Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 401.
Napsal: 19/4/2021, 05:44
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 401.
Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands
, a zde pak ještě viz samostatný náčrt

, pod kterým byl popisek _ostrovy_Guadalcanal, Tulagi, Gavutu a Florida /nově o Floridě, Nggela Sulu, viz výše/, náčrt je volně na několika webech a zde byl zmenšen. Po otevření náčrtu mapy, je vidět i místo, kde nad řekou Lungou západně, je řeka Matanikau a směrem
k moři i vesnička Matanikau. Patrná jsou i místa, která jsou pak v textu celého útoku, při výpadu k řece Matanikou. Jde o výpad, který byl úplně první, ale určitě nebyl poslední, v celém tomto tažení.).
Nyní, se po časové ose, vraťme zpět a řekněme si něco o době, před námořní „Bitvou u východních Šalamounových ostrovů“, a ještě dokonce o něco dřív, tedy o době, kdy ještě plukovník Ičiki postupoval se svým odřadem od Taivu, ke své první bitvě na řece Ilu (námořní pěšáci stále říkali, že to byla řeka Tenaru…). Jedná se o dobu, počátku třetí dekády srpna 1942. Je zde totiž nutné, právě v této době, připomenout další důležité změny, které se udály v nepřátelském, zde tedy japonském táboře. Japonské císařské velitelství totiž chtělo, a to jednou jedinou ranou, zničit zpupné Američany, kteří se jim vylodili na “jejich“ Guadalcanalu.
Řečeno již v předchozích článcích bylo, že Císařské vrchní velitelství tehdy převedlo guadalcanálské operace z pravomoci námořnictva do pravomoci 17. pozemní armády a generál Hjakutake (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Hyakutake_Haruyoshi, velitel 17. armády, foto bylo několikrát zvětšeno, a je majetkem Encyklopedie) nařídil generálmajoru Kjotakimu Kavagučimu (zde viz foto

, pod kterým je popisek generálmajor Kawaguchi Kiyotake. Foto zde bylo zvětšeno a je volně na několika webech.), který velel 35. pěší brigádě v Truku, aby se připravil se svými veterány z bojů v Borneu, k postupu na Guadalcanal. Zde měl „převzít velení všech tamních pozemních a námořních jednotek“, to aby „zlikvidoval všechny Američany“, kteří by mohli uniknout plukovníku Ičikimu…
Následoval rozkaz, kterým generál Kavaguči okamžitě nařizoval své 35. brigádě pohotovost, „aby se mohla kdykoli nalodit“.
Ve stejné době, konce druhé a začátku třetí dekády srpna 1942, naloďoval kontraadmirál Tanaka v Truku Jokosukův „5. speciální výsadek a zbytek Ičikiho pluku na dopravní loď Kinrju Maru a čtyři torpédoborce“. V popisované době byly Tanakovy noční torpédoborce (kterým se od Američanů dostalo slavné, ale asi hořko-slané, přezdívky „tokijský expres“) trnem v oku americké námořní pěchotě, ale brzy se začaly podobat spíše „dýce než trnu“, neboť se přes „tokijský expres“ dostávali, japonští vojáci i s technikou, jako posily na Guadalcanal.
Ve stejné době, kdy se připravovaly jednotky, které měly být buď na Guadalcanal převezeny, nebo již byly převáženy, připravovalo se zasáhnout i japonské válečné loďstvo. Konkrétně se prováděla předběžná opatření, to když admirál Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech), nařídil bitevním lodím Kondovy 2. flotily a letadlovým lodím Nagumovy 3. flotily, že mají vyplout z Truku. Schylovalo se totiž k Bitvě u východních Šalamounových ostrovů a tak byl dán cíl, vyhledat a zničit americké letadlové lodi, jejichž přítomnost hlásil japonský průzkum v oblasti mezi Novými Hebridami a San Cristobalem (více o tom pak je u kolegy Jarla). Následně mělo japonské válečné loďstvo, po své cestě, dle rozkazu - „rozbít nově zřízené letiště na Guadalcanalu, bombardovat postavení námořní pěchoty, krýt a podporovat vylodění Jokosukova 5. speciálního výsadku a zbytku 28. pěšího pluku“.
