Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 336.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 336.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 336.
Zde viz foto náčrtu

Obrázek

, na kterém je Bitva u ostrova Midway_1, dne 4. června 1942, od 4 hodin do 10 hodin 30 minut, jako prvá fáze. Náčrt byl nakreslen z mnoha jiných náčrtů pro Palbu, od kreslíře Roz., naskenován a zmenšen. V konci článku Č 335., bylo řečeno, že od 6.00 ráno dne 4. června 1942, opouštěly všechny letouny, které byly provozuschopné letištní plochy na atolu Midwaye. Když tamější čas ukazoval 6 hodin 16 minut, byla, kromě několika letadel, které se musely pro poruchu vrátit, všechna, dle pokynů ve vzduchu. Bylo již naznačeno, že všechny stíhačky z atolu směřovaly vstříc radarem ohlášené vlně japonských útočníků z letadlových lodí. Bombardéry pak odlétaly, s příkazem vyhnout se japonské útočné vlně, najít Nagumův svaz a zaútočit na letadlové lodě a jejich doprovod. Zde pak Miloš Hubáček, ve své knize - Pacifik v plamenech, str. 381., a dále, píše, včetně svých vlastních úvah, o útočících amerických letounech z Midwaye, cituji:

„Osádky amerických bombardérů neměly záviděníhodné vyhlídky. Naději na úspěšné splnění svého poslání nebo alespoň na vyváznutí z vřavy, jež nastane, až se přiblíží k dobře chráněnému Nagumovu svazu, mohly mít jen tehdy, kdyby je chránily vlastní stíhačky. Odlétaly ale bez nich, všechny stíhací letouny bylo nutno vrhnout proti Tomonagovi. I ta největší statečnost a obětavost osádek bombardérů nemohla nahradit nepřítomnost stíhačů, neboť úkol odrážet útoky Zer (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Zero_Sokaku, tedy Zero na letadlové lodi Šokaku, foto je volně přístupné na několika webech.) a současně zaměřovat bomby či torpéda na uhýbající cíle na vodní hladině byl nadlidský. Chmurná předtucha se zakrátko měla změnit v tragedii amerických bombardérů. Jediná skupina se nacházela v lepší situaci – létající pevnosti (B-17E, zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech) podplukovníka Sweeneye. Tyto čtyřmotorové letouny jednak útočily z velkých výšek, takže se snižovalo jejich ohrožení nepřátelskou protiletadlovou palbou, a jednak měly vlastní silnou výzbroj, jež je dokázala poměrně dobře ochránit před dotírajícími se Zery.“

Podle těch, kteří tehdy na atolu Midwaye byli a přežili, po „startu letadel zavládla na Midwayi nepřirozený klid“. Obránci byli v té době již ve svých zákopech, nebo na pozorovatelnách, u svých děl a kulometů. Všichni kdo mohli, upírali své oči k nádherně modré obloze bez mráčků, odkud se však, a to každým okamžikem, měl ozvat hukot motorů, který mělo dle průzkumu a následného upozornění, způsobit více než stovka japonských letadel, které měly rozsévat smrt. Hubáček zde na str. 381., píše, cituji:

„I kapitán Simard vystoupil po schodech ze svého podzemního velitelského stanoviště a přes naléhání štábních důstojníků, aby se nevystavoval nebezpečí, sledoval obzor s napjatou a strnulou tváří. Obsluha radiolokátorů hlásila krátící se vzdálenost japonské letecké formace. Zbývaly poslední minuty.“

A nyní něco z japonské strany, z pohledu japonských letců, kteří letěli bombardovat atol Midway, a to dle plánu zpracovaného předem. Je tam poté i podobná chvíle z pohledu amerického pilota, který začátek nerovného souboje, svým výkřikem, ohlásil radiostanicí. Pro historii jej podal pozorovatel jednoho z japonských bombardérů, který napsal do zápisu, že v 6 hodin 16 minut (4. června 1942) zahlédl na obzoru temný bod, kterým byl atol Midway. Miloš Hubáček pak na str. 381., a dalších, píše, cituji:

