinou pumy. Odnesli ho ihned do místní školy a naši lékaři MUDr. Kodíček a MUDr. Blitz ho okamžitě chtěli operovat. Ale ukázalo se, že nemají ránu čím sešít. Bylo nutno Grünbauma co nejrychleji dopravit do tarnopolské nemocnice. Dali mu morfiovou injekci, zabalili ho do prostěradla a opatrně uložili do jednoho z našich aut. Když se k němu nadporučík Bedřich otevřeným okénkem auta sklonil, vypravil ze sebe Grünbaum: "Já vím, že je se mnou konec. Jen lituju, že jsem je netrefil." V nemocnici ještě týž den skonal. Náš první mrtvý.“
JUDr. Vítězslav Grünbaum byl in memoriam povýšen do hodnosti podporučíka pěchoty a byl mu udělen Čs. válečný kříž 1939. Pohřben byl ve společném hrobě s polskými vojáky a civilními příslušníky v Tarnopoli. Jeho rodiče a zřejmě i bratr a provdané sestry zahynuli za války v nacistických vyhlazovacích táborech. On jediný padl v boji. Celá jeho rodina byla vyhlazena na základě německých rasových zákonů… bez možnosti tomu jakkoliv zabránit.
Že v 1. čs. samostatném plním praporu bojovalo velké množství československých vojáků židovského původu zachytila i historiografie za minulého režimu. Ovšem je zajímavé, že ve všech jednotkách ke dni 5.2.1943 tedy v době kdy prapor byl na cestě k Charkovu a ještě měl sedět 14 dní v ešelonu, neuvádí pravdivé údaje.
K tomu datu totiž byly v SSSR tyto československé jednotky:
1. čs. samostatný polní prapor v počtu 969 osob
záložní pluk 1 v počtu 639 osob
náhradní rota náhradní rota v počtu osob 284
Celkově zde bylo 1982 vojáků i civilistů, a na straně 199, Knihy Vojenské dějiny Československa IV. díl je uvedeno, že zde bylo dohromady celkově 141 osob židovského původu. Je to nesmysl a pravděpodobně úmyslná lež. V dané době naše země tedy tehdy ČSSR byla mimořádně napjatých vztazích se státem Izrael a cokoliv co by mohlo povýšit židy jako národ, bylo tabu. Ale úplně popřít to nešlo tak se data upravila.
Prostě autoři zcela jistě měli k dispozici válečný deník praporu kde jsou úplně jiná data.
Válečný deník k 12.2.1941 neřeší židovské vojáky vůbec, ale 1.5. 1942 měla jednotka 683 příslušníků a toto složení:
110 Čechů, 124 sovětských Čechů a 43 polských Čechů
21 Slováků
19 Zakarpatských Ukrajinců
3 Maďary
286 Židů – tedy 47 % celkového počtu jednotky. Nevím proč tato data nepoužili ale šli cestou jakési podivné fabulace.
Tedy už v době vzniku počet vojáků židovského původu dosahoval významného čísla a to velká část židů svoji příslušnost neuvedla a prohlásili se za Čechy. Mělo to více důvodů a jedním z nich byl strach z antisemitismu.
Pracoval jsem s několika zdroji, například:
Miroslav Brož, Hrdinové od Sokolova, vydalo Ministerstvo obrany České republiky - Agentura vojenských informací a služeb, Praha 2006, 2. vyd.
Erich Kulka Židé v československé Svobodově armádě, Sixty-Eight Publishers, Toronto 1979; Samizdat (Charta 77), Praha 1981; Naše vojsko, Praha 1990 a vychází mi úplně jiná čísla.
V ešelonu číslo 22 904 bylo naloženo
974 vojáků
26 důstojníků, 10 rotmistrů, 237 poddůstojníků, 663 vojínů
38 žen - 7 poddůstojnic a 31 vojínek
Dnes se dá naprosto prokazatelně tvrdit, že 60 až 65% ze všech těchto lidí byli prokazatelně vojáci židovského původu. A to jen na základě toho, co je v oficiálních spisech. Další a zcela jistě jich nebylo málo svůj židovský původ neuvedli. Asi věděli proč.
Celkem 105 z těchto vojáků se v minulosti účastnilo válečného konfliktu. 26 osob v 1. sv. válce, 6 ve Španělsku a 75 bojovalo v Rudé armádě.
Takže se na to podíváme na příkladech
Z 9 četařů aspirantů bylo 7 židů
Z 25 lékařů několika odborností jich bylo 24 židů, šéflékař byl MUDr. František Engel – zde nejde jen o lékaře u praporu ale ve všech československých jednotkách v dané době v SSSR.
Z 9 velitelů minometných družstev se zbraní ráže 82 mm, jich bylo 7 židů jeden z nich Prostějovák, svobodník Seliger Bedřich.
Prapor měl 12 obsluh těžkých kulometů Maxim viz.1910/30. Z toho počtu střelců a současně velitelů zbraně, bylo 9 židů. Nejznámější byl „španělák“, svobodník Ignác Spiegel. Výše jsem o něm psal. Židovského původu byl i velitel kulometné roty Nadporučík LOHRER-LOM Jaroslav (Emil). Narozen: 4. 1. 1917 Příbor, okres Nový Jičín Velitel roty, kmen. čís. 11/d, Buzuluk 7. 2. 1942 Příslušník oranské skupiny, zástupce velitele obrany Sokolova.
Ze 16 obsluh protitankových pušek – střelec byl současně velitelem zbraně, bylo 11 střelců židů, v Sokolově jich padlo nebo bylo zraněno 6.
Velitelem jednoho ze dvou PT kanónů 45 mm byl také židovský voják-padl
Jde li o ženy v uniformě, bylo jich u Sokolova výše uvedených 38, z toho počtu jich bylo 21 židovského původu
Snajpři: dvě děvčata
Zdravotníci: třicet
Spojaři: jedna
Osvětářka: jedna
Hospodářka a kuchařky: čtyři
Celkově bylo u praporu v době boje o Sokolovo 9 vojáků s titulem JUDr. Většinou absolventů Karlovy univerzity. Dalších 19 doktorů práv se nacházelo v dalších dvou našich jednotkách v Buzuluku.
