Kagohl, Bogohl aj.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Obrázek

Kampfgeschwader, Bombengeschwader, a vše kolem nich (1915-1918).

Čas od času kolega Vodouch na Palbu dává velmi zajímavé informace o bombardovací problematice strojů těžších než vzduch "vílémovského Německa" za Velké války. Je s podivem, že vlákno na toto téma na Palbě dosud chybí, a tak než aby se vše ztratilo v překladu, založil jsem toto téma.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 22/8/2020, 18:05, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Něco málo zdrojů vycucnutých z předchozích diskuzí:

Huptmann Ernst Brandenburg
https://avianikitoss.livejournal.com/68063.html
https://avianikitoss.livejournal.com/64657.html

Nálety na Anglii
http://www.iancastlezeppelin.co.uk/

Knihy
Hakwood: Válka gigantů
Marben: Zeppeliny útočí
Robinson: The Zeppelin in combat
Vodouch:


Dostal jsem článek o Gothách, nálet Kagohl 3 na Londýn.

Zpráva poručíka Waltera Aschoffa z Kasta 15
(Osádka Gothy se skládala z poručíka Walter Aschoffa, pozorovatele, poručíka Erwina Kollberga, pilota, a Vfw. Mayera, střelce)

Pohled zpět na Kollberga, tak to je, pojďme! Škrticí klapky jsou posunuty do polohy plného plynu, otřesy a vibrace procházejí tělem ptáka a také našimi těly a zvětšující se rychlostí se řítíme nad zemí s naším těžkým nákladem, odpoutání! Klouzání, let do nebe a ke vzdáleným břehům; a možná letíme do naší smrti.
Slunce svítí přes opar na východě, vidím - jako stíny - letouny jiných perutí. Letíme dlouhou zatáčkou, budujeme formace v prvních skupinách, ale nakonec jsme se sjednotili a letíme společně k našemu cíli ve formaci křídla. Vypadáme jako roj ptáků, který letí do neznámé země. Směr je na chvíli severní, řeka a kanály blikají a třpytí se a nad loukami je stále vidět mírná mlha. Stará malá města se probudí ze svých snů, vesnice se objeví z pěkně zbarvené flanderské provincie a zmizí, zatímco nové obrázky upoutají pozornost. Stále více se přibližujeme k pobřeží, dokonce i nyní, stále daleko, je vidět, jak se dlouhá pláž třpytí.
Ve 3 000 metrech jsme vysoko nad vjezdem do Zeebrugge. Odtud jsme v pohotovosti; torpédové lodě ležící níže by nám měly pomoci v případě nouzového přistání do vody, pásy černého kouře se pohybují na jihozápad. Daleko, nekonečně daleko, se díváme přes otevřené moře. Z času na čas se mé oči setkávají s očima mého pilota, kontrolují motory a křídla, signál probudí zadního střelce držícího se svých myšlenek. Jiná letadla tančí blízko nás, létají nad námi a blízko pod námi, takže je nutné věnovat pozornost zabránění srážce s nimi, což by nás mohlo poslat dolů před dosažením cíle.
Mezitím jsme dosáhli výšky 4 500 metrů, právě uprostřed nad zálivem Severního moře vedoucím na jihozápad pod námi. Vzhledem k dobré viditelnosti dnes se pohled pohybuje bez omezení. Není to kousek země daleko, anglická země, kterou nehledáme našimi dušemi, ale naší silnou vůlí bojovat. Blížíme se; severozápadně je vidět strmé pobřeží, ke kterému se blížíme, na sever moje oči hledí daleko přes Harwich. Pohybují se na jih, dokud nenajdou deltu velké řeky Temže, objevuje se Margate a Ramsgate, bílé útesy k nám září, dokud je nepřeruší Dover a Folkestone. Otáčím se dozadu vlevo a vnímám Dunkerk a Calais a nad vodami kanálu, proudícího k oceánu. Za námi slunce dosáhlo polední pozice a vypadá to, že nás vítá přátelsky. Nakonec mám čas podívat se na jihovýchod nad nizozemské ostrovy, pak jsou naše myšlenky a oči upřeny na věci, které jsou před námi.
Najednou pluje spousta velkých a malých lodí v barvu měnícím moři. Válečné lodě rychle mění své směry, protože se bojí našich bomb, a zanechávají za sebou lehké stopy pohybující se vody. Díváme se na ně s úsměvem: naše bomby dnes jsou pro lepší cíl. Jihovýchodně od Harwiche míří na sever konvoj více než dvaceti obchodních lodí doprovázený torpédovými čluny a torpédoborci, které je chrání před ponorkami.
