Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 306.
Napsal: 24/8/2020, 05:51
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 306.
Zde viz foto náčrtu

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen. V Č 305., jsme se dozvěděli, jak byla naplánována konečná podoba „operace N“, historickou literaturou spíše „operace MI“, konečná podoba útoku na Aleuty a atol Midway, kterou, jako konečnou sestavil operační důstojník Kamet Kurošima.
Zde viz mapu, náčrt

, volně přeloženo, Přehled japonské expanze v roce 1942, foto bylo několikrát zmenšeno. Zde viz mapu

Aleutských ostrovů, pro možnost ověření, kde se nacházejí a pro základní databázi, mapa je volně přístupná na několika webech. Zde byla upravena její velikost).
Pokračujeme tedy tím, co následovalo, když český historik Miloš Hubáček, v knize - Pacifik v plamenech, - sub kapitola 5. Midway - , na str. 340. až 344., o plánu, dál píše, cituji:
„Jamamoto neměl proti Kurošimovu plánu žádné podstatnější výhrady, a proto mohli nastoupit specializovaní důstojníci štábu, jejichž úkolem bylo dát rámcovému plánu konkrétní náplň, vyjádřenou již přesnými čísly označujícími počty lodí, letadel, posádek, množství pohonných hmot, časové údaje a desítky dalších, nesmírně důležitých podrobností. Fregatní kapitán Joširo Wada, hlavní spojovací důstojník, sestavoval komunikační systém operace, fregatní kapitán Jasudži Watanabe se zabýval taktickými problémy, fregatní kapitán Akira Sasaki měl na starosti vše, co souviselo s dokonalou přípravou stovek palubních letounů a jejich osádek. Prakticky každý důstojník štábu Spojeného loďstva se podílel na realizaci operace, svým rozsahem dosud nevídané v análech války na moři. Všechny nitky se scházely u Jamamota, jehož slovo bylo konečné.
V posledním týdnu měsíce dubna přijal Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech) na palubě vlajkové lodi dva ze svých nejvýznamnějších velitelů viceadmirály Naguma a Kondóa (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_admiral Chuichi_Nagumo, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde zvětšeno. Zde viz foto

, admirála Kondóa, foto je volně přístupné na několika webech). Oba se vraceli z Indického oceánu a zatím nevěděli o midwayské operaci nic podrobnějšího. Usedli do hlubokých křesel v Jamamotově kajutě, kde podlahu kryly rudé koberce, a vrchní velitel Spojeného loďstva je seznámil s detaily ´plánu AF´ (japonský plán ´AF´ byl vlastně anglický uváděný - plán Midway - ´MI´), jak zněl krycí název pro operaci. Oběma důstojníkům v ní byla svěřena významná úloha: Nagumo, podobně jako u Pearl Harboru, měl velet svazu letadlových lodí a Kondó, velitel 2. loďstva, měl stát v čele invazních jednotek a mít pod přímým velením zabezpečovací skupinu složenou z bitevních lodí a těžkých křižníků. Proto vrchní velitel pokládal za potřebné osobně je zasvětit do celého plánu a vyslechnout jejich názor.“
Je zajímavé, že názory obou Jamamotových velitelů byly odlišné. Viceadmirál Nagumo prý zprávu o operaci „AF“, přijal zcela lhostejně. Z Naguma přímo čišelo, že přeci „japonské letadlové lodi, s tolika stovkami letadel na palubách jsou neporazitelné!“ Jeho letadlové lodi přeci vyjdou z každého boje jen a jen vítězně. Vůbec prý neuvažoval, vůbec si nepřipouštěl, že by mohlo být jinak. A bylo mu jedno, za jakých okolností budou letadlové lodi nasazeny, zvítězí vždy…!
„Kondó nesdílel optimismus Naguma ani Jamamota. Poukazoval na řadu výhrad již dříve vznesených proti záměru napadnout Midway a neskrýval obavy. Jamamoto ale nebyl ochoten znovu opakovat argumenty dokazující nezbytnost operace, činil tak proti oponentům po řadu týdnů a nyní již nebylo možno jej zviklat. Korektně, ale chladně upozornil Kondóa, že plán byl vypracován po pečlivém zvážení všech okolností, on jej pokládá za dokonalý a nehodlá na něm nic měnit. Nepřesvědčenému Kondóovi nezbývalo než zmlknout.“
Bylo 1. května 1942, když paluba vlajkové lodi admirála Jamamota, nová bitevní loď Jamato (Zde viz foto

