Stránka 1 z 1

Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 14/8/2020, 09:27
od Rase
EaSDPKHU0Ac98yF.jpg

Korejská letadlová loď LPX-II

Jižní Korea oznámila plán na stavbu letadlové lodi LPX-II, z níž se stane vlajková loď celého námořnictva. Stavbu zajistí společnost Hyundai Heavy Industries, která vyhrála v loňském výběrovém řízení. Původní plán hovořil o začátku stavby v roce 2033, ale termín byl urychlen již na konec této dekády. Rovněž místo původních 30 000 tun a nosnosti 20 F-35B, byl výtlak navýšen na plných 40 000 tun, což jistě zvýší i počet letounů. HHI má koncepční návrh dokončit koncem tohoto roku. Plavidlo bude založeno na projektu Dokdo, vycházejícím z obojživelných útočných lodí LPX-I navržených společností Hanjin Heavy Industries and Construction. Bude delší a těžší než plavidlo třídy Dokdo, leč bez doku a katapultu.

https://www.naval-technology.com/news/r ... er-lpx-ii/
https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... ot-an-lhd/
https://www.navalnews.com/tag/lpx-ii/

Výstřreretttižek.JPG

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 14/8/2020, 09:33
od kenavf
asi to má byť výtlak 40000 ton.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 14/8/2020, 09:45
od Rase
Díky, opraveno

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 14/8/2020, 15:51
od Krojc
Zajímavostí u této lodi je nový kombinovaný systém elektropohonu vyvinutý firmou Daewoo výhradně pro Námořnictva Korejské republiky (ROK Navy).
Pramen: https://www.navalnews.com/naval-news/20 ... destroyer/
South Korean shipbuilder Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) completed the development of a new generation of electric propulsion system that could be fitted aboard the future KDDX destroyer and LPX-II LHD projects of the Republic of Korea Navy (ROK Navy).
Překlad: Jihokorejská loděnice Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) dokončila vývoj nové generace elektrického pohonného systému, který by měl být zabudován příštího typu torpédoborce KDDX a projektované lodě LPX-II LHD Námořnictva Korejské republiky (ROK Navy).

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 14/8/2020, 19:37
od kenavf
operate solely with electricity, without a mechanical propulsion system, and therefore limit underwater radiated noise as much as possible.
"je schopný fungovať čiste na elektrinu bez mechanického pohonu, z toho dôvodu redukuje podvodný hluk na minimum"

To akože je schopný fungovať na baterky?

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 15/8/2020, 10:51
od Vlastimil Čech
"without a mechanical propulsion system" = bez mechanického systému pohonu.
Takže i bez vrtulí ???? Je to vůbec možné? Aspoň principielně?

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 15/8/2020, 18:31
od kenavf
Vlastimil Čech píše:"without a mechanical propulsion system" = bez mechanického systému pohonu.
Takže i bez vrtulí ???? Je to vůbec možné? Aspoň principielně?
To by sme už boli u "magnetohydrodynamického" pohonu(housenkový pohon..."Hon na ponorku")
Radšej mu tú vrtulu(s elektromotormi) ešte nechajme.
:lej:

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 15/8/2020, 21:22
od madrabbit
Turbogenerátory na výrobu proudu a elektromotory na pohon - tiché a poskytne dostatek energie pro budoucí upgrady. Elektromotory mohou být napojené přímo na šrouby - výborné odhlučnění.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 16/8/2020, 08:57
od Vlastimil Čech
Myslíte tedy strojní zařízení:
1-mazut-kotel-pára-turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
2-kapalný plyn-plynová turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
pak zbývají opravdu jen -baterky-elektromotor-vrtule?
nebo ještě jiný mechanický system? Jako jiný zdroj proudu pro elektromotor mne napadá už jen palivový článek...
Snad se to dozvíme, pane Madrabbite.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 16/8/2020, 20:42
od kenavf
madrabbit píše:Turbogenerátory na výrobu proudu a elektromotory na pohon - tiché a poskytne dostatek energie pro budoucí upgrady. Elektromotory mohou být napojené přímo na šrouby - výborné odhlučnění.
Vyzerá to že máš pravdu. Ale v tom prípade to nie je žiadna novinka ale systém pohonu používaný vo svete dlhé roky.(IFEP)
https://www.navalnews.com/event-news/ma ... -programs/
https://en.wikipedia.org/wiki/Integrate ... propulsion

