Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 400
Napsal: 12/4/2021, 19:48
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945 č. 400
Torpédování letadlových lodí Saratoga a Wasp
Ani po vyhrané bitvě u východních Šalomounů si posádky amerických letadlových lodí neodpočinuly, jelikož SARATOGA, WASP i nedávno připluvší HORNET takřka nepřetržitě poskytovaly dálkové krytí konvojům pendlujících mezi Novou Kaledonií a Guadalcanalem, zajišťovaly přelety bombardérů a stíhaček určených ke službě na Hendersonu, či prováděly hlídkové lety. Bohužel velitel oblasti jižního Pacifiku viceadmirál R. Ghormley zakázal jejich velitelům překročit 10. stupeň jižní šířky, tudíž nejcennější jednotky Tichooceánského loďstva většinou křižovaly v oblasti o tvaru obdélníku o stranách 150 a 60 mil. Japonské obsazení ostrovů Nauru a Ocean uskutečněné koncem srpna 1942 jej totiž znepokojilo natolik, že se obával úderů letadlových lodí na spojenecké základny na ostrovech Fidži, Samoa a Espiritu Santo, tudíž hodlal držet vlastní nosiče letadel v prostoru odkud mohly čelit této hrozbě.Torpédování letadlových lodí Saratoga a Wasp
Tato neblahá okolnost učinila z oblasti jihovýchodně od Guadalcanalu ideální loviště pro nepřátelské podmořské čluny. V první fázi války na Tichém oceánu se japonští ponorkáři výrazněji neprosadili, ale na přelomu srpna a září 1942 si napravili reputaci, přičemž první příležitost představovala bitva u východních Šalomounů. Většina ponorek s vlajkou se stylizovaným vycházejícím sluncem se však do nové operační oblasti přesunula pozdě, takže pouze I-121 dne 22. srpna jihovýchodně od ostrova San Cristobal neúspěšně napadla letadlovou loď ENTERPRISE.

Ponorky I-121 (vlevo) RO-68 a RO-500
Námořníci ze Země vycházejícího slunce ovšem trpělivě čekali na úsměv štěstěny a záhy dostali příležitostí vylepšit skóre. Jejich přítomnost sice zaznamenaly průzkumné stroje startující z letadlových lodí, a třebaže jejich osádky nahlásily několik zničených ponorek, ve skutečnosti pouze lehce poškodily I-17 a I-121. Lépe si v honbě za zákeřným protivníkem vedly hladinové jednotky, takže minonoska GAMBLE (přestavěný starý torpédoborec) potopila 29. srpna hlubinnými pumami I-123 asi 60 mil východně od ostrova Savo. Američané se však z tohoto úspěchu dlouho neradovali, neboť pod hladinou se i nadále ploužily temné stíny, jejichž posádky vyhlížely jakoukoliv kořist.
WASP se koncem srpna od zbytku svazu oddělil a zamířil k Nové Kaledonii, ale jeho jádro zůstalo na moři a křižovalo mezi souostrovím Santa Cruz a San Cristobalem. V noci z 30. na 31. srpna se v této oblasti pohybovaly mateřské letadlové lodě SARATOGA a HORNET obklopené doprovodem tvořeným bitevní lodí, několika křižníky a řadou torpédoborců. 61. operačnímu svazu stále velel viceadmirál F. Fletcher, jehož věčné obavy z poloprázdných palivových nádrží způsobily, že uskupení z důvodu úspory pohonných hmot na torpédoborcích udržovalo rychlost pouhých 13 uzlů.

Letadlová loď Saratoga
Obsluhy radiolokátorů na SARATOZE a HORNETU ve 3:30 ohlásily hladinový kontakt, načež se na inkriminované místo vydal torpédoborec FARRAGUT. Mezitím se echo z obrazovek radarů ztratilo, a jelikož hlídky na FARRAGUTU ani sonar nezjistily nic podezřelého, Američané usoudili, že šlo o falešný poplach zapříčiněný dešťovými mraky, takže pokračovali v plavbě severozápadním kursem. Krátký kontakt však nezpůsobila hustá oblačnost, nýbrž ponorka I-26, jejíž posádka se ukryla pod hladinou a nyní si na Fletcherovu vlajkovou loď brousila obávaná „Dlouhá kopí“.
V 6 hod. byl na SARATOZE vyhlášen rutinní ranní poplach, pročež muži nastoupili na bojová stanoviště. Jakmile sluneční paprsky rozehnaly nad hladinou Korálového moře temnotu, nechal Fletcher změnit kurs na jihovýchod, takže se letadlová loď 13uzlovou rychlostí blížila k souřadnicím, kde radar před několika hodinami ohlásil kontakt. SARATOGA plula přerušovaným kursem obklopena doprovodem sestávajícím z bitevní lodě NORTH CAROLINA, třech křižníků a sedmi torpédoborců, ale záhy se ukázalo, že ani početná eskorta nedokáže letadlovou loď ochránit před hrozbou z hlubin.