, pod kterým byl popisek Jamato, foto je v archivu Palby), již po několikáté, a tak také ten den, ožila nezvyklým ruchem. Byly sem admirálem Jamamotem svolání velitelé všech operačních svazů, kteří měli být účastníky „operace AF“ – midwayské operace. Všichni se měli účastnit čtyřdenní válečné hry, která se měla zatím odehrát na velkých stolech, a to v prostorné operační kajutě. V celé této hře měly být prověřeny závěry, ke kterým při sestavování plánu dospěl operační důstojník, fregatní kapitán Kurošima. A historický obraz, který uvádí český historik Miloš Hubáček, na str. 341. a 342., nám pak říká i následující skutečnosti, cituji:
„Při jedné z probíraných variant se stala nemilá věc. Červený tým představující americké loďstvo zcela nečekaně napadl modrý tým v okamžiku, kdy hlavní síla japonských letounů směřovala k náletu na Midway, a ochrana letadlových lodí byla podstatně oslabena. Červení – podle pravidel her – si připsali na účet devět zásahů, a to znamenalo, že dvě z japonských letadlových lodí – Akagi a Kaga – byly potopeny. Tak alespoň rozhodl jeden z rozhodčích korvetní kapitán Okumija, letecký důstojník štábu. Situaci zachránil dosti svérázně náčelník Jamamotova štábu konradmirál Matome Ugaki (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_admiral_Ugaki_Matome, foto je volně přístupné na několika webech.), který pozměněným výkladem pravidel snížil počet zásahů na šest, čímž zůstala jedna z lodí bojeschopných. Zda tento manévr sledoval Jamamoto, a jestliže ano, jaká byla jeho reakce, nevíme. Zkušený admirál se jistě nemohl dát ošálit Ugakiho trikem, ale lze předpokládat, že i kdyby zahlodaly pochybnosti, události již pokročily tak daleko, že neměl jiné volby než pokračovat a riskovat.“
A poté již následoval obvyklý postup při plánování nějaké velké námořní akce, zde tedy do té doby největší námořní akce v dějinách Japonska – vydání rozkazu pro Spojené loďstvo. Celé to popsal český historik, s čísly a některými skutečnostmi, které tam jsou stejné a některé jsou i jiné, než třeba u Micuo Fučidy a Masatake Okumiyae, v jejich knize - Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku. Já tedy ocituji vše co o rozkazu číslo 18, píše, na str. 342., a 343., český historik Miloš Hubáček, cituji:
„Dne 5 května (1942) císařský hlavní stan vydal rozkaz číslo 18., jenž přikazoval Spojenému loďstvu - ´provézt ve spolupráci s armádou obsazení atolu Midway a klíčových pozic v západních Aleutách´. Celá operace dostala krycí označení ´MI´, Aleuty ´AO´a Midway ´AF´.
V konečné verzi, schválené hlavním stanem, předpokládal plán tento postup:
Třetího června zahájí boj 2. úderný svaz kontraadmirála Kakudžiho Kakuty, složený ze dvou letadlových lodí Rjúdžó a Džunjó a dvou těžkých křižníků, leteckým napadením americké základny Dutch Harbor na Aleutách s cílem zmást velitele Tichomořského loďstva, pokud jde o japonské úmysly, a současně krýt obsazení ostrovů Adak, Attu a Kiska v západní části Aleut. První úderný svaz letadlových lodí, sestávající ze čtyř plavidel ze šesti, jež napadla Pearl Harbor, opět pod velením viceadmirála Naguma, zaútočí palubními letouny na Midway s cílem maximálně oslabit jeho obranu a současně také zasadí první úder Tichomořskému loďstvu, jestliže se objeví na scéně. Zatím hlavní svaz, pod osobním velením Jamamota, tvořený třemi nejmodernějšími bitevními loďmi Jamato, Mucu a Nagato, dále lehkou letadlovou lodí Hóšó (zde viz foto