„Svaz měl před sebou ještě 15 až 20 minut letu k překonání vzdálenosti asi třiceti mil. Ve stejnou chvíli zpozoroval nepřítele pilot jedné z amerických stíhaček kapitán Carey. Japonská letadla, seskupená ve dvě klínové formace ve tvaru obrovitých V, udržovala výšku 4 000 metrů; dosud neměla o amerických stíhačkách potuchy. Carey s bojovým pokřikem, který prostřednictvím palubních radiostanic zazněl ve sluchátkách všech amerických pilotů, dal plný plyn a následován ostatními stíhači ze skupiny majora Parkse se z výšky 6 000 metrů řítil na letouny s červenými kruhovými symboly na křídlech a trupech. Než se Japonci vzpamatovali, dva z jejich bombardérů vzplanuly jako pochodně provrtány proudem střel z palubních kanónů a velkorážných kulometů. Ale doprovodná Zera s neuvěřitelnou rychlostí vyrazila k protiútoku a v několika okamžicích se karta obrátila. Jedna za druhou padaly z oblohy americké stíhačky, některé po zásahu benzínových nádrží explodovaly a ve zlomku sekundy se měnily v obrovité ohnivé terče, jiné se rozlétaly na kusy, další klesaly v křečovité spirále, zanechávajíce za sebou stopu tmavého kouře. Tak skončil letoun majora Parkse a mnoha dalších. „

Jak již bylo řečeno v předchozím článku, jedna ze skupin stíhaček, kterou vedl major Armistead byla poslána do jiného směru, kdyby Japonci přilétaly i z druhé strany, na atol Midway. O té nám Miloš Hubáček na str. 382., píše, cituji:

„V okamžiku zahájení boje byl major Armistead vzdálen 10 mil západním směrem. Jeho piloti ždímali z motorů zastaralých letadel každou kapku síly a za několik minut dorazili na místo. Ani jim se nevedlo lépe než letcům první skupiny. Přes zoufalou snahu a obětavost se nemohli proti stíhačkám Zero prosadit. Američané, kteří vždy s přezíravým úsměškem hovořili o podřadnosti japonské techniky a neschopnosti japonských pilotů, najednou zjistili, že mají proti sobě dokonalé stroje a dobře vycvičené zkušené letce. Starobylá Buffala (zde nelze s Milošem Hubáček a jeho slovy - starobylá Buffala - souhlasit, neboť tato Buffala, v rukou dobrých a vycvičených pilotů bojovala dobře jak v Barmě, tak na Filipínách a i dalších válčištích, v roce 1941, 42., zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Brewster_F2A_3_Buffalo, foto je volně na několika webech zde bylo zvětšeno.) se ocitala v roli neohrabaných kachen bránících se houfu jestřábů, a ani poněkud modernější Wildcaty nepředstavovaly pro Zera soupeře zde platí to samé jako u Buffal, že v rukou dobrých pilotů Wildcaty bojovaly velmi dobře (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_F4F_3_Wildcat, a dále přeloženo volně, na palubě CV_3 LL Saratogy, v lednu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, foto bylo zmenšeno) . Na druhé straně však i Japoncům přineslo střetnutí překvapení. Jejich velitelé jim vyprávěli o bázlivých a zpohodlnělých Američanech, kteří nemohou obstát před válečnickým duchem a bojovým odhodláním císařských vojáků, a najednou zjišťovali, že američtí piloti se vrhali do nerovného a ztraceného boje se statečností, jež si nezadala s odvahou samurajů.
V každém případě bylo ale o výsledku střetnutí brzy rozhodnuto.
Jen několika těžce poškozeným americkým letounům se podařilo uniknout z bitevní vřavy, zatímco japonské bombardéry se znovu seskupily do útočných formací a pokračovaly posledních pár mil k atolu, jenž byl nyní na dohled. Za pár minut měly udeřit podle plánu vypracovaného do posledních podrobností. Jako první zaútočí výškové bombardéry z Hirjú a Sórjú, za nimi střemhlavé bombardéry z Akagi a Kagy a nakonec stíhačky napadnou oba ostrovy palubními zbraněmi a dovrší zkázu započatou krupobitím pum.“