Torpédový bombardér na palubě Saratogy
Po 7. hod. námořníci mimo službu opustili bojové posty a zamířili do jídelen, aby s chutí posnídali, aniž by tušili, že „Sáru“ nalézající se 250 mil na jihovýchod od Guadalcanalu přes okulár periskopu sleduje korvetní kapitán Minoru Jokota z I-26 a obsluhy příďových torpédometů nedočkavě čekají na povel k akci. Sotva v 7:45 šestice „smrtících doutníků“ odpálených ze vzdálenosti 3500 m opustila torpédomety, zaznamenal sonar na torpédoborci MACDONOUGH podhladinový kontakt a současně hlídka spatřila periskop vzdálený pouhých 10 m (30 stop).
Velitel torpédoborce zareagoval prudkou změnou kursu, ale pokus taranovat I-26 skončil neúspěsně, neboť příď se pouze otřela o trup ponorky a svržené hlubinné pumy klesaly ke dnu jako dva kameny, jelikož obsluha vrhače ve spěchu nenastavila hloubku odpalu. Na SARATOZE postřehli vlajku signalizující ponorkové nebezpečí a vzápětí i blížící se torpéda. Námořní kapitán DeWitt Ramsey nařídil zvýšit rychlost a provést ostrý obrat doprava, ale nežli ocelový koles zareagoval na pohyb kormidelní ploutve, ozval se v 7:48 výbuch a ve středolodí vytryskl gejzír vody smíšené s naftou z proražené palivové nádrže.

Ponorka I-26
SARATOGA byla původně založena jako bitevní křižník, a třebaže v důsledku Washingtonských námořních dohod nakonec prošla konverzí na letadlovou loď, dostala na svoji dobu vynikající pasivní ochranu jako stvořenou pro námořně-leteckou válku na Tichomořském válčišti. To znamená, že horní pancéřová paluba měla vydržet zásah 227kg pumou svrženou z výšky 2000 m, a boční pancíř v kombinaci s dvojitým dnem tvořeným soustavou několika vertikálních přepážek měl loď za ideálních okolností ochránit před explozí torpédové hlavice obsahující 182 kg trinitrotoluenu. To sice za druhé světové války neodpovídalo soudobím požadavkům, ale i v případě zásahem výkonným japonským torpédem, se SARATOGA mohla spolehnout na olbřímí trup členěný na 484 vodotěsných oddílů.
Část energie exploze tedy absorbovala protitorpédová obšívka a palivové nádrže, takže bezprostřední škody nebyly vážné, byť došlo k úplnému zaplavení jedné kotelny a průniku vody do druhé, což způsobilo 4stupňový náklon na pravobok. Na lodi naštěstí nepřišel nikdo o život, ale lékaři ošetřili tucet potlučených mužů, mezi nimiž nechyběl admirál Fletcher.

Minoru Jokota - velitel I-26
Po kontrole škod loď zvýšila rychlost, aby se vyhnula případné druhé torpédové salvě, a k místu kde Američané spatřili periskop spěchal torpédoborec PHELPS, aby podpořil MACDONOUGH v honbě za I-26. Torpédoborce ponorku lokalizovaly pomocí sonaru a zasypaly místo kontaktu hlubinnými pumami, načež odpluly k SARATOZE a starost s potrestáním drzého vetřelce přenechaly MONSSENU majícímu za úkol udržet ponorku pod hladinou a znemožnit jí útok. Posádka se tomuto úkolu svědomitě věnovala až do setmění, přičemž hrdě ohlásila zničení ponorného člunu, ale ve skutečnosti I-26 podmořské běsnění přečkala bez úhony a 25. záři se vrátila na základnu Truk.
Zatímco četné detonace dávaly posádce SARATOGY jistotu, že o život bojující Japonci nemají na další útok ani pomyšlení, došlo v podpalubí k události, jež letadlovou loď připravila o možnost pohybu vlastní silou. SARATOGA a sesterský LEXINGTON dostaly namísto obvyklých parních turbín unikátní turboelektrický pohon, což znamená, že elektrický proud vyrobený ve strojovně parními generátory přiváděly kabely k elektromotorům napojených na lodní hřídele.

