Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 427.

Moderátoři: jarl, michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 427.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 427.
Zde viz foto ilustračního náčrtu čtyř map

Obrázek

, na kterých jsou, na prvé mapě, americké útoky po vylodění ve dnech 7. a 8. srpna 1942. Na dalším, druhém náčrtu, je ostrov Guadalcanal s místy, která jsou zmiňována také v textu. Třetí náčrt zachycuje japonský útok v září stejného roku a čtvrtý náčrt je pak o říjnovém japonském útoku. Náčrt, jakož i jednotlivé mapy, je, jsou, pak volně na několika webech a vše bylo pro Palbu zmenšeno (Zde pak, v dalších dvou odkazech, po přiblížení a nastavení velikosti kolečkem, a následně i vyhledáním, viz ostrov Florida, jehož nejnovější dnešní název je - Nggela Sule:
https://mapy.cz/zemepisna?x=158.0992790 ... z=7&lgnd=1
za což děkuji kolegovi Mrfelix, ještě také děkuji i kolegovi Zemaktovi, viz zde z Wikipedie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nggela_Islands

Bylo 24. října 1942, když generál Marujama (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, general Marujama, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo pro Palbu zvětšeno.) uspořádal poradu se svými velícími podřízenými. Porada se konala na jeho velitelství, které bylo zřízeno jižně od Stonožkového hřebenu. Následně vydal generálporučík Marujama pro svou Sandaiskou divizi konečný rozkaz k útoku, který někteří historici hodnotí tak, že byl sice stručný, ale poněkud mlhavý a zněl:

„ROZKAZ PRO 2. DIVIZI.
(Vydán 24 října ve 12,00)
Divizi se podařilo dospět k zápolí nepřítele zcela utajeně.
Ve shodě s vlastními plány hodlám likvidovat nepřítele v oblasti letiště najednou.
Levé i pravé křídlo zahájí útok v 17,00 a pronikne do nepřátelských linií.
Já zůstanu na nynějším stanovišti do 14,00 a pak budu postupovat k letišti za levým křídlem.“


