Leichter Kampfwagen LK-I/II

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13205
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Leichter Kampfwagen LK-I/II

Příspěvek od Rase »

dhdgthdthdhgdth.png

Leichter Kampfwagen LK-I/II

Šéfkonstruktér armádního oddělení motorových vozidel inženýr Joseph Vollmer (1871–1955) navrhl na sklonku války lehčí a levnější doplněk k těžkým tankům A7V a K-wagen. Vozidlo označované jako Leichter Kampfwagen využívalo existující automobilový podvozek firmy Daimler, který však byl upraven pro pásový pohon. Návrh vycházel z konstrukce obrněných automobilů a zachovával motor uložený vpředu a za ním umístěnou kabinu řidiče. Jednalo se o první německé obrněné bojové vozidlo vybavené věží, přičemž výzbroj tvořil kulomet MG 08 ráže 7,92 mm. Tank LK-I byl silně inspirován britským středním tankem Mark A Whippet a šlo o tzv. "jezdecký tank", jehož úkolem bylo využít mezery v nepřátelské obraně k rychlému průniku za jeho bojové linie. Poměrně slabá výzbroj tak byla daní za udržení co nejvyšší možnou rychlost a pohyblivost. V polovině roku 1918 byly postaveny dva prototypy tohoto stroje a tím jeho kariéra v podstatě skončila. Vollmer však koncept rozvinul do upravené podoby označované jako LK-II, jehož konstrukce již byla patrně ovlivněna francouzským lehkým tankem Renault FT-17. Vozidlo již mělo být vybaveno kanónem Krupp ráže 37 mm nebo ex-belgickým Maxim-Nordenfelt ráže 57 mm (Canon de caponnière), případně jeho ruským derivátem (Sokol). Sekundární zbraní měl být kulomet ráže 7,92 mm, ale zde zůstalo pouze u projektu. Pancéřování bylo navýšeno na 8-14 mm, čímž hmotnost vzrostla z 6,9 na 8,75 tuny. Pohon zajišťoval rovněž benzinový čtyřválec Daimler-Benz model 1910 o výkonu až 60 koní (44,7 kW). Rychlost činila až 18 km/h a dojezd 65–70 km. Přišel však příliš pozdě, do konce války se podařilo postavit pouze dva prototypy LK-II a armádní objednávka na 580 tanků LK II nebyla nikdy realizována. Po válce však byly součástky na výrobu desíti kusů prodány do Švédska a upravený LK-II se zde dočkal uplatnění pod označením Stridsvagn m/21 a později byly dále modernizovány. Během návštěvy Švédska v roce 1929, si jeden znich zkusil řídit sám Heinz Guderian - a byl to mimochodem první tank, ve kterém tvůrce německé Panzerwaffe kdy seděl (!)

Zdroj:
http://www.panzernet.net/panzernet/stra ... y/uvod.php
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tank_LK_I/LK_II

1cIhITC.jpg
mavyFP1.jpg
Bundesarchiv_Bild_146-1971-092-26,_Leichter_Kampfpanzer.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13205
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Leichter Kampfwagen LK-I/II

Příspěvek od Rase »

Pěkné záběry LK.II, ony fotky jsou ze švédského tankového muzea.

https://tanks-encyclopedia.com/leichte- ... n-ii-lkii/

UQJet4h.jpg
7da3UVD.jpg
rNoMcXL.jpg
W5svDFL.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“