Námořní kapitán Ramsey
Tento způsob pohonu umožňoval lodi o impozantním výtlaku 33 000 tun dosáhnout rychlosti převyšující 30 uzlů, ale nyní se projevily jeho nevýhody. Kvůli stoupající hladině vody došlo ke zkratu, jenž vyřadil z provozu turbogenerátory, takže „Sára“ pouhých několik minut po zásahu stanula nehybně na hladině. Nežli strojníci znovu uvedli loď do pohybu, došlo k vyrovnání náklonu, takže se Ramsey rozhodl preventivně usadit na HORNET letouny kroužící v době útoku ve vzduchu, zatímco stroje nalézající se na vzletové a hangárové palubě hodlal přemístit na nejbližší letiště. Bohužel SARATOGA stále nemohla vyvinout potřebnou rychlost, načež jí vzal do vleku těžký křižník MINNEAPOLIS, jehož naplno pracující turbíny dokázaly za pomoci jihovýchodního větru udělit SARATOZE rychlost umožňující vzlet 30 bombardérů a stíhaček. Ty v pořádku doletěly na základnu na Espiritu Santu a záhy se - k velké radosti guadalcanalské posádky - přemístily na Hendersonovo letiště.

Saratoga u ostrova Tongatabu
Teprve po 16. hod. mechanici garantovali Ramseymu rychlost 12 uzlů, takže SARATOGA obtížená stovkami tun vody zamířila k ostrovu Tongatabu, kde zakotvila 6. září. Zde potápěči obhlédli utrpěná poškození, načež se loď vydala k Pearl Harboru, kde se podrobila opravám spojených s posílením protiletadlové výzbroje trvajících dlouhého čtvrt roku.
Dodejme, že vyřazením SARATOGY ze služby přetekl na velitelství Amerického námořnictva pohár trpělivosti nad počínáním velitele 61. operačního svazu. Lehce zraněný Fletcher byl poslán do USA na zdravotní dovolenou, a třebaže se později vrátil do aktivní služby, velení na moři mu již svěřeno nebylo a zařazení na odlehlá velitelství v severním a později severozápadním Pacifiku jej po zbytek války drželo daleko od epicentra dění.

Admirál Fletcher
Jeho místo provizorně převzal kontradmirál Leigh Noyes, jenž si za vlajkovou loď zvolil WASP. Ani po torpédovaní SARATOGY nepřekračovaly HORNET a WASP 10. rovnoběžku, takže poslední bojeschopné spojenecké nosiče letadel na tomto válčišti se i nadále pohybovaly v prostoru mezi Santa Cruz a San Cristobalem. Možné vysvětlení uvádí v monografii věnované HORNETU L. Rose: „Americké letadlové lodě operovaly vinou pokračujících sporů mezi Mac Arthurem a vrchním velitelství Tichomořského loďstva v Pearl Harboru o hranice vlivu a bojového nasazení ve velice úzké oblasti. Noyes, citlivý na tento konflikt zájmů, si rozkazy vyložil tak, že má se svými silami zůstat na jihu a trochu východně od ostrova Guadalcanal a neplést se do vod západně a severně od něj, které byly technicky pod MacArthurovým velením. Nimitz však takto Noyese rozhodně omezovat nechtěl. Když Jamamoto toto bláznivé chování zaregistroval, poslal do této oblasti své ponorky. Po torpédování SARATOGY měl Noyes zvýšenou ponorkovou hrozbu zaznamenat a požádat o vyřešení sporu. Neudělal to. Nimitz se o věc mohl postarat, ale neudělal to také.“

Kontradmirál Noyes
Pokud je tato interpretace Noyesových myšlenkových pochodů správná, Američanům se po zpackaném vzdušném průzkumu před bitvou u ostrova Savo opět vymstila geografická poloha Guadalcanalu nalézajícímu se na rozhraní velitelství Jižního a Jihozápadního Pacifiku a s tím spojené prolínání velitelských kompetencí.
Buď, jak buď 61. operační svaz se nadále řídil podle původních dispozic, na čemž nic nezměnila ani událost ze 7. září. Tehdy se na palubu HORNETU chystal dosednout bombardér Grumman TBF Avenger podporučíka Cresta, jenž pod hladinou spatřil věž ponorky I-11, načež duchapřítomně svrhl hlubinnou pumu. Exploze doprovázená efektním gejzírem upoutala pozornost velícího důstojníka, jenž nařídil ostrý obrat vlevo, načež osazenstvo můstku a námořníci na palubě s orosenými čely sledovaly dráhy torpéd těsně míjejících HORNET. Později I-11 zachytil sonar na torpédoborci RUSSELL, a třebaže exploze půltuctu hlubinných pum způsobily poškození akumulátorů doprovázené únikem dusivých plynů, posádka situaci zvládla a 13. září přivedla ponorku na atol Truk.