Krajina se zvětšuje a zvětšuje, každý detail je nyní jasně viditelný. Předsunuté lodě a poté protiletadlové dělostřelectvo na nás střílejí, s největší pravděpodobností muži za těmito zbraněmi proklínají nás letících vysoko nad nimi. Malé bílé a šedé obláčky jsou náhle ve vzduchu, pomalu mizí a znovu zakrývají oblohu. Pro „staré“ členy posádek to neznamená nic, jsou zvyklí na kouř zbraní a hluk explodujících granátů. Půdu dosud nedostupného a bezpečného ostrova přelétá za jasného denního světla formace křídla německých bombardérů. Pocit skvělé jedinečné události zaplňuje naše hrudě, srdeční rytmus se zvyšuje a naše oči září. Opouštíme oblast Temže a vydáváme se přímo do severní části Londýna.
V zelené zemi se objevuje tmavá, černě a šedě zbarvená oblast; roste a roste jako naše velká pozornost. Shromažďují se tisíce domů, stovky ulic, náměstí, které vytvářejí obří město Londýn. Jsme nad severní částí města; vedoucí letoun se nyní obrací na jih. Železniční stanice, továrny a skladiště vypadají jako malé hračky. Na východě na mnoha kanálech a malých řekách Temže jsou vidět velké loděnice. Z velké „kamenné hmoty“ je obzvláště výjimečná věž; katedrála svatého Pavla a Bank of England.
Protiletadlová palba baterií v Londýně a jeho okolí nyní začala s velkou silou. Výbuchy granátů pokrývají bezmračnou oblohu, hluk explozí je - když jsou blízko - někdy silnější než hluk motorů. Nutí náš letoun, aby odbočil a sestupoval, což někdy hrozí roztrhnout naší formaci. Letíme 5 000 metrů nad Londýnem, což je pro nás velmi silný dojem, něco nepopsatelného. A co lidé tam dole, v jakém spěchu a strachu teď budou, zoufale hledající nějaké místo, kde se ukryjí?
Další letoun vedle mě shazuje bomby. Také jsem našel svůj cíl a ukázal svému pilotovi směr, jakým by měl letět. Velká oblast s doky a obchody je pod námi, uchopím páku, která uvolní bomby, a jedna za druhou padají do hlubiny. Po každé bombě následuje silné trhnutí. Naše letouny rychle stoupají. Musím se chytit sedadla; jsem otřesený a téměř vyhozený z letounu. Konečně znovu stojím a sleduji dopady. Vypadá to, že cíl byl zasažen, z chodeb vychází kouř a oheň.
Zatímco stojím a pozoruji, najednou slyším podivný rachot. Nepřátelský letoun útočící na nás! Kulometná palba zadního střelce a moje je naší odpovědí. Za pár vteřin je můj první buben prázdný a snažím se nabít nový, není to jednoduché v letounu tak rychle. Jsou vypáleny nové náboje a díky fosforovým stopám vidím, že se dostávají ke stíhači. Nepřítel jde do prudkého klesání. Přestal útočit, protože byl zasažen, nebo se vzdal, protože se naše střelba k němu dostala příliš blízko, to nikdy nezjistíme.
Necháváme Londýn za sebou; stále je vidět kouř a opar, který tvoří velké mraky nad městem. V tomto stresu těžko přemýšlíme o lidech žijících v tomto městě, o lidech jako jsme my, o krvi jako je ta naše. A tato myšlenka by nás neměla ovlivnit, je to válka, tvrdá válka, potřebuje celou naší sílu, abychom bojovali. Překračujeme letiště, kde startují stíhači, aby nás zachytili, a všude vidíme střelbu protiletadlových děl. Celá jižní Anglie se zdá být varována. Letíme co nejrychleji k pobřeží a brzy je pod námi dobré staré moře.
Letouny opět letí ve formaci ve velké výšce, aby dosáhly domovské základny. Znamení zadního střelce mě nutí podívat se za nás; míří na letoun, který přilétá ze směru od Southendu, jeden z obávaných anglických trojplošníků. Zdá se, že nepřátelský stíhací pilot není velký hrdina, nebo je příliš opatrný, když se blíží k formaci. Slyšeli jsme jeho kulomety z velké dálky a dali mu několik kulek před jeho nos.
Naše oči opět hledí dopředu. Tam! V oparu se objevují bílé domy Ostende, daleko za ním strašlivé bojiště Flander. Za 15 minut budeme nad zemí a v bezpečí. Němečtí stíhači nás doprovodí a bezpečně přivedou domů. Prohledávám oblohu a ukazuji svému pilotovi a zadnímu střelci několik temných bodů, které považuji za naše stíhače. Naše těžké motory zpívají svou speciální píseň, na kterou nikdy nezapomenu. Vždy se snažím dát této písni nějaká slova, ale nikdy jsem některá nenašel.
