F-35 Alis Odin

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Takže na funkci rostlináře to mít vliv nebude? Fajn, to se dá přežít.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

Shania píše: 22/7/2022, 17:48
Zemakt píše: 22/7/2022, 17:07 :D a co se stane když ne?
tak se bude delat logistika postaru:)
Systém ALIS či ODIN měl práci zjednodušovat, ne komplikovat. Za*rali se do toho znamenitě a hlavně při stovkách letounů to už je a bude na mrtvici.
Když systém nepojede, tak bude bordel ve skladových zásobách, budou pak muset dělat inventuru po celý zeměkouli :lol:

Můžeme jím jen poblahopřát flexibilitě, a také aby velká válka vypukla, až ho budou mít odladěný, pokud EMP nepoškodí počítačovou síť.

Během studené války se plánovalo, že by výbuchy jaderných zbraní ve velké výšce vygenerovaly EMP, který by vážně poškodil protivníka. Ale poté se přišlo i na možnost vytvořit EMP konvenčními způsoby.
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_kuz
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

Xant píše: 22/7/2022, 17:35
Lord píše: 22/7/2022, 16:26 ...
Zbožné přání a nikoliv realita. Klasické korporátní myšlení, ve kterém levá ruka netuší, co dělá pravá. Můžeš se podívat na avizovaný přechod Google na RODETE a jaké s tím mají problémy aniž by byli zahákovaní mezi další stovky větví řetězce, na které jsou navázané další a další systémy. Přechod bude tak na 10 let a paralelní chod obou systémů. Po čase už pořádně nevíš, kde co běží ... což se mimochodem stalo i Google, ale i dalším firmám. Někde v zaprášeném koutě něco běželo a po vypnutí se ukázalo, že na tom běží kritická součást systému.

Jakkoliv zní ODIN bombasticky, přechodné období bude trvat mnoho let a způsobí hodně infarktů a neočekávaných situací. Tím si prochází/prošla každá velká korporace při přechodu na rozvětvené globální rolling systémy. Není sebemenší důvod věřit, že v případě LM to půjde rychle a hladce. Google začínal v roce 2015 a trvalo mu to 7 let s prakticky minimálním větvením (dělal to sám pro sebe). S řetězcem LM, do kterého spadá od armády po výrobce těsnění, fakt ne.

Nápad to byl výborný, realizace horší. ALE snad to časem doklobou.

Náš nebo evropský systém logistiky by měl být oddělen od toho émerického. Ale software a jeho aktualizace - jsou prostě problémy, dělá na tom hafo lidí, takže asi jen zbožné přání.

phpBB [video]
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Lord píše: 22/7/2022, 18:19
Shania píše: 22/7/2022, 17:48
Zemakt píše: 22/7/2022, 17:07 :D a co se stane když ne?
tak se bude delat logistika postaru:)
Systém ALIS či ODIN měl práci zjednodušovat, ne komplikovat. Za*rali se do toho znamenitě a hlavně při stovkách letounů to už je a bude na mrtvici.
Když systém nepojede, tak bude bordel ve skladových zásobách, budou pak muset dělat inventuru po celý zeměkouli :lol:

Můžeme jím jen poblahopřát flexibilitě, a také aby velká válka vypukla, až ho budou mít odladěný, pokud EMP nepoškodí počítačovou síť.

Během studené války se