Letadlová loď Hornet
I přes další důkaz, že se tyto vody známé jako „Torpédová křižovatka“ či „Torpédová alej“ hemží hladovými Hirohitovými žraloky, chystali se Spojenci vypravit nový zásobovací konvoj. Od zahájení operace „Watchtower“ uběhl více než měsíc, a unavení a tropickými chorobami sužovaní námořní pěšáci generála A. Vandegrifta čelící sílícímu tlaku nepřátel, nutně potřebovali posily. O jejich nelehké situaci se 11. září na vlastní oči přesvědčil kontradmirál R. Turner, jenž Vandegrifta ujistil, že učiní vše, aby velitele oblasti jižního Pacifiku přiměl k vyslání posil, zásob a válečného materiálu.
Jedinou spojeneckou jednotkou připravenou k nasazení na Guadalcanalu byl 7. pluk námořní pěchoty plukovníka J. Webba posílený částí 5. obranného praporu podplukovníka W. Parkse. Oba původně směřovaly na Nový Zéland, ale poté je velitel Tichooceánského loďstva přesměroval na Espiritu Santo. Proto 14. září opustil Nové Hebridy konvoj 6 transportních lodích převážejících 4157 vojáků, letecký personál, spojaře, tanky, terénní vozidla, děla, pohonné hmoty, potraviny a předměty každodenní potřeby. Bezprostřední ochranu zajišťoval admirál Turner s uskupením křižníků a torpédoborců, ale protože od 9. září severně od Guadalcanalu operovalo jádro Spojeného loďstva (letadlové lodě ŠÓKAKU, ZUIKAKU a DŽUNJÓ, 4 bitevní lodě, 9 křižníků a 18 torpédoborců) musely se na dálkovém krytí podílet všechny dostupné letadlové lodě.

Letadlová loď Šókaku
Vzhledem k tomu, že protivník na moři disponoval většími silami, vsadili Spojenci na opatrnou taktiku. Nad hladinou však kroužily hlídkující letouny, přičemž americké B-17 už 14. záři 250 mil severně od Santa Cruz poškodily těžký křižník MJÓKÓ, což spojeneckým admirálům poskytlo důkaz, že Japonci jsou v pohotovosti. Turner se tedy k místu vylodění nevydal přímou trasou a byl připraven v případě nutnosti manévroval v severní oblasti Korálového moře a vyčkávat, zda se v japonské síti obestírající Guadalcanal neobjeví trhlina, kterou by mohl využít.
Zpočátku se konvoji dařilo unikat nežádoucí pozorností, ale 15. srpna námořníci spatřili průzkumný létající člun, a třebaže se o něj záhy postarali stíhači z WASPU, bylo zřejmé, že Japonci znají jeho polohu a admirál N. Kondó mu uchystá náležité uvítaní. Turner se přesto rozhodl až do večera udržovat původní kurs a teprve po setmění zamířil na východ, aby se vyhnul očekávanému leteckému úderu.

Těžký křižník Mjókó
Asi o 100 mil jižněji se pohyboval 61. operační svaz sestávající z WASPU a HORNETU chráněných bitevní lodí NORTH CAROLINA, 7 křižníky a 13 torpédoborci. Po poledni se uskupení plavilo zhruba 150 mil jihovýchodně od Santa Cruz a udržovalo rychlost 16 uzlů. Panovala dobrá viditelnost, ale hladina zčeřená čerstvým větrem ztěžovala hlídkám odhalení periskopů na japonských ponorkách.
Toho dne zajišťoval vzdušnou ochranu WASP, jehož letecký důstojník se po 14. hod. chystal přijmout 11 hlídkujících letounů, které mělo nahradil dalších 26 stíhaček a bombardérů připravovaných ke startu. WAP se proto stočil proti větru, pročež výměna vzdušného zajištění proběhla bez komplikací, aniž by kdokoliv tušil, že se jedná o poslední leteckou operaci v jeho kariéře.