Pokud by vás překvapil mimořádně vysoký počet lékařů a právníků, má to svoji nelítostnou logiku. Vše začalo mnichovskými událostmi. Došlo k naprosté tragédii, 20 let budovaný demokratický stát byl zbaven síly, ponížen a ožebračen. Bylo potřeba najít viníka. A ten se našel – dílem to byli politici kolem Edvarda Beneše, ale ti většinou rychle zmizeli do emigrace a nebylo na ně možno dosáhnout. A tak se našel druhý viník – židé. Jako už tolikrát v historii…
První, kdo na to narazil, byli českoslovenští občané židovského původu, kteří utíkali do vnitrozemí ze Sudet. Bylo jich skoro 19 000 a je to nekonečný soubor lidských tragedií - naše orgány je odmítaly pustit na nové území, ti lidé ani nemohli zpět do Sudet. Měsíce přežívali v jamách po lesích a polích a žebrali o jídlo pro své děti..
Protižidovská atmosféra druhé republiky však nebyla namířena pouze proti židovským uprchlíkům, neboť československé úřady a zájmové organizace začínaly připravovat či přijímat opatření namířená proti československým občanům židovského původu. Advokátní a lékařská komora si brzy pospíšily vyloučit své židovské členy a zbavit je tak výkonu povolání. 13. prosince 1938 pak vládní prohlášení Beranova kabinetu vyjádřilo potřebu „řešit otázku židovskou“ a poněkud krypticky dodávalo:
„Poměr státu k těm židům, kteří jsou již dlouho usazeni na území republiky a kteří mají pozitivní vztah k potřebám státu a jeho národů, nebude nepřátelský.“
Ve skutečnosti se jednalo o pozměněnou verzi původního návrhu, která byla rozředěna a oslabena z obav o úspěch jednání o britsko-francouzskou půjčku. Nová vláda a ministerstva začala ve skutečnosti urychleně připravovat osnovy protižidovských zákonů. 27. ledna 1939 pak přijala nařízení o odstranění Židů ze státní služby, o přezkoumání státního občanství a nařízení, podle nějž museli všichni „cizinci, pokud byli emigranty“, ve lhůtě od jednoho do šesti měsíců opustit československé území. Politika druhé republiky proti Židům byla na jednu stranu posilována německým nátlakem, na druhou stranu byla ale brzděna obavami před intervencemi západních států (především Velké Británie) a ze ztráty exportních trhů.
K emigraci židovské inteligence a bohatých lidí docházelo už od roku 1933. Ale po Mnichově to nabralo neuvěřitelné otázky a naši ořezanou zemi opustilo několik tisíc lékařů a právníků, inženýrů techniků a průmyslníků- mohli si to dovolit a využili toho, že se jich Druhá republika chtěla zbavit. Mnoho z nich potom po noha peripetiích skončilo v československých zahraničních jednotkách.
V prostějovském muzeu pracuje neuvěřitelný člověk, paní doktorka Marie Dokoupilová. Ta v minulosti v rámci možností zmapovala osudy židovské komunity našeho města. A zmapovala i to, kolik našich spoluobčanů židovského původu sloužilo v armádách bojujících proti Německu a jeho spojencům. Je to ukázková záležitost.
Zde nebudu nic vymýšlet a uvedu přímo část dlouhého a neuvěřitelně podrobného textu paní doktorky:
CITUJI:
Z osob, které emigrovaly, se zvlášť mladší svobodní muži často zapojili do zahraničních armád. Na východě vstupovali do Sovětské armády, na západě do armád Spojenců. Od roku 1940 byly součástí britské armády zvláštní židovské pěší setniny z židovských obyvatel Palestiny, z nichž roku 1942 vznikly tři palestinské prapory, bojující v Egyptě a Itálii. Jejich členy byli samozřejmě i lidé pocházející z Československa, a jak se podařilo zjistit od pamětníků, také muži původem z Prostějova. V Sovětské armádě bojovalo podle údajů prostějovského středoškolského profesora a historika Vojtěcha Janouška šest prostějovských Židů (jmenovitě uvádí štábního kapitána Goldzweiga-Orlova a kapitána Seligera, dva z nich padli – Goldzweigův bratr a Samet), v západních armádách dvanáct Židů. Další se možná mohli zapojit i do ilegálního odboje. O nich zatím nevíme nic konkrétnějšího. Z literatury i archivních pramenů se dosud podařilo sestavit následující seznam:
Bleichfeld Bernard – v Brožově knize je špatné jméno – Natan. (22. 4. 1919 Prostějov), tovární manipulant, 19. 9. 1939 odešel neznámo kam, po válce změna jména na Antonín Bělský, povolil ZNV v Praze 17. 9. 1945, povolání uvedeno rotmistr, v říjnu 1945 bydlel v Praze-Smíchově, Plzeňská 29 – zde mohu doplnit, že s kmenovým číslem 275/n v sestavě našeho praporu byl účastníkem bitvy o Sokolovo. V roce 1945 byl v hodnosti rotmistra spojovacím důstojníkem jednoho z oddílů 1. dělostřeleckého pluku 1. čs.samostatné brigády. Po válce změnil jméno na Bělský Antonín. Viz obrázek.

Brössler Pinchas (15. 12. 1911 Jasina), uprchl na Slovensko, vstoupil do Sovětské armády, po válce se vystěhoval do Izraele.
Goldzweig-Orlov Bertold (3. 11. 1912 Prostějov), obchodní příručí, po válce štábní kapitán, rodiče Josef a Rudolfa Goldzweigovi. Od 30. 8. 1939 do 31. 1. 1940 byl internován v Polsku. Bojoval v Sovětské armádě. Manželka Ludmila roz. Orlova (16. 3. 1924 Kotelniky, SSSR), civilní sňatek 11. 12. 1944 v Rusku. Po válce se vrátili do Prostějova, kde se narodily obě jejich dcery Jiřina (26. 11. 1945) a Lydia (11. 4. 1948). Změnu jména na Orlov povolil ZNV v Brně v prosinci 1946. Od března 1947 bydleli v Milíčově ul. 6 a 7, v říjnu 1950 se odstěhovali do Slavonína.
