MOSKVA. Počas predletových príprav zahynuli v západoruskom meste Kaluga traja ľudia. Ešte pred štartom lietadla typu TU-22M3 sa nečakane aktivoval katapultovací systém.
O nehode najprv informovali ruské médiá a agentúra AFP, incident už potvrdilo aj tamojšie ministerstvo obrany.
„Výška bola príliš nízka na to, aby padáky mohli fungovať. Traja členovia posádky utrpeli pri dopade na zem smrteľné zranenia,“ uviedlo ministerstvo v oficiálnom vyhlásení.
O ďalších zranených osobách zatiaľ úrady neinformovali. Lietadlá tohto typu majú zvyčajne štyroch členov posádky. Taktiež nie je známe, či bol stroj pri incidente poškodený. Z vyhlásenia ministerstva však vyplýva, že lietadlo nevzlietlo.
Model TU-22M3 je modernizovaná verzia sovietskeho TU-22M2, strategického nadzvukového bombardéra určeného k útoku na ciele na nepriateľskom území.
Stroj môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 2300 kilometrov za hodinu. Rusko má v prevádzke asi 60 takýchto lietadiel.
Oni 0-0 zrejme umí, ale keď k tomu kreslu nie si pripútaný, tak ti nepomôže ani duch svätý.
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 23/3/2021, 16:51
od Julesak
Pokiaľ viem, tak nie. Tu-22M3 je vybavený vystreľovacou sedačkou KT-1, umožňujúcou záchranu posádky od výšky 60m a od rýchlosti 130 km/h.
Do rýchlosti 300 km/h je katapultáž postupná, pri vyšších súčasná.
Preto mi to nejde do hlavy. Ako pochopím chybu, vytiahnutú poistku a následnú nechcenú katapultáž na jednej sedačke, ale na viacerých?
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 23/3/2021, 20:14
od Flogger G
O tomto konkrétním případu jsem si přečetl až zde na palbě, tak neznám souvislosti. Ale je zde psáno, že tři členové posádky ještě neměli zapnuté popruhy, jeden ano a ten přežil.
Ono se něco podobného stalo na letounu Su-24 ještě před modernizací, taktéž při spouštění motorů. Na tom Sůčku však vyletěl jen operátor na pravé sdedačce, velitel - pilot zůstal v letadle, protože tam nebyla synchronizace vystřelení obou členů. Případ, který se diskutuje zde spíše naznačuje, že synchronizace automatického vystřelení na Tu-22M3 je. Stačí, aby za madla zavadil jeden a jdou všichni.
Re: Ruská vojenská reforma - letectvo
Napsal: 23/3/2021, 21:02
od Amiz
Julesak píše:Zaujímavé... traja zo štyroch. Ako sa toto mohlo stať? Jednu sedačku pochopím.
Tři ze čtyř... stejně jako v tom Murmansku nepletu-li se.
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 23/3/2021, 21:09
od skelet
Julesak: s tím, že M3 nemají K-36 jsi mě hodně překvapil.
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 23/3/2021, 21:51
od Skeptik
Tu-22M je vybaven katapultážními sedačkami KT-1M
Křeslo samo o sobě má mít charakteristiky 0/0, nicméně pro garantovanou bezpečnou katapultáž je vyžadována dopředná rychlost minimálně 130 km/h, a to proto, aby byly nabíhajícím vzduchem odmrštěna překryty kabin ... nejsou tak lehce rozbitné jako průhledné a "lehce rozbitné" jako bublinové překryty stíhacích či víceúčelových letadel. Ostatně i v tomto případě je ten jediný přeživší je zraněn - pravděpodobně po kontaktu s překrytem.
Jinak katapultáž z Tu-22M je možná buď individuálně, nebo skupinově, kterou spouští kapitán letadla.
V tomto případě zahynul i velitel pluku, který měl letět jako přezkušující instruktor. Jednalo se tedy buď o zaškolování nového kapitána, nebo o přezkoušení kapitána co déle nelétal. Je tedy možné, že udělal chybu a omylem spustil katapultáž
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 23/3/2021, 21:52
od Julesak
Vychádzam z monografie Michala Stolára, Tupolev Tu-22M3, v časopise Armáda č.9 a č.10, 2002. V hlave to nemám
Zase si treba uvedomiť, že ide vývojovo typ zo začiatku 70-tych rokov (prvý let prototypu M0 1969, prototyp M3 -1977) - vtedy ešte myslím K36 nebola, a pri následných úpravách k tomu asi nedošlo.