I po bitvě u Midway, stále stejně někteří nepoučitelní, a někteří velice optimističtí, pracovníci japonských štábů (mnozí neměli v té době stále správné informace, co se vlastně u Midway stalo) – bylo jich mnoho – měli dojem, že admirál Jamamoto jde „s kanónem na vrabce“.
Jenomže Jamamoto a spol., vůbec nezapomínali na poučení z Midway: „měli oprávněný respekt před letouny z amerických letadlových lodí“.
Velitel americké 1. divize námořní pěchoty, generál Vandegrift, se o tom, že japonská spojená flotila vyplula ze své základny a míří k Šalamounovým ostrovům, dozvěděl 22. srpna 1942, právě před polednem. Za několik hodin poté, byla na Guadalcanal doručena zpráva, že několik lodí z této nepřátelské flotily bylo spatřeno na dosah Hendersonova letiště. Generál se svým štábem pečlivě zvažoval, zda má na lodě podniknout útok. Měl jen několik zbývajících letadel, a bylo tak určitě správné zvážit, zda je bude možno riskovat. Nakonec Vandegrift rozhodl! „Nařídil leteckému veliteli plukovníku Charlesi L. Fikeovi, aby vyhledal japonské lodi a udeřil na ně“.
Úderné uskupení letadel vedl velitel letky 232., major Richard C. Mangrum, jehož střemhlavé Dauntlessy kryly stíhačky kapitána Smitha. Již od počátku všichni považovali celou akci za beznadějnou, a to především kvůli počasí. Zhoršující se počasí se objevilo již brzy, když formace letící směrem severním, přes Tulagi a Floridu (nově Nggela Sulu), směřovala k lodní trase mezi ostrovy Santa Isabel a Malaita. A právě při tomto letu narazila formace na silně zvlněnou frontu. „Prudký liják zamlžoval přední skla a za téměř nulové viditelnosti dal velitel skupiny povel k návratu. Když se zklamaní letci vrátili, zastihli generála Vandegrifta, jak přechází po dřevěné podlaze budovy připomínající pagodu, z níž chtěli původně Japonci řídit své vlastní letecké akce“. Generál prý byl sice klidný a ještě dokonce utěšoval hlouček zklamaných pilotů, ale v duchu jej nastávající situace a došlé zprávy skličovaly.
Je zde přece jenom ještě třeba něco dodat. Sklíčený z představy co se může v nejbližší době stát, nebyl jen generál Vandegrift (zde viz foto

, na kterém je divizní velitelství, ve kterém sedí generál Vandegrift, Guadalcanal 1942, foto je majetkem US NAVY a bylo zde zvětšeno.) na Guadalcanalu, ale v Nouméji byl sklíčený i generálmajor Harmon, který sedl a napsal osobní dopis nadřízenému „Hapu“ Arnoldovi. V něm vyjádřil názor, „že námořní pěchota na Šalamounových ostrovech bude muset draze zaplatit za to, že WATCHTOWER byl koncipován a plánován ukvapeně a nepamatovalo se na přiměřené týlové zajištění. Plánovači vycházeli z toho, že jde o obojživelnou operaci podporovanou letectvem, nikoli o zřízení pozemní základny pro letecké akce“.
Slova napsaná asi padla na úrodnou půdu, neboť i během námořní bitvy u Šalamounových ostrovů se občas dostala nějaká letadla a i pumy na Hendersonovo letiště, kde si s nimi vždy věděli technici i piloti rady.
