Gordon M. Gollob

Vojáci, generálové, piloti, námořníci, esa.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lena
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 136
Registrován: 19/3/2005, 17:05
Bydliště: Olomouc

Gordon M. Gollob

Příspěvek od Lena »

GORDON M. GOLLOB (1912 - 1987)

Gordon M. Gollob se narodil 16. června 1912 ve Štýrském Hradci. Matka i otec byli umělci, studovali na Akademii výtvarných umění ve Vídni a v Mnichově a na Zemské umělecké škole ve Štýrském Hradci. Svému synovi dali neobvyklé jméno Gordon Mc, vypůjčili si ho od jednoho přítele ze studií, Američana skotského původu jménem Gordon Mallet McCouch, který byl Gollobovi u křtu kmotrem.

Gordon se chtěl stát inženýrem a letcem. V roce 1930 jako žák vyšší reálky pomáhal zkonstruovat první větroň v Tyrolsku a v roce 1931 s ním přistál na starém letišti v Innsbrucku. Potom získal plachtařské oprávnění A a B a brzy se stal učitelem létání, zkušebním technikem a konstruktérem. V té době studoval na Vysoké škole technické ve Štýrském Hradci čtyři semestry strojírenství.

Když roku 1933 vstoupil jako dělostřelec do rakouského Bundesheeru, byla to jen malá oklika na cestě k letectvu. Důležitá první etapa Gollobovy úspěšné vojenské kariéry začala tříletou důstojnicko přípravou na Tereziánské vojenské akademii ve Vídeňském Novém Městě, nejslavnější vojenské akademii v německy mluvící oblasti, ze které vycházeli vynikající důstojníci. Jako poručík rakouského vojenského letectva převzal 1. října 1936 školení pilotního dorostu. V červnu 1938 se stal nadporučíkem a později velitelem letky u eskadry dvoumotorových stíhaček ZG 76.

5. září 1939 sestřelil svého prvního protivníka, dvojplošník PWS 56. Ještě ten den napadl polské letiště, na zemi zničil větší počet strojů a obdržel Železný kříž II. třídy. Obsazení Norska se Gollob zúčastnil jako velitel letky. U New Castelu, Shetlandských ostrovů, Drontheimu i u Narviku zaznamenával úspěchy a byl vyznamenán Železným křížem I. třídy.

Jako stíhacího letce ho kvalifikoval vynikající zrak, neotřesitelný klid, sebedůvěra a skvělé letecké umění. Po krátkém výcviku nočních stíhačů se přihlásil k denním stíhacím akcím. Svého prvního cíle dosáhl, když byl přeložen k stíhací eskadře Udet u průlivu La Manche, odkud se vedla letecká bitva o Británii – Gollob konečné létal s Messerschmittem Bf 109E. Přišel na to, proč zbraně u těchto zázračných strojů tak často nestřílejí. Zjistil, že k tomu vždy dochází ve velkých výškách, nikdy v menších nebo na zemi. Došel na to, že se olej na zbraně změní na zelený prášek, na omak drsný a bez jakýchkoli vlastností mazadla.

Ve válce se Sovětským svazem se stal Gollob kapitánem a velitelem skupiny. Brzy bylo u všech eskader na východě známo, jak mistrovský je střelec. Přitom měl při vysokém počtu sestřelů velmi malou spotřebu střeliva. Většinou střílel na krátkou vzdálenost a dosahoval proto úspěchů často s méně než dvaceti výstřely. 21. července 1941 obdržel po 24 sestřelech Čestný pohár za zvláštní výkony v letecké válce. O šest týdnů později – 18. září – byl za 34 sestřelů dekorován Rytířským křížem. Za měsíc k nim přibylo devět sovětských stíhačů a když padl jeho 81. protivník, stal se nositelem Dubových ratolestí. 20. května 1942 byl pro své schopnosti pověřen velením stíhací eskadry JG 77. V průběhu čtyř týdnů zaznamenal svůj 101. sestřel. 24. června obdržel Meče k Dubovým ratolestem a záhy nato se stal majorem a velitelem eskadry. Své velitelské umění prokázal i tím, že navíc převzal velení JG 52 poté, kdy byl raněn její velitel major Ihlefeld. Generálplukovník baron von Richthofen, velitel Luftflotte, mu v bitvě o Sevastopol svěřil velení a organizaci nasazení stíhacího letectva.