Neviem ako Tu-22M3M, tam by k tomu (možno aj vďaka tejto udalosti) mohlo dôjsť.
Název Tu 22M použili vyjednavači SSSR při jednáních o SALT-2 , což vyvolalo dojem, že tento letoun byl modifikací Tu 22 Blinder, čímž se snažil zakrýt skutečné výkony letounu. Mnoho výrobních vývojů použitých v tomto letounu bylo na svou dobu nových, přičemž zvláštní pozornost byla věnována konstrukci křídla s proměnnou geometrií, jako základu celého projektu. V trupu byly instalovány motory typu Turbofan s velkými obdélníkovými přívody vzduchu a dvojitými výstupy; obdélníkové tělo, pevný příď a kokpit zapuštěný na začátku trupu.
Naše specialni služby velké usili aby ziskali informace o tomto bombarderu-podezření že jaderny strategický nosič.....
CIA řadu ověření výkonu nového letadla, odhad poloměr doletu doletu 3 700 km, zatímco Agentura obrany mu odhadla až 5 000 km a továrna Tupolev si nárokovala poloměr 2 200 km. .
slavne foto toho bombarderu
s výzbroji AS-4 kitchen
Něco málo o bombarder TU-22
Tu-22M0: První prototyp Tu-22M, známý jako 45-00, označený jako Tu-22KM, aby se úřadům zdálo, že jde o vývoj Tu-22. V továrně byla neoficiálně známá jako Noolyovka, „nic z letadla“. Poprvé vzlétl 30. srpna 1969. Bylo postaveno devět prototypů plus pro statické testování. Šest bylo použito pro letové zkoušky a další tři pro zkoušky pohonné jednotky, přístrojů a výzbroje. Dva byly dodány do výcvikového střediska dálkového letectví, které se nachází nedaleko města Rjazaň. Tu-22M0 měl dolet 4 140 km při podzvukové rychlosti a maximální rychlost byla 1 530 km/h a MTOW 95 tun.
Tu-22M1 (Backfire A) Předprodukční verze, známá jako Article 45-01. Poprvé vzlétl 28. července 1971. Bylo postaveno deset letadel plus pro statické testování. Tu-22M1 měl dolet 5 000 km při podzvukové rychlosti a 1 560 km při 1,25 Machu. Maximální rychlost byla 1 660 km/h a MTOW 122 tun. Několik jich bylo dodáno námořnímu letectví, aby se posádky seznámily s letadly.
Tu-22M2 (Backfire B): První produkční verze, označená jako Article 45-02. Poprvé vzlétl 7. května 1973. Byl o 1 360 kg lehčí než Backfire A a byl poháněn novým NK-22. Větší tah mu umožnil nést 24 tun zbraní, včetně tří střel Kh-22/AS-4 Kitchen.
V ocasní věži měl 23mm dvoutrubkový kanón NR-23 zaměřovaný dálkově radarem PRS-3 Argon-2 a televizním zaměřovačem. Na přídi nesl navigační/útočný radar PNA-B Rubin (Down Beat pro NATO) navržený tak, aby poskytoval 300° pokrytí, a ten byl doplněn o televizní zaměřovač. Tu-22M2 dosáhl provozního stavu v roce 1974 s VVS a v roce 1976 s AV-MF. Do konce výroby v roce 1983 bylo vyrobeno ne méně než 211 Backfire B.
TU-22M2Ye:NK-22 jeho výkon vzrostl, proto se Kuzněcovova OKB rozhodla vyvinout nový motor NK-25. Standardní Tu-22M2 byl re-poháněl testovat motor, který byl také testován v zatahovací gondole na palubě Tu-142LL. Z toho bylo rozhodnuto, že ačkoli motor nabízel podstatně větší výkon, byl také těžší, takže by bylo nutné Tu-22M2 zdokonalit
Tu-22M1 Mod: Koncem 70. let byl první Tu-22M1 značně upraven, aby otestoval konfiguraci plánovaného Tu-22M3. Byl vybaven novými profily křídel, byl zvětšen úhel šípu z 60 na 65 stupňů, byly instalovány nové motory NK-25 a s nimi spojené nové přívody vzduchu. Sloužil také k vývoji a testování nových systémů, avioniky a zbraní pro Tu-22M3.