Do tohoto již řečeného, stručného a mlhavého rozkazu však nikoliv mlhou zasáhla sama tamější příroda a její živly. Bylo přesně 15,00 dne 24. října 1942, doba kdy se japonské jednotky přesouvaly k výchozí čáře k útoku, když se nebe nad Guadalcanalem otevřelo, jak jen na tomto ostrově umělo, a v několika minutách byla džungle jeden „velký močál“. Přestalo fungovat spojení mezi jednotkami. Kdo byl někdy na vojně, tak ví, že muselo nastat „bez spojení není velení“. Okamžitě se velitelům praporu ztratily jejich roty, roty ztratily čety, čety ztratily družstva. Útok tak nemohl být zahájen v 17 hodin, neboť nejméně dvě hodiny vládl nepopsatelný zmatek. Teprve, když déšť ustal, začali japonští důstojníci pomocí svých spojek shromažďovat své jednotky. A třebaže jeden z velitelů plukovník Tošinaro Šodži, nezaujal se svým pravým křídlem výchozí postavení, dal netrpělivý velitel divize Marujama rozkaz, aby Nasu zaútočil na levém křídle, jakmile to bude jen trochu možné. „Krátce po půlnoci plukovník Šodžiro Išimija v čele prvního praporu 29. pěšího pluku vypálil signální raketu, která ohlásila začátek útoku. Mraky zastíraly měsíc a znovu se strhl prudký liják. Išimijova první vlna zasáhla předsunutá postavení námořní pěchoty, obklopila je a na dvou místech pronikla drátěnými překážkami přes jednu z Pullerových rot. Postup byl však zadržen a většina útočníků zabita“.
Prudký déšť neustával ani v době, kdy americká dělostřelecká a minometná palba drtila opětovné japonské útoky. Již v době po začátku japonského útoku začala 1. divize námořní pěchoty doplňovat Pullerovy linie jednotkami z 3. praporu 164. pluku. Doplňky byly skutečně zapotřebí. Pěší jednotky byly ve svém prvém střetnutí s nepřítelem přiváděny do pozic v malých skupinách, a bylo podivuhodné, jak ve svém prvém boji pěšáci skvěle obstáli. „Po družstvech a četách zaplňovali mezery, zadržovali nepřátelské pronikání a bok po boku s Pullerovými námořními pěšáky odrazili všechny útoky, kromě jednoho“.
Ten jeden útok, který prošel, byl vlastně „soukromý podnik“ velitele 29. pěšího pluku Išimiji, „který se v doprovodu pouhých devíti důstojníků a mužů s plukovním praporem složeným pod blůzou dostal hluboko do Pullerova postavení a celých 48 hodin se tam udržel, ačkoli se jeho skupinka postupně rozplývala. Před svítáním dostal Hjakutake hlášení, že "letiště je v japonských rukou“.
Velitel japonské 17. armády, generál Hjakutake (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Hyakutake_Haruyoshi, velitel 17. armády, foto bylo několikrát zvětšeno, a je majetkem Encyklopedie) ani nevyčkal na potvrzení této zprávy, že bylo obsazeno Hendersonovo letiště a zprávu o obsazení vyslal do éteru. Celé chybné hlášení se opíralo o akci přehorlivého plukovníka Išimiji? Je zajímavostí, že se to nikdy nezjistilo, alespoň japonský historický zdroj to nikdy nezjistil (17 th Army Opns., sv. II.), kdo vyslal ten první signál, tu prvou zprávu o obsazení letiště. Ale byl to právě tento „husarský kousek“ Išimiji, který utvrdil generála Majuramu v jeho odhodlanosti. Přeskupí prostě své jednotky a znovu zaútočí. Velitel „hrdé“ divize nechtěl prý opomenout skutečnost, „že velitel 29. pěšího pluku zanesl vlajku s vycházejícím sluncem… do nepřátelských linií“.
No a co to přineslo?
„Japonský 29. pěší pluk utrpěl strašlivé ztráty. Téměř tisíc mrtvol leželo před americkými drátěnými překážkami nebo u nich, v okopech, v zákopech i kolem nich. Když vystupovalo na oblohu nedělní slunce, mrtvoly se začaly rozkládat. Teď bylo jasné, že hlavní akcí je útok z jihu, a v neděli za svítání se začaly čerstvé jednotky přesunovat do postavení, odkud mohly podporovat Pullerovy námořní i pozemní pěšáky. Velel jim podplukovník Robert K. Hall. Několik dělostřeleckých baterií se přesunulo do nových postavení, odkud mohly doplňovat palbu jiného oddílu, který dosud přímo podporoval jižní úsek.
Odporný zápach smrti obklopoval za prudkého slunečního žáru travnatý pahorek, kde se námořní i pozemní pěšáci připravovali k dalšímu odporu."

Vandegrift (zde viz foto

Obrázek

, na kterém je divizní velitelství, ve kterém sedí generál Vandegrift, Guadalcanal 1942, foto je majetkem US NAVY a bylo zde zvětšeno.) odhadoval celkový počet mrtvých nepřátel na nejméně 2 000 a dodal, že mrtvoly nahromaděné před jeho liniemi vytvořily vážný odklizovací problém. Hlásil, že jeho vlastní ztráty za posledních několik dní činily 86 mrtvých a 119 raněných.“

Neděle 25. říjen 1942, Guadalcanal, Tulagi, Gavutu, dění na vodě, ve vzduchu i na zemi.
Den 25. října 1942 vešel do dějin ostrova Guadalcanal, jako “zákopová neděle“. Již od rána obnovily 150 mm houfnice generálmajora Sumujošiho rušivou palbu na Hendersonovo letiště. Na plochu zvanou „první stíhací“, kam se po jejím vytvoření již běžně uchylovala letadla před nebezpečím japonského bombardování ze vzduchu, či z moře, nyní musely letadla zůstat, včetně těch “pohotovostních“, neboť byla dráha zcela rozmoklá prudkými tropickými lijáky z noci (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Hendersonovo letiště. Foto bylo pro potřebu palby zvětšeno.). Tohoto stavu využili japonští vysoko letící piloti z Rabaulu, kteří nyní nenarazili na odpor. Okamžitě hlásili na své základny,“že obranné letouny jsou přilepeny k zemi“.
No a jak jinak. Netrvalo ani několik minut od hlášení a už se první skupina japonských Zer začala rozjíždět na vzletové dráze v Buinu, aby tak využila dlouho očekávanou příležitost, kdy budou moci „bušit do Američanů beze strachu, že je sestřelí střemhlavé Grummany F4F-4, Wildcaty“.
Jak vyšlo slunce v prostoru Guadalacanalu, začali námořní pěšáci, podplukovníka Pullera z prvního praporu, sedmého pluku námořní pěchoty, stejně jako pěšáci podplukovníka Roberta K. Halla, z třetího praporu 164. pěšího pluku, mlčky (po hrůzné noci z 24. na 25. října) kopat další okopy, opravovat staré a natahovat drátěné překážky.
Japonský generál Marujama ve stejném svítání, na velitelství Stonožkový hřeben, připravoval své rozkazy k dalším útokům na Američany.
O dění na moři okolo Guadalacanalu, Tulagi, Gavutu a Florida I. (viz samostatný náčrt