Pro obránce atolu Midway, kteří byli ve svých okopech, se pak na obloze odehrávalo divadlo, vzdálené jen pár mil, které, bohužel, většinou končilo špatně pro americké barvy (zde viz foto

Obrázek

atolu Midway, Písečného i Východního ostrova, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno a zde viz foto

Obrázek

, na kterém je atol Midway, který se skládá z - Sandy Islands, Písečný ostrov - vlevo, a Eastern Islands, Východní ostrov - vpravo, foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno.). Obránci viděli, jak jsou jejich piloti sráženi do moře rychle se pohybujícími japonskými stíhači. Neměli však moc času na stálé pozorování a na příliš velké emoce. Na str. 383., své knihy Miloš Hubáček píše, cituji:

„Plukovník Shannon když viděl, že se stíhačkám nepodařilo zastavit nepřátelskou leteckou armádu, vydal rozkaz pro všechna palebná postavení: ´Jakmile bude cíl v dosahu, zahajte Palbu!´
Ta chvíle nastala v 6 hodin 30 minut a šest 76mm protiletadlových baterií zahřmělo téměř současně, chrlilo oheň ze všech hlavní. O čtyři minuty později byly japonské letouny nad atolem, a to se již přidala rychlopalná děla menší ráže a protiletadlové kulomety; jednotliví vojáci dokonce pálili na prolétávající letadla i z ručních zbraní. Nic ale nemohlo zastavit japonský příval. Pumovnice letounů se otevíraly a smrtonosný náklad se řítil na oba ostrovy. Na Východním ostrově dostala přímý zásah elektrárna, velitelské stanoviště sektoru majora Bensona rozmetala další puma, zničena byla jídelna a kuchyně. Na Písečném ostrově bomby zasáhly hangár hydroplánů, zapálily nemocnici, sklad potravin a naftové nádrže. Zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_attack_Midway_on_4_june_1942_diorama_Japonský útok na Midway, 4. června 1942 (dioráma). Patrný je zásah po bombardování. Foto je volně na několika webech a bylo několikrát zmenšeno. Co se ale Japoncům nepodařilo zničit, byly betonové vzletové dráhy (zde bych upozornil na oba předchozí historické zdroje, které říkají, že vzletové dráhy Japonci na atolu ničit nechtěli, neboť předpokládali, že až ostrovy obsadí, budou z nich vzlétat jejich letouny – má poznámka); byly jen lehce poškozeny; dokonce i těch několik stíhaček, které přežily souboj se Zery, na nich mohlo posléze přistát.“

Bylo přibližně šest hodin a padesát minut když japonský nálet skončil a jeho velitel Tomonaga začal formovat své letouny k návratu. Velitel začal hned odhadovat škody, které jeho bombardovací letouny způsobily, a jak se podařilo pocuchat obranu. Tomonaga nebyl vůbec spokojen. Musel prý v duchu konstatovat, že obrana atolu utrpěla jen malé škody a viděl, že protiletadlová palba ztížila zaměřování a tak pumy dopadaly do laguny, do písku, do vod obklopující ostrovy, a ty pumy, které zasáhly, i když napáchaly řadu škod, nedokázaly to hlavní – „zlikvidovat atol jako leteckou základnu, vyřadit jeho letecké síly“.

„Žádná letadla se totiž v okamžiku náletu na betonových drahách nenacházely, Američané je včas uklidili do bezpečí, což představovalo velké nebezpečí pro blížící se japonský invazní svaz. Transportní a nákladní lodi, přeplněné vojáky a technikou, nebylo možno vystavit hrozbě amerických bombardérů. Zkušený letecký důstojník Tomonaga dokázal poměrně přesně odhadnout dobu, po kterou mohou Američané nechat své letouny ve vzduchu, a potom je musí stáhnout zpět k doplnění pohonných hmot. A to bude ta pravá chvíle k novému úderu. Když ještě vzal v úvahu téměř nepoškozené přistávací dráhy a silnou palebnou kapacitu obrany atolu, kterou se zdaleka nepodařilo ochromit, neměl jiné volby. V 7.00 podal rádiem Nagumovi zprávu: ´Je třeba vyslat druhou vlnu´.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 336.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 337.

