(staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nesher: mna by predsalen zaujímal ten rozdiel medzi taktickým a dopravným vrtulnikom :oops:
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Juraj
A říká snad někdo, že ne? Proto také mluvím čistě o dopravních vrtulnících ve smyslu fungování VS AČR. Tj. 243. vrtulníková letka z 24. základny dopravního letectva Praha -Kbely. Tato letka plní v podstatě 4 úkoly (velmi zjednodušeně), dopravní (nikoliv však ve smyslu taktické podpory a transportu), LZS, SAR a podporu IZS. Přičemž ty první dva jsou primární.
Vzhledem k počtu vrtulníků, které OSSR mají si takovou specializaci nemohou dovolit a kombinují u svých strojů úkoly taktické podpory, dopravní mise a SAR.
Jak říkám, jiná struktura, odlišné ambice. A proto, znovu opakuji, mi argumentování SR v diskuzi o dopravním letectvu VS AČR přijde jako nepatřičné. Není to nic proti SR, jen mi nesedí ten argument.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od skelet »

jakých 7 letadel (které by mohly nahradit 7x L-410) se dá koupit za 250 mega bez dph?
ObrázekObrázekObrázek
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1441
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Flader »

Nesher, tak teraz som sa v tom, čo si chcel povedať stratil už aj ja. Máš pravdu, že nemáme vrtulníkovú letku v dopravnom krídle. Všetky vrtulníky patria pod Vrtulníkové krídlo Prešov. K tej špecializácii strojov. LZS je na Slovensku zabezpečená spoločnosťou ATE na celom území, OSSR preto takýto stroj momentálne nepoužívajú. SAR zabezpečujú stroje Mi-17LPZS. Na dopravné účely a podporu IZS neviem, že by vôbec boli treba špecializované stroje.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Juraj
Ono, když budeme diskutovat o koncepci, tak jak to dělá Nesher, tak diskuze možná bude přitažlivější pro víc čtenářů :rotuj:

Třeba mě by zajímalo spektrum úkolů Dopravného krídla gen. M.R. Štefánika s domovskou základnou Kuchyňa - 2x Spartan C-27J, 6+1 L-410
Magazín MOSR-Obrana č. 01/2019 píše:Ak v nedávnom období bol pre pilota úspech nalietať ročne 150 hodín, vlani mali viacerí odlietaných o stovku viac.

skelet píše:jakých 7 letadel (které by mohly nahradit 7x L-410) se dá koupit za (...)?
Skelet...
To je zajímavá hypotéza. Asi si myslíš, že AČR potřebuje kupovat "7 letadel, které by mohly nahradit 7x L-410" ... je to tak?

Já jsem nezaznamenal jednu jedinou zveřejnou informaci, která by napovídala Tvé hypotéze.... takže jsem zvědav na Tvé argumenty na podporu Tvé hypotézy, Skelete.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Scotty87 »

zzz píše:L-410T/UVP-E je fajn. Ale jestli výrobce (+dodavatel MRO) fa Aircraft Industries, předražuje své služby, tak klidně lze nakoupit MRO pro L-410 např. ve slovenském LOTN (je-li kvalita stejná a cena nižší)
To asi nebude možné.
czechairforce píše:Aircraft Industries má jako jediný subjekt oprávnění provádět servis, revize či generální opravy letounů L-410.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Scotty87
viz Ročenka Ministerstva Obrany SR za rok 2017 ... v pasáži věnované činnosti firmy ve vlastnictví Slovenské republiky tj. k firmě "Letecké opravovne Trenčín, a.s."
viz podtržené:
Ročenka 2017, str. 123 píše:Ďalší úspech opravovní
(27. februára) Leteckým opravovniam Trenčín sa podarilo vy-
hrať ďalšiu zákazku v medzinárodnom tendri. Tentokrát na
generálnu opravu lietadla L-410 UVP vo vlastníctve Ozbroje-
ných síl Litovskej republiky. Ide tak o ďalší úspech štátnych le-
teckých opravovní po minuloročnom úspechu v medzinárodnej
súťaži na generálne opravy vrtuľníkov pre NATO.
Pre trenčiansky región je to ďalšia veľmi dobrá správa, pre-
tože Letecké opravovne Trenčín sú v oblasti významným za-
mestnávateľom. A všetky zákazky znamenajú viac práce pre
zamestnancov, čo sa už prejavilo v tom, že za posledné obdo-
bie sa v podniku navýšila zamestnanosť cca o 30 ľudí.
Lietadlo do Trenčína priviezli v prvej polovici februára. Le-
tecké opravovne plánujú v rámci opráv revízie trupu, systé-
mov, technických celkov a zariadení lietadla, modernizáciu
avionických systémov, generálnu opravu dvoch leteckých mo-
torov a generálnu opravu dvoch vrtúľ. Lietadlo vyrobili pred 35
rokmi, poslednou revíziou prešlo v roku 2006 a spolu nalietalo
5 543 letových hodín od začiatku jeho prevádzky. Predpoklad
ukončenia zákazky je v priebehu roku 2017.
https://lotn.sk/uspesne-odovzdanie-lito ... po-oprave/