Obrázek

, pod kterým byl popisek _ostrovy_Guadalcanal, Tulagi, Gavutu a Florida /nově o Floridě, Nggela Sulu, viz výše/, náčrt je volně na několika webech a zde byl zmenšen. Po otevření náčrtu mapy, je vidět i místo, kde nad řekou Lungou západně, je řeka Matanikau a směrem k moři i vesnička Matanikau. Patrná jsou i další místa, která jsou pak v textu) nám, z denních hlášení generála Vandegrifta, pozdější generál v. v. Samuel B. Griffith, ve své knize – Bitva o Guadalcanal – str. 170, vytáhl, upravil, pro své prvé i druhé (II. vydání - Praha 2001) a poté na str. 170., popsal, následující dění:

„V přístavu Tulagi (rovnopalubní )torpédoborce z první světové války Trever a Zane (majoři Dwight M. Agnew a Peyton L. Wirtz) klidně dokončovali odevzdávání torpéd, vysokooktanového benzínu, oleje a střeliva pro čtyři MTB, které v noci přivlekly. Jippy 284 a remorkér Seminole vypluly z Tulagi do Kukumi na pravidelnou plavbu s pasažéry a nákladem. Tento neobvyklý klid byl však brzy porušen.
V 9:52 pozorovatelé v koši na Treveru hlásili, že tři rychlé japonské torpédoborce spěchají kolem Sava směrem ke Kuličímu průlivu. Byly to lodi, které dopravovaly Hjakutakův odřad Koli na místo určení východně od perimetru. Viceadmirál Mikava plánoval tuto akci velmi pečlivě a dal za předchozí noci heslem ´Banzai´ povel, aby byla provedena, jakmile dostal od Hjakutaka nesprávnou informaci, že letiště je v japonských rukou.“


Majoři Agnew na Treveru a Wirtz na Zane v danou dobu neměli ani čas se dohodnout na nějaké spolupráci, či společné akci, což by byla asi jediná možnost jak se dostat co nejrychleji pryč z přístavu na Tulagi. Pokud by totiž obě menší americké lodi v přístavu zůstaly, „pětipalcová děla Japonců by je rozcupovala“.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6824
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 427.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 428.