Ponorka I-19
Tou dobou dokončil korvetní kapitán Takaiči Kinaši na I-19 přibližovací manévr a v okamžiku, kdy se obě americká uskupení ocitla v zákrytu, naposledy periskopem zkontroloval polohu cíle a nechal vypálit nejslavnější salvu v historii „žraločího bratrstva“. Šestice „žihadel“ opustila přední torpédomety a směřovala k smrti odsouzené „Vose“ vzdálené pouhých 900 m.
Sonary ani hlídky na torpédoborcích nezaznamenaly nic podezřelého. Po přijetí posledního letadla nařídil námořní kapitán Forrest Sherman přejít na původní severozápadní kurs, když podporučík J. Mitchell upozorněný jakýmsi dělostřelcem na „támhletu divně vypadající věc“ vzrušeně vykřikl: „Poplach!“ Na velitelský můstek vzápětí z hlídkového stanoviště dorazilo hlášení „tři torpéda na pravoboku,“ ale sotva těžkopádná loď zahájila úhybný manévr, otřásla ve 14:44 trupem trojice explozí s takovou silou, že Mitchella doslova katapultovala z paluby až na velitelský můstek, přičemž podhladinovou tlakovou vlnu zaznamenali i na šest mil vzdáleném HORNETU.

Malířské ztvárnění torpédování Waspu
Zbývající torpéda se prohnala kolem letadlové lodě a nyní se rychle blížila do prostoru, kde se pohyboval HORNET a jeho doprovod. Posádky sice spatřily hustý dým stoupající z WASPU jako pohřební hranice, ale váleční bohové onoho dne stranili Nipponu, tudíž Američané protiponorkový poplach vyhlásili až na poslední chvíli, pročež dvě „Dlouhá kopí“ našla cíl. Další, nastavené na přílišnou hloubku, podplulo pod kýlem torpédoborce MUSTIN, ale posádky NORTH CAROLINY a O´BRIENU podobné štěstí neměly.
Ve 14:52 zazněla exploze, která vyrvala v předolodí bitevní lodě ohromný otvor o rozměrech 9,7 m x 5,5 m a smetla přes palubu jednoho námořníka. Došlo k zaplavení čtyř oddílů a 5,5stupňovému náklonu na levobok, ale moderní obrněnec vážnějším škodám unikl. Američané přečerpáním paliva rychle vyrovnali náklon a preventivním zatopením zlikvidovali v zárodku požár ohrožující prachové nálože pod dělovou věží č. 1, takže se NORTH CAROLINA - ztěžklá o 1000 tun mořské vody - mohla pohybovat 25uzlovou rychlostí a neztratila bojeschopnost, třebaže zahynulo 5 osob.

O´Brien zasažen torpédem; v pozadí hořící Wasp
Mnohem hůře dopadl O´BRIEN, jemuž o dvě minuty později torpédo rozervalo příď, takže (dle S. Morisona) „připomínal obrovskou rybu s otevřenou tlamou.“ Nicméně nikdo nepřišel o život a po zpevnění vodotěsných přepážek se torpédoborec udržel na hladině. Fregatní kapitán T. Burrows dokonce signalizoval, že může vyvinout rychlost 15 uzlů a žádal o povolení zůstat u operačního svazu, ale v extrémně namáhané lodní konstrukce již tikala časovaná bomba, jež o sobě dala vědět o několik týdnů později.
Zatímco z NORTH CAROLINY a O´BRIENU přicházely optimistické zprávy, situace WASPU se rychle zhoršovala. Dvě torpéda rozervala pravý bok v předolodí hluboko pod čarou ponoru, kdežto třetí explodovalo poblíž „ostrova“. Taková poškození by možná přečkala mohutná a bytelně konstruovaná SARATOGA, ale pro relativně malý a boční pancíř postrádající WASP představovala rozsudek smrti. Síla exploze vymrštila do vzduchu letouny na vzletové i hangárové palubě jako dětské hračky, které se o několik sekund s pekelným lomozem zřítily zpět. Z držáků se vyrvaly i rezervní letouny zavěšené pod střechou hangáru nelítostně měníce hrozivě vyhlížející nástroje smrti v hromady pokrouceného kovu a drtíce nešťastné mechaniky. Energie výbuchu vyrvala z palpostů řadu protiletadlových děl a připravila o život mnoho důstojníků trávících čas mimo službu v lodním salónku a svých kajutách.