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 17/8/2020, 08:22
od Vlastimil Čech
Pane Kenafle, v odkazech, na které jste upozornil ovšem figuruje ryze mechanické strojní vybavení: Dieselagregáty, turbiny. Tomu neodpovídá trvzení: "without a mechanical propulsion system"... navíc máte ovšem pravdu: to nie je žiadna novinka, ale systém pohonu používaný vo svete dlhé roky
---------------------------------
Opravdu jsem zvědav, co to Korejci vymysleli. Anebo to někde někdo špatně z korejštiny přeložil. Není přece možné, aby takovou velikou loď poháněli třeba galejníci :eek: To by byl asi opravdu jediný systém úplně "without a mechanical propulsion system" :)

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 17/8/2020, 09:23
od Alfik
Vlastimil Čech píše: Opravdu jsem zvědav, co to Korejci vymysleli. Anebo to někde někdo špatně z korejštiny přeložil. Není přece možné, aby takovou velikou loď poháněli třeba galejníci :eek: To by byl asi opravdu jediný systém úplně "without a mechanical propulsion system" :)
Ale kdeže - vesla v havlinkách jsou "mechanický systém", systematicky jsou to páky :D
Uvidíme. Nedivil bych se, kdyby došlo pouze k záměně "with" za "without" při překl. z korejštiny :)

K té filmové "housence": On to není problém že bychom to neznali, známe nejméně dva způsoby jak to funguje - jednak za zákl. síly vznikající na drátě jímž protéká proud v mag. poli (u vzduchu mluvíme v obchodním styku o "větráku na elektronový vítr"), a jednak tzv. "mikrovlnným motorem" (trychtýř který má vyvozovat tah když vysílá záření v mikrovlnné obl.).
Problém u obou je to, že mají tak malou, že až takřka neměřitelnou účinnost (tedy moc elektriky za málo tahu, resp. za takřka žádný), a z toho vyplývá i potřeba velkého a tím i těžkého provedení. Zatím tedy jen na sny. A filmy :)

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 17/8/2020, 12:25
od Vlastimil Čech
A ještě mne napadá: proč by ohromná letadlová loď měla být tichá? Konec konců taková obluda je VIDĚT daleko, ať už visuelně, nebo radarem. Copak svým pohonem přehluší hukot moře, nárazy vln, vítr? A i kdy přehlušila, na jak daleko? Moře hlučí skoro pořád a pak všude...No námořníkem jsem nikdy nebyl, ale i velkou loď jsem skoro na obzoru (daleko) viděl, ale rozhodně jsem ji neslyšel.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 9/10/2021, 23:50
od Lord
Co dodat ...
Vlastimil Čech píše:"without a mechanical propulsion system" = bez mechanického systému pohonu.
Takže i bez vrtulí ???? Je to vůbec možné? Aspoň principielně?
Bez vrtule asi ne, ale bez hřídelů k pohonu vrtulí si lze představit. Místo toho, aby byl hnací hřídel lodního šroubu spojen s motorem přes redukční převody, lze ho připojit přímo k elektromotoru bez použití převodovky.
Vlastimil Čech píše:A ještě mne napadá: proč by ohromná letadlová loď měla být tichá? Konec konců taková obluda je VIDĚT daleko, ať už visuelně, nebo radarem.
Společnost DSME vysvětluje, že elektrický pohonný systém zajišťuje schopnost přežití během operací proti ponorkám (ASW), protože funguje pouze na elektřinu, bez mechanického pohonného systému, a proto co nejvíce omezuje hluk vyzařovaný pod vodou.
Vlastimil Čech píše:Myslíte tedy strojní zařízení:
1-mazut-kotel-pára-turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
2-kapalný plyn-plynová turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
pak zbývají opravdu jen -baterky-elektromotor-vrtule?
nebo ještě jiný mechanický system? Jako jiný zdroj proudu pro elektromotor mne napadá už jen palivový článek...
Snad se to dozvíme, pane Madrabbite.
Těch systémů či kombinací pohonu může být více ... Ad 1-mazut-kotel - už starší systém pohonu. Ad 2 kapalný plyn-plynová turbina ... turbína nemusí nutně spalovat jen kapalný plyn, ale třeba naftu či mazut.
Alternativou do budoucna je pulzní detonační motor (Pulse Detonation Engines - PDE) pro úsporu paliva. Například americké křižníky CG(X) budou využívat vylepšenou technologii použitou v DDG 1000 - Zumwalt.
Ovšem turbíny Rolls Royce se ukázaly jako značně nespolehlivé a naprosto selhávají v tropickém podnebí. Pokročilé indukční motory (AIM) jsou však asi v pořádku. Řešení elektrického pohonu přináší efektivitu.