Akce nebyla dohodnuta, vše co poté následovalo, byla improvizace. Trever majora Dwighta M. Agnewa dosáhl v 10.04 rychlost 26 uzlů a pak obě „archy“ z první světové rychle ujížděly ke Kuličímu průlivu, přičemž „míjely všechny překážky na cestě jen o vlásek“. Měly neskutečné štěstí, neboť si jich zprvu, asi tak 15 minut, Japonci vůbec nevšimli. Pak je zahlédla hlídka na prvním japonském torpédoborci a jeho kapitán, vyslal okamžitě bojový signál, rychle nechal zvýšit rychlost na maximum a zamířil přímo k americké lodi. Asi za necelou půlhodinu, tedy v 10.33, po přiblížení, první japonské výstřely z torpédoborců orámovaly prchající americké lodi. Jejich třípalcové granáty na Japonce nedostřelily. Jeden z dalších japonských granátů se roztrhl při dopadu na zadní dělo Treveru a stará loď stačila přitom ještě zabít tři námořníky a devět jich zranit. V dané době se zdálo, že obě americké lodi neuniknou. „Ale Agnew se prudce otočil (se svou lodí) doprava a pak prudce doleva a pak prudce doprava a veplul do průlivu Nagela, úzké soutěsky plné korálových útesů. Trever i Zane měly rychlost 29 uzlů; u Treveru se propálilo pouzdro kotle č. 2. V této chvíli se tři Wildcaty F-4 F4 (zde viz ilustračně foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek – Grumman_F4F_4_Wildcat, foto je majetkem archivu US Navy, pro Palbu byla upravena velikost fota. Foto bylo na několika webech.), které se nějak dokázaly odlepit od ´první stíhací´´ objevily proti slunci, přiřítily se na Japonce a zahnaly je na západ.“ Napsal pozdější generál v. v. Samuel B. Griffith, ve své knize – Bitva o Guadalcanal – str. 171., pro své druhé vydání (II. vydání - Praha 2001).
Japonské torpédoborce byly pronásledovány Wildcaty, které se musely vyhýbat protiletadlové palbě. Japonské torpédoborce, při svých úhybných manévrech, skoro vrazily do amerického remorkéru Seminole a do Jippy 284. Obě lodi připlouvaly z Kukumi a byly náhle zpozorovány před letadly unikajícími Japonci. Seminole a Jippy 284 se otočily a rychle se snažily uniknout k Tulagi. Jenomže rychle plující Japonci do nich začali střílet. Jippy 284 se ponořila do oceánu v necelých dvou minutách; Seminole, která vezla náklad leteckého benzínu, měla po prvém zásahu okamžitě plášť v plamenech. Poté promluvila do tohoto chaosu pětipalcová děla (127 mm) plukovníka Pepera, která byla umístěna blízko výběžku. Ve stejné době vzlétla z Hendersonova letiště smíšená letka Wildcatů a SBD 2 (zde viz, ilustračně, foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek_Douglas_SBD_2_Dauntless, dál pak přeloženo volně - z letadlové lodi USS Enterprise v říjnu 1941, foto je volně přístupné na několika webech, bylo zde několikrát zmenšeno.), „aby Japonce ostřelovala a bombardovala. Střemhlavé bombardéry zaznamenaly dva přímé zásahy a nepřítel ustoupil k Sabu se zkrvavenými palubami“.
Palebnou podporu při takto zmařeném vylodění japonského odřadu Koli měl poskytnout lehký křižník Jura a pět torpédoborců. Jenomže, než torpédoborce dopluly k ostrovu Savo, odklonilo se těchto šest lodí na severovýchod a poté pluly podél severního pobřeží Floridy. Lodě obepluly východní cíp ostrova a pak se rychle otočily na jih a dál směřovaly k tzv. Nezbytné úžině. Když japonský konvoj míjel Floridu, byl ze vzduchu spatřen neozbrojeným pátracím letounem, který okamžitě poslal hlášení, že „Jura a jeho doprovod“ se nacházejí u Floridy. Poté se pátrací letoun vrátil na svou základnu. Letecké operační středisko na Hendersonovo letišti, okamžitě určilo skupinu, aby byla připravena vzlétnout, jakmile budou její letouny SBD 2 vyzbrojeny pumami.
„Geigerovi letci napadli Juru v 12.55; major Eldridge, jenž vedl první útok, zaútočil střemhlav skrze těžkou protiletadlovou dělostřeleckou palbu a shodil pětisetlibrovku na příď křižníku. Puma pronikla palubou a část přídě odtrhla. Jura se nemotorně otočil a zamířil na otevřené moře severně od Santa Isabel. V průběhu odpoledne byl ještě (konvoj) napaden třemi nálety, z nichž poslední vedl opět Eldridge. Loď se naklonila a začala hořet. Torpédoborec Akizuke byl poškozen. Při západu slunce na něj udeřily B 17 (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek, Boening B-17E_1941., foto je volně přístupné na několika webech), z Espiritu a SBD 2 z Hendersonova letiště, zasáhly jej a kapitán požádal o povolení připlout s lodí k pobřeží. Ale Jura se potápěl a Akizuke ji opustil už jako vrak. Torpédoborec Judači ji pak zasadil torpédem ránu z milosti.“
Všem těmto soubojům přihlížela americká ponorka Amberjack, která pestré události pozorovala periskopem. Ponorka připlula z Espirito Santo, kde byla přizpůsobena k dopravě 9 000 galonů leteckého benzínu na Guadalcanal. Mimo cisteren plných leteckého benzínu vezla ještě také 200 stolibrových pum, které měla uskladněny v předních torpédových prostorách. V době výše zmíněných událostí ležela ponorka tiše pod hladinou Kuličího průlivu a trpělivě vyčkávala, až se všechno okolo Guadalcanalu uklidní. Záznamy v deníku říkají, že takto čekala ponorka Amberjack celkem 24 hodin.
Ale neklidné nebyly onoho 24. října 1942 jen vody okolo Guadalcanalu, ale mohutně se bojovalo i ve vzduchu.
Totiž již brzy po poledni se objevilo v prostoru 16 Betty (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým je popisek, G_4M_Betty, foto je volně přístupné na několika webech) s 27 Zery (zde viz. – ilustračně - foto