Goldzweig Rudolf (30. 5. 1920 Prostějov), bratr Bertolda Goldzweiga, obchodní příručí, 1928 do Brna, od 30. 8. 1939 do 31. 1. 1940 internován v Polsku, bojoval v Sovětské armádě, padl.
Knebel Sami, dr. (11. 10. 1908 Jaroslav), maturoval na reálce v Prostějově roku 1926, tajemník Spolku oděvních průmyslníků v Prostějově, uprchl z německého transportu v Polsku do Sovětského svazu, vstoupil prý do čs. armády, zahynul neznámo kdy a kde.
Lewith Walter (15. 3. 1907 Krnov), rodiče Adolf (1872 – 1942) a Janka (1882 – 1931), maturoval na reálce 1924, úředník, manželka Alžběta roz. Poneczová (12. 9. 1913 Opava), evangelička, měli dceru Evu (8. 11. 1932 Prostějov), v září 1935 se rozvedli, v čs. zahraniční armádě, vrátil se. Roku 1946 byl ve Štýrském Hradci u anglické posádky. Změnil si jméno na Vladimír Lom, v prosinci 1946 bydlel v Praze IV.
Richter Kamil (30. 9. 1899 Těšín), roku 1904 se s rodinou přistěhoval do Prostějova, obchodník, manželka Lola, rozená Seligerová, syn Tomáš. Po začátku války uprchl, bojoval v Sovětské armádě. R. 1945 se vrátil do Prostějova, ale jeho žena ani syn nepřežili. R. 1950 se vystěhoval do Rio de Janeiro. „Vojín – nováček“ odvedený 8. 2. 1942 „s vadou“ k autorotě 1. čs. samostatného praporu v SSSR. Někdy Psáno jako Camillo. Níže je jeho fotka:

Samet Bedřich, JUDr. (14. 10. 1912 Prostějov), v letech 1923-1931 studoval gymnázium v Prostějově, v dubnu 1939 odešel do Polska a odtud do SSSR, vstoupil do armády, padl 1943 patrně v bitvě u Sokolova nebo u Kyjeva, podle svědectví Bedřicha Seligera padl v Rusku 1. 1. 1944. Já dodávám, že jak jsem uvedl výše, byl jedním že čtyř důstojníků, kteří přebírali v Buzuluku objekty po polské armádě.
Seliger Bedřich (19. 6. 1920 Prostějov), syn Ignáce (1880) a Anny (1886, roz. Hallerová), polská státní příslušnost, studoval gymnázium v Prostějově, maturoval 1938. Byt Žerotínovo nám. 9. Bojoval v SSSR, byl poručíkem čs. armády. Pobýval v Popradu, do Prostějova se vrátil 20. 5. 1945. S manželkou Jitkou (nar. 27. 11. 1922 Pustiměř, roz. Lamplotová, sňatek v červnu 1945) bydleli v Rejskově ul. 10, od února 1946 v Olomouci.


Seliger Bedřich, minometník, statečný voják. U Sokolova raněn, po válce zjistil že celá jeho rodina byla vyvražděna. Neschopen žít v Prostějově odešel a stal se jedním z nejdůležitějších činitelů našeho slavného sklářského průmyslu. Prostějov navštívil několik let před svojí smrtí na pozvání ředitele gymnázia Jiřího Wolkera - kdysi ho také vystudoval.
Schick Erich (13. 3. 1907 Prostějov), rodiče Sigmund a Josefa (roz. Mandlová), studoval reálku do r. 1921 – 1922, živil se jako konfekcionář, obchodník. V lednu 1940 uprchl do Sovětského svazu (Lvov), vstoupil do čs. zahraniční armády, s ní se vrátil jako četař přes Slovensko v červnu 1945. V srpnu 1945 se oženil se Zdenkou, roz. Duchoňovou, (rozl. Drmolová, 2. 5. 1914 Prostějov). V červenci 1946 mu byla povolena změna jména na Šik. V únoru 1948 se vystěhovali do Argentiny – Buenos Aires i se synem Pavlem (31. 7. 1939 Prostějov).
Poměrně hodně československých vojáků židovského původu bojovalo i na západě a na Blízkém východě.
KONEC CITACE
Naše jednotky ve Franci, Velké Británii, na Blízkém Východě a v severní Africe
Po porážce Francie a rozpuštění 1. československé divize ve Francii, která tabulkově čítala 10 006 vojáků a z toho počtu bylo cca 8 % židů, byli všichni, co chtěli bojovat dál, evakuováni do Velké Británie.
Naše vojsko k 20. únoru 1940 mělo následující personální stav.
Československá armáda čítala 8 535 osob. Z toho 448 důstojníků. Slováků bylo 3 810 mužů, ale pouze 29 důstojníků. Slováci tvořili v této době téměř 45 % stavu armády. Češi poskytli 3 845 mužů, avšak neuvěřitelných 411 důstojníků.
Zbytek byli Němci ze Sudet a Židé. Němců bylo 289 vojáků, z toho tři důstojníci (3,4%). K židovské národnosti se hlásilo 224 vojáků (z toho pouze jeden důstojník), ale k židovské víře se hlásilo 999 osob. To značí cca 11,5% z celkového stavu. Ale mnoho Židů bylo zřejmě i mezi osobami bez vyznání. Prostě po zkušenostech s antisemitismem svůj původ neuvedli. Obtížně uchopitelný je i fakt, že Židům, Němcům, ale i Maďarům bylo v československé armádě ve Velké Británii zakázáno používat svoji mateřštinu. Tento zákaz byl zrušen až v dubnu 1940.
Po uzavření dohody mezi vládou Francie a Československým národním výborem 2. října 1939 bylo rozhodnuto o zformování pěší divize, jejíž výstavba započala ve městě Agde. Velitelem divize byl nejprve divizní generál Rudolf Viest, jediný Slovák který dosáhl za První republiky hodnosti generála. Později byl vystřídaný brigádním generálem Bedřichem Neumannem. Mužstvo se skládalo jak z dobrovolníků (3326 mužů) uprchlých z Protektorátu a Slovenského štátu, tak, od prosince 1939, i z mobilizovaných československých občanů –neuvěřitelných 8169 mužů trvale usídlených ve Francii.