Jeden z příkladů, jak se také dostávaly, jak letouny, tak i jejich nesená výzbroj na Guadalcanal, pro nás zachytil i zdroj, uváděný průběžně a potvrzovaný dalšími zdroji, v - Použité podklady -, kde se mnohé historické podklady vyjadřují stejně, nebo podobně. Jedná se tedy o dobu probíhající bitvy u východních Šalamounových ostrovů, popisovanou panem kolegou Jarlem. Cituji od generála námořní pěchoty v. v., Samuela B. Griffitha, str. 95., a 96.:
„Jedna úderná skupina z lodi Enterprise, složená z 11 letounů SBD-2 Dauntless (některé historické prameny píší 13 SBD-2).) a 12 torpédových (TBF-1, Grumman TBF-1 Avenger - všechny viz Č 335.), byla ještě ve vzduchu a pátrala po Japoncích, ale štěstí jim nepřálo; střemhlavé bombardéry měly nebezpečně nízký stav pohonných hmot a neměly jinou volbu než se zbavit zátěže a pokusit se přistát na Hendersonově letišti. Zatímco poručík Turner F. Caldwell s ´letkou 300´ - smíšená skupinou ´pátrací pětky´ a ´bombardovací šestky´ střemhlavých bombardérů – byl halasně vítán piloty prořídlého útvaru Kaktus, piloti TBF s poněkud větším doletem se šťastně dostali na palubu své poraněné mateřské lodi (detaily viz i u kolegy Jarla) Enterprise. Příštího rána odplula loď do doků a zanechala ´letku 300´ na Hendersonově letišti. Tento nečekaný a vítaný doplněk Vandegriftovy letecké složky zůstal na ostrově přes měsíc a vydatně se podílel na ranách zasazovaných japonskému loďstvu.“
Po skončení bitvy u východních Šalamounových ostrovů se pak letouny z Hendersonova letiště velmi hodily, neboť se v prostoru nacházel „zatvrzelý Tanaka (zde viz foto

, pod kterým je popisek_admiral Raizo_Tanaka, foto je volně na několika webech), který měl podivně sestavenou dopravní skupinu, se kterou byl od 24. srpna na cestě ke Guadalcanalu. Přes noc se, se svou dopravní skupinou, dostal až k bodu „vzdálenému pouhých 100 mil severně od Guadalcanalu“. O napadení Tanaky hovoří, dne 25. srpna, ještě i bitva u východních Šalamounů.
My se budeme chvíli zabývat japonským posilováním jejich jednotek na Guadalcanalu, a to v době právě po bitvě u východních Šalamounových ostrovů. Tedy dobou, kdy popálené a promáčené zbytky druhého sledu odřadu, v té době již nebožtíka plukovníka Ičikiho, pluly na torpédoborcích k Shortlandům, a kdy japonské velení pracovalo už na nových plánech jak zlikvidovat Američany. Nový japonský plán říkal, že se na Guadalcanalu budou postupně budovat velké pozemní síly i s podpůrnou technikou. Japonské jednotky měly být postupně, přiváženy tajnými nočními výsadky z torpédoborců. Oblastní velitelství nařizovalo admirálu Tanakovi, „aby naplánoval první z těchto akcí – jež byly vhodně nazvány operace Krysa – na noc z 27. srpna 1942“. Admirál Tanaka začal okamžitě jednat a urychleně nalodil jeden prapor Ičikiho pluku na celkem tři torpédoborce, které pak okamžitě odeslal ke Guadalcanalu. Ani ne dvě hodiny po vyplutí těchto tří torpédoborců se shortlanského přístavu, to když už lodi pluly plnou parou určeným směrem, přišel rozkaz admirálu Tanakovi, aby tyto lodě povolal ihned zpět. Vylodění se odsouvalo o dvacet čtyři hodin. Admirál Tanaka později napsal, že se jej tehdy „zmocnilo zoufalství a vztek“. Byl to totiž podruhé ve třech dnech rozkaz z oblastního velitelství, který byl v rozporu s rozkazy admirála Mikavi. Admirál Tanaka tehdy doslova napsal: „Znovu jsem dostal rozporné a protichůdné rozkazy od oblastního velitele a od svého přímého nadřízeného a nevěděl jsem, co si počít. Půjde-li to tak dále, řekl jsem si, jak můžeme bitvu vyhrát? Znovu jsem měl dojem, že operace nesvědčí o pečlivém, uváženém postupu; všechno se zdálo úplně zmatené. Jako velitel posilových jednotek jsem se dostal do velmi svízelné situace.“
Při pozdějším hodnocení bylo napsáno něco na téma, že se admirál Tanaka tehdy dotkl svým zápisem velice bolavého místa. Celkově bylo vše hodnoceno, „že v Rabaulu tehdy chyběla koordinace“. Tehdejší oblastní velitel v Rabaulu a jeho formální podřízený, což byl velitel 8. flotily, jako kdyby spolu soupeřili a nikoli spolupracovali. Každý z nich si vykládal došlé zpravodajské informace po svém a pak také vypracovával zcela rozdílné vlastní projekty. Je tedy jasné, že výsledek byly „zmatené a živelné akce“.
Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands
, a zde pak ještě viz samostatný náčrt

, pod kterým byl popisek _ostrovy_Guadalcanal, Tulagi, Gavutu a Florida /nově o Floridě, Nggela Sulu, viz výše/, náčrt je volně na několika webech a zde byl zmenšen. Po otevření náčrtu mapy, je vidět i místo, kde nad řekou Lungou západně, je řeka Matanikau a směrem
k moři i vesnička Matanikau. Patrná jsou i místa, která jsou pak v textu celého útoku, při výpadu k řece Matanikou. Jde o výpad, který byl úplně první, ale určitě nebyl poslední, v celém tomto tažení.).
Nyní, se po časové ose, vraťme zpět a řekněme si něco o době, před námořní „Bitvou u východních Šalamounových ostrovů“, a ještě dokonce o něco dřív, tedy o době, kdy ještě plukovník Ičiki postupoval se svým odřadem od Taivu, ke své první bitvě na řece Ilu (námořní pěšáci stále říkali, že to byla řeka Tenaru…). Jedná se o dobu, počátku třetí dekády srpna 1942. Je zde totiž nutné, právě v této době, připomenout další důležité změny, které se udály v nepřátelském, zde tedy japonském táboře. Japonské císařské velitelství totiž chtělo, a to jednou jedinou ranou, zničit zpupné Američany, kteří se jim vylodili na “jejich“ Guadalcanalu.
Řečeno již v předchozích článcích bylo, že Císařské vrchní velitelství tehdy převedlo guadalcanálské operace z pravomoci námořnictva do pravomoci 17. pozemní armády a generál Hjakutake (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Hyakutake_Haruyoshi, velitel 17. armády, foto bylo několikrát zvětšeno, a je majetkem Encyklopedie) nařídil generálmajoru Kjotakimu Kavagučimu (zde viz foto

, pod kterým je popisek generálmajor Kawaguchi Kiyotake. Foto zde bylo zvětšeno a je volně na několika webech.), který velel 35. pěší brigádě v Truku, aby se připravil se svými veterány z bojů v Borneu, k postupu na Guadalcanal. Zde měl „převzít velení všech tamních pozemních a námořních jednotek“, to aby „zlikvidoval všechny Američany“, kteří by mohli uniknout plukovníku Ičikimu…
Následoval rozkaz, kterým generál Kavaguči okamžitě nařizoval své 35. brigádě pohotovost, „aby se mohla kdykoli nalodit“.
Ve stejné době, konce druhé a začátku třetí dekády srpna 1942, naloďoval kontraadmirál Tanaka v Truku Jokosukův „5. speciální výsadek a zbytek Ičikiho pluku na dopravní loď Kinrju Maru a čtyři torpédoborce“. V popisované době byly Tanakovy noční torpédoborce (kterým se od Američanů dostalo slavné, ale asi hořko-slané, přezdívky „tokijský expres“) trnem v oku americké námořní pěchotě, ale brzy se začaly podobat spíše „dýce než trnu“, neboť se přes „tokijský expres“ dostávali, japonští vojáci i s technikou, jako posily na Guadalcanal.
Ve stejné době, kdy se připravovaly jednotky, které měly být buď na Guadalcanal převezeny, nebo již byly převáženy, připravovalo se zasáhnout i japonské válečné loďstvo. Konkrétně se prováděla předběžná opatření, to když admirál Jamamoto (zde viz foto

, na kterém je admirál Jamamoto, foto je volně přístupné na několika webech), nařídil bitevním lodím Kondovy 2. flotily a letadlovým lodím Nagumovy 3. flotily, že mají vyplout z Truku. Schylovalo se totiž k Bitvě u východních Šalamounových ostrovů a tak byl dán cíl, vyhledat a zničit americké letadlové lodi, jejichž přítomnost hlásil japonský průzkum v oblasti mezi Novými Hebridami a San Cristobalem (více o tom pak je u kolegy Jarla). Následně mělo japonské válečné loďstvo, po své cestě, dle rozkazu - „rozbít nově zřízené letiště na Guadalcanalu, bombardovat postavení námořní pěchoty, krýt a podporovat vylodění Jokosukova 5. speciálního výsadku a zbytku 28. pěšího pluku“.