Záhadné temné body na obzoru se stávají letouny a když se přiblíží, najednou uvidím na jednom z nich kokardy, nepřítel! Přilétají rychle z přední strany; uchopím svůj kulomet a dám nějaké znamení zadnímu střelci, že je před námi nebezpečí, přitisknu zbraň na rameno, zamířím a začnu střílet. O několik okamžiků později jsme napadeni zezadu shora. Stíhač Sopwith se na nás vrhl, až je jen 50 metrů od nás a začne střílet na naší Gothu. Fosforové stopy se k nám přibližují a vrážejí díry do křídla. Zadní střelec bez přestávky střílí na nepřítele. Útok je u konce; zadní střelec už bere svůj druhý kulomet a pokouší se zničit stíhačku jeho 'tunelem' dolů. Plížím se k němu a poskytuji mu nové bubny munice, jediné, co teď můžu udělat, svým kulometem nemůžu teď dosáhnout na nepřátelský letoun.
Pilot nervózně pracuje na palivovém kohoutu, motory běží hrubě, ale najednou se zvuk vrátí do normálu, spádová nádrž je neporušená, ostatní jsou zasažené a prázdné. Vidíme, jak se blíží další německé letouny; viděly situaci a přišly nás chránit před nepřátelským stíhačem. S posledním palivem dorazíme na naši základnu a okamžitě vydáváme tísňový signál k přistání. Letoun je nyní bez bomb a paliva, což znamená, že je obtížné s ním manipulovat. Hází to s námi nahoru a dolů a na konci našeho pětihodinového letu musí být pilot znovu plně soustředěn.
Úloha, při které někteří nezkušení piloti selhali. Na severním okraji letiště, poblíž jedné farmy, vidíme havarovaný letoun. Pak vidíme další letoun ležet hořící na zemi. Možná, že vjel do kráteru z bombového útoku, ke kterému došlo, když jsme byli ve vzduchu. Pokud však chceme bezpečně přistát, musí být tyto dojmy nyní zablokovány. Stále více sestupujeme, hangáry a stromy náhle vyrůstají ze země, lidé se stávají vyšší, jsme krátce před dosednutím, Kollberg tlačí letadlo ve vysoké rychlostí dolů k zemi, kola se dotýkají nějaké malé nerovnosti, poslední pohyb, přistáli jsme.
Komunikace generálporučíka Ernsta von Höppnera, generálního velitele Luftstreitkräfte, s Hptm. Ernstem Brandenburgem, Geschwaderkommandeurem Kagohl 3.
"Eskadra splnila své poslání. To je nejvyšší uznání, které mohu přiznat vám a vašim posádkám. Útok eskadry na Londýn byl po celá léta cílem našich letců a naší technologie. Po provedení útoku poskytla Kagohl 3 nový základ pro letecké útoky. Děkuji vám a vašim statečným posádkám ... Vítězné posádce letounu Seydlitze vyjadřuji své zvláštní uznání. Hodně štěstí v budoucích skutcích [bude provedeno] pod symbolickým sloganem: Brandenburg nad Londýnem."
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Byla nalezena zajímavá zmínka o použití 20 mm kanónu Becker jako obranné zbraně na bombardérech.
Kanón byl primárně zamýšlen jako zbraň pro protizemní útok, především proti tankům. Existovaly i projekty jeho užití ve vzdušném boji; počítalo se s ním i pro vzducholodě třídy X a pro vícemotorové bombardéry.
Hlavními uživateli byly dvoumotorové stroje Friedrichshafen G.IIIa a obrněný AEG G.IVk. G.IIIa, z nichž některé byly dodány v září roku 1918, měly Becker v příďové montáži a používaly jej k ostřelování pozemních cílů při návratu z bombardovacích náletů. Byla rovněž vyzkoušena instalace v zadním střelišti a byla navržena, ale nepostavena, kulová střelecká věž pro tento letoun. Po úspěšných zkouškách na G.IV bylo v březnu roku 1918 objednáno pět G.IVk. Ty byly vybaveny jedním Beckerem ve hřbetní montáži na oběžném kruhu (schopným střílet směrem dolů "Gotha tunelem") a dalším v obrněném věži ve spodní části přídě. Kromě toho byly pro obranu použity dva kulomety MG 14. Tyto letouny byly úspěšně testovány v dubnu, ale jejich použití ve službě není známo.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