Oficiálně byla 1. československá pěší divize ve Francii založena 15. ledna 1940; ovšem jelikož se ani do května téhož roku nepodařilo nepodařilo dosáhnout plných početních stavů a bojeschopnosti všech útvarů, byla organizační struktura divize zredukována a do bitvy o Francii zasáhly pouze její pěší pluky č. 1, velitel plukovník Jan Mikuláš Kratochvíl a č. 2, velitel plukovník Jan Satorie, přidělené k formacím francouzské armády. Historie používá termín československá divizní pěchota. 13. června poprvé skutečně byly čs. jednotky nasazeny na frontě, na řekách Marna a Grand Morin; vyznamenaly se především v obranných bojích u městečka Gien, kde Čechoslováci hájili most přes Loiru proti útočící 1. horské divizi Wehrmachtu.
Slováci sice tvořili většinu mužstva, veleli jim však čeští důstojníci v duchu politiky „čechoslovakismu“, což hodně dráždilo slovenské vojáky. Nemusíme mít zrovna velkou obrazotvornost, abychom si představili, s jakou chutí tito muži chtěli bojovat za jeho znovuzřízení.
Po skončení bitvy o Francii byly zbytky československých jednotek evakuovány do Británie, kde se staly základem 1. československé smíšené brigády a později Československé samostatné obrněné brigád.
Ale nebylo to tak idylické jak by se zdálo. Počáteční uvolnění, patrné bezprostředně po příjezdu československých vojáků do Velké Británie – pominula bezprostřední hrozba zajetí a perzekuce, vbrzku vystřídala vlna vzedmutých emocí, spojená s událostmi posledních dnů a týdnů. To bylo zřejmé především v táboře pozemních jednotek v Cholmondeley u Chesteru.
Velmi tvrdá kritika zazněla na adresu velení čs. armády především z řad bývalých příslušníků mezinárodních brigád španělské republikánské armády, nichž více než polovina byli členové a nebo sympatizanti Komunistické strany Československa. Navíc zde docházelo k šikaně židů a ta nebyla řešena – nebyla tomu totiž přikládána důležitost. VH/ se těmto událostem věnuje ale antisemitismus důsledně neřeší- proč tomu tak je nevím. Ale v knize již zmíněného Ericha Kulky Židé v československém vojsku na západě, Naše vojsko, Praha 1992. je několik desítek výpovědí, které protižidovské útoky vojáků ale bohužel i důstojníků nejen potvrzují, ale nekompromisně uvádí i nositele antisemitismu - důstojníky. Pokud vás zajímají konkrétní jména, lze je v knihách Ericha Kulky nalézt.
Mimo antisemitismus potom šlo o výbušnou směs naprosto oprávněných připomínek, ale také demagogie a polopravd. Díky tomu se nespokojeným podařilo získat další příznivce. Úplné blbce ze sebe potom udělali komunisté. Chovali se doslova jako idioti – Soudruh Stalin přece jasně řekl, že Německo je přítel a proti příteli Sovětského svazu může bojovat jen imperialista. Takže komunisté využili zaseté nespokojenosti nálad a odmítli dál sloužit v československé zahraniční armádě.
Již 23. července 1940 byli vojáci odmítající setrvání v československé armádě odzbrojeni a shromážděni na odděleném místě tábora. Situace kulminovala v době návštěvy presidenta republiky v Cholmondeley dne 26. července 1940.

Prezident republiky doktor Edvard Beneš hovoří při pokusu uklidnit vzbouřené vojáky s důstojníky,aby zjistil jejich aktuální pohled na situaci
Na přehlídce konané ve vojenském táboře před presidentem defilovala jednotka vzbouřenců pod vedením poručíka Karla Schwartze a ppor. Vrkoče. President pak přijal jejich delegaci. Ani po té však nedošlo k urovnání situace. V důsledku toho bylo 28. července 1940 celkem 539 vojáků - z toho cca 150 bývalých interbrigadistů předáno britským úřadům, které je odsunuly do internačního tábora Oswestry asi 40 km jihozápadně od Chestru. Jedním ze vzbouřených vojáků komunistický poslanec voj. JUDr. Vladimír Clementis. Z Oswestry byli krátce na to převezeni do internačního tábora v Yorku a ve druhé polovině srpna 1940 do tábora Sutton Coldfield u Birminghamu.

Nástup vzbouřených vojáků, který ale přes projev pana prezidenta nevedl k uklidnění situace a došlo k jejich předání do internace.
V internaci pak většina vojáků požádala o zařazení do britských ženijních jednotek - Auxiliary Military Pioneer Corps – zkratka AMPC, kterým „dávali přednost“ před službou v naší armádě. Odmítlo jen asi 180 nejtvrdších, kteří názor změnili až na pokyn londýnského vedení KSČ.
Počátkem října 1940 bylo do AMPC odvedeno asi 460 bývalých čs. vojáků. Zbylí byli odsunuti do tábora Knapdale ve Skotsku a nakonec počátkem roku 1941 propuštěni na svobodu. Z těch, co nastoupili službu, byly vytvořeny dvě ženijní roty čísel 226. a 227., které prošly výcvikem v Ilfracombe v jihozápadní Anglii.
Přestože v prvních chvílích československé velení uvažovalo o nejpřísnějším potrestání vzbouřenců – což bylo jednodušší než si uvědomit že šikana interbrigadistů a antisemitismus nejsou nejlepší ukázkou demokratické armády, v souvislosti s konsolidací situace našich jednotek ve Velké Británii randál pomalu utichal. Řada vojáků svedených komunistickými agitátory ještě z internace opatrně sondovala půdu pro návrat. Naše vojenské úřady nakonec pochopili, že mezi vzbouřenci je řada vlastenců, kteří do armády přišli jako uprchlíci z Protektorátu a ke vzpouře se připojili z nejrůznějších důvodů.