I po bitvě u Midway, stále stejně někteří nepoučitelní, a někteří velice optimističtí, pracovníci japonských štábů (mnozí neměli v té době stále správné informace, co se vlastně u Midway stalo) – bylo jich mnoho – měli dojem, že admirál Jamamoto jde „s kanónem na vrabce“.
Jenomže Jamamoto a spol., vůbec nezapomínali na poučení z Midway: „měli oprávněný respekt před letouny z amerických letadlových lodí“.
Velitel americké 1. divize námořní pěchoty, generál Vandegrift, se o tom, že japonská spojená flotila vyplula ze své základny a míří k Šalamounovým ostrovům, dozvěděl 22. srpna 1942, právě před polednem. Za několik hodin poté, byla na Guadalcanal doručena zpráva, že několik lodí z této nepřátelské flotily bylo spatřeno na dosah Hendersonova letiště. Generál se svým štábem pečlivě zvažoval, zda má na lodě podniknout útok. Měl jen několik zbývajících letadel, a bylo tak určitě správné zvážit, zda je bude možno riskovat. Nakonec Vandegrift rozhodl! „Nařídil leteckému veliteli plukovníku Charlesi L. Fikeovi, aby vyhledal japonské lodi a udeřil na ně“.
Úderné uskupení letadel vedl velitel letky 232., major Richard C. Mangrum, jehož střemhlavé Dauntlessy kryly stíhačky kapitána Smitha. Již od počátku všichni považovali celou akci za beznadějnou, a to především kvůli počasí. Zhoršující se počasí se objevilo již brzy, když formace letící směrem severním, přes Tulagi a Floridu (nově Nggela Sulu), směřovala k lodní trase mezi ostrovy Santa Isabel a Malaita. A právě při tomto letu narazila formace na silně zvlněnou frontu. „Prudký liják zamlžoval přední skla a za téměř nulové viditelnosti dal velitel skupiny povel k návratu. Když se zklamaní letci vrátili, zastihli generála Vandegrifta, jak přechází po dřevěné podlaze budovy připomínající pagodu, z níž chtěli původně Japonci řídit své vlastní letecké akce“. Generál prý byl sice klidný a ještě dokonce utěšoval hlouček zklamaných pilotů, ale v duchu jej nastávající situace a došlé zprávy skličovaly.
Je zde přece jenom ještě třeba něco dodat. Sklíčený z představy co se může v nejbližší době stát, nebyl jen generál Vandegrift (zde viz foto

, na kterém je divizní velitelství, ve kterém sedí generál Vandegrift, Guadalcanal 1942, foto je majetkem US NAVY a bylo zde zvětšeno.) na Guadalcanalu, ale v Nouméji byl sklíčený i generálmajor Harmon, který sedl a napsal osobní dopis nadřízenému „Hapu“ Arnoldovi. V něm vyjádřil názor, „že námořní pěchota na Šalamounových ostrovech bude muset draze zaplatit za to, že WATCHTOWER byl koncipován a plánován ukvapeně a nepamatovalo se na přiměřené týlové zajištění. Plánovači vycházeli z toho, že jde o obojživelnou operaci podporovanou letectvem, nikoli o zřízení pozemní základny pro letecké akce“.
Slova napsaná asi padla na úrodnou půdu, neboť i během námořní bitvy u Šalamounových ostrovů se občas dostala nějaká letadla a i pumy na Hendersonovo letiště, kde si s nimi vždy věděli technici i piloti rady.