, pod kterým byl popisek letadlová loď Hosho - Hóšó po operaci Midway, foto je volně přístupné na několika webech.) a svazem čtyř bitevních lodí a dvou lehkých křižníků viceadmirála Širóa Takusua (toto uskupení bylo vyčleněno z hlavního svazu k zaujetí pozice mezi Midwayem a Aleutami tak, aby bylo schopno zasáhnout, ať již se Američané objeví na té či oné straně), se bude zdržovat ve vzdálenosti asi 300 mil západně za Nagumovými letadlovými loďmi a zasadí Nimitzovu loďstvu konečný úder. V mezičase midwayský invazní svaz pod velením viceadmirála Nobutaka Kondóa, složený ze zabezpečovací skupiny dvou bitevních lodí a čtyř těžkých křižníků a skupiny přímé ochrany pod kontradmirálem Takeou Kuritou a dalších čtyř těžkých křižníků, vysadí na Midwayi z dvanácti transportních a nákladních lodí pět tisíc vojáků, kteří zlikvidují americkou obranu a začnou atol přebudovávat na silnou leteckou základnu.“
Admirál Jamamoto tehdy pevně věřil, že jeho protivník admirál Nimitz (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, admirál Chester W. Nimitz, foto pochází z amerického námořního archivu.) nezasáhne dřív, než Japonci budou chtít vylodit svá vojska na Midway. Svou past proto nastražil západně od atolu Midway, protože byl plně přesvědčen, že mu Tichomořské loďstvo přímo vpluje do jeho rozevřených kleští. Pokud by byl Nimitz nějak znervózněn napadením Aleut, mohlo se stát, že vypluje z Pearl Harboru směrem na severozápad. Zde by ho Kakutovy průzkumné letouny určitě objevily včas a palubní bombardéry z letadlových lodí Rjúdžó a Džunjó jej okamžitě napadnou. Ve stejnou dobu přispěchá se svými bitevními loďmi Takasu a dorazí Američany palbou svých mohutných děl. Kdyby se objevil Nimitz mezi Midwayem a Kakutovými letadlovými loděmi, snadno by se stal cílem Nagumova svazu a poslední ránu by mu zasadil svaz admirála Jamamota. Pokud by plul Nimitz přímo k Midway, musel by narazit na kordon japonských ponorek, a tak by na jeho lodi, kterým by se podařilo proniknout, zaútočil opět admirál Nagumo. Tohle bylo ono samé, kdyby, v japonských úvahách, český historik Miloš Hubáček na str. 343., k nim dodává, cituji:
„Tak tedy vypadal strategický plán admirála Isoroka Jamamota. Na první pohled impozantně a se zaručeným úspěchem; nepřehlédl ani jednu z možných variant postupu nepřítele. Plán měl však jeden zásadní nedostatek, který se nakonec ukázal pro Japonce tragickým: Obrovská námořní moc, kterou představovalo Spojené loďstvo a proti které jako celku se Američané nemohli v dané době v žádném případě postavit, byla rozprostřena po celém severním Pacifiku a její jednotlivé součásti již mohly podlehnout i oslabenému Tichomořskému loďstvu admirála Nimitze. Zdá se, že Jamamoto zapomněl na příklad svého učitele admirála Tógóa, který dosáhl rozhodujícího vítězství nad carovým loďstvem u Cušimy v roce 1905 jen proto, že udržel svoje síly pohromadě a byl s to nasadit je v pravou chvíli a na pravém místě. Jamamoto příliš spoléhal na to, že nepřítel učiní přesně to, co on od něj očekával. Jestliže ale protivník tento předpoklad nesplnil, potom se začal celý složitý plán hroutit. Asi již nikdy nebude známo, co přimělo prozíravého a zkušeného Jamamota právě k takovému postupu; on sám to už vysvětlit nemohl; zahynul 18. dubna 1943 a důstojníci jeho štábu, kteří válku přežili a byli vyslýcháni Spojenci, buď nevěděli, nebo nechtěli vědět.“
Zde viz foto náčrtu