Po vstupu SSSR do války projevili zájem o návrat i komunističtí vojáci. Presidentem republiky pak byla 24. prosince 1941 vyhlášena abolice pro všechny bývalé vojáky, kteří se do 24. března 1942 vrátí do československé armády. Žádost o abolici si nakonec podalo z 539 vzbouřenců celkem 316. K čs. jednotkám jich pak nastoupilo 268, u 48 byla abolice zamítnuta- většinou u komunistů.
Je dochovaný dokument nazvaný: "Pamětní spis židovských vojáků pro prezidenta republiky Edvarda Beneše, 29. srpna 1940".
Vznikl tak, že kvůli projevům nesnášenlivosti vytvořili českoslovenští židovští vojáci ještě před vzpourou v Cholmondeley výbor, který zformuloval memorandum pro prezidenta Beneše. Požadovali, aby se na Židy u jednotek hledělo jako na rovnoprávné spolubojovníky a nedocházelo k jejich podceňování. Žádali, aby se vojenské velení jednoznačně vyslovilo proti projevům antisemitismu v armádě, a kritizovali nedodržování předválečných menšinových práv v exilové armádě. Stížnosti židovských vojáků nevypovídají pouze o očividně poměrně rozšířených projevech netolerance. Zároveň ukazují, v jaké nejistotě se kvůli vylučování ze společnosti ( jež započalo již za druhé republiky) a ohrožení jejich rodin ocitali. Není divu, že někteří českoslovenští židovští vojáci velmi citlivě reagovali na všechny protižidovské poznámky a postoje.
Je to tvrdé čtení, vybral jsem pár odstavců:
V úvodu se praví, že „československé Židovstvo od samého počátku německých útoků na republiku projevilo jasně a odhodlaně svou vůli zapojiti se účinně do řad těch, kdož hájí československou demokracii“ – já dodávám, že to má logiku, naše země byla první v Evropě, která dala ústavou práva občanům židovského původu s plnou rovnoprávností s jinými občany. Vědli co se děje v Německu a dokázali odhadnout, co bude u nás, pokud se staneme obvětí německé okupace…".
Pokračují dále: „Tím větší bylo jejich rozčarování. V nejrůznějších údobích své činnosti, od samého vstupu do československé armády, setkávali se židovští vojáci s činy a projevy, které nutně vyvolaly dojem, že jsou nevítáni a neradi viděni. Tak na příklad židovští dobrovolníci, přicházející nebezpečnými ilegálními cestami z protektorátu, když došli již k prvnímu oficiálnímu exponentu československého odboje v zahraničí na francouzském konsulátě v Budapešti, byli přijati více než nevlídně. První starostí tamního úřadujícího bylo zjistit, zda jsou židovského náboženství. Bylo-li tomu tak, posílal je na židovskou náboženskou obec, že prý se o ně postarat nemůže a nechyběly poznámky, že se netvoří legie židovská, nýbrž československá“
Dále pokračuje: „Agdské ovzduší zůstalo však nadále pro židovské vojáky velmi nevlídné. Incidenty se stále opakovaly a nebyly potlačovány s náležitou přísností a rychlostí. Od počátečních nadávek se věci stupňovaly tak, že se vyskytly i případy tělesného týrání židovských vojáků“ a pokračuje to dále tvrzením, že „ Židé byli vylučováni při výběru k letectvu; našla se úřední žádanka, která při obsazení určitého místa výslovně žádala vojína ‚árijského‘ „ přerostlo to až tomu že: „byl učiněn pokus zavést numerus clausus, což znamená omezení přijímání lidí podle nežádoucího původu".
Je otřesné že je konstatováno, že cituji: „ Až nakonec věci vyvrcholily v návrhu na separování židovských vojáků ve zvláštních útvarech. Nebylo na příklad u různých příležitostí dovoleno, aby se židovští vojáci hlásili k židovské národnosti a vojenské osoby, které prováděly dotyčné zápisy, se pouštěly do nemístných debat o neexistenci židovské národnosti, a pod. Dodávám že československá ústava, ale pojem židovská národnost plně uznávala…takže naši důstojníci šli v tomto případě přímo proti duchu ústavy Republiky československé…
Už jsem uvedl, že osobám, jejichž mateřským jazykem byla němčina, maďarština nebo jiddiš, bylo to způsobem hrubým a za doprovodu protižidovských poznámek vytýkáno a užívání těchto jazyků bylo zakázáno a trestáno.
Ale pokračujme: „Doufali jsme, že zasazením československých jednotek do boje tyto jevy zmizí. Příliš rychlý a nešťastný spád válečných událostí ve Francii měl však následky přímo opačné. Již na frontě a po návratu z ní byla židovským vojákům a Židům všeobecně dávána vina. Byla jim vyčítána zbabělost, deserce, a pod. ba dokonce se množily výroky, že Židé podporují anebo tvoří tak zv. pátou kolonu“ kousek níže se píše že „Bylo použito výroků, že Židé mají být vyloučeni z armády, postříleni, a pod.
Co by jste řekli o důstojnickém sboru který se chová takto: „Na druhé straně pak byla armáda ze strany některých důstojníků posměšně označována jako ‚židovský spolek‘, ‚jerusalémská armáda‘ a řada důstojníků se ostentativně distancovala od židovského mužstva. V oněch dnech, kdy se tábor hemžil nejrůznějšími pověstmi a kombinacemi o příštím osudu armády, došlo v kantíně blízkého tábora k výtržnosti, během níž skupina mladých důstojníků pronesla výroky pro židovské vojáky tak urážlivé, že jen náhodou přítomný židovský duchovní důstojník svým energickým zákrokem zamezil pokračování, které mohlo mít nedozírné následky.
Možná dotyčný rabin měl nechat svoje souvěrce aby těm důstojníkům napráskali. Protože to nabralo úplně jiný vývoj. Zmínění důstojníci pak využili poznámky jednoho z židovských vojínů o tom, že prý československá armáda ve Francii byla rozpuštěna, k podání trestního oznámení na židovského duchovního ppor. Krause, jejž osočili, že on použil tohoto výroku, vykládaného jako podněcování vojáků k neposlušnosti.