Těch 10 let (2006 a 2017) citovaných výše je důležitých, neboť:
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:
(...)veškeré předepsané práce spojené s revizí R2, během kterých je letounům obnoven meziopravní technický resurs o dalších 4800 letových hodin nebo 10 let provozu
(...)na základě tendru ze srpna 2016 v hodnotě něco přes 2,75 milionu EUR. (...)
(...)V roce 2016 se Bulharské vzdušné síly rozhodly zprovoznit dva „nejmladší“ letouny L-410UVP-E3
http://czechairforce.com/news/bulharske ... unovicich/
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nesher: ja to nechápem, ze je to proti SR a tiez si nemyslím, ze to patrí k tejto debate. Ale uz to bolo otvorené...

Nechapem vete "A říká snad někdo, že ne?", neviem na co reaguje.

Mna by proste zaujimal rozdiel medzi taktickym a dopravným vrtulnikom. To je všetko. Aj Mi17 aj UH60 patria v NATO do kategórie UH - viacúčelové vrtulniky.
CH - cargo helicopter je uz predsa len niečo iné.


Z tvojho výpočtu uloh vrtuľníkov v AČR som teda pochopil, ze to tam máte tiež samý hasičský špeciál. :lol:
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Juraj Tichý píše:Nesher: ja to nechápem, ze je to proti SR a tiez si nemyslím, ze to patrí k tejto debate. Ale uz to bolo otvorené...

Nechapem vete "A říká snad někdo, že ne?", neviem na co reaguje.

Mna by proste zaujimal rozdiel medzi taktickym a dopravným vrtulnikom. To je všetko. Aj Mi17 aj UH60 patria v NATO do kategórie UH - viacúčelové vrtulniky.
CH - cargo helicopter je uz predsa len niečo iné.


Z tvojho výpočtu uloh vrtuľníkov v AČR som teda pochopil, ze to tam máte tiež samý hasičský špeciál. :lol:
To byla reakce na větu, že i UH 60 a Mi 17 mohou plnit obě role. Samozřejmě mohou.
Ten rozdíl není ani tak v typu stroje (tedy je, ale jen částečně), jako v plánovaném použití a výcviku jednotky, která je používá. A pozor mluvím jen o struktuře a koncepci VS AČR.
To čemu se u vás říká vrtulníkové křídlo (u nás základna) je v našich podmínkách v Náměšti nad Oslavou a je to primárně určeno k podpoře PS a SF AČR (taktický transport jednotek, materiálu, vzdušná palebná podpora, průzkum, CSAR mise). Za tímto účelem je základna vybavena směsicí Mi 171š/Mi 171šm, Mi 35 a v budoucnu systémem H1.
Kdežto čistě dopravní vrtulníkové letectvo je umístěno na základně v Praze a jeho primárním úkolem není taktická (bojová) podpora vojsk, ale nebojové úkoly (pozor mluvím o vrtulnících a nikoliv třeba o C 295), k čemuž jim slouží směsice Mi 8s/Mi 17 a W3A. Tedy primárně je jejich úkolem nebojová doprava osob a materiálu, LZS, SAR a podpora IZS, tomu je také přizpůsoben jejich výcvik. To je něco co u vás nemáte, u vás vrtulníky plní obě role. Proto také říkám, že v podstatě čistě dopravní (dedikované jen pro tyto účely) vrtulníky nemáte.
A ano hasičský speciál máme, W3A jsou schopny nosit bambi vak a slouží jak podpora pro LS PČR ve chvíli kdy je potřeba doplnit kapacitu jejich UH 412, které k podpoře HZS sloučí primárně. Naposledy se tak stalo při velkém lesním požáru před několika dny, vyčleněný policejní Bell nestíhal, tak ho doplnil armádní Sokol. Tohle (hašení) se třeba v Náměšti vůbec necvičí.
Už je to jasnější?
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Scotty87 píše:
zzz píše:L-410T/UVP-E je fajn. Ale jestli výrobce (+dodavatel MRO) fa Aircraft Industries, předražuje své služby, tak klidně lze nakoupit MRO pro L-410 např. ve slovenském LOTN (je-li kvalita stejná a cena nižší)
To asi nebude možné.
czechairforce píše:Aircraft Industries má jako jediný subjekt oprávnění provádět servis, revize či generální opravy letounů L-410.
To sa u Vás tak zvykne hovoriť. Tak isto ako LOM tvrdí/tvrdil, že je jediný okrem výrobcu, kto môže robiť GO Mi-8/17/171. Pričom GO afgánských Mi-17 robi pre NATO LOTN a vedia ich robiť aj v Polsku a ja neviem kde všade ešte. LOTN dokonca robila jednu afgansku Mi-17 s ťažkým bojovým poškodením a výmenou nosných prepážok.
Neviem prečo Vaše spoločnosti ľúbia šíriť takéto mýty a bludy.