V použití kanónů na letounech byly mnohem úspěšnější Francouzi. Pominu-li notoricky známé "motorové" kanóny na Spadech, pak u bombardérů to bylo rovněž poměrně dost rozšířené použití na nočních bombardérech Voisin Voi.10 Bn.2.(značených pak Ca.2) Známých ze služby i v čs. letectvu. Taktéž u nich se jednalo o kanon Hotchkiss ráže 37 mm. Nicméně domnívám se, že zbraň byla primárně koncipovaná jako protizemní, nikoliv obranná, kdy do svazu nočních bombardérů byly zamíchány i kanónové aviony.
Přestože mohou Voisiny pro někoho vypadat poněkud subilněji, byly to velké a robusní letouny.
Obrázek
A aby to nebylo Němcům líto, ak AEG G.IV
Obrázek
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Němeček, Vojenská letadla 1 (2. vyd. 1974) uvedl fotku Voisinu s 37 mm kanónem. Zároveň jedním dechem sdělil, že Short S.81 se po odpálení 37 mm kanónu "působením zpětného rázu zastavil ve vzduchu a klesl o 150 m".
Obrázek
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Ataman »

Aby sme to měli kompletní, tak Tomíci s Jenkýjema experimentovali s Davis Gunem:
http://www.ibiblio.org/hyperwar/USN/ref ... -493-3.jpg
https://www.usni.org/sites/default/file ... k=nVgAyrv_
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Pro Atamana:
Omlouvám se za zadržování informací, přesněji za neuvedení všech informací. Zmínku jsem do tohoto vlákna umístil kvůli Kagohl & Bogohl a jejich vybavení, tedy kvůli obraně používaných letounů před napadením. Davis Gun byla zbraň útočná, na Zeppeliny a pozemní cíle - prý s oblibou na ponorky. S kadencí jednotek ran za minutu by v obraně letounu nebyla příliš účinná, i když Guynemer měl údajně sestřely jednoranným kanónem. A Rusové prý sestřelovali Štuky protitankovou puškou - je pravda, že PTRS byla poloautomat.
Becker měl kadenci 300 ran za minutu, praktickou 100 ran za minutu. Čili patnáctiranný zásobník byl prázdný za 3 sekundy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Co se týče vhodnosti instalace vč. samotné manipulace na tehdejších letounech byl zřejmě dvacetimilimetrový Becker ideální zbraní. Nadruhou stranu francouzských 37 mm na pozemní cíle je zkrátka 37 mm. No a Guynemer? Ten na Spa.12 Ca.1 dosáhl čtyř sestřelů. Fonc pak sedm přiznaných z jedenácti hlášených. Nejdříve pilot cíl nastřelil trasírkou z Vickersu, no a pak prásk. Průser bylo ruční přebíjení,.... v boji! Zde bych opravil můj původní post, v případě "Špádů" se nejednalo o Hotchkiss, ale námořní 37 mm Puteaux.