POkračuje to takto: "Na základě tohoto trestního oznámení byl téhož večera ppor. Kraus polním četnictvem velitel kapt. Divoký zatčen, přesto, že při konfrontaci ihned mezi ním a por. Hanákem provedené, tento byl nucen odvolat svá obvinění. Zatčení duchovního vzbudilo bouři nevole mezi židovskými vojáky a jen stěží se podařilo je uklidnit a přimět k vyčkání výsledku vyšetřování. Teprve příštího dne v poledne byl ppor. Kraus propuštěn a to po výslechu dalších svědků a po intervenci generála Znamenáčka. Ačkoli se potom jasně prokázalo, že por. Hanák nepravdivě obvinil ppor. Krause a později voj. Brauna z nečestného chování a byl dokonce vlastními svědky usvědčen, nebyl zatčen. Pokud je nám známo, nebyl ani potrestán. Ani tresty, udělené por. Šimandlovi a por. Gutovi za jejich hrubé a antisemitické výroky nepovažujeme za dostatečné".
Jestli se někdo divý že v takovém vojskovém tělese naši občané židovského původu nechtěli sloužit, není mu pomoci.
Ale nyní se vrátíme zpět ke vzbouřencům.
Již na podzim 1941 byly obě „čs.“ roty AMPC sloučeny do jedné, která byla zrušena a o rok později. Asi 120 vojáků, kteří v ní v té době sloužili, bylo převedeno do britské armády. Je zajímavé že šlo z 80% o naše vojáky židovského původu. V britské armádě problém antisemitismu nebyl patrný. Jedním z nich byl např. voj. Abraham Leib Hoch který později používal jméno Ludvík Hoch, pozdější britský mediální magnát Ian Robert Maxwell, který válku skončil v hodnosti kapitána britské armády. Sám Maxwell vždy uváděl, že se přidal ke vzpouře proti československému velení díky otevřené národnostní perzekuci. Je zajímavé, že jeho židovsko-rusínské kořeny jsou všeobecně známé, přesto náš VHÚ používá jen to české jméno. Jinak po tom, co přešel do britské armády, ho čekala zářná cesta vojáka- hrdiny. Vylodil se v Normandii a válku ukončil jako vysoce ceněný voják v Hamburku v hodnosti kapitána. Byl vyznamenán za statečnost britským Válečným křížem, který mu v lednu roku 1945 osobně předal generál Bernard Law Montgomery. To není marné….co říkáte!?
Když se ale vrátíme na východ, můžeme klidně konstatovat, že další další stovky našich občanů židovského původu bojovalo v Rudé armádě a odmítli přejít do našich jednotek. Další bojovali v jednotkách pod velením britské královny po celém světě, v americké armádě a jiných armádách bojujících proti nacistickému Německu a jeho spojencům.
Takže cituji zase z práce paní doktorky Dokoupilové:
CITUJI:
"V soupise uloženém v prostějovském archivu a označeném „Příslušníci zahraničního odboje západního z Prostějova“ jsme identifikovali několik mužů z prostějovských židovských rodin. Pokud nemáme ověřený jejich původ, je u jména otazník. Datum za jménem má označovat den nástupu vojenské služby v zahraničí.
Bleichfeld Bedřich (4. 4. 1915 Prostějov), domovská obec Jaroslav, Polsko, svobodný, rodiče Hersch a zemř. Marie, manipulant, 21. 3. 1939 do Palestiny. Sloužil v židovské brigádě v Palestině.
Bleichfeld Josef (13. 11. 1913 Prostějov), domovská obec Jaroslav, Polsko, svobodný, rodiče Simon a Matylda, student, do Prostějova se přihlásil 2. 2. 1939 z Vídně, Revoluční 6, 13. 3. 1939 do Palestiny. Sloužil v židovské brigádě v Palestině. Údajně padl v boji. Obrázek následuje.

Süsskind Julius (24. 9. 1911 Sanok), 9. 6. 1939 Londýn, bojoval v britské armádě, po válce se vystěhoval do USA
voj. Bedřich Bergel, 17. 11. 1942, nar. 5. 7. 1910 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, skladník, z rodiny Artura (1879) a Pauly (1882) Bergelových, 11. 3. 1939 do Palestiny, do Prostějova se vrátil 10. 11. 1945 ze zahraniční armády, v listopadu 1946 povolena změna jména na Kopecký, v prosinci 1945 se odstěhoval do Opavy.
voj. Bruno Bobasch, 8. 1. 1943, nar. 7. 11. 1913 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, kuchař, z rodiny obchodníka kůží Mořice a Terezy Bobaschových, bratranec Lilly a Pavla Bobaschových, 14. 3. 1939 se vystěhoval do Palestiny, přihlásil se do palestinské brigády. Do Prostějova se vrátil 17. 8. 1945 ze zahraniční armády, 1. 10. 1946 se odstěhoval do Plzně a pak do Izraele. Zemřel 28. 2. 1978 v Izraeli. Viz obrázek:

rtm. asp. Bedřich Holz, 27. 5. 1942, nar. 20. 9. 1911 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, soukromý úředník, z rodiny Josefa (1876) a Elsy (1883) Holzových. V dubnu 1939 odjel do Palestiny, vstoupil do vojska.
Arnošt Hönig, 15. 7. 1942, nar. 24. 3. 1921 Vídeň, domovská příslušnost Prostějov, rodiče Artur a Žofie, soukromý úředník, od 15. 7. 1942 v zahraniční armádě, v palestinské brigádě britské armády. V Palestině se v srpnu 1942 oženil s Halinou Potokowou (26. 3. 1922). Po válce se v prosinci 1945 vrátil do Prostějova jako četař, v lednu 1947 bylo jeho manželství rozvedeno, v říjnu 1947 se oženil s Ditou Heiligovou (04. 5. 1926 Prostějov), která se vrátila z tábora v Raasice. V prosinci 1948 se odstěhovali do Sydney v Austrálii.