Nesher: Už som ťa pochopil. V skratke, nemáme "papalášske" vrtulníky a vrtuľníky čisto pre prepravu osob so salonnou úpravou pri dopravnej letke. Resp. nie u OSSR, ale máme tie dve Mi-171 u MVSR, ale tie sú tiež skôr pre špeciálne policajné jednotky a na hasenie.
Vďaka :up:
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Juraj Tichý píše:(...) To sa u Vás tak zvykne hovoriť. (...)Neviem prečo Vaše spoločnosti ľúbia šíriť takéto mýty a bludy.
Třeba není "blud", že pro L-410 v AČR dává smysl pokračovat dle servisního plánu a to výhradně ve výrobní fabrice v Kunovicích.

Ono totiž jiný dodavatel MRO (např. LOTN) by přebíral "cizí práci", tj. možná by si LOTN řekl vyšší částku za převzetí L-410 z cizího servisu.
To je podobné jako když člověk má starší (složitější) auto a z ničeho nic by začal jezdit k jinému mechaniku s požadavkem, aby auto jezdilo (aby furt nestálo v servisu)... "nový" autoservisák by potřeboval udělat kompletní prohlídku auto, aby na sebe převzal odpovědnost za práci dřívějšího autoservisáka.... Čím složitější/atypičtější letadlo, tím by přebírací prověrka byla náročná....

Ovšem rozdělil bych diskuzi na "normální" servis/revize vs. (velké) modernizace/předělávky.

Tj. jádrem zdejší diskuze nejsou až tak náklady na "normální" servis a na periodické revize. Spíše jde o náklady na modernizaci = jestli uživatel L-410 chce nechat svá letadla nějak radikálně předělávat.... V tomto kontextu dává smysl, že OSSR provozují 4x L-410UVP-20 "skoro na chlup stejné" ... plus 2 starší L-410UVP (jeden je odstaven a jeden bude za několik roků asi vyřazen a to cca v 2023) a 1x L-410FG (bude asi vyřazen po konci revize cca 2023).
Tj. umím si představit, že pro LOTN je "snadné a levné" servisovat a revidovat všechny 4x novější L-410UVP-20. Zatímco u atypické L-410 OM-SYIDopravného úradu SR si tipnu, že možná by bylo jednodušší/levnější tento atyp nechat servisovat u většího servisu než je LOTN (tj. v Kunovicích)