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen. V Č 305., jsme se dozvěděli, jak byla naplánována konečná podoba „operace N“, historickou literaturou spíše „operace MI“, konečná podoba útoku na Aleuty a atol Midway, kterou, jako konečnou sestavil operační důstojník Kamet Kurošima.
Zde viz mapu, náčrt

, volně přeloženo, Přehled japonské expanze v roce 1942, foto bylo několikrát zmenšeno. Zde viz mapu

Aleutských ostrovů, pro možnost ověření, kde se nacházejí a pro základní databázi, mapa je volně přístupná na několika webech. Zde byla upravena její velikost).
Pokračujeme tedy tím, co následovalo, když český historik Miloš Hubáček, v knize - Pacifik v plamenech, - sub kapitola 5. Midway - , na str. 340. až 344., o plánu, dál píše, cituji:
„Jamamoto neměl proti Kurošimovu plánu žádné podstatnější výhrady, a proto mohli nastoupit specializovaní důstojníci štábu, jejichž úkolem bylo dát rámcovému plánu konkrétní náplň, vyjádřenou již přesnými čísly označujícími počty lodí, letadel, posádek, množství pohonných hmot, časové údaje a desítky dalších, nesmírně důležitých podrobností. Fregatní kapitán Joširo Wada, hlavní spojovací důstojník, sestavoval komunikační systém operace, fregatní kapitán Jasudži Watanabe se zabýval taktickými problémy, fregatní kapitán Akira Sasaki měl na starosti vše, co souviselo s dokonalou přípravou stovek palubních letounů a jejich osádek. Prakticky každý důstojník štábu Spojeného loďstva se podílel na realizaci operace, svým rozsahem dosud nevídané v análech války na moři. Všechny nitky se scházely u Jamamota, jehož slovo bylo konečné.
V posledním týdnu měsíce dubna přijal Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech) na palubě vlajkové lodi dva ze svých nejvýznamnějších velitelů viceadmirály Naguma a Kondóa (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_admiral Chuichi_Nagumo, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde zvětšeno. Zde viz foto

, admirála Kondóa, foto je volně přístupné na několika webech). Oba se vraceli z Indického oceánu a zatím nevěděli o midwayské operaci nic podrobnějšího. Usedli do hlubokých křesel v Jamamotově kajutě, kde podlahu kryly rudé koberce, a vrchní velitel Spojeného loďstva je seznámil s detaily ´plánu AF´ (japonský plán ´AF´ byl vlastně anglický uváděný - plán Midway - ´MI´), jak zněl krycí název pro operaci. Oběma důstojníkům v ní byla svěřena významná úloha: Nagumo, podobně jako u Pearl Harboru, měl velet svazu letadlových lodí a Kondó, velitel 2. loďstva, měl stát v čele invazních jednotek a mít pod přímým velením zabezpečovací skupinu složenou z bitevních lodí a těžkých křižníků. Proto vrchní velitel pokládal za potřebné osobně je zasvětit do celého plánu a vyslechnout jejich názor.“
Je zajímavé, že názory obou Jamamotových velitelů byly odlišné. Viceadmirál Nagumo prý zprávu o operaci „AF“, přijal zcela lhostejně. Z Naguma přímo čišelo, že přeci „japonské letadlové lodi, s tolika stovkami letadel na palubách jsou neporazitelné!“ Jeho letadlové lodi přeci vyjdou z každého boje jen a jen vítězně. Vůbec prý neuvažoval, vůbec si nepřipouštěl, že by mohlo být jinak. A bylo mu jedno, za jakých okolností budou letadlové lodi nasazeny, zvítězí vždy…!
„Kondó nesdílel optimismus Naguma ani Jamamota. Poukazoval na řadu výhrad již dříve vznesených proti záměru napadnout Midway a neskrýval obavy. Jamamoto ale nebyl ochoten znovu opakovat argumenty dokazující nezbytnost operace, činil tak proti oponentům po řadu týdnů a nyní již nebylo možno jej zviklat. Korektně, ale chladně upozornil Kondóa, že plán byl vypracován po pečlivém zvážení všech okolností, on jej pokládá za dokonalý a nehodlá na něm nic měnit. Nepřesvědčenému Kondóovi nezbývalo než zmlknout.“
Bylo 1. května 1942, když paluba vlajkové lodi admirála Jamamota, nová bitevní loď Jamato (Zde viz foto