Hořící Wasp
Bohužel k torpédování došlo právě ve chvíli, kdy se technický personál chystal k doplnění paliva a výzbroje, takže přívody byly plné leteckého benzínu a bombardéry nesly pumy. Hubice palivových hadic se v mžiku změnily v plamenomety a hangárovou palubou se přehnala ohnivá smršť. Kromě toho otřesy v přední strojovně uvolnily generátory a v předolodí přerušily dodávku elektřiny, hlavní požární magistrálu a vyřadily hasící systém na hangárové palubě. Jako by toho nebylo málo, voda hrnoucí se s hlasitým hukotem do podpalubí způsobila 10stupňový náklon na pravobok, takže na můstek docházelo jedno alarmující hlášení za druhým.
Kapitán Sherman se však ukázal jako muž na svém místě. Třebaže jej ihned po zásahu div nesmetlo vyrvané dělo, zachoval klid a jal se organizovat záchranné práce. Nařídil snížit rychlost a natočit loď takovým způsobem, aby vítr rozdmýchávající požáry jako gigantický kovářský měch hnal plameny mimo zadní strojovnu, která díky tomu zůstala v provozu a WASP alespoň v části podpalubí nepřišel o dodávky energie, bez nichž nebylo možné pomýšlet na záchranu. Dalším úspěch představovalo zmenšení náklonu na přijatelné 4 stupně dosažené pohotovým přečerpáním části paliva do tanků na protilehlém boku, ale tím výčet dobrých zpráv končil.

Pohled na velitelský můstek Waspu; léto 1942
Bohužel protipožární čety neoddělily neporušenou zadní část vodního okruhu od zdemolované přední části magistrály, takže v hadicích chyběl tlak a slabé čůrky vody nemohly zastavit ohnivé jazyky mlaskající nad hostinou v podobě pum a letecké munice. „Bylo to jako oslavy 4. července - oheň, salvy zkrátka vše co k tomu patří.“ Prohlásil očitý svědek z paluby HORNETU.
Zatímco doprovodné torpédoborce na I-19 podnikly neúspěšný hon, posádka WASPU stále doufala, že si s pomocí patrona námořníků svatého Mikuláše u Všemohoucího vyprosí šanci na záchranu lodě. HORNET zatím převzal povinnost poskytovat svazu letecké krytí a chystal se na příjem „bezprizorních“ letounů z WASPU.

Forrest Sherman - velitel Waspu
Krátce po 15. hod. otřásla letadlovou lodí exploze pravděpodobně způsobená nahromaděním výbušných plynů v podpalubí. Tlaková a tepelná vlna se přehnaly velitelským můstkem, přičemž srazily popáleného kontradmirála Noyese na palubu, ale kapitán Sherman vyvázl nezraněn a jal se přesunout osazenstvo můstku za zadní velitelské stanoviště. Pokud v sobě zkušený mořský vlk stále choval naději na záchranu lodě, brzy jí nemilosrdně utnul další výbuch na hangárové palubě, po němž se z lože vytrhl výtah č. 2 a z rozšklebeného otvoru vyšlehly plameny.
Protože každou minutu vzrůstalo nebezpečí, že se WASP promění v rozpálenou pec, ze které nebude úniku, nechal Sherman v 15:20 s Noyesovým souhlasem vyhlásit rozkaz opustit loď. Posádka svrhla přes palubu matrace, záchranné vesty a další plavoucí předměty, přičemž zdraví námořníci na lanech spouštěli zraněné kamarády do záchranný vorů. Ale protože umírající „Vosu“ obklopoval hořící letecký benzín smíšený s naftou, mnoho mužů v odříznutém předolodí ještě před příkazem opustit loď řešilo dilema, zda se vrhnout do plamenů, a doufat, že doplavou do bezpečí dříve nežli je nedostatek vzduch v plících přinutí k vynoření. Třebaže se na první pohled jednalo o čin hodný „mistra úniků“ H. Houdiniho, většina odvážlivců tento kaskadérský kousek zvládla a byla vylovena doprovodnými loděmi. Bohužel posádky několika torpédoborců právě zahájily hon na domnělou ponorku, takže výbuchy hlubinných pum komplikovaly opuštění lodě a zranily řadu námořníků.