Bylo 7 hodin a 15 minut, když z oblohy nad atolem Midway, zmizelo poslední japonské letadlo a sirény na obou ostrovech ohlásily konec vzdušného napadení. Nyní se velitelé museli postarat o přistávání těch, kteří přežili japonské napadení. K tomu Miloš Hubáček, ve své knize - Pacifik v plamenech, str. 384., a dále, píše, cituji:

„Podplukovník Ira L. Kimes, velitel letectva námořní pěchoty, dal vyslat Parksovým a Armisteadovým pilotům pokyn: ´Stíhači na přistání. Doplnění paliva podle skupin. První skupina přistává nejdříve´. Neozvala se žádná odpověď, proto Kimes výzvu několikrát opakoval. Nakonec pochopil a radiostanice vysílala do éteru nový rozkaz: ´Všichni stíhači na přistání k doplnění paliva a munice´!
Teprve potom se v dlouhých intervalech snášela na přistávací dráhu těžce poškozená letadla. Kapitán Carey přistával téměř v bezvědomí s prostřelenýma oběma nohama. Když se dotkl betonové plochy letoun poručíka Cantfielda, utrhl se celý podvozek. Tak jich přistálo šest z pětadvaceti. Z původních deseti letounů, které unikly stíhačkám Zero, byly čtyři další sestřeleny, když se z posledních sil vlekly zpět k atolu, naneštěstí právě v době, kdy se japonská vzdušná flota formovala k návratu.
Lehce nevyvázli ani Japonci. Při náletu ztratili téměř pětinu letadel. Několik sestřelili Parksovi a Armisteadovi piloti a větší část padla za oběť protiletadlové palbě z pozemních stanovišť.“


U kapitána Simarda, v jeho podzemním bunkru, se začala scházet všechna hlášení o škodách. Ztráty byly sice citelné, ale akceschopná stále zůstávala pozemní ochrana.

„Přes intenzitu japonského náletu, a zejména počet (japonských) letadel, jež se na něm podílela, jen 11 mužů bylo zabito a 18 zraněno. Simard odeslal zprávu Nimitzovi (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, admirál Chester W. Nimitz, foto pochází z amerického námořního archivu.) a atol se připravoval na další nápor, jejž bylo možno s jistotou očekávat. Nebylo jen jasné, jakou taktiku zvolí nepřítel nyní – půjde o opakované napadení ze vzduchu, nebo zasáhnou lodní děla jako předzvěst vylodění? Druhá možnost byla daleko nebezpečnější. Těžká děla japonských bitevních lodí a křižníků mohla vrhat na omezený prostor atolu desítky tun smrtící oceli a přitom zůstat zcela mimo dosah zbraní jeho obránců. Jak Simard, tak všichni ostatní jen v skrytu duše doufali, že se Fletcherovi (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_admiral_Fletcher_Frank_J_foto je volně přístupné na několika webech, zde bylo zmenšeno) a Spruanceovi (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je admirál Raymond Spruance, foto je volně přístupné na několika webech) podaří tvrdě na Japonce udeřit dřív, než na atol i s téměř třemi tisíci mužů zmizí v ohni a kouři. Zatím nezbývalo než čekat v dusné atmosféře nejistoty a hrozivého nebezpečí.“

Podobně jako předchozí dva historické zdroje, i český historik připomíná, že když od Midwaye přišlo od Tomonagy hlášení, že je nutný druhý nálet na atol, že Nagumo svolal poradu. Na poradě byl mimo admirála Naguma (zde viz foto

Obrázek

pod kterým byl popisek_admiral_cuichi_Nagumo, foto je volně přístupné na několika webech), ještě operační důstojník fregatní kapitán Genda (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek Genda, foto je volně přístupné na několika webech) a náčelník štábu admirál Kusaka (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, kontradmiral Ryunosuke Kusaka, autorem fota je Wikipedie, foto bylo několikrát zvětšeno.). Co se řešilo je jasné a stejné, jako u předchozích dvou historických podkladů. Na str. 385., Miloš Hubáček vše popisuje těmito slovy, cituji:

