Josef Sousedík (1894-1944)

České a slovenské osobnosti, vojáci, lidé.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Josef Sousedík (1894-1944)

Příspěvek od Rase »

131639729_707168426603056_6015148243492788771_o-786x1024.jpg

Vynálezce Josef Sousedík

Před 76 lety, 15. prosince 1944 zemřel při hrdinském boji český vynálezce, Josef Sousedík, který má na kontě například patent na letadlo s kolmým startem, hybridní elektromobil, elektrické kormidlo pro motorové lodě, nebo v té době nejrychlejší vlak na světě, Slovenskou Strelu. Moravský Edison se narodil 18. prosince roku 1894 ve Vsetíně se šesti sourozenci. Rodina byla velice chudá, například šněrovací boty byly v rodině jen jedny. V elektrotovárně bratří Bubelů se vyučil nástrojařem a elektromontérem. Elektřina ho nadchla a i doma si dělal nejrůznější udělátka, byl skromný, talentovaný, velice šikovný a pracovitý. Od září roku 1912 pracoval v brněnské továrně Bartelmus-Donát, kde získal cenné zkušenosti. První světovou válku prožil nejprve na ruské a poté na italské frontě v technickém oddělení. Dokonce se zapojil i do osvobozovacích bojů na Slovensku proti Maďarům. Po válce na podzim roku 1919 otevřel ve Vsetíně svou vlastní elektrotechnickou živnost, kterou postupně rozšířil z malé dílničky v domku rodičů na moderní podnik s více než 200 zaměstnanci. V rekordním čase vybudoval ve Vsetíně továrnu na elektromotory, díky čemuž se spřátelil i s Tomášem Baťou, pro kterého se stal výhradním dodavatelem elektromotorů. Dokonce spolu začali stavět železniční dráhu Vsetín-Zlín. Roku 1927 pobouřen korupcí kandidoval na starostu, kterým byl opakovaně volen až do okupace roku 1938. Mezi lidmi byl velice oblíbený, byl totiž čestný a nešlo ho zkorumpovat, navíc celý svůj plat dával na charitu! Pod Sousedíkem se ve Vsetíně hodně stavělo a proměnil Vsetín ve velice moderní město. Postavil například Masarykovo gymnázium, budovy pro okresní úřad, poštu, chudobinec, spořitelnu, zrenovoval mlýny a elektrárnu a na Vsetínsku postavil desítky kilometrů silnic. Dokonce si vynalezl vlastní elektromobil, se kterým jezdíval do práce. Do Vsetína také dostal pobočku brněnské zbrojovky, čímž místním zajistil desítky pracovních míst. Přátelství s Baťou ovšem ukončil roku 1932 Sousedíkův nesouhlas s fúzí obou podniků pod Baťu, to Sousedíkův byznys málem položilo, protože Baťa s ním zrušil smlouvu na dodávku motorů. Sousedíka zachránil baron Hanuš Ringhoffer, který Sousedíkovi nabídl výhodnější podmínky, právě s Ringhofferem a Hansem Ledwinkou (koncepce TATRA) pracoval na Slovenské Strele. Při zkušební jízdě měli železničáři co dělat, aby stahovali závory! Rychlost 134/h byla ve 30. letech něco neuvěřitelného, za úspěchem stojí Sousedíkův revoluční elektromotor, vlak se rozjížděl na elektropohon, tedy velice svižně ale přitom hladce a ve vyšší rychlosti přešel na benzínový pohon.
Zářnou kariéru mu zhatila druhá světová válka. Jako čestný občan a ryzí vlastenec se zapojil do odboje a před nacisty skrýval několik svých výrazných vynálezů a patentů. Jako ředitel Ringhofferových závodů mohl být za vodou a užívat si života, ovšem začal kolem sebe shromažďovat lidi ochotné vést odpor proti nacistické zlomoci. Dal dohromady skupinu odbojářů, která měla na 2000 členů! Odboj financoval ze svého a podle svých slov neváhal do odboje vložit veškeré své finance "však peníze vydělám znovu, ale teď jde o všechno" říkával. Silný a cílevědomý odboj na Vsetínsku nemohli nacisté nevidět a Sousedík byl několikrát zatčen Gestapem, ale vždy ho z toho dostal Ringhoffer. Navázal dokonce udržoval spojení s výsadkem Clay-Eva. Na poslední výslech ho Gestapo doprovodilo 15. prosince 1944, pouhé tři dny před jeho 50 narozeninami. Věděl, že se z toho nejspíš nedostane a tak když se s vyšetřovatelem Franzem Kernerem ocitl sám, vycítil příležitost. Po vyšetřovateli hodil psací stroj a snažil se utéct oknem, ovšem Kerner ho pistolí zastavil. Do Sousedíka vystřílel celý zásobník, než padl Sousedík mrtev na zem. Tak končí osud muže, který mohl ovlivnit svět a zajistit Československu skvělé jméno ve světě. Po komunistickém převratu však jeho rodinu nečekaly šťastné časy. Komunisté jim prosperující podnik zestátnili a rodinu násilně vystěhovali, o Josefu Sousedíkovi se jako výjimečném, čestném a spravedlivém muži, jehož odbojný odkaz mohl ovlivnit lidí vlastním myšlením bylo zakázáno psát a tak se na něj bohužel všeobecně zapomnělo, stejně jako na další velikány naší historie. Komunisté, aby úplně pohřbili Sousedíků odkaz přestali platit za jeho patenty, které propadly. Sousedík byl držitelem zhruba 200 patentů a kdo ví, o kolik miliard jsme kvůli tomu přišli. Po válce mu ještě stihl prezident Beneš udělit in memoriam Československý válečný kříž. Rehabilitován byl až po pádu komunismu v roce 1989, v roce 2016 obdržel Medailí Za hrdinství.

Zdroj:
Autorem textu - Tomáš Svoboda
https://www.mvk.cz/knihovna-online/regi ... sed%C3%ADk
https://www.autoweek.cz/cs-auto_archiv- ... A1TN0m8rzY

5901364784_34d19c2e3d_c.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 10/7/2022, 18:04, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 554
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Josef Sousedík (1894-1944)

Příspěvek od parmezano »

Obrázek
"Slovenská strela " M290 002 , při zkušební jízdě v žst. Huštěnovice 13.12.2020
Obrázek
M290.002 29.11. 20 při přepravě z Hranic na Moravě do Přerova v žst, Drahotuše .
13.5 2021odjel z Přerova do Kopřivnice , opravený motorový vůz M 290 002 " Slovenská Strela " . Vůz bude umístěn v podnikovém muzeu Tatry Kopřivnice
Zdroj " Železniční magazín"
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „čs. osobnosti, vojáci, lidé“