Zachránění námořníci z Waspu na palubě torpédoborce Laffey
Evakuace WASPU trvala asi hodinu, přičemž Sherman jako správný velitel opustil svěřenou loď poslední. Mezi přeživšími nechyběl ani Noyes považovaný na okolních lodích za mrtvého, pročež se velení svazu iniciativně ujal kontradmirál N. Scott na těžkém křižníku SAN FRANCISCO a Noyes jeho počínání dodatečně schválil a nechal jej řídit záchranné práce.
Opuštěný WASP se před očima přeživších členů posádky změnil ve vrak, ale stále se držel na hladině a setrvání v blízkosti tohoto obrovského majáku ohrožovalo zbytek 61. operačního svazu. Proto se Scott s blížícím se soumrakem rozhodl jeho agonii ukončit. Torpédoborec LANDSDOWNE se tedy přiblížil k nehybné ocelové mase a postupně vypustil pět „rybek“. Kvůli přetrvávajícím potížím s roznětkami se však ozvaly pouze tři exploze, po nichž se WASP kolem 21. hod. převrátil na pravobok a zmizel pod hladinou. Zahynulo 193 mužů a dalších 366 utrpělo popáleniny či nejrůznější zranění.

Takazu Kinaši - velitel I-19
Tou dobou už mohli původci jejich kalvárie slavit zasloužený triumf. Posádka I-19 sice zaznamenala desítky explozí hlubinných pum, ale ponorka neutrpěla a o pět dní později zamířila k atolu Truk, kde Kinaši informoval nadřízené o fenomenálním úspěchu. Bohužel Spojenci ještě dlouho podceňovali dosah japonských torpéd, takže americký námořní historik Morison dospěl k názoru, že se na masakru 61. operačního svazu podílela další ponorka, tudíž torpédování NORTH CAROLINY a O´BRIENU přisoudil I-15 pohybující se v sousedním sektoru. Toto často přebírané tvrzení devalvující Kinašiho úspěch pouze na potopení WASPU se objevilo i v díle u nás populárního M. Hubáčka, ale dnes se pokládá za jisté, že všechna torpéda odpálila I-19.
Nehledě na katastrofu, jež postihla 61. operační svaz, admirál Turner mající na paměti nedávný slib Vandegriftovi a uštěpačné poznámky o „zradě námořnictva“ po bitvě u ostrova Savo, ani na okamžik neuvažoval o zrušení operace. Proto se 16. září vydal k severnímu pobřeží Guadalcanalu odhodlaný vylodit posily a zásoby i za cenu bitvy s nepřátelskou přesilou.

Kontradmirál Turner
Odvážnému admirálovi přálo štěstí, jelikož Jamamoto 15. září od Guadalcanalu odvolal hlavní síly Spojeného loďstva k doplnění paliva. A protože osádky MacArthurových bombardérů útoky na Rabaul upoutaly pozornost nepřátelského letectva, zatímco konvoj před vzdušným průzkumem skryla mlha, proklouzla šestice transportních lodí 18. září na kotviště u Lungy a vylodila posily a drahocenný náklad, aniž by byla napadena letectvem či válečnými loděmi.
To byl nesporný úspěch, ale velitel Tichooceánského loďstva přesto projevil nespokojenost. Američané nejenže přišli o těžkou letadlovou loď a 46 stíhaček a bombardérů, ale poškozená NORTH CAROLINA odplula na Havajské ostrovy k opravám trvajícím do listopadu 1942. To znamená, že Spojenci nyní na obrovském Tichém oceánu měli pouze jednu bojeschopnou moderní bitevní loď a počet akceschopných těžkých nosičů letadel se zredukoval na osamělý HORNET.

Oprava poškození bitevní lodě North Carolina
Dodatečně si posádka I-19 připsala na konto i torpédoborec O´BRIEN. Ten se sice 16. září doploužil k Espirito Santu, kde podstoupil provizorní opravy, načež se 10. října vydal na dlouhou cestu do Pearl Harboru. Už při mezipřistání na Fidži byl zaznamenám průnik vody do podpalubí, které o několik dní později začalo valem přibývat. Marně se posádka pokoušela loď odlehčit odhozením torpéd i postradatelného nákladu, a když se 19. října trup poškozený o měsíc dříve explozí torpéda doslova rozpadl, musel fregatní kapitán Burrows odeslat radiostanicí žádost o pomoc. Posádku záhy zachránily lodě z blízkého souostroví Samoa, ale rozlomený torpédoborec se potopil.
Protože k opakovaným útokům japonských ponorkářů v nevelké oblasti jižně od Šalomounových ostrovů došlo vždy za situace, kdy letadlové lodě i s doprovodnými torpédoborci změnily kurs, přičemž jejichž sonary tímto manévrem ztrácely na účinnosti, nabízela se otázka zda nedošlo k draze zaplacené systémové chybě. Velitel oblasti jižního Pacifiku ze ztráty WASPU nepřímo obvinil kontradmirála Noyese. Ghormley svému spolužákovi z námořní akademie v Annapolisu kladl za vinu, že 61. operační svaz několik dní křižoval ve stejné operační oblasti, a WASP v době útoku neplul přerušovaným kursem a pohyboval se nedostatečnou rychlostí.