„Genda doporučoval útok opakovat. Po více než týdnu plavby nedošla údernému svazu žádná zpráva o amerických letadlových lodích, průzkumné letouny je též nenašly, ani ponorky nehlásily nic znepokojivého (my víme, že kordon ponorek se na místa, kde měl hlídkovat, dostal pozdě – má poznámka). Bylo tedy možno předpokládat, že americké loďstvo není v blízkosti, a Genda neviděl důvod, proč nevrhnout zálohy proti Midwayi a atol nevyřídit s konečnou platností.
Kusaka byl opatrnější. Co pravil Genda, byla sice pravda, ale co když Američané přece jen vypluli a zatím je nikdo nezpozoroval? Zůstane-li druhá vlna letounů v pohotovosti na lodích, nemůže vzniknout vážnější nebezpečí; při zmínce o nepříteli, bez ztráty minuty, je možno na něj tvrdě udeřit. Vzlétnou-li zálohy a objeví-li se Američané, a dokonce zaútočí-li, ocitne se úderný svaz v kritické situaci, neboť pro leteckou ochranu zbude jen pár stíhačů a nepřátelské lodi nebude čím napadnout.“

Konečné slovo a závěrečné rozhodnutí bylo samozřejmě pak na veliteli, admirálu Nagumovi. Na rozhodnutí však neměl mnoho času, vždyť již v 7 hodin a 15 minut, se na stožáru torpédoborce, který plul v čele svazu, objevila vlajka, která signalizovala nebezpečí. Okamžitě se také rozezněly poplachové klaksony na letadlové lodi Akagi (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je japonská letadlová loď Akagi v roce 1939, foto je volně na mnoha webech), vlajkové to lodi pana admirála, a vzápětí se ozvala protiletadlová děla, na křižníku Tone (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_křižník_Tone_, foto je volně přístupno na několika webech a muselo být zvětšeno.). Na Nagumův svaz nalétávaly americké bombardéry. Český historik na str. 385., a dalších, vysvětluje, cituji:

„Japonci získali několik rozhodujících minut tím, že je zahlédli včas; třeba říci, že pokud šlo o ostražitost, japonské lodi nic nezanedbávaly. Od půl šesté, kdy byla v blízkosti zpozorována průzkumná Catalina, na všech lodích trval stav pohotovosti, hlídky neopouštěly svá místa – jen na můstku Akagi dvacet mužů s dalekohledy u očí nepřetržitě sledovalo oblohu. Chybějící radar Japonci nahrazovali nejvyšší bdělostí.
Desítky hlavní se nyní obracely k jihovýchodu, kde se na obloze objevilo několik bodů. Čtyři armádní B-26 (Marauder, zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_B_26_torpedo, autor je na webu viz zde:
https://forum.il2sturmovik.com/topic/27 ... ay/page/6/
, foto bylo zvětšeno.) kapitána Collinse a šest Avengerů (Avenger TBF-1, zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Grumman_TBF_Avenger_1, foto je volně přístupné na několika webech, foto muselo být zmenšeno.
https://www.worldwarphotos.info/gallery ... ne-4-1942/
) poručíka Fieberlinga konečně našlo cíl. Letouny klesaly z výšky 1 200 metrů k hladině a před zraky osádek se otevírala velkolepá podívaná na bitevní lodi, křižníky a torpédoborce obklopující čtyři letadlové lodi. Nikdo z Američanů ještě v životě neviděl takové soustředění námořních sil. Nebyl ale čas sledovat fantastické divadlo, v několika okamžicích se jako sršni přihnaly nepřátelské stíhačky a hlavně jejich kanónů a kulometů chrlily oheň.“

Bohužel se jednalo o nekoordinovaný útok, který nemohl dopadnout dobře. A jak vše dopadlo je zřejmé, český historik na str. 386., napsal, z jemu dostupných historických pramenů své pojetí, cituji:

„Zakrátko skončilo pět Avengerů ve vlnách oceánu. Torpéda vypuštěná z velké dálky, nepřesně zaměřená a ještě pomalá, nepředstavovala pro Japonce žádné nebezpečí. Jedno explodovalo na hladině zasaženo palbou rychlopalného děla Akagi, dalším dvěma se lodi vyhnuly včasným obratem. Japonští námořníci oceňovali potleskem úspěchy svých stíhačů pokaždé, když americké letadlo padalo v plamenech, paluby zabouřily spokojeností. Jen letounu poručíka Earnesta se podařilo uniknout. S mrtvým palubním střelcem, zraněným radistou, s nefungujícím rádiem, kompasem a výškovým kormidlem Avenger přelétl nepřátelský křižník a s vynechávajícím motorem odlétal ve výšce necelých deset metrů nad hladinou. To jej zachránilo, neboť piloti dvou japonských stíhaček, jež se za něj zavěsily, měly za to, že je vyřízen a není třeba s ním ztrácet čas. Ostrým obratem se odpoutali a vrhli se na jinou kořist.
B-26 se staly tvrdším oříškem především pro svoji vyšší rychlost. Přestože i na ně nalétl roj stíhaček Zero, jeden bombardér se jim podařilo sestřelit v bezpečné vzdálenosti od letadlových lodí, tři další proklouzly i palbou lodních děl, shodily torpéda a velitel Akagi kapitán Aoki zažil horkou chvilku, než se mu podařilo změnit kurs těžké lodi natolik, že jen neškodně proplula kolem. Poslední z útočících B-26 po uvolnění torpéda mířil přímo na velitelský můstek Akagi; náraz se zdál neodvratný. Admirál Kusaka a všichni ostatní, kdo na můstku zahlédli řítící se letoun, se vrhli na podlahu v přesvědčení, že nadešla poslední chvilka. Letadlo ale minulo můstek o pár metrů a zřítilo se do moře na levoboku. Otřesení důstojníci vydechli úlevou. Nikdy se nedozvíme, ztratil-li pilot nad těžce poškozeným bombardérem vládu a nálet na můstek Nagumovy vlajkové lodi byl záležitostí pouhé shody náhod, nebo šlo o vědomý akt sebeobětování. Skutečností ale je, že když se admirál Kusaka vzpamatoval z úleku a pohlédl na místo, kde zmizel pod hladinou nepřátelský letoun, vzdal čest vojenským pozdravem.“

Ze všech čtyř B-26, se pak na letiště na atolech vrátila jen dva letouny. Ale i ty musely nouzově přistát.

„Jeden byl tak poškozen, že oprava nebyla možná, druhý mechanici dali do pořádku natolik, že příští den mohl odlétnout do pearlharborských dílen ke generální opravě.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 336.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 338.

I z popisu bombardovacího útoku je patrné, že tento americký útok torpédových letounů nebyl úspěšný. Jenomže v historických pramenech se usuzuje, že byl vlastně tím posledním důvodem, proč Nagumo rozhodl, že bude proveden „druhý nálet Na Midway“. Poslechněme, jak vše popisuje a vysvětluje, z nalezených historických pramenů, na str. 387., a dále, Miloš Hubáček, cituji:

„I když odvážný útok torpédových bombardérů nezpůsobil Nagumovým lodím žádné škody, byl bezprostřední příčinou rozhodnutí, které osudovým způsobem ovlivnilo další vývoj midwayské operace. Ukončil totiž Nagumovo dilema, zda provést druhý nálet na Midway, či ne. Bylo jasné, že letouny z atolu, a protože nikdo nevěděl, kolik dalších bombardérů má ještě Midway k dispozici, Nagumo nechtěl připustit, aby Američanům zůstala možnost napadnout invazní jednotky nebo Jamamotův hlavní svaz. V 7 hodin 15 minut vydal rozkaz k opakování útoku na atol. Znamenalo to, že 93 bombardérů připravených k napadení námořních cílů, a proto vybavených torpédy a průbojnými pumami, bylo nutno přemístit z letových palub do podpalubních hangárů a tam přezbrojit pumami vhodnými k bombardování pozemních cílů. Taková operace, i když prováděná s největším úsilím a rychlostí, vyžadovala alespoň hodinu času; zejména na lodích Akagi a Kaga (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Japanese_aircraft_carrier_Kaga, foto bylo zvětšeno, je volně přístupné na několika webech.), odkud měly startovat torpédové bombardéry, byla výměna těžkých torpéd za pumy namáhavá a pracná. Za hodinu měly ale také přistávat letouny Tomonagovy vlny. Nebylo možno letadla, kterým docházelo palivo a z nich řada bude jistě navíc poškozena, nechat čekat ve vzduchu až do doby, kdy přezbrojení druhé vlny skončí.“