, pod kterým byl popisek Jamato, foto je v archivu Palby), již po několikáté, a tak také ten den, ožila nezvyklým ruchem. Byly sem admirálem Jamamotem svolání velitelé všech operačních svazů, kteří měli být účastníky „operace AF“ – midwayské operace. Všichni se měli účastnit čtyřdenní válečné hry, která se měla zatím odehrát na velkých stolech, a to v prostorné operační kajutě. V celé této hře měly být prověřeny závěry, ke kterým při sestavování plánu dospěl operační důstojník, fregatní kapitán Kurošima. A historický obraz, který uvádí český historik Miloš Hubáček, na str. 341. a 342., nám pak říká i následující skutečnosti, cituji:
„Při jedné z probíraných variant se stala nemilá věc. Červený tým představující americké loďstvo zcela nečekaně napadl modrý tým v okamžiku, kdy hlavní síla japonských letounů směřovala k náletu na Midway, a ochrana letadlových lodí byla podstatně oslabena. Červení – podle pravidel her – si připsali na účet devět zásahů, a to znamenalo, že dvě z japonských letadlových lodí – Akagi a Kaga – byly potopeny. Tak alespoň rozhodl jeden z rozhodčích korvetní kapitán Okumija, letecký důstojník štábu. Situaci zachránil dosti svérázně náčelník Jamamotova štábu konradmirál Matome Ugaki (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_admiral_Ugaki_Matome, foto je volně přístupné na několika webech.), který pozměněným výkladem pravidel snížil počet zásahů na šest, čímž zůstala jedna z lodí bojeschopných. Zda tento manévr sledoval Jamamoto, a jestliže ano, jaká byla jeho reakce, nevíme. Zkušený admirál se jistě nemohl dát ošálit Ugakiho trikem, ale lze předpokládat, že i kdyby zahlodaly pochybnosti, události již pokročily tak daleko, že neměl jiné volby než pokračovat a riskovat.“
A poté již následoval obvyklý postup při plánování nějaké velké námořní akce, zde tedy do té doby největší námořní akce v dějinách Japonska – vydání rozkazu pro Spojené loďstvo. Celé to popsal český historik, s čísly a některými skutečnostmi, které tam jsou stejné a některé jsou i jiné, než třeba u Micuo Fučidy a Masatake Okumiyae, v jejich knize - Midway. Rozhodující bitva v Pacifiku. Já tedy ocituji vše co o rozkazu číslo 18, píše, na str. 342., a 343., český historik Miloš Hubáček, cituji:
„Dne 5 května (1942) císařský hlavní stan vydal rozkaz číslo 18., jenž přikazoval Spojenému loďstvu - ´provézt ve spolupráci s armádou obsazení atolu Midway a klíčových pozic v západních Aleutách´. Celá operace dostala krycí označení ´MI´, Aleuty ´AO´a Midway ´AF´.
V konečné verzi, schválené hlavním stanem, předpokládal plán tento postup:
Třetího června zahájí boj 2. úderný svaz kontraadmirála Kakudžiho Kakuty, složený ze dvou letadlových lodí Rjúdžó a Džunjó a dvou těžkých křižníků, leteckým napadením americké základny Dutch Harbor na Aleutách s cílem zmást velitele Tichomořského loďstva, pokud jde o japonské úmysly, a současně krýt obsazení ostrovů Adak, Attu a Kiska v západní části Aleut. První úderný svaz letadlových lodí, sestávající ze čtyř plavidel ze šesti, jež napadla Pearl Harbor, opět pod velením viceadmirála Naguma, zaútočí palubními letouny na Midway s cílem maximálně oslabit jeho obranu a současně také zasadí první úder Tichomořskému loďstvu, jestliže se objeví na scéně. Zatím hlavní svaz, pod osobním velením Jamamota, tvořený třemi nejmodernějšími bitevními loďmi Jamato, Mucu a Nagato, dále lehkou letadlovou lodí Hóšó (zde viz foto

