Projekt autonomních plavidel NOMARS

Námořní technika všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Projekt autonomních plavidel NOMARS

Příspěvek od Rase »

Projekt autonomních plavidel NOMARS

V rámci projektu NOMARS vyvíjí americké námořnictvo ve spolupráci s DARPA autonomní bojové lodě, které budou kompletně bez lidské posádky. Pokud projekt NOMARS (No Mariners Required Ship) uspěje, tak by to mohlo zásadně proměnit námořní síly. Lodě bez lidské posádky by se mohly pouštět i do velmi riskantních operací. Zároveň nebudou muset být vybavené systémy podpory a ochrany pro lidské námořníky, které obvykle zabírají značnou část vybavení bojových plavidel. Námořnictvo, stejně jako jiné složky ozbrojených sil, v dnešní době bojují s napjatým rozpočtem. Součástí tohoto úsilí je i výzkum a vývoj různých typů autonomních bojových plavidel. Námořnictvo například pracuje na projektu LUSV (Large Unmanned Surface Vehicle), který by měl zahrnovat deset plavidel o výtlaku kolem 2 000 tun. V tomto případě půjde o úpravu již existujících lodí, které by operovaly buď s malou lidskou posádkou, nebo ideálně zcela autonomně. Lodě projektu NOMARS by měly být od samotného počátku robotické, což by se mělo odrazit na jejich designu. Na první pohled bude možné poznat, že jde o lodě úplně jiného druhu. Kompletně robotické lodě budou při zachování srovnatelné bojové síly mnohem menší, nežli bojová plavidla s lidskou posádkou. To povede k úsporám pohonných hmot a energie, stejně jako k lepším manévrovacím schopnostem takových lodí. Lodě NOMARS bude možné využívat mnoha různými způsoby. Mohou zastoupit lodě s lidskou posádkou na monotónních strážních nebo výzvědných misích. Také mohou v případě potřeby rozšířit palebnou sílu loďstva nebo také rozšířit manévrovací či operační schopnosti loďstva tím, že rozšíří počet plavidel. Jejich silnou stránkou by měl být elektronický boj všeho druhu. Robotické lodě se mohou vydávat například za letadlové lodě a lákat tím na sebe útoky protivníka. Aktuálně DARPA udělila kontrakt pro spolupráci společnosti DLBA, která je divizí Gibbs & Cox. Právě DLBA se zabývá námořní architekturou aplikovatelnou na výletní jachty a další plavidla všeho druhu (ze skelných vláken nebo hliníku).

Zdroj:
https://defpost.com/gibbs-cox-dlba-divi ... s-program/
https://www.darpa.mil/program/no-manning-required-ship
https://vtm.zive.cz/clanky/projekt-noma ... fault.aspx

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Projekt autonomních plavidel NOMARS

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Podle obrázku je to opravdu hodně škaredá loď :sad: ... Ale zajímavý je ten název... noMARINERS... myslel jsem si že posádka lodí-námořníci- jsou "sailors" tedy členové "navy"... a "mariners", tedy mariňáci, jsou námořní pěchota... hmmm člověk se učí celý život :???:
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Projekt autonomních plavidel NOMARS

Příspěvek od HONZIK11 »

Vsechny ty neviditelne konstrukce jsou hodne skarede. Nedovedu si predstavit ,ze bych si koupil model treba 1:72 domu . Nedavno to byl F 117, sileny skritek. . Dva dily a dve smerovky. :razz:
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3504
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Projekt autonomních plavidel NOMARS

Příspěvek od seabee »

US NAVY začala testovat první rychlou transportní/expediční loď třídy Spearhead -Joint High Speed Vessel, USNS Apalachicola (EPF-13) přestavěnou na bezosádkovou loď schopnou autonomního plnění úkolů. Loď má nosnost 600 t, rychlost 35 - 45 uzlů a kapacitu pro přepravu plně vyzbrojené roty (Company) US Army nebo US Marines. Kontrakt na přestavbu lodi za 44,0 mil. USD byl podepsaný s loděnicí Austal USA v červnu 2021. Zkoušky mají být ukončené do konce roku. Na řešení přestavby se dál podílely společnosti L3 Harris and General Dynamics. Flotilu rychlých expedičních lodí T-EPF nyní tvoří 13 plavidel, celkově se plánuje postavit 16 - z toho dvě jsou ve stavbě a třetí byla objednaná.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Sesterská loď T-EPF-10 USNS Burlington Zdroj: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Jack D. Aistrup
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“