Pro stovky mužů pracovních a montážních čet, na obou letadlových lodích, jak Akagi, tak Kaga, to znamenalo vrhnout se do práce. Technický personál zalitý potem, spolu s námořníky, začal pak okamžitě svážet obrovskými výtahy do podpalubí bombardéry. Tam byla z bombardérů uvolňována torpéda, která byla nahrazena pumami. Dále pak, Miloš Hubáček, k zjištěným historickým skutečnostem, přidává na str. 388., i své vlastní úvahy a píše, cituji:

„Pokud se podaří přezbrojení skončit dřív, než dorazí Tomonaga, druhá vlna odstartuje a na uvolněné letové paluby dosednou Tomonagovi piloti. Pokud dojde ke zpoždění, nezbylo než rozhodnout, že první musí přistát Tomonaga, a teprve potom budou z hangárů vyvezeny na start letouny druhé vlny.
Admirál Nagumo sledoval z vlajkového můstku Akagi vysilující závod s časem. Dosud ale stále neměl důvod k vážnému znepokojení. I když byl jeho svaz napaden nepřátelskými letouny a s jinými se musel utkat Tomonaga, šlo o stroje startující z Midwaye, takže náznak hlavního nebezpečí – přítomnosti amerických letadlových lodí se pořád ještě neobjevil. I kdyby Američané znovu zaútočili z Midwaye v době, než v podpalubí skončí přezbrojování bombardérů, mohl se spolehnout na hlídkující stíhačky a na mohutnou palebnou sílu bitevních lodí, křižníků a torpédoborců.
Jen pár minut však dělilo zatím nic netušícího japonského admirála od okamžiku, kdy se měla situace od základů změnit.“

Japonci poslali svůj průzkumný letoun č. 4, z křižníku Tone, s půlhodinovým zpožděním za ostatními průzkumnými letouny, které vzlétly již v 4.30, neboť č. 4 měl poruchu, kterou bylo nutno ještě rychle opravit. Když, o půl hodiny zpožděný průzkumný letoun, dosáhl své třistamílové hranice východním směrem, začal otáčet ve svém sektoru směrem severním. Bylo 7 hodin 28 minut, když zahlédl daleko před sebou, nepatrně nalevo, skupinu nějakých lodí. Velice rychle začal točit k těmto zatím neznámým plavidlům. Po přiblížení, které netrvalo moc dlouho, na velitelské stanoviště letadlové lodi Akagi, ihned rádiem hlásil: „Zpozorováno deset nepřátelských hladinových plavidel, směr 10°, 240 mil od Midwaye. Kurs 140°, rychlost přes 20 uzlů.“ Zprávu od radisty dostal okamžitě admirál Nagumo. Další cituji z Hubáčka str. 388., a další:

„Velitel 1. úderného svazu se tak poprvé dozvěděl o přítomnosti nepřátelských lodí. Informace pilota průzkumného letounu ale postrádala ten nejdůležitější údaj: o jaký typ lodí jde. Nagumo opět stál před těžkým problémem. Pokud se nepřátelská skupina skládá pouze z křižníků, torpédoborců a možná jedné či dvou bitevních lodí, stále nehrozí nebezpečí. Hlásí-li pilot pozici, kurs a rychlost nepřítele správně, znamená to, že při rychlosti na 30 uzlů se Američané nedostanou na vzdálenost potřebnou k dělostřeleckému souboji dříve než za šest hodin. Potom si s nimi bez problému poradí; kromě palebné kapacity doprovodných plavidel má k dispozici palubní letouny čtyř letadlových lodí. Podle zpráv rozvědky ale může Nimitz disponovat až třemi letadlovými loďmi; a co když některá z nich nebo dvě nebo dokonce všechny tři jsou ve zpozorované skupině? Znamenalo by to, že již nyní je japonský svaz v dosahu jejich palubních letounů (zde si pustil Miloš Hubáček svou fantazii na úplnou volnost, neboť Nagumovy úvahy nepotvrzuje, ani japonský zdroj historie, Fučida, který tam u admirála byl tehdy fyzicky. Nagumo a důstojníci na letadlové lodi Akagi, nevěděli o letadlových lodích Američanů vůbec nic – má poznámka).“