Walter Hönig, 15. 7. 1942, nar. 24. 3. 1921 Vídeň, dvojče Arnošta, domovská příslušnost Prostějov, krejčí, v palestinské brigádě britské armády od 15. 7. 1942 do 18. 5. 1945 v hodnosti četaře. V srpnu 1942 se v Tel Avivu oženil s Ruth (roz. Schneider, 30. 4. 1922 Vídeň). Po válce se vrátili do Prostějova, kde jeho žena učila hebrejštině zájemce o vystěhování. Narodila se jim zde dcera Sylvia (11. 9. 1947). V lednu 1949 se odstěhovali do Izraele, kde žili v městečku Raanana.
voj. Felix Husserl, 28. 3. 1940, nar. 15. 1. 1901 Vídeň, domovská příslušnost Prostějov, rodiče Zikmund a Ernestine, číšník.
voj. Vilém Kaufmann, 23. 6. 1942, nar. 10. 2. 1912 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, číšník, tovární manipulant, rodiče Zikmund a Růžena, vystěhoval se v únoru 1942 do Palestiny. S první manželkou Gusti (roz. Salzerová, 20. 8. 1915 Prostějov) se oženil v únoru 1939 v Prostějově, ale v únoru 1946 se rozvedli. Do Prostějova se po válce vrátil začátkem září 1945. S druhou manželkou Františkou (roz. Herrlicková, 9. 8. 1914 Šternberk) se vzali v lednu 1949 v Olomouci, bydleli v Prostějově.
voj. Arnošt Neumann, 12. 10. 1939, nar. 12. 5. 1902 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, úředník, z rodiny Ludvíka (1867) a Kláry (1870) Neumannových. Dle potvrzení vojenského vyslanectví v Paříži z 12. 6. 1945 byl příslušníkem čs. zahraniční armády, roku 1946 žil v Limoges ve Francii.
svob. Karel Neumann, 13. 6. 1940, nar. 12. 8. 1903 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, JUDr., rodiče Ludvík (1873) a Anna (1880), propuštěn z branné moci 11. 12. 1941, 21. 1. 1949 bydlí v USA, Ohio, Columbus, zachoval si čs. občanství.
voj. Karel Sborowitz, 19. 10. 1942, nar. 24. 2. 1919, domovská příslušnost Prostějov, student, z rodiny Maxe (1889) a Irmy (1882) Sborowitzových, viz Uprchlíci. Studoval gymnázium, maturoval 1937. Do zahraničí odešel s rodinou v srpnu 1939.
voj. Adolf Schnabl, 28. 11. 1939, nar. 6. 11. 1898 Vídeň, domovská příslušnost Prostějov, novinář, náboženské vyznání katolické, ale původ pravděpodobně židovský.
voj. Pavel Schwarz, 20. 1. 1940, nar. 25. 9. 1906 Budapešť, domovská příslušnost Prostějov, krejčí, žil ve Vídni s manželkou Gertrudou Ilsou (roz. Rixová, 29. 7. 1899 Baden u Vídně)
voj. Bedřich Spitzer, 23. 1. 1940, nar. 21. 6. 1904 Vídeň, domovská příslušnost Prostějov, mechanik.
voj. Max Eduard Steinschneider, 18. 10. 1939, nar. 14. 3. 1921 Walešin (Německo), domovská příslušnost Prostějov, student. Přestože jeho otec Max (1884) uváděl, že je bez vyznání a matka Vilemína evangelička, jeho původ je po otcových rodičích Eduardovi a Cilli židovský. Koncem srpna byl Max demobilizován z čs. armády ve Francii, roku 1943 byl internován v Buchenwaldu. R. 1947 bydlel v Lyonu, jeho otec v České Kamenici.
čet. Juda Sternküker, 5. 8. 1943, nar. 6. 11. 1911 Narol (Polsko), domovská příslušnost Prostějov, do Prostějova se s rodinou přistěhovali r. 1914, rodiče Abraham a Mina. Pracoval jako exportní a kontrolní úředník firmy Sbor, před válkou odjel s nejmladším bratrem Eliášem (1917) do Palestiny, bojoval v palestinské brigádě britského vojska, po válce se vrátil jako četař do ČSR. Získal vyznamenání za statečnost při osvobozování čs. republiky, udělené 17. 6. 1947. Od dubna 1947 žil v Praze. Měl dceru Evu, která žije ve Švýcarsku. Viz obrázek:

voj. Leo Süsskind, 23. 11. 1939, nar. 15. 3. 1907 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, rolník, bratr Ruth Süsskindové-Schwarzové, viz Emigrace, Poválečná emigrace. Bojoval v palestinské brigádě britského vojska.
voj. Leo Tauber, 4. 8. 1942, nar. 14. 9. 1920 Karlovac (dnes Chorvatsko), domovská příslušnost Prostějov, úředník. 10. 6. 1939 odhlášen do Londýna, Anglie
svob. Robert Wasservogel, 23. 11. 1939, nar. 23. 4. 1906 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, účetní, obchodník, 15. 10. 1945 se vrátil do Prostějova z čs. zahraniční západní armády, tankový prapor, 30. 10. 1945 do Brna, změna jména na Velecký, povolena ZNV Brno 7. 11. 1945
voj. Hugo Adolf Winter, 18. 10. 1939, nar. 18. 9. 1905 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, obchodník, byt Vídeň, mechanik u RAF, zproštěn čs. voj. pro válečný průmysl dnem 24. 10. 1942. Rodiče Bruno (1873 – 1942) a Josefa (1886), 18. 9. 1939 do Itálie. Fotka z roku 1941 níže.

svob. Otto Zwillinger, 27. 5. 1942, nar. 18. 2. 1907 Prostějov, domovská příslušnost Prostějov, soukromý úředník, mechanik, zběhl 15. 4. 1943. Z rodiny Alexandra (1877-1918) a Pauly (1882) Zwillingerových
KONEC CITACE
K antisemitismu u jednotek na západě jsem se už vypsal dost. Ale bylo by nesprávné se nepodívat na tento jev u praporu na východní frontě.
Byl u jednotek v Buzuluku přítomen antisemitismus? ANO – BYL.
Čím byl dán? Měl několik podob a myslím si, že v určité rovině ani o antisemitismus vyformovaný v duších lidí za dlouhá staletí působením církve a mocenských institucí nešlo.