Obrázek

, pod kterým byl popisek A6M Zero nad Malajsií, foto je volně na několika webech). Sestřeleno bylo 17 Zer; 4 z nich sestřelil major Foss, kterému se povedlo již den předtím sestřelit stejný počet letounů. „Dva piloti Grumannů seskočili padákem a byli vyloveni z vody. Čtyři vracející se Wildcaty se poškodily za přistání na vražedně kluzké dráze; šest dalších při pokusu o vzlet ze stále ještě zrádné letištní plochy. Čtyři Betty se zřítily v plamenech do Kuličího průlivu; jedna další spadla necelou míli od Hendersonova letiště. Hodinu nato devět Aiči (zde viz foto


Obrázek

, pod kterým byl popisek Aichi_99_D3A1_Val, střemhlavý bombardér z letadlové lodi Akagi, ilustrační foto je majetkem Wikupedie a bylo zde zvětšeno.), s doprovodem vyplýtvalo pumy na Geigerův hřbitov. Po tomto vzruchu byla ‚červená pohotovost‘, která trvala od časného rána konečně zrušena, a kdo mohl, spěchal se podívat na havarované Betty. Do neděle večera byla dokonale vykuchána.“
Ve stejné době se dostalo k viceadmirálovi Mikavovi zpráva o těchto událostech. Je pochopitelné, že byl Mikava (zde viz foto

Obrázek

, pod kterým je popisek admirál Gunichi Mikawa, foto je volně na několika webech) znepokojen a se zřetelem k událostem, které z hlášení plynuly, rozhodl přesunout své síly do bezpečnějších vod. Vše samozřejmě do doby, než bude „opětné dobytí Hendersonova letiště ohlášeno definitivně“.