Jeden z příkladů, jak se také dostávaly, jak letouny, tak i jejich nesená výzbroj na Guadalcanal, pro nás zachytil i zdroj, uváděný průběžně a potvrzovaný dalšími zdroji, v - Použité podklady -, kde se mnohé historické podklady vyjadřují stejně, nebo podobně. Jedná se tedy o dobu probíhající bitvy u východních Šalamounových ostrovů, popisovanou panem kolegou Jarlem. Cituji od generála námořní pěchoty v. v., Samuela B. Griffitha, str. 95., a 96.:
„Jedna úderná skupina z lodi Enterprise, složená z 11 letounů SBD-2 Dauntless (některé historické prameny píší 13 SBD-2).) a 12 torpédových (TBF-1, Grumman TBF-1 Avenger - všechny viz Č 335.), byla ještě ve vzduchu a pátrala po Japoncích, ale štěstí jim nepřálo; střemhlavé bombardéry měly nebezpečně nízký stav pohonných hmot a neměly jinou volbu než se zbavit zátěže a pokusit se přistát na Hendersonově letišti. Zatímco poručík Turner F. Caldwell s ´letkou 300´ - smíšená skupinou ´pátrací pětky´ a ´bombardovací šestky´ střemhlavých bombardérů – byl halasně vítán piloty prořídlého útvaru Kaktus, piloti TBF s poněkud větším doletem se šťastně dostali na palubu své poraněné mateřské lodi (detaily viz i u kolegy Jarla) Enterprise. Příštího rána odplula loď do doků a zanechala ´letku 300´ na Hendersonově letišti. Tento nečekaný a vítaný doplněk Vandegriftovy letecké složky zůstal na ostrově přes měsíc a vydatně se podílel na ranách zasazovaných japonskému loďstvu.“
Po skončení bitvy u východních Šalamounových ostrovů se pak letouny z Hendersonova letiště velmi hodily, neboť se v prostoru nacházel „zatvrzelý Tanaka (zde viz foto

, pod kterým je popisek_admiral Raizo_Tanaka, foto je volně na několika webech), který měl podivně sestavenou dopravní skupinu, se kterou byl od 24. srpna na cestě ke Guadalcanalu. Přes noc se, se svou dopravní skupinou, dostal až k bodu „vzdálenému pouhých 100 mil severně od Guadalcanalu“. O napadení Tanaky hovoří, dne 25. srpna, ještě i bitva u východních Šalamounů.
My se budeme chvíli zabývat japonským posilováním jejich jednotek na Guadalcanalu, a to v době právě po bitvě u východních Šalamounových ostrovů. Tedy dobou, kdy popálené a promáčené zbytky druhého sledu odřadu, v té době již nebožtíka plukovníka Ičikiho, pluly na torpédoborcích k Shortlandům, a kdy japonské velení pracovalo už na nových plánech jak zlikvidovat Američany. Nový japonský plán říkal, že se na Guadalcanalu budou postupně budovat velké pozemní síly i s podpůrnou technikou. Japonské jednotky měly být postupně, přiváženy tajnými nočními výsadky z torpédoborců. Oblastní velitelství nařizovalo admirálu Tanakovi, „aby naplánoval první z těchto akcí – jež byly vhodně nazvány operace Krysa – na noc z 27. srpna 1942“. Admirál Tanaka začal okamžitě jednat a urychleně nalodil jeden prapor Ičikiho pluku na celkem tři torpédoborce, které pak okamžitě odeslal ke Guadalcanalu. Ani ne dvě hodiny po vyplutí těchto tří torpédoborců se shortlanského přístavu, to když už lodi pluly plnou parou určeným směrem, přišel rozkaz admirálu Tanakovi, aby tyto lodě povolal ihned zpět. Vylodění se odsouvalo o dvacet čtyři hodin. Admirál Tanaka později napsal, že se jej tehdy „zmocnilo zoufalství a vztek“. Byl to totiž podruhé ve třech dnech rozkaz z oblastního velitelství, který byl v rozporu s rozkazy admirála Mikavi. Admirál Tanaka tehdy doslova napsal: „Znovu jsem dostal rozporné a protichůdné rozkazy od oblastního velitele a od svého přímého nadřízeného a nevěděl jsem, co si počít. Půjde-li to tak dále, řekl jsem si, jak můžeme bitvu vyhrát? Znovu jsem měl dojem, že operace nesvědčí o pečlivém, uváženém postupu; všechno se zdálo úplně zmatené. Jako velitel posilových jednotek jsem se dostal do velmi svízelné situace.“
Při pozdějším hodnocení bylo napsáno něco na téma, že se admirál Tanaka tehdy dotkl svým zápisem velice bolavého místa. Celkově bylo vše hodnoceno, „že v Rabaulu tehdy chyběla koordinace“. Tehdejší oblastní velitel v Rabaulu a jeho formální podřízený, což byl velitel 8. flotily, jako kdyby spolu soupeřili a nikoli spolupracovali. Každý z nich si vykládal došlé zpravodajské informace po svém a pak také vypracovával zcela rozdílné vlastní projekty. Je tedy jasné, že výsledek byly „zmatené a živelné akce“.