Takže objevilo se několik případů toho nejtěžšího patologického antisemitismu několika jedinců. Jeho nositeli byl jeden lékař a několik vojáků a důstojníků. Jejich chování, slovní útoky a šikana nakonec přesáhly mez únosnou i pro velení praporu, které tomuto jevu nevěnovalo skoro žádnou pozornost. Až dva případy kdy dotyčný zmetek přišel žalovat s rozbitou hubou je donutilo jednat. Nositelé bylo od jednotky odesláni na Blízký východ. Zde se zapojili do bojů a vedli si dobře. Dotyčný lékař dokonce celou válku odbojoval jako palubní doktor britského torpédoborce….
Potom zde byl jev, židy i ve vzpomínkách označený jako antisemitismus. Byl to jev, v mnoha vzpomínkách židovských vojáků popisovaný jako antisemitismus, který ale dle mého antisemitisme nebyl. Bylo to chování vysoce kvalitních důstojníků hranické akademie. Akademie je vychovávala a to velmi ostře v duchu silného pocitu vlastenectví a v duchu teorie čechoslovakismu. Tito lidé se potom jevili jako nacionalisté a arogantní hlupáci. A bohužel to občas přešlo do vážných problémů.
Složení jednotky, kdy lidé sice měli československé občanství ale pocházeli: z Rakouska, Maďarska, Podkarpatské Rusi, ze Slovenska, z Historických zemí, Polska, Německa a zemí SSSR vedlo k tomu, že více než polovina stavu jednotky neuměla česky vůbec a nebo jen málo. A to bylo něco, co ti chlapi z Hranic na Moravě nedokázali nějakou dobu mentálně uchopit a trvalo dost dlouho, než tento stav dokázali akceptovat. Když jsem to, co čtete, dával do hromady, zjistil jsem že 2 sokolováci se narodili ve Vídni, jeden v Berlíně, 3 v Budapešti… a mohl bych pokračovat.
Zkuste se vžít do této situace: Jste důstojník, přesvědčený masaryko-benešovec, vlastenec a velíte jednotce, kde každý druhý je žid, nebo voják kdoví odkud, který umí česky jen pár slov. A vy musíte v těchto lidech vidět československé vojáky. Máte za sebou Mnichov, okupaci, útěky přes několikero státních hranic, internace a výsledek je toto co jsem popsal. Nebylo asi lehké přetvořit myšlení našich důstojníků… Ale podařilo se to. U Sokolova prapor bojoval jako jednolité těleso.
Mám pro to alespoň něco z toho, co jsem popsal jasný důkaz.

Je to unikátní dokument, který jsem objevil v publikaci od dvojice autorů Michala Buriana a Jiřího Rýce. Nese název HISTORIE SPOJOVACÍHO VOJSKA, vydalo MNO v roce 2007.
Tento dopis poslal 27. července 1942 přímo šéf československé vojenské mise v SSSR do Buzuluku - za přečtení rozhodně stojí….
A potom zde byl takový ten lidový antisemitismus, projevující se předsudky, nedůvěrou a urážlivými výroky, jejichž nebezpečnost jejich nositelům ani nedošla, prostě se tak chovali jejich prarodiče, rodiče a tak to považovali za normální i oni. Ale tato forma neměla dlouhého trvání… vymizela sama jak šel výcvik a stmelování jednotek.
Zachytil jsem dokonce výpověď jednoho židovského vojáka, co po roce 1948 odešel do Izrael a ještě 60-tých letech si pamatoval, že slyšel dva vojáky – Čechy, jak se baví o děvčatech. Právě totiž dorazilo několik českých a slovenských děvčat a tak jeden druhému řekl, že je to dobře, že tu nebudou jen samé židovky.
Po počátečních postojích, kdy byl antisemitismus bagatelizován a přehlížen, se provedlo několik razantních opatření a postupně se vytratil – ne že by zmizel – ale byl potlačen rozumem a společnými cíly.
Minimální projevy tohoto zlého jevu se projevovaly i nadále jak naše vojsko v SSSR rostlo. Vždy nová vlna příchozích měla tyto potíže sama se sebou ale i s vojáky, kteří už byli na místě. Jenže to už byl vždy náraz do zdi. Vojáci co přežili těžké boje o Sokolovo, Kyjev, a další místa v roce 1943 byli pevně stmeleni a nositele antisemitismu rychle srovnali do špalků… A to i v případě, že toto chování si se sebou přinesli vojáci a důstojníci došlí z Velké Británie a Blízkého východu pro doplnění stále rostoucího velitelského sboru.
Velký nárůst tohoto jevu ale byl zaznamenán vznikem 2. paradesantní brigády- byla tvořena převážně Slováky- přeběhlíky od Melitopolu, a ti byli antisemitismem prosáklí tak, že se do konce války nepodařilo u této brigády nežádoucí projevy eliminovat. Své neblahé důsledky to neslo i po válce na slovenském území.
Závěrem této kapitoly bych uvedl to hlavní.
U Sokolova bojovalo 974 československých vojáků, a v boji neřešili kdo z nich je jakého původu. Bojovali za obnovení vlasti která byla po Mnichově ponížena a ožebračena, po 14. březnu 1939 okupována a rozdělena na dva celky. Nechtěli nijak zvýraznit svůj původ – prostě byli to českoslovenští vojáci bojující pod československou bojovou zástavou.
Pravdou ale je skutečnost, že uvedená fakta lidi při mých přednáškách překvapují a když jsem to přednášel v Brně před izraelským velvyslancem Jeho excelencí Danielem Meronem, tak ten na to při simultánním překladu nevěřícně koukal. Nakonec celá rozšířená přednáška doplněná o všechna dostupná fakta o židech v tomto boji skončila v jeho rukách a byla přeložena péčí ambasády do angličtiny a hebrejštiny aby sní bylo možno pracovat i v Izraeli. To není špatný výsledek pro amatéra, co říkáte?
Prosím, promiňte mi ten exkurs mimo východní frontu, nemám v plánu se našimi vojáky ve Velké Británii jakkoliv zabývat, ale šlo mi o to ukázat, jak se naše zahraniční vojenské jednotky s antisemitismem vypořádali nebo nevypořádali. Jinak na Palbě je moje rozsáhlá práce na téma naší divize ve Francii, kde se tomuto jevu, ale nevěnuji. V době její tvorby jsem potom neměl tušení...