Všechny tyto nálety a souboje na moři, které odváděly pozornost od japonských pozemních akcí, kterými byla příprava útoku, vyhovovaly záměrům, které měl generál Marujama. Marujama se tak mohl „celý den soustředit na reorganizaci svých obou křídel pro konečný noční útok na život a na smrt“.
Generál Marujama nechal zahájit útok po setmění 24. října 1942, a jeho výsledkem byl zase jedině další masakr. Generálmajor Nasu byl zabit, když osobně vedl zteč; padl také plukovník Hirojasu a celkem čtyři velitelé praporů. Polovina důstojníků Sandaiské divize byla v této bitvě také zabita, nebo vážně zraněna.
„Velitel divize už neměl naprosto žádné zálohy; nebylo jídlo ani nebyla naděje, že je bude možno opatřit… i kdyby všichni padli v boji, nebylo by možné prorazit nepřátelské postavení. Nezbývala už naděje“ (historickým podkladem je zde: Seventeenth Army Operations – přeloženo do češtiny - Operace sedmnácté armády, str. 98.).
Generálu Marujamovi nezbývalo nic jiného, než nařídit Šodžimu, aby se s částí svých vyčerpaných vojáků probil po cestě, kterou dne 15. října tak optimisticky označil „Marujamova stezka“. Následně Marujama informoval velitele 17. armády generála Hjakutaka o svém záměru, „vybudovat silnou základnu na horním toku Lungy a tam se připravovat na další ofenzívní akce“.
Ještě je si třeba zodpovědět co ve stejné době, 24. října 1942, a pak v dalších dnech, prováděl plukovník Oka se svým odřadem, který měl koordinovat útok s generálem Marujamou (jeho postup viz na úvodní mapě D, východ, Oka 25. a 26. Oct.). Při postupu do výchozího postavení k útoku, narazil jeho útočný odřad na strašný terén. Za dva dny postoupily o 2 míle, když si museli jeho muži proklešťovat každý yard cesty. K opožděnému útoku tak vyrazil Oka až 26. října za svítání, tedy v době, kdy byl osud Marujamových vojáků zpečetěn. Jejich útok byl odražen s těžkými ztrátami. Ze zápisu v divizních hlášeních pak pozdější generál v. v. Samuel B. Griffith, ve své knize – Bitva o Guadalcanal – str. 173., pro své druhé vydání (II. vydání - Praha 2001), napsal: "Po krátkém rozhořčeném boji jej z průlomu v Hannekenově postavení vytlačila nakvap zorganizovaná skupina kuchařů, hudebníků a spojek. Bitva vyvrcholila a skončila v několika divokých minutách, za nichž bylo 25 námořních pěšáků zabito a 14 zraněno“ (tady je připojena poznámka redakce č. 2, ve které se píše: „Plukovníku Okovi američtí vojenští historikové velmi křivdili. Jeho vlastní představení ho považovali za schopného a odvážného velitele.). Jako zpestření této útočné epizody plukovníka Oky, na Guadalcanalu se pak rozšířila pověst, „že jeden z kuchařů utloukl japonského důstojníka k smrti lívanečníkem“.

V hodnocení celé této říjnové japonské pozemní operaci se hovoří o tom, že „ztroskotala nejen proto, že americké dělostřelectvo bylo pružné, jeho palba přesná a že vojáci bojovali zdatně a odhodlaně“. Přidávají se i aspekty, na které Američané narazily již v předchozích střetech – „špatná japonská bojová koncepce. Taktické plány se znovu zhroutily pod tíhou vlastní složitosti, jelikož selhalo spojení, palebná podpora byla nedostatečná a chyběla časová a prostorová koordinace.
Debakl, který utrpěl Kawaguči, měl generálporučíka Hjakutaka poučit, že musí vypracovat poměrně jednoduchý plán, který by jednak neobsahoval přesuny velkých útvarů džunglí na dlouhé vzdálenosti, jedna umožňoval palebnou podporu pěchoty dělostřelectvem, minomety a tankovými děly s plochou dráhou střel. Japonská zbrklost, zpupnost a taktická nepružnost byly požehnáním pro Vandegrifta, který na nich už potřetí vydělal.
V těchto bojích s Marujamou a plukovníkem Oki, se vyznamenal v obraně Pullerův prapor a také „vypomáhající družstva a čety pěšího pluku. Pěšáci, kteří šli v temnotě a za prudkého lijáku, zaujali postavení na obranné linii v kritické chvíli a spolu s námořními pěšáky uhájili Hendersonovo letiště, jako bylo uhájeno před šesti týdny u Edsonova hřebenu“.

Pro americký 164. pěší pluk, který se zúčastnil prvých bojů na Guadalcanalu, to byl 24. října 1942, velký „křest ohněm“.
A po skončení zákopové neděle, již za několik dní, napsal Moorovi velitel 1. pluku námořní pěchoty, plukovník Clifton Bledsoe Cates:
„Důstojnici a muži prvního pluku námořní pěchoty Vám vyslovují obdiv za skvělý výkon… Tlumočte prosím všem zúčastněným naše upřímné blahopřání. Je my ctí sloužit s takovým útvarem jako je Váš.“
Ještě snad ztráty Američanů v těchto říjnových japonských pozemních bojích. Lze říci malé, a i tak jsou na americké straně hodnoceny: „Byly malé ve srovnání se ztrátami, které utrpěli Japonci: necelých 200 mužů zabito, dalších 200 zraněno.“

U Japonců se hovoří o tom, že se vlastně řádně neví: „Kolik příslušníků Sendaiské divize zahynulo za ústupu k hornímu toku Lungy, nebude nikdy známo, ale byly jich stovky. Za posledních říjnových dnů totiž Marujamova zdecimovaná kolona prožívala stejné útrapy jako před šesti týdny Kawagučiho vojáci. Znovu se japonští vojáci živili kůrou stromů a kořínky, znovu pili z páchnoucích louží a žvýkali řemeny pušek. Ale nepovažovali za nemožné to vydržet, a mnozí to vydrželi, aby mohli jít do nových bojů.“


Třemi pondělky bude pokračovat kolega Jarl - Bitva u ostrova Santa Cruz.


