Zemakt píše:Tomu pylonu se běžně říká stěžeň s plachtou

Pokud je to planesail, tedy stabilní, nekasatelné křídlo na místě plachty, tak pylon. Stěžeň a plachta jen pokud je to stěžeň a plachta
Jinak - toto řešení už tu párkrát bylo, protože planesail, coby pevná plocha se stálým profilem, má vyšší účinnost - a má i vyšší aerodynamickou čistotu (štíhlost). Ostatně proto se do plachet dávají spíry apod., že

Má ale taky hodně velkou nevýhodu. Protože to nelze skasat, má ve velkém větru (bouři) velký odpor a to často vedlo k destrukci. Když to dopadlo dobře, tak k destrukci "jen" pylonu a křídla.
Planesaily mohou nejen jezdit rychleji než plachetnice (proto se lodě určené pro rekordní výkony často stavějí jako planesaily), ale mohou, jsou-li k tomu projektované, jezdit stejně rychle dopředu i dozadu, a dovedou i rychle měnit směr jízdy. Ovšem nelze u nich tzv. trimovat plachty, což vede např. k nemožnosti řízené plavby při ztrátě kormidla, což zase plachernice, byť omezeně, dovede.
Proto se často kombinuje planesail s plachtami.
Viz např.:
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBaglop%C5%82at
PS: ještě jsem si vzpomněl: v posl. době se množí návrhy na "ekodopravu", tedy na návrat plachetnic. Prakticky všechny návrhy mají pevné plochy - buď planesaily, nebo válce na principu Magnusova jevu.
Zpravidla v kombinaci s pomocným motorem, protože jinak by nemohly do takřka žádného přístavu, ale na volném moři by měly jen plachtit, dle ideje.