Novinová zpráva o potopení Waspu
Noyes jakoukoliv vinu odmítal, tudíž spor rozsoudilo teprve vyšetřovaní iniciované velitelem Tichooceánského loďstva admirálem Ch. Nimitzem. Komisi předsedal kontradmirál J. Shafrothe, jehož tým dospěl k závěru, že za potopení WASPU nelze činit odpovědnou konkrétní osobu, což Nimitz i King akceptovali, třebaže Noyes byl z funkce velitele 61. operačního svazu odvolán a na moře se již nevrátil.
HORNET s doprovodnými plavidly zůstal v okolí Guadalcanalu až do konce září, přičemž piloti každodenně prováděli hlídkové a protiponorkové lety, zatímco posádka činila všemožná opatření, aby odvrátila neblahý osud, který před jejich zraky postihl WASP. Protože jeho zkázu zapříčinily nezvládnutelné požáry, stalo se prioritou zlepšení protipožárních opatření. Námořníci se tedy s vervou jali oškrabávat vrstvy hořlavé olejové barvy, vyráběly se nástroje na shazovaní zápalných pum a podobných bojových prostředků přes palubu a technický personál v době, kdy neprobíhalo tankování leteckého benzínu, plnil palivový systém nehořlavým kysličníkem uhličitým.

Americká ponorka Sturgeon
Dodejme, že počátkem podzimu nezaháleli ani američtí ponorkáři. Nejprve TRAUT 28. září torpédoval poblíž Truku eskortní letadlovou loď TAIHÓ, která se však už koncem října vrátila do služby, načež o tři dny později poslal STURGEON u Nového Irska ke dnu hydroplánovou loď KACURAGI MARU. Na vzájemném poměru sil v kategorii nosičů letadel se však ani po těchto úspěších nic podstatného nezměnilo, a jelikož bitva o Guadalcanal právě vrcholila, dalo se předpokládat, že nepřítel učiní vše, aby vyřadil i poslední operačně činnou americkou letadlovou loď na Tichém oceánu.
Zdroje použité k článku Torpédování letadlových lodí Saratoga a Wasp:
Далл П.: Боевой путь Императорского японского флота. Vydalo nakladatelství Сфера 1997.
Griffith S.: Bitva o Guadalcanal. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1970.
Hammel E.: Guadalcanal The Carrier Battles; The Pivotal Aircraft Carrier Battles of the Eastern Solomons and Santa Cruz. Vydalo nakladatelství Crown Publishers 1987.
Hubáček M.: Vítězství v Pacifiku; Bitva o Guadalcanal. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1999.
Hoyt E.: Guadalcanal; Rozhodující dramatická bitva v Pacifiku o ostrov Guadalcanal 1942-1943. Vydala nakladatelství Beta-Dobrovský a Ševčík 2001.
Hrbek I. a J.: Námořní válka vrcholí; Od obléhání Malty k boji u Severního mysu. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1995.
Lundstrom J.: The First Team and the Guadalcanal Campaign; Naval Fighter Combat from August to November 1942. Vydalo nakladatelství Naval Istitute Press 2005.
Морозов М., Грановский Е.: Гуадалканал Одна из переломных битв Второй мировой войны. Vydalo nakladatelství ЧеРо 1996.
Морисон С.: Американский ВМФ во Второй мировой войне; Борьба за Гуадалканал, август 1942 - февраль 1943. Vydalo nakladatelství АСТ 2002.
Novotný F.: Veleobři oceánů. Vydalo nakladatelství Albatros 2003.
Parkin R.: Blood On The Sea; American Destroyers Lost In World War II. Vydalo nakladatelství Da Capo Press 2001.
River Ch.: The Turning Points in the Pacific: Battle of Midway and the Guadalcanal Campaign.
Rose L.: Hornet. Vydalo nakladatelství Mustang 1997.
Sounders H.: Duel v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Mustang 1995.
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Морская коллекция 1995/5 a 2009/3.
http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm
http://japanesemonarchist.blogspot.com/ ... japan.html
https://www.navytimes.com/news/your-nav ... water-war/
https://line.17qq.com/articles/wwestssax.html