Použité podklady:


Alone on Guadalcanal. A Coastwatcher´s Story, Annapolis 2004., Sám na Guadalcanalu
Příběh pobřežního hlídače, Annapolis 2004. Clemens, Martin.
Americký orel proti vycházejícímu slunci, Alan Schom.
Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách, David Jordan a Andrew Wiest.
Bitva o Guadalcanal, Samuel B. Griffith II.
Boj o Filipíny, Miloš Hubáček.
Causa Dohihara, Josef Novotný.
Dějiny světa, Svazek X, za redakce: V. V.Kurasova (odpovědný redaktor), A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského.
Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku, S. I. Roščin (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov.
Autorský kolektiv:
I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov.
Druhá světová válka den za dnem, Donald Sommerville.
Druhá světová válka, Martin Gilbert.
Duel v Pacifiku, Hrowe, H. Saunders.
Guadalcanal Diary, New York 1943, TREGASKIS, Richard.
LETOURNEAU, Roger – LETOURNEAU Dennis, Operation KE. The Cactus Air Force and the Japanese Withdrawal From Guadalcanal – přeloženo volně - Operace KE. Kaktusové letectvo a japonský ústup z Guadalcanalu., Annapolis 2012.
Japonská válka 1931 - 1945, Aleš Skřivan
Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt.
Krev slzy a pošetilost v nejtemnější hodině druhé světové války, Len Deighton.
Krvavá jatka I., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavá jatka II., Christopher Shores, Brian Cull, Jasuho Izava.
Krvavý ostrov Guadalcanal 1942-1943. Dalibor Vácha, 2018.
Letecká esa proti Japonsku., Aces Against Japan, Hammel, Eric, New York 1992.
LINDSTROM, Lamont – WHITE, Geoffrey M., Island Encounters. Black and White Memories of the Pacific War – český překlad - Setkání na ostrově. Černobílé vzpomínky na válku v Pacifiku., Washington D. C. – London 1990, s. 48 n.
Midway, rozhodující bitva v Pacifiku, Micuo Fučida, Masatake Okumiya.
Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku, Eric Hammel.
Nezapomenutelný Guadalcanal, MERILLAT, HERBERT C., Praha 2007.
No Bended Knee.The Batle for Guadalcanal New York 2004, s.66., Nejsme na kolenou. Bitva o Guadalcanal New York 2004, s. 66. TWINING, Merrill B.
Pacifik v Plamenech, Miloš Hubáček.
Pád nedobytné pevnosti Singapur, Peter H. Gryner.
Pearl Harbour, Ivan Brož.
Pearl Harbour to Guadalcanal. History of U. S. Marine Corps Operations in World War II. (Volume I. Washington 1958., Z Pearl Harbor na Guadalcanal. Historie operací US Marine Corps ve druhé světové válce. Svazek I. Washington 1958.). HOUGH, Frank O., Verle E., SHAW, Henry I. Jr.
Průvodce válkou v Pacifiku, Daniel Marston, editor.
Rozhodující dramatická bitva v Pacifiku o ostrov Guadalcanal, Praha – Plzeň 2001., Hoyt, Edwin P.
Speciální operace, William H. McRaven.
Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945, David M. Glanz.
Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita. Edwin P. Hoyt.
Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl), Edwin P. Hoyt.
Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945, Dan Van Der Vat.
Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy, Miloš Hubáček.
Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, Edwin P. Hoyt.
Vítězství v Barmě, David Rooney.
Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, PROLOG Lubomír Vejřík, 1994.
Záhady 2. světové války, William B. Breuer.
Zlomená křídla samurajů, Robert C. Mikesh.


Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=128 ... &start=540
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945“