Zatímco pro AČR je dosti obtížné nechat servisovat/modernizovat svých 7x L-410, neboť ze 7-mi L-410 jde o 5 různých "variant" dle období výroby/dle výbavy = "každý pes, jiná ves" ... možná toto je důvodem proč tak prudce stoupnul odhad nákladů na MRO...
V období 05/2016 - 11/2021 předpokládala AČR, že na MRO u Aircraft Industries vynaloží 129+4 miliony ... na 6 x L-410
Ovšem v dle aktuální servisní smlouvy z 08/2020 se předpokládá, že AČR do 06/2024 utratí za MRO až 250 milionů Kč.... na 7x L-410
Tj. odhad nákladů na MRO L-410 dle smlouvy z roku 2020 je skoro 2,5x vyšší než odhad nákladů na MRO armádních L-410 dle smlouvy z 2016 :idea: ... přepočteno na stejné období a stejný počet letadel


Závěr:
Zatímco při každodenním provozu nedává smysl, aby každé letadlo bylo jiného stáří, jiného provedení, aby např. mělo trochu jiný kokpit ..... naproti tomu v pilotní škole CLV (kde je využíváno jen cca 1/2 z teoretické letové životnosti L-410) je vítané provozovat "staré plečky", letadla stejného typu s mírně odlišným kokpitem (=v závěrečných fázích výcviku pilota-žáka/žákyně "napůl-simulovat" přechod na jiné typy).

Proto jsem udivený tím zájmem AČR zprovozňovat odstavenou L-410T z cca 1984 :rotuj: a zprovozňovat a předělávat odstavenou L-410FG z 80.-tých let na "Fotolet" :rotuj: :rotuj:
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od skelet »

zzz: armáda chce provozovat 7 letounů L-410 = potřebuje tedy 7 letounů kategorie L-410. Aby toho dosáhla, tak vyčlenila 36 mil.Kč na jeden letoun. Alternativou k opravě je nákup nových letounů. Ty v této ceně zřejmě neseženeš, tedy budeš muset nakoupit buď olétané letouny nebo nové letouny v menším počtu. Čímž se dostaneš k tomu, že nesplníš požadavek na 7 letounů kategorie L-410.
Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

Juraj:
Opravdu si tady nikdo z ČR "nebere do huby" jak to funguje na Slovensku.

Kdyby se někomu chtělo popsat konkrétní úkoly Dopravného kriedla a vrtulníků na Slovensku, tak by čtenáři si mohli srovnat koncepce v ČR a SR :up: ... Bylo by to užitečnější než teoreticky rozebírat do jaké škatulky zařadit BlackHawky... :rotuj:



skelet píše:zzz: armáda chce provozovat 7 letounů L-410 = potřebuje tedy 7 letounů kategorie L-410. Aby toho dosáhla, tak vyčlenila 36 mil.Kč na jeden letoun. Alternativou k opravě je nákup nových letounů. Ty v této ceně zřejmě neseženeš, tedy budeš muset nakoupit buď olétané letouny nebo nové letouny v menším počtu. Čímž se dostaneš k tomu, že nesplníš požadavek na 7 letounů kategorie L-410.
(...)
Skelete,
se znalostí faktů tvrdím, že zčásti je to jinak, než tvrdíš. Ve zbytku vesměs se můj odhad liší od Tvého (a to je v pohodě, protože od toho je diskuze, aby se 2 názory "potkaly", tj. jsem vděčný za Tvůj názor).

AČR aktuálně provozuje 5 L-410, nikoliv 7. Z toho:
1x L-410FG (Fotolet)
2x v úpravě pro výsadkáře
2x v úpravě pro komfortnější přepravu.

V minulosti - v období 2016/2017 byly 2x L-410 v úpravě pro komfortnější přepravu na revize/generálce, tj. z výše uvedených 5-ti byly v provozu pouze 3 L-410 (z toho jeden "Fotolet") :idea:

Můžeme se pobavit o tom jestli má smysl započítávat L-410 FG, nyní odstavené (určeného pro kalibraci, tj. nikoliv "Fotolet"), neboť tuto aktivitu AČR nyní patrně převzala jiná složka státu