Další typ lodi, jako Littoral Combat Ship, budou mít hybridní pohonný systém složený ze dvou plynových turbín, pro vysoké rychlosti a dvou dieselových motorů pro nízké rychlosti, což umožní efektivní plavbu nízkou rychlostí.

Korejská lehká letadlovka třídy CVX (označovaná jako LPX-II) má mít plynové turbíny a elektrický pohon. Systém IFEP má být téměř identický s elektrickým systémem GE navrženým pro britský torpédoborec typu 45.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 10/10/2021, 01:03
od kenavf
Lord píše:..
Alternativou do budoucna je pulzní detonační motor (Pulse Detonation Engines - PDE) pro úsporu paliva. Například americké křižníky CG(X) budou využívat vylepšenou technologii použitou v DDG 1000 - Zumwalt. ..
Si si istý že nepíšeš o pulzačnom motore ako na V1?
https://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_detonation_engine

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 10/10/2021, 09:50
od Lord
Jak se to vezme, myslí tím asi celé hybridní zařízení, turbínu PDC (a pulsní trubice PDE), která je účinnější a tím úspornější, než plynová turbína.

Není tím myšlen motor pro letadla, i když některé principy jsou podobné. Ano, Němci ve 40.-tých letech 20.století začali experimentovat s pulsním motorem, ale doba a vývoj mezitím značně pokročily. Pulzní detonační motory se aktivně vyvíjejí pro výrobu energie ve vzduchu, na moři i na zemi. Do válečných lodí se hodí, do letadel zatím rozměrnější, a pro pozemní elektrárny dobré, leč drahé a je třeba dál zkoumat.

Obrázek

Podívej se na obrázek. GE na tom maká. Ve spolupráci s NASA testovala společnost General Electric více-trubicové pulzní detonační spalovací zařízení. Turbínový hybridní systém v němž byly trubice PDE uspořádány do tvaru (podobně jako u Gatlingova kulometu) "střílely" do jednostupňové axiální turbíny jmenovitý výkon 1 000 koní při 25 000 ot/min.

Co vymyslí dál, je otázka.

Obrázek

Torpédoborec Zumwalt má zatím jiný systém ... připojuji jen pro ilustraci.

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 10/10/2021, 13:57
od kenavf
Dík, o podobnom princípe využitia pulzačných motorov som nevedel. :up:

Re: Korejská letadlová loď LPX-II

Napsal: 15/9/2023, 17:22
od seabee
Jihokorejské MO počátkem tohoto roku oznámilo změnu plánů letadlové lodě, její zvětšení až na výtlak 50 000 t a její vybavení katapulty pro start letounů tak, aby namísto uvažovaných F-35B mohla nést námořní variantu místního stíhače KF-21 Boramae. Ta má být vyvinutá v časovém rámci 10 let.