Sturmgeschűtz III
Napsal: 14/11/2005, 22:43
Sturmgeschűtz III - verze s StuK 37 L/24
Ačkoliv téměř každý slyšel o německých tancích Tiger a Panther a samohybnými Ferdinandy se to na východní frontě přímo hemží, málokdo zná pravou podobu obrněných sil Německa. Základním typem tanku a taky jediným vyráběným strojem po celou dobu války byl Panzer IV. Ale on nebyl nejmasověji produkovaným typem těžké obrněné techniky. Tím bylo útočné samohybné dělo Sturmgeschűtz III. Toto samohybné dělo představovalo pro pozemní jednotky nenahraditelný prostředek prakticky po celou dobu války.
První myšlenka na vytvoření obrněného prostředku pro přímou podporu pěšího či tankového úderu se datuje do poloviny třicátých let. Tehdy ještě generál von Manstein sepisuje memorandum, požadující vývoj útočného samohybného děla schopného ničit zodolněné překážky, bunkry, zákopové systémy a další podobné úkoly ve směru postupu vojsk. Dle jeho názoru měla každá pěší divize disponovat praporem útočných děl. V dalších letech se začalo vážně uvažovat o konkrétních řešeních, někteří důstojníci ale preferovali vývoj speciálního tanku pro doprovod pěchoty. Byla ale přijata jednodušší a účelnější koncepce, zároveň se jednalo o využití podvozku z již zavedeného typu. Byl vybrán podvozek a vana z tanku Panzer III. Jako výzbroj byl vybrán krátkohlavňový kanón ráže 75 mm, vycházející ze zbraně použité v tanku Panzer IV. Na vývoji a výrobě se podílely firmy Daimler Benz (podvozek včetně motoru) a Krupp (pancéřová nástavba).
Nultá série byla vyrobena v roce 1937 a čítala pět kusů. Jako základ byl použit podvozek tanky Pz III Ausf. B, tedy verze s poměrně složitým podvozkem. Pohon i převodovka pocházely ze stejné verze tanku. Nástavba byla vyrobena z měkké oceli, StuG byl určen jen ke zkouškám.
Jako jediná výzbroj byl použit krátkohlavňový kanón StuK 37 L/24 ráže 75 mm. Ten vydržel ve výzbroji těchto vozidel i u dalších verzí. Byl zabudován tak, že mohl měnit odměr o 12° na každou stranu, náměr se pohyboval v rozmezí -10 až + 20°.
Jelikož vzniklo poměrně hodně verzí StuG III, budu se je snažit popsat zvlášť.
Ausf. A
Toto první sériové provedení bylo již postaveno na podvozku Pz III Ausf. F se šesti pojezdovými koly. Z něj pocházely i další komponenty pohonu. Nástavba již byla postavena z tvrzené pancéřové oceli a odpovídala tvarem vozidlu nulté série. Posádku tvořili čtyři muži – vpředu vlevo seděl řidič, za ním střelec a úplně vzadu velitel vozu. Napravo od děla
měl místo nabíječ. Řidič používal při jízdě pancéřovou klapku Fahrerklappe 50 nebo binokulární periskop Fahreoptik KFF2. Střelec měl k dispozici dělostřelecký zaměřovač Rblf 32. Velitel většinou sledoval situaci vysunutý z poklopu nad svým stanovištěm!
Pancéřování odpovídalo tanky Pz III Ausf. F, čelní stěna nástavby měla sílu 50 mm, boky a zadní stěna 30 mm, strop 11 mm. Na bocích nástavby se montovaly přídavné pancéřové krabice síly 9 mm, nedaly se však využít pro uložení žádného materiálu.
Jako jediná výzbroj byl použit krátkohlavňový kanón StuK 37 L/24 ráže 75 mm se zásobou 44 střel. Vozidlu citelně chyběla rychlopalná zbraň, velitel či nabíječ mohl používal samopal MP 38, ale to pouze po vysunutí se ze vstupního poklopu...
Mezi prosincem 1939 a dubnem 1940 bylo dodáno 30 vozidel.
Ausf. B
Nástavba se do verze A téměř neliší, změna nastala v použití podvozku z verze Pz III Ausf. H. Jako jediná měla tato verze únikové otvory na bocích vany. U stroje je použita šestistupňová převodovka ZF SSG 77 Aphon. Výzbroj zůstává schodná jako u předchozí verze A. Od června 1940 se vyrobilo 320 strojů
Ausf. C
Od verze B se liší úpravami na nástavbě, mizí čelní průzor střelce, používá periskopový zaměřovač Sfl-Zeilfenrohr vysunutý nad střechu. Je chráněn ocelovými klíny. Od března do května 1941 se vyrobilo 100 strojů.
Ausf. D
Od verze C se liší jen technologickými úpravami které nelze na fotografiích rozpoznat. Identifikace verze D je možná jen podle výrobního čísla. Od května do září 1941 se vyrobilo 150 strojů.
Ausf. E
Poslední verze s kanónem StuK 37 L/24. Krabice na bocích jsou zrušeny a daří se zvýšit palebný průměr na 50 kusů střeliva. Do výzbroje patřily dva samopaly MP 38 zavěšené na stěnách interiéru. Řidič používá ke sledování přístroj Scherenfernrohr 14Z, střelec RblF 32/Sfl ZF 1. Od září 1941 do března 1942 se vyrobilo 284 strojů.