Historicky však je potvrzeno, že Nagumo přemítal co udělat a jak rychle, více než patnáct minut, a až v 7 hodin 45 minut vydal rozhodnutí pro všechny letecké důstojníky na jednotlivých letadlových lodích, a to ve formě rozkazu, který zněl: „Připravte letadla k napadení nepřátelského loďstva. Ponechte torpéda tam, kde ještě nebyla vyměněna“.

„V podpalubí čtyř letadlových lodí bylo okamžitě zastaveno přezbrojování desítek letounů. Výtahy vyvážely na letovou palubu torpédové bombardéry s těžkými torpédy zavěšenými pod trupem. Jen polovina z jejich celkového počtu mohla být nyní použita, u druhé poloviny již byla torpéda zaměněna za pumy určené k napadení pozemních cílů.
Stále chyběla odpověď na klíčovou otázku: jaké lodi plují v nepřátelské skupině. V 7.47 Nagumo odeslal průzkumnému letounu, který se zatím neozýval, příkaz: ´určete typy lodí a udržujte kontakt´.
Zatímco napjatý admirál, obklopen stejně nervózními důstojníky štábu, netrpělivě čekal na podrobnější informace od pilota průzkumného letadla, na všech lodích se znovu rozezněly poplašné klaksony a na stožáry vylétly vlajky oznamující nálet.
V 7.55 se nad japonským svazem objevilo 16 střemhlavých bombardérů majora Loftona Hendersona (s jménem Henderson, Hendersonovo letiště, se setkáme na Guadalcanalu – má poznámka:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lofton_R._Henderson
zde viz foto

Obrázek


, pod kterým byl popisek, major Lofton R. Henderson_USMC_1941, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zmenšeno), které před hodinou vzlétly z Midwaye. Ve výšce 3 000 metrů se bombardéry, nechráněné jedinou stíhačkou, formovaly k útoku. Henderson musel vzít v úvahu nezkušenost svých pilotů, kteří ještě nikdy předtím nelétali s bombardéry SBD (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno.), poprvé jim byly přiděleny na Midwayi a vzhledem k nešťastnému výbuchu skladiště pohonných hmot neměli možnost cvičných letů, neboť každou kapku benzínu bylo nutno šetřit. Proto nyní rozhodl místo obtížného strmého sestupu typického pro nálety střemhlavých letounů, zaútočit jednoduchým klouzavým letem (průletem) z výšky 1 200 metrů.“

Japonci samozřejmě vyslali do vzduchu všechna Zera, která byla určena k ochraně svazu jako jeho součást v rámci PVO svazu.

„V 7.55 se ve sluchátkách pilotů střemhlavých bombardérů ozval klidný hlas majora Hendersona:
´Napadneme dvě nepřátelské letadlové lodi z levoboku´.
To byl také poslední příkaz, který major svým pilotům dal. O několik sekund později se Zera vrhla na bombardéry. Levé křídlo Hendersonova letounu začalo hořet. Major se ještě chvíli snažil udržet letadlo v kursu, už se ale nedalo ovládat a padalo jako kámen k hladině. Velení převzal kapitán Elmer Gliden. Útok pokračoval, bombardéry stále klesaly pronásledovány stíhačkami pálícími ze všech hlavní a po zkrácení vzdáleností od nepřátelských lodí se připojila i jejich protiletadlová děla. Již pět bombardérů se v plamenech zřítilo.“

Celý zbývající nálet, nezkušených amerických pilotů střemhlavých bombardérů, si popíšeme, od Hubáčka příští pondělí, stejně jako další dění u Midwaye.


Použité podklady:

Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.


Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=280
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“