30. srpna jako třetí voják Wehrmachtu obdržel teprve jako třicetiletý Brilianty. K tomuto dni dosáhl jako první voják na světě 150 sestřelů. Gollob neměl radost ze zákazu létání, který mu byl v souvislosti s propůjčením vysokého vyznamenání vysloven. V roce 1944 požádal o jeho zrušení, ale obdržel zamítnutí dálnopisem – Hitler ani Göring ho nepustili ke slovu. Místo toho byl přidělen veliteli stíhacího letectva Luftflotte 3 na francouzském pobřeží Lamanšského průlivu a brzy nato sám jmenován jeho velitelem – Jafü (Jagdfliegerführer).

Gollob se zasazoval o sériovou výrobu a nasazení Me 262, letounu, který by mohl ještě ovlivnit průběh války ve vzduchu, ale nejvyšší místa hodnotu tohoto stroje nevzala na vědomí. Hitler si vzal do hlavy, že Me 262 je nutno nasadit jako stíhací bombardér. Když se na západě valila Ardenami ofenzíva, Gollob velel v prostoru 6. armády „letecké naváděcí jednotce“, která byla vybavena moderními prostředky rádiového řízení a měla ze země řídit nasazení stíhačů v době, kdy se nad frontou objevily nepřátelské svazy. Gollob se naposledy pokusil přesvědčit Hitlera, aby nasadil Me 262 jako stíhací letoun. Neuspěl však a za těchto okolností ztratil zájem zastávat úřad generála stíhačů. Po válce byl zajat a převezen do Anglie. Roku 1946 byl propuštěn a nasazen v severní Francii.

Absolvoval 340 bojových letů a dosáhl 150 vzdušných vítězství, z toho šesti nad západními piloty. Aby zajistil živobytí své rodině, psal především pro letecké časopisy a přednášel. V listopadu 1951 se stal zaměstnancem předního koncernu vyrábějícího motory a vozidla. Později se stal vedoucím prodeje v podniku Technika protipožární obrany s působností v severoněmeckých spolkových zemích včetně Berlína. Gordon M. Gollob zemřel 8. září 1987.

Zdroj: S meči a brilianty - Günter Fraschka

Obrázek Obrázek
Gollob.
ObrázekObrázek

"Forgetting them means letting them die again" Elie Wiesel
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jak už to u es s velkým počtem sestřelů bylo známé tak nebylo počet sestřelů kam psát takže se to takto upravovalo... tady je směrovka G.Golloba se 120 sestřely v té době...
By mě zajímalo jak by to řešili spojenci se svýma značkama na letadlech.

Obrázek
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

u britů nevim jak to bylo, ale američani si dělaly značky pod kabinu...sice to bylo oproti němců maličko značek, ale lepší něco než nic 8)

Obrázek
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Ano to vím že si spojenci dělali značky pod kabinu, já to myslel tak že by mě zajímalo kam by to cpali když by měli piloti takový počet sestřelů jako některá německá esa...představ si to když jejich značky byly o proti těm německým čárkám takové veliké
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

No ty sestřely amíku prý vzbuzovali u britů minimálně údiv - viz Clostermann
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jako velikostí těch značek?Jestli jako ty velikosti tak britové na tom byli podobně...

Ty jo mě by fakt zajímalo jak by to řešili třeba při takové stovce...pokračovali na trup?:))
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hanzi, kde by takové počty vzali? Přes 100 se dostalo jen pár Němců, jinak nikdo...přes 50 jen pár Sovětů a Japonců.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Jo je mi jasné že by takové počty nenabrali pže neměli takovou příležitost jako němci v Rusku,já to myslel čistě teoreticky
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ono kdoví, jak to s těmi počty na východní frontě bylo. Podle statistik Sovětů by platilo jen cca 40 % sestřelů!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Nevím jak to bylo u jiných leteckých složek ale u amerického námořního letectva nebo marines díky rotaci celých leteckých skupin nemohli nikdy Američani dosáhnout takového počtu sestřelů jako Němci nebo Japonci. Ti bojovali až do konce války nebo do své smrti jen s minimální šancí na stažení, zatímco Američani stáhli celou skupinu k odpočinku a reorganizaci do Států a každý pilot mohl absolovovat maximálně 2 vyjímečně 3 takové turnusy.

Například jeden z nejlepších amerických pilotů v Pacifiku kapitán David McCampbel odlétal většinu WWII na Hellcatu a skončil s 34 sestřely. Tedy proti třeba Japoncům dost ubohé skóre. Ale zase na rozdíl od jejich es přežil.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

tak ostatně počty se sestřelených letadel na východní a západní frontě jsou celkem jiné
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Odpovědět

Zpět na „Vojáci“