Ale o množství požadovaných L-410 v AČR není samotné jádro diskuze.
Jádro diskuze je o smysluplnosti jestli AČR chce cokoliv nad rámec revize u obou starých odstavených L-410... Tj. jestli opravdu AČR chce "narvat" desítky milionů do modernizace obou uvedených letadle, tak možná by se vyplatilo koupit jednu novou L-410 plus krátkodobě pronajmout tu vyrobenou L-410NG (pronajmout se slevou, nikoliv za plnou částku):
Proto jsem udivený tím zájmem AČR zprovozňovat odstavenou L-410T z cca 1984 :rotuj: a zprovozňovat a předělávat odstavenou L-410FG z 80.-tých let na "Fotolet" :rotuj: :rotuj:
Tj. odstavenou L-410 z roku cca 1984 a L-410FG z roku cca 1985 přesunout do CLV... kde "otáčí každou korunu" a nenechají si tak snadno "natlačit" přemrštěnou cenu za MRO. :idea: Jestli bude v CLV dávat komerční smysl si nechat zgenerálkovat/zrevidovat L-410 tak ať (..... a klidně ať AČR na základě dlouhodobější smlouvy "objednává" z pardubického CLV, aby z tamních L-410 cvičili chrudimští výsadkáři, kteří to mají "kousek"). Tj. CLV si sečte objednávku na výcvik pilotů/techniků pro AČR, eventuální objednávku na výsadkové lety plus ať si CLV shání zakázky na trhu ... a podle toho CLV bude/nebude investovat do modernizace starých L-410... "money talks"

Já prostě nevidím efekt za těch cca 250 milionů Kč dle aktuální servisní smlouvy (4x L-410 bude končit dobová revize až po konci této servisní smlouvy, tj. tipuji, gró těch 250 milionů bude vynaloženo na 3x starší L-410).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Juraj, Scotty
Ohledně to co kdo může a nemůže opravovat nemáte pravdu ani jeden, respektive ji máte oba.
Je zcela jasné, že např. LOTN může opravovat, modernizovat vrtulníky řady Mi 8/17/171, L 410 a L 39 a bůhví co ještě. Má na to know-how, lidi, vybavení..... a také to tak dělá. Jen k tomu, min. v případě Milů nemá certifikaci výrobce, což pokud je s tím klient OK ničemu nevadí. Nemusí to nutně znamenat, že je něco špatně. Ale pokud se na takto servisovaném letadle něco stane, tak od toho dá výrobce ruce pryč. A ten certifikát má v Evropě jen LOM. Tedy čistě právně (o nic jiného v podstatě nejde) výrobce udělením certifikátu potvrzuje, že servisní firma dělá vše na základě jejich souhlasu. V podstatě (velmi zjednodušeně) autorizovaný a neautorizovaný servis.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

skelet píše: Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.
Ale ja som to nechápal, že sa obúva do OSSR :D Šak čo ste takí precitlivelí.
Ja som to len chcel vysvetlit. Lebo medzi úlohy vrtulníkového krídla patria aj tie dopravné.
A Mi-17 aj UH-60 sú toho schopné. Preto mi to nesedelo. Ale teraz už viem ako to myslel. A má pravdu, my v dopravnej letke (primárna úloha) vrtuľníky zaradené nemáme. Toť vše.

Nesher:
V LOTN vykonali generálnu opravu tohto vrtuľníka Mi-17V-5 spojenú s opravou ťažkého bojového poškodenia. V histórii trenčianskych opravovní to bola zatiaľ najzložitejšia oprava takéhoto typu vôbec. Na základe nálezového Aktu a následných technických odporúčaní od autorsko-konštrukčnej kancelárie a pôvodného výrobcu uvedeného typu vrtuľníka, ruskej spoločnosti MVZ Milja, boli vymenené tri nosné prepážky trupu.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
https://lotn.sk/klienti-a-partneri/
https://lotn.sk/letecke-opravovne-trenc ... vrtulnika/
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od skelet »

