Co dodat ...
Vlastimil Čech píše:"without a mechanical propulsion system" = bez mechanického systému pohonu.
Takže i bez vrtulí ???? Je to vůbec možné? Aspoň principielně?
Bez vrtule asi ne, ale bez hřídelů k pohonu vrtulí si lze představit. Místo toho, aby byl hnací hřídel lodního šroubu spojen s motorem přes redukční převody, lze ho připojit přímo k elektromotoru bez použití převodovky.
Vlastimil Čech píše:A ještě mne napadá: proč by ohromná letadlová loď měla být tichá? Konec konců taková obluda je VIDĚT daleko, ať už visuelně, nebo radarem.
Společnost DSME vysvětluje, že elektrický pohonný systém zajišťuje
schopnost přežití během operací proti ponorkám (ASW), protože funguje pouze na elektřinu, bez mechanického pohonného systému, a proto co nejvíce omezuje hluk vyzařovaný pod vodou.
Vlastimil Čech píše:Myslíte tedy strojní zařízení:
1-mazut-kotel-pára-turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
2-kapalný plyn-plynová turbina-dynamo-elektromotor-vrtule?
pak zbývají opravdu jen -baterky-elektromotor-vrtule?
nebo ještě jiný mechanický system? Jako jiný zdroj proudu pro elektromotor mne napadá už jen palivový článek...
Snad se to dozvíme, pane Madrabbite.
Těch systémů či kombinací pohonu může být více ... Ad 1-mazut-kotel - už starší systém pohonu. Ad 2 kapalný plyn-plynová turbina ... turbína nemusí nutně spalovat jen kapalný plyn, ale třeba naftu či mazut.
Alternativou do budoucna je pulzní detonační motor (Pulse Detonation Engines - PDE) pro úsporu paliva. Například americké křižníky CG(X) budou využívat vylepšenou technologii použitou v DDG 1000 - Zumwalt.
Ovšem turbíny Rolls Royce se ukázaly jako značně nespolehlivé a naprosto selhávají v tropickém podnebí. Pokročilé indukční motory (AIM) jsou však asi v pořádku. Řešení elektrického pohonu přináší efektivitu.
Další typ lodi, jako Littoral Combat Ship, budou mít hybridní pohonný systém složený ze dvou plynových turbín, pro vysoké rychlosti a dvou dieselových motorů pro nízké rychlosti, což umožní efektivní plavbu nízkou rychlostí.
Korejská lehká letadlovka třídy CVX (označovaná jako
LPX-II) má mít plynové turbíny a elektrický pohon.
Systém IFEP má být téměř identický s elektrickým systémem GE navrženým pro britský torpédoborec typu 45.