Lehké útočné letouny pro SOCOM
Napsal: 30/5/2020, 18:54
Lehké útočné letouny pro SOCOM
Americké velitelství speciálních operací SOCOM (United States Special Operations Command) začátkem roku oznámilo záměr pořízení vlastních útočných letounů. Celkem hodlají pořídit 75 lehkých útočných letounů, ne všechny však nutně musí být stejného typu a budou rovněž plnit i další úkoly. K letovým demonstracím má dojít už letos v listopadu. Z části se bude jednat o náhradu strojů U-28A, které jsou modifikací typu Pilatus PC-12 pro provádění zpravodajských, sledovacích a průzkumných úkolů. Výběru se účastní především množství lehkých turbovrtulových útočných letounů, které oproti proudovým nabízí několikanásobně nižší cenu i podstatně nižší náklady na samotný provoz. Jejich nasazení v místě, respektive poblíž místa nasazení může být taktéž jednodušší. Naopak nižší rychlosti mohou být například u průzkumných misí a vyčkávání výhodou. Pochopitelně jsou však zranitelnější proti protiletadlovým obranám stejně jako proti stíhacím letounům, proti kterému v podstatě nemají šanci. Pokud jde o nabízené stroje, tak zmínit můžeme A-29 Super Tucano, které prozatím v nižších počtech bude provozovat AFSOC (Air Force Special Operations Command). Počátkem května došlo k oznámení uzavření partnerství mezi společností Leidos (dodavatelem pro americkou armádu) a jihoafrickou společností Pramount Group. Nabídnout hodlají letoun AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft) pojmenovaný jako Bronco II. Název dává najevo, že svým určením volně navazuje na lehký útočný a pozorovací letoun North American Rockwell. Krom určení a konstrukčního řešení výškovek, tandemové kabiny pilota a dvojité ocasní konfigurace jde ovšem o na něm nezávisle v Jižní Africe vyvinutý a nový typ letounu pod označením AHRLAC. V případě ozbrojené verze se lze setkat také s označením "Mwari". Velkou výhodou tohoto letounu je modulární řešení užitečného zařízení v trupu pod prostorem pro posádku. Vedle průzkumných EO/IR (Electro-Optical/Infra-Red) a SIGINT (Signals Intelligence) navrhuje výrobce celou řadu dalších možností. Mezi ně patří ELINT (electronic intelligence), dále pak zdravotnický zásobovací box, či standardní zásobovací box, nádrž s palivem i modul pro vzdušný odhoz nákladu. Výměna takového modulu přitom má být realizovatelná během pouhých 2 hodin, což umožní letoun překonfigurovat přímo v terénu. Do podvěsu pod křídla je pak možné umístit celé spektrum výzbroje. Bronco II má mít dolet na hranici kolem 2 130 km, s externími přídavnými nádržemi ještě více. K přepravě na větší vzdálenosti blíže k místu nasazení bude pochopitelně potřeba využívat transportní letouny. Do turbovrtulového C-130 se vejde jeden složený Bronco II, do většího C-17 pak dokonce dva. Při typické misi bude moci letoun zůstat v oblasti vzdálené 370 km po dobu 4 hodin – provádět průzkum a vyčkávat na podporu pozemních jednotek nebo k vhodnému okamžiku k provedení úderu, či výsadku materiálu.
Zdroj:
https://www.meta-defense.fr/en/2020/05/ ... ed-States/
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 21.article
https://www.airforce-technology.com/pro ... -aircraft/
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 65313.html



Americké velitelství speciálních operací SOCOM (United States Special Operations Command) začátkem roku oznámilo záměr pořízení vlastních útočných letounů. Celkem hodlají pořídit 75 lehkých útočných letounů, ne všechny však nutně musí být stejného typu a budou rovněž plnit i další úkoly. K letovým demonstracím má dojít už letos v listopadu. Z části se bude jednat o náhradu strojů U-28A, které jsou modifikací typu Pilatus PC-12 pro provádění zpravodajských, sledovacích a průzkumných úkolů. Výběru se účastní především množství lehkých turbovrtulových útočných letounů, které oproti proudovým nabízí několikanásobně nižší cenu i podstatně nižší náklady na samotný provoz. Jejich nasazení v místě, respektive poblíž místa nasazení může být taktéž jednodušší. Naopak nižší rychlosti mohou být například u průzkumných misí a vyčkávání výhodou. Pochopitelně jsou však zranitelnější proti protiletadlovým obranám stejně jako proti stíhacím letounům, proti kterému v podstatě nemají šanci. Pokud jde o nabízené stroje, tak zmínit můžeme A-29 Super Tucano, které prozatím v nižších počtech bude provozovat AFSOC (Air Force Special Operations Command). Počátkem května došlo k oznámení uzavření partnerství mezi společností Leidos (dodavatelem pro americkou armádu) a jihoafrickou společností Pramount Group. Nabídnout hodlají letoun AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft) pojmenovaný jako Bronco II. Název dává najevo, že svým určením volně navazuje na lehký útočný a pozorovací letoun North American Rockwell. Krom určení a konstrukčního řešení výškovek, tandemové kabiny pilota a dvojité ocasní konfigurace jde ovšem o na něm nezávisle v Jižní Africe vyvinutý a nový typ letounu pod označením AHRLAC. V případě ozbrojené verze se lze setkat také s označením "Mwari". Velkou výhodou tohoto letounu je modulární řešení užitečného zařízení v trupu pod prostorem pro posádku. Vedle průzkumných EO/IR (Electro-Optical/Infra-Red) a SIGINT (Signals Intelligence) navrhuje výrobce celou řadu dalších možností. Mezi ně patří ELINT (electronic intelligence), dále pak zdravotnický zásobovací box, či standardní zásobovací box, nádrž s palivem i modul pro vzdušný odhoz nákladu. Výměna takového modulu přitom má být realizovatelná během pouhých 2 hodin, což umožní letoun překonfigurovat přímo v terénu. Do podvěsu pod křídla je pak možné umístit celé spektrum výzbroje. Bronco II má mít dolet na hranici kolem 2 130 km, s externími přídavnými nádržemi ještě více. K přepravě na větší vzdálenosti blíže k místu nasazení bude pochopitelně potřeba využívat transportní letouny. Do turbovrtulového C-130 se vejde jeden složený Bronco II, do většího C-17 pak dokonce dva. Při typické misi bude moci letoun zůstat v oblasti vzdálené 370 km po dobu 4 hodin – provádět průzkum a vyčkávat na podporu pozemních jednotek nebo k vhodnému okamžiku k provedení úderu, či výsadku materiálu.
Zdroj:
https://www.meta-defense.fr/en/2020/05/ ... ed-States/
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 21.article
https://www.airforce-technology.com/pro ... -aircraft/
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 65313.html