, pod kterým byl popisek letadlová loď Hosho - Hóšó po operaci Midway, foto je volně přístupné na několika webech.) a svazem čtyř bitevních lodí a dvou lehkých křižníků viceadmirála Širóa Takusua (toto uskupení bylo vyčleněno z hlavního svazu k zaujetí pozice mezi Midwayem a Aleutami tak, aby bylo schopno zasáhnout, ať již se Američané objeví na té či oné straně), se bude zdržovat ve vzdálenosti asi 300 mil západně za Nagumovými letadlovými loďmi a zasadí Nimitzovu loďstvu konečný úder. V mezičase midwayský invazní svaz pod velením viceadmirála Nobutaka Kondóa, složený ze zabezpečovací skupiny dvou bitevních lodí a čtyř těžkých křižníků a skupiny přímé ochrany pod kontradmirálem Takeou Kuritou a dalších čtyř těžkých křižníků, vysadí na Midwayi z dvanácti transportních a nákladních lodí pět tisíc vojáků, kteří zlikvidují americkou obranu a začnou atol přebudovávat na silnou leteckou základnu.“
Admirál Jamamoto tehdy pevně věřil, že jeho protivník admirál Nimitz (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, admirál Chester W. Nimitz, foto pochází z amerického námořního archivu.) nezasáhne dřív, než Japonci budou chtít vylodit svá vojska na Midway. Svou past proto nastražil západně od atolu Midway, protože byl plně přesvědčen, že mu Tichomořské loďstvo přímo vpluje do jeho rozevřených kleští. Pokud by byl Nimitz nějak znervózněn napadením Aleut, mohlo se stát, že vypluje z Pearl Harboru směrem na severozápad. Zde by ho Kakutovy průzkumné letouny určitě objevily včas a palubní bombardéry z letadlových lodí Rjúdžó a Džunjó jej okamžitě napadnou. Ve stejnou dobu přispěchá se svými bitevními loďmi Takasu a dorazí Američany palbou svých mohutných děl. Kdyby se objevil Nimitz mezi Midwayem a Kakutovými letadlovými loděmi, snadno by se stal cílem Nagumova svazu a poslední ránu by mu zasadil svaz admirála Jamamota. Pokud by plul Nimitz přímo k Midway, musel by narazit na kordon japonských ponorek, a tak by na jeho lodi, kterým by se podařilo proniknout, zaútočil opět admirál Nagumo. Tohle bylo ono samé, kdyby, v japonských úvahách, český historik Miloš Hubáček na str. 343., k nim dodává, cituji:
„Tak tedy vypadal strategický plán admirála Isoroka Jamamota. Na první pohled impozantně a se zaručeným úspěchem; nepřehlédl ani jednu z možných variant postupu nepřítele. Plán měl však jeden zásadní nedostatek, který se nakonec ukázal pro Japonce tragickým: Obrovská námořní moc, kterou představovalo Spojené loďstvo a proti které jako celku se Američané nemohli v dané době v žádném případě postavit, byla rozprostřena po celém severním Pacifiku a její jednotlivé součásti již mohly podlehnout i oslabenému Tichomořskému loďstvu admirála Nimitze. Zdá se, že Jamamoto zapomněl na příklad svého učitele admirála Tógóa, který dosáhl rozhodujícího vítězství nad carovým loďstvem u Cušimy v roce 1905 jen proto, že udržel svoje síly pohromadě a byl s to nasadit je v pravou chvíli a na pravém místě. Jamamoto příliš spoléhal na to, že nepřítel učiní přesně to, co on od něj očekával. Jestliže ale protivník tento předpoklad nesplnil, potom se začal celý složitý plán hroutit. Asi již nikdy nebude známo, co přimělo prozíravého a zkušeného Jamamota právě k takovému postupu; on sám to už vysvětlit nemohl; zahynul 18. dubna 1943 a důstojníci jeho štábu, kteří válku přežili a byli vyslýcháni Spojenci, buď nevěděli, nebo nechtěli vědět.“