Tu-22M3 (Backfire C): Konečná produkční verze, označená jako 45-03. Backfire B byl považován za nedostatečný a byla zahájena kompletní přestavba letadla. Tu-22M3, který obsahoval aerodynamická vylepšení, pohonnou jednotku a zařízení testované na Tu-22M1 Mod, ve své konstrukci rozsáhle využíval titan, aby snížil svou prázdnou hmotnost.
radar PNA-B byl nahrazen vylepšeným Leninets PNA-D, který obsahuje režimy vyhýbání se terénu pro průniky v malých výškách. Může přijímat informace o cílech na útok (z jiných letadel, lodí atd.) prostřednictvím přijímače datového spojení RORSAT SMKRITS (přijímač datového spojení cílení), který využívá spojení satcom Molniya. Televizní optický bombardovací zaměřovač Groza OBP-15T, společný jako u Tu-160, nahradil předchozí model.
Přestože byl Tu-22M3 testován s vystřelovacími sedadly Zvezda K-36D, sériový letoun nadále používal předchozí KT-1.
posádka: 4 (pilot, druhý pilot, bombardér a operátor obranných systémů)
Délka: 41,46 m
Rozpětí: 34,28 m (při 20º), 23,30 m (v 65º)
Výška: 11,05 m
Plocha křídla 183,6 m² (při 20º), 175,8 m² (při 65º)
Prázdná hmotnost: 78 000 kg
Naložená hmotnost: 112 000 kg
Maximální vzletová hmotnost: 126 000 kg
Pohonná jednotka: 2 turbodmychadla Klimov NK-25, každý s tahem 245 kN.
Výkon
Maximální rychlost: Mach 2,05 (2 300 km/h)
Bojový dolet: 2 410 km
Maximální dolet: 7 000 km
Servisní strop: 13 300 m
Zatížení křídla: 688 kg/m²
vyzbroj
nosnost výzbroje-21 000 KG
1 jaderna strela X-22 pumovnici
nebo v pumovnici umistit-
až 6 jaderných střel krat.doletu X-15
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 15/8/2024, 18:09
od Amiz
V Rusku havaroval strategický bombardér Tu-22M3.... to potěší https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... .seznam.cz
Během cvičného letu se ve čtvrtek v ruské Irkutské oblasti v jižní části Sibiře zřítil strategický nadzvukový bombardér Tu-22M3, všichni čtyři piloti se katapultovali.
Re: Tu-22 (M)
Napsal: 17/8/2024, 00:29
od Rase
Pamatujete si ještě na tu včera sestřelenou Tu-22M3? Tu, kde se posádka katapultovala a tedy všichni čtyři jsou živí a zdraví? Tak podle guvernéra Irkutské oblasti jeden z nich už není živý a ostatní také nejsou tak docela zdraví.
Každá ztráta je významná. Defense Express zjistil, kolik letounů Tu-22M3 zůstalo v Rusku. Rusko žádnou verzi Tu-22M nevyrábí. Například poslední Tu-22M3 byl vyroben v roce 1993. V Rusku by mělo být modernizováno pouze do 30 letadel na úroveň Tu-22M3M. A toto číslo lze považovat za měřítko.
Na území Ruské federace byl zlikvidován ruský pilot Tu-22M3. jeho hlava byla rozbita kladivem. Tělo bylo nalezeno ve vesnici Suponevo nedaleko Brjanska. Dmitrij Golenkov byl pilotem 52. těžkého bombardovacího leteckého pluku ruských leteckých sil (vojenská jednotka 33310), sídlícího na letišti Šajkovka a vyzbrojeného bombardéry Tu-22M3. Zastával funkci náčelníka štábu ruské letecké perutě. Podílel se na raketových útocích na ukrajinské civilní cíle, zejména na obchodní centrum Amstor ve městě Kremenčug v Poltavské oblasti. V době útoku 27. června 2022 bylo v obchodním centru asi 1 000 lidí. V důsledku válečného zločinu bylo zabito 22 lidí a desítky byly zraněny. Golenko je také zodpovědný za raketový úder na obytnou budovu v Dněpru ze 14. ledna 2023, při kterém zahynulo 46 ukrajinských civilistů, včetně 6 dětí.
Ruský strategický bombardér Tu-22M3 se zřítil v Irkutské oblasti. Při dopadu strhl elektrické vedení a dvě dědiny zůstaly bez proudu. Jeden ze čtyř pilotů v troskách zahynul. Příčinou havárie se podle předběžných informací stala technická závada.