Pokračování příště...
Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2



Ačkoliv téměř každý slyšel o německých tancích Tiger a Panther a samohybnými Ferdinandy se to na východní frontě přímo hemží, málokdo zná pravou podobu obrněných sil Německa. Základním typem tanku a taky jediným vyráběným strojem po celou dobu války byl Panzer IV. Ale on nebyl nejmasověji produkovaným typem těžké obrněné techniky. Tím bylo útočné samohybné dělo Sturmgeschűtz III. Toto samohybné dělo představovalo pro pozemní jednotky nenahraditelný prostředek prakticky po celou dobu války.
První myšlenka na vytvoření obrněného prostředku pro přímou podporu pěšího či tankového úderu se datuje do poloviny třicátých let. Tehdy ještě generál von Manstein sepisuje memorandum, požadující vývoj útočného samohybného děla schopného ničit zodolněné překážky, bunkry, zákopové systémy a další podobné úkoly ve směru postupu vojsk. Dle jeho názoru měla každá pěší divize disponovat praporem útočných děl. V dalších letech se začalo vážně uvažovat o konkrétních řešeních, někteří důstojníci ale preferovali vývoj speciálního tanku pro doprovod pěchoty. Byla ale přijata jednodušší a účelnější koncepce, zároveň se jednalo o využití podvozku z již zavedeného typu. Byl vybrán podvozek a vana z tanku Panzer III. Jako výzbroj byl vybrán krátkohlavňový kanón ráže 75 mm, vycházející ze zbraně použité v tanku Panzer IV. Na vývoji a výrobě se podílely firmy Daimler Benz (podvozek včetně motoru) a Krupp (pancéřová nástavba).
Nultá série byla vyrobena v roce 1937 a čítala pět kusů. Jako základ byl použit podvozek tanky Pz III Ausf. B, tedy verze s poměrně složitým podvozkem. Pohon i převodovka pocházely ze stejné verze tanku. Nástavba byla vyrobena z měkké oceli, StuG byl určen jen ke zkouškám.
Jako jediná výzbroj byl použit krátkohlavňový kanón StuK 37 L/24 ráže 75 mm. Ten vydržel ve výzbroji těchto vozidel i u dalších verzí. Byl zabudován tak, že mohl měnit odměr o 12° na každou stranu, náměr se pohyboval v rozmezí -10 až + 20°.
Jelikož vzniklo poměrně hodně verzí StuG III, budu se je snažit popsat zvlášť.
Ausf. A
Toto první sériové provedení bylo již postaveno na podvozku Pz III Ausf. F se šesti pojezdovými koly. Z něj pocházely i další komponenty pohonu. Nástavba již byla postavena z tvrzené pancéřové oceli a odpovídala tvarem vozidlu nulté série. Posádku tvořili čtyři muži – vpředu vlevo seděl řidič, za ním střelec a úplně vzadu velitel vozu. Napravo od děla
měl místo nabíječ. Řidič používal při jízdě pancéřovou klapku Fahrerklappe 50 nebo binokulární periskop Fahreoptik KFF2. Střelec měl k dispozici dělostřelecký zaměřovač Rblf 32. Velitel většinou sledoval situaci vysunutý z poklopu nad svým stanovištěm!
Pancéřování odpovídalo tanky Pz III Ausf. F, čelní stěna nástavby měla sílu 50 mm, boky a zadní stěna 30 mm, strop 11 mm. Na bocích nástavby se montovaly přídavné pancéřové krabice síly 9 mm, nedaly se však využít pro uložení žádného materiálu.
Jako jediná výzbroj byl použit krátkohlavňový kanón StuK 37 L/24 ráže 75 mm se zásobou 44 střel. Vozidlu citelně chyběla rychlopalná zbraň, velitel či nabíječ mohl používal samopal MP 38, ale to pouze po vysunutí se ze vstupního poklopu...
Mezi prosincem 1939 a dubnem 1940 bylo dodáno 30 vozidel.
Ausf. B
Nástavba se do verze A téměř neliší, změna nastala v použití podvozku z verze Pz III Ausf. H. Jako jediná měla tato verze únikové otvory na bocích vany. U stroje je použita šestistupňová převodovka ZF SSG 77 Aphon. Výzbroj zůstává schodná jako u předchozí verze A. Od června 1940 se vyrobilo 320 strojů
Ausf. C
Od verze B se liší úpravami na nástavbě, mizí čelní průzor střelce, používá periskopový zaměřovač Sfl-Zeilfenrohr vysunutý nad střechu. Je chráněn ocelovými klíny. Od března do května 1941 se vyrobilo 100 strojů.
Ausf. D
Od verze C se liší jen technologickými úpravami které nelze na fotografiích rozpoznat. Identifikace verze D je možná jen podle výrobního čísla. Od května do září 1941 se vyrobilo 150 strojů.
Ausf. E
Poslední verze s kanónem StuK 37 L/24. Krabice na bocích jsou zrušeny a daří se zvýšit palebný průměr na 50 kusů střeliva. Do výzbroje patřily dva samopaly MP 38 zavěšené na stěnách interiéru. Řidič používá ke sledování přístroj Scherenfernrohr 14Z, střelec RblF 32/Sfl ZF 1. Od září 1941 do března 1942 se vyrobilo 284 strojů.
Pokračování příště...
Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2


