Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Alfik »

Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Martin.K
praporčík
praporčík
Příspěvky: 320
Registrován: 30/1/2009, 00:23
Bydliště: Ostrov

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Martin.K »

Alfik píše: 18/5/2022, 08:51
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D
Hele asi je možný obojí, dle DeepL.
огонь!, вогонь!

Tak ještě jinak.
вогонь! - ukrajinsky
огонь! - rusky
Tvůj temný oheň ti nepomůže, plameni Udúnu. Vrať se do stínu!
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Lord »

Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 1) lokální vzdušná převaha
2) hluboká orba protějšího břehu dělostřelectvem
3) izolace bojiště

Pokud tohle nezajistíš, nemá cenu překonávat vodní tok jakkoliv.
V reálu pod palbou to vypadá zase trošku jinak. Teoreticky máš pravdu, ale prakticky, hluboká orba protějšího břehu, to by jsi musel přeorat dost do hloubky. A pak co jsem četl, zasáhly snad mobilní Gvozdiky nebo dalekonosné M777.
A s těmi drony máš taky pravdu, ale zase prakticky můžou vyslat desítky dronů, desítky jich můžeš sejmout, ale pár přežije a sleduje, a to se furt vyplatí.

phpBB [video]


Jedno plavbyschopné BVP se tam motá jak holub na báni.


Tady uvízlo BMP 1AM Basurmanin

phpBB [video]


Řeka Severní Doněc nedaleko obce Bilohorivka.

Dobrá je kniha Karel Richter: Přes krvavé řeky. Tam bojuje mimochodem československý prapor u této řeky.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Alfik »

Martin.K píše: 18/5/2022, 10:22
Alfik píše: 18/5/2022, 08:51
Barrymore píše: 17/5/2022, 15:28 "вогонь!"
Voheň? :D
Že by ruský pražák? Nebo pražský rusák? :D
Hele asi je možný obojí, dle DeepL.
огонь!, вогонь!

Tak ještě jinak.
вогонь! - ukrajinsky
огонь! - rusky
Fakt že jo (sem si to v deeplu ověřil :D ).
Obě možnosti můžou být :)
Plus ta že mají v moderní řeči podobou nářeční výslovnost jako od Prahy až Aš :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Dzin »

Lynx píše: 10/11/2023, 10:19 A ze plavatelnost BVP je nezmysel:
Bvp-1 plava cez Dneper
Kolikrát byla tato schopnost v rámci války na Ukrajině použita? Podstatné přeci je, jestli se to vyplatí na úkor ostatních TTD vozidla. Či zda není lepší se na to vykašlat a investovat toliko do specializovaných prostředků, které budou k dispozicii, když je bude potřeba.

P.S. z pohledu bojů na Ukrajině se jeví, že je pro vojsko užitečnější než schopnost plavat maximální protiminová a balistická ochrana. Což jsou právě vlastnosti navzájem jdoucí proti sobě.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Lynx »

Dzin píše: 10/11/2023, 10:26
Lynx píše: 10/11/2023, 10:19 A ze plavatelnost BVP je nezmysel:
Bvp-1 plava cez Dneper
Kolikrát byla tato schopnost v rámci války na Ukrajině použita? Podstatné přeci je, jestli se to vyplatí na úkor ostatních TTD vozidla. Či zda není lepší se na to vykašlat a investovat toliko do specializovaných prostředků, které budou k dispozicii, když je bude potřeba.

P.S. z pohledu bojů na Ukrajině se jeví, že je pro vojsko užitečnější než schopnost plavat maximální protiminová a balistická ochrana. Což jsou právě vlastnosti navzájem jdoucí proti sobě.
Diky za vlákno, prosím, presun môj príspevok sem.

Ale aby som formuloval moju myšlienku - prekonanie vodných tokov nemusí byť otázka len na bojovej línii- ale aj v zázemí. Nie vždy je dostatok prostriedkov a času na stavbu mostov,pontonov, pramov. A vtedy táto vlastnosť dokáže prísť vhod.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Dzin »

Tomu rozumím ale zase v rámci zázemí na kolik je efektivní, aby se o to starala BVP nebo OT? Ty jsou daleko užitečnější na bojové linii a pro zázemí spíše podpůrná technika.

Jak jsem psal dříve, nezavrhují plovatelnost vojenské techniky obecně, ale myslím si, že upotřebitelná je spíše u podpůrné či specializované techniky.

Válka na Ukrajině to prokázala poměrně přesvědčivě, kdy schopnost bévépéček plovat se dle dostupných informací většinou nevyužívá.

O to je to video zajímavější, pro mě je první takové, které vidím.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Teorie a praxe násilného překonání vodního toku

Příspěvek od Rase »

Zrovna pár dní zpátky jsem viděl na Ukrajině použití PTS-10 (nebo co), které převáželo přes Dněpr tuším BTR-4. Konkrétní techniku už nevím, ale základní poznatek je ten, že raději to vozidlo naložili na tento transportní speciál, byť samo o sobě dokáže rovněž plavat. Pokud jde o PTS-10, tak tuzemská společnost New Space Technologies (NST) vyvíjí moderní verzi označovanou jako KALAN / WOL-10. Hodně tedy doufám, že je pořídí i AČR, jelikož tohle je asi budoucnost překonávání vodních toků (v reálu). Ještě si říkm, že úplně nejlepší jsou samohybné pontony co má i Bundeswehr a další státy NATO.
Obojživelné vozidlo M3 v sobě kombinuje pozemní vozidlo, ponton i loď. M3 se po souši přesunuje na kolovém podvozku a na vodní hladině se rozloží jako ponton. Pak se může spojit s dalšími vozidly stejného typu a vytvořit přívozové soulodí (Sověti měli obdobné BMM) nebo plovoucí most, a to velmi rychle a s minimálními nároky na obsluhu. K vytvoření 100metrového mostu postačuje 8 vozidel M3, jen 16 členů osádek a 10 minut. Vozidla M3 vyrábí GDELS a nějakou upravenou místní verzi i Turci (název už nevím). Nevýhodou je sice velká cena, takového vozidla, ale ona univerzálnost mi je hodně sympatická.

M3 ponton.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“