Při pohledu na Davis Gun mne nejdřív napadlo, že se jedná o bezzákluzovou zbraň. Jak to vlastně fungovalo, akce a reakce?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Ataman »

vodouch píše:Zmínku jsem do tohoto vlákna umístil kvůli Kagohl & Bogohl a jejich vybavení, tedy kvůli obraně používaných letounů před napadením.
Á tak to perdone!
Davis Gun byl opravdu zbraní útočnou, ale to ten Zemaktův a Vodouchův hotchkiss na Voisinu a S.81 taky(ať si v tom průseru nemáchám hubu sám, že jo :razz: ).
Budiž nám pak omluvou, že se to všechno montovalo na v podstatě bombardéry. Že patřili zrovna druhý straně je už jen taková pižinka na kráse.
Zemakt píše:Při pohledu na Davis Gun mne nejdřív napadlo, že se jedná o bezzákluzovou zbraň.
Dobře tě to napadlo.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Však jde o prd. Není třeba být přiliš útlocitný. Alespoň se člověk něco dozví. Becker mají ve Kbelích, na srazu Palby cca dva roky tomu na zad jsem si ho nafotil. Zkusím poštrachat.

PS: proto jsem do názvu dal i to "aj". :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 866
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše:Však jde o prd. Není třeba být přiliš útlocitný.
No dyť jo, proto je tam taky :razz: a né třeba :cry: . O tom beckeru ve Kbelích sem nevěděl, zkus tedy poštrachat a já si dám za domácí úkol se zas někdy do Kbel vypravit.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Přiznám se, že o typu Friedrichshafen G.IIIa jsem neměl ani ponětí. To je samá Gotha, AEG, Staaken. Ale co mi doslova vyrazilo dech, byla jejich produkce 734 ks!
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Zemakt píše:Při pohledu na Davis Gun mne nejdřív napadlo, že se jedná o bezzákluzovou zbraň. Jak to vlastně fungovalo, akce a reakce?
Zmínka je v Letectvu Velké Británie/Handley Page O/100
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Díky, přečetl jsem si to celé. Zajímavá záležitost.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od Zemakt »

Našel jsem, ale není to bůhvíco
Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Zemakt píše:Našel jsem, ale není to bůhvíco
Bůhvíco to třeba není, ale je to barevné (já mám Beckera černobílého) a je tam vidět rukojeť zásobníku (já mám pouze poznámku "Instalace byla kritizována pro ... obtížnost změny velkých zásobníků proti vrtulovému proudu (k zásobníkům byla proto přidána velká rukojeť)."
Obrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Kagohl, Bogohl aj.

Příspěvek od vodouch »

Při oblíbeném broušení (browse) po internetu jsem narazil na zajímavý článek:
Citace:
"Ve Velké Británii byly upoutané balóny s posádkou používány Royal Navy během první světové války k lokalizaci zeppelinů. Aby mohli naslouchat motorům německých vzducholodí, neměli by být vojáci nasazení jako naslouchací služba vystaveni okolním hlukům na zemi a navíc by měli být schopni ve výšce naslouchat širší oblasti než na zemi. Upoutaný balón, pod kterým v koši seděla naslouchací služba, byl dopraven do výšky asi 150 metrů. Pokud strážný uslyšel zeppelin, zavolal své pozorování pozemní posádce. Pozemní posádka pak měla zřejmě telefonovat na přistávací plochu, aby přivolala letouny k odražení zeppelinů. Pokud by se lano upoutaného balónu přetrhlo, měl muž v koši lano se záchytným hákem, kterým by se měl pokusit zachytit za něco na zemi, když byl balón unášen."

Britové užívali k lokalizaci vzducholodí i technické prostředky; jednak naslouchací přístroje:
Obrázek
(obrázek odcizen z článku kolegy Tomasse - Fotografie, vtipy, citáty/Raritní a zajímavé fotky - První světová válka)

jednak bylo v pobřežních útesech vytvořeno několik parabolických reflektorů, nad nimiž se posouval sběrný kužel s napojeným stetoskopem. Obsluha hledala bod, kde byl přijímaný zvuk nejsilnější; bod pak udal azimut cíle.
Často byli k obsluze těchto zařízení užíváni slepí operátoři z důvodu jejich vynikajících sluchových dovedností.

Proč tohle všechno: tyhle popisy odkazovaly pouze na vzducholodě. Možná mohly být tyto prostředky použity i pro lokalizaci Goth; Gotha nebyla zase o tolik rychlejší než Zeppelin. Ale písemné záznamy se zatím neobjevily.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Německa“