zzz: z tebou nalinkovaného článku na czechairforce.com
Po několika měsících intenzívního vyjednávání a dvou neúspěšných pokusech se ministerstvu obrany a společnosti Aircraft Industries, a.s. z Kunovic konečně podařilo najít společnou řeč a uzavřít tak velmi důležitou smlouvu na servis letounů L-410 vzdušných sil AČR v hodnotě 306 mil Kč včetně DPH, která by měla zajistit jejich provoz a servisní podporu do 30. června 2024. Předmětem smlouvy je provádění oprav, údržby a servisu letounů L-410 všech verzí provozovaných AČR, dále provádění revizí R2/R3, provádění oprav a údržby přístrojů a agregátů, dodávky náhradních dílů atd.
Nově uzavřená smlouva s vyšším plněním tak umožní opět realizovat veškerou technickou podporu celkově sedmi armádním Turbíkům ev. č. 1134, 1525, 1526, 2312, 2601, 2602 plus 2710 a dá zelenou některým pozastaveným pracím.
z výše uvedeného plyne, že na jeden letoun je vyčleněno 43 715 285,71Kč s DPH (jsem si vědom, že je to zavádějící, neb na jednotlivých letounech bude jiný objem prací).
z výše uvedeného rovněž plyne, že AČR chce mít kapacity rovnou pěti transportním letounům kategorie L-410 a dvou letounům zvláštního určení na bázi L-410.
Sumasumárum za ty peníze neseženeš nic co by ti zabezpečilo kapacity, které AČR pro sebe plánuje.
edit: CLV mě v tomto ohledu vůbec nezajímá, neb je to státní podnik, nikoliv část armády.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Nesher »

Juraj Tichý píše:
skelet píše: Juraj: v Kbelích se nelítá jen pro papaláše. Pro papaláše jsou určeny jen tři vrtulníky Mi-8S. Nesher se nijak neobouval do OSSR, ale prostě jen upozornil na fakt, že Vaše OSSR je stavěno jinak, s jinými počty jednotek a máte také rozdílné ambice.
Ale ja som to nechápal, že sa obúva do OSSR :D Šak čo ste takí precitlivelí.
Ja som to len chcel vysvetlit. Lebo medzi úlohy vrtulníkového krídla patria aj tie dopravné.
A Mi-17 aj UH-60 sú toho schopné. Preto mi to nesedelo. Ale teraz už viem ako to myslel. A má pravdu, my v dopravnej letke (primárna úloha) vrtuľníky zaradené nemáme. Toť vše.

Nesher:
V LOTN vykonali generálnu opravu tohto vrtuľníka Mi-17V-5 spojenú s opravou ťažkého bojového poškodenia. V histórii trenčianskych opravovní to bola zatiaľ najzložitejšia oprava takéhoto typu vôbec. Na základe nálezového Aktu a následných technických odporúčaní od autorsko-konštrukčnej kancelárie a pôvodného výrobcu uvedeného typu vrtuľníka, ruskej spoločnosti MVZ Milja, boli vymenené tri nosné prepážky trupu.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
https://lotn.sk/klienti-a-partneri/
https://lotn.sk/letecke-opravovne-trenc ... vrtulnika/
Což nijak nezpochybňuje moje tvrzení, LOTN si pro tento případ musel ten certifikát vyžádat a zaplatit, ale jen na tento případ. LOM má ten certifikát trvale, v podstatě se Mila už nemusí na nic ptát. Jak říkám, je to primárně právničina. Ale někdy je to tak lepší.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od zzz »

skelet píše:(...)
z výše uvedeného plyne, že na jeden letoun je vyčleněno 43 715 285,71Kč s DPH (jsem si vědom, že je to zavádějící, neb na jednotlivých letounech bude jiný objem prací).
z výše uvedeného rovněž plyne, že AČR chce mít kapacity rovnou pěti transportním letounům kategorie L-410 a dvou letounům zvláštního určení na bázi L-410.
Sumasumárum za ty peníze neseženeš nic co by ti zabezpečilo kapacity, které AČR pro sebe plánuje.
edit: CLV mě v tomto ohledu vůbec nezajímá, neb je to státní podnik, nikoliv část armády.
Skelet
jo, už rozumím jak to myslíš. Já nabízím svůj pohled, který vychází z poněkud detailnějšího rozboru nynější situace... A proto tvrdím, že pro těch 250 milionů Kč (bez DPH) je lepší využití
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:
(...)veškeré předepsané práce spojené s revizí R2, během kterých je letounům obnoven meziopravní technický resurs o dalších 4800 letových hodin nebo 10 let provozu
(...)na základě tendru ze srpna 2016 v hodnotě něco přes 2,75 milionu EUR. (...)
(...)V roce 2016 se Bulharské vzdušné síly rozhodly zprovoznit dva „nejmladší“ letouny L-410UVP-E3
http://czechairforce.com/news/bulharske ... unovicich/
Víme, že ze 7-mi L-410 v AČR jsou/brzy budou 3 bez revize. Zbývající 4x L-410 mají dobovou životnost až do doby po konci nynější servisní smlouvy.
Pokud bychom jako referenční cenu vzali cenu pro obě bulharské L-410 tj. 1,4 milionu EUR (=2,75 za obě), tak za 3x L-410 v AČR je to 3x 1,4 = 4,2 milionu EUR plus od r. 2017, takže řekněme 4,5 milionu EUR = tj. zhruba 120 milionů Kč.

Otázka: Na co konkrétně je určeno ten zbytek peněz z 250 milionů Kč, které AČR hodlá dát za MRO? Tj. za co konkrétně AČR bude investovat cca 130 milionů (250-120)?


Já tvrdím, že namísto investice do obou starých L-410, nyní odstavených ... by bylo hospodárnější:
- nechat L-410FG v provozu Fotolet (a zaplatit revizi v cca 2023)
- druhý Fotolet nepořizovat (Předělávkou z odstaveného L-410FG původně určeného ke kalibraci)
- neinvestovat vůbec nic do odstaveného L-410T z roku cca 1984 předat do CLV - ať si tam rozhodnout jestli krom revize chtějí investovat cokoliv dalšího do modernizace
- objednat od pardubického CLV letové hodiny pro výcvik výsadkářů, neboť objednávkou pro výcvik pilotů pro armádu jsou obě pardubické L-410 využity méně než z 50% (aktuálně ročně nalétají cca 175-200 letových hodin/jedno letadlo, teoretická životnost je 10 let nebo 4800 letových hodin = 480 letových hodin ročně).

Tj. na nynějším provozu v Praha-Kbely (1xL-410FG, 2x pro výsadkáře, 2x pro lepší interier) by se nic neměnilo. Jestli AČR potřebuje navýšit kapacitu (krom objednávky letových hodin z CLV), tak se nabízí za cca 110 až 150 milionů Kč si nechat vyrobit nový L-410 a to včetně požadovaných úprav - patrně výsadkářský (namísto toho investovat do úprav starších L-410)


edit:
Ad pardubická divize CLV firmy LOM Praha není součástí AČR.
teoreticky ano, ale ... viz účast na cvičení AČR:

https://www.youtube.com/watch?v=1oi9EC7nP7M

Koneckonců:
K možnosti využívání L-410 používaných ve státním podniku LOM Praha - v jeho divizi CLV v Pardubicích ... možnost využití pro výsadkáře:
Výroční zpráva LOM Praha s.p. za 2019, str. 44 píše: Dále byl letoun L-410 využíván pro výcvik výsadkových letů a výsadkové lety z letišť LKPO a LKPD
Naposledy upravil(a) zzz dne 19/8/2020, 11:50, celkem upraveno 3 x.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od Juraj Tichý »

Date of initial issuance/ datum prvého vydania 18. Oktober 2011.
Pred cca dvoma rokmi robil Mil nejake bububu, lebo LOTN cast ND nakupovali na Ukrajine a nie v Rusku. Bola za tým viac politika, ako nejaky reálny problem.
Danko odišiel na prehliadku, poklonil sa Putinovi pod úroveň pasu a všetko bolo ok. :lol:

Edit: ja si vážne nemyslim, ze agentúra NATO, by podpisala kontrakt na opravu Mi-17, s niekým, kto nema certifikát od výrobcu. Ako všetko je možné, ale toto je extrémne nepravdepodobné.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: (staro)nový L-410 pro AČR - aneb "akvizice" z roku 1984

Příspěvek od skelet »

zzz
1) podnik CLV a jeho kapacity mě vůbec nezajímají.
2) ceny L-410 z rokem výroby do 1990 se pohybují do 1 mil. USD. Letouny mladší se pohybují okolo 2,5 mil. USD. Cena nového L-410EUVP E20 byla v roce 2016 okolo 6,3mil USD (137mil.Kč)
3) na jeden letoun z té smlouvy připadá cca 36 mil.Kč bez DPH (nepřesné a zavádějící číslo; 43 715 285,71Kč s DPH ), což je k dnešnímu dni 1,65mil.USD, nebo-li 1,38 mil. Euro. Což odpovídá ceně 1,4 mil. Euro za které to pořizovali Bulhaři.

takže nic nevýhodného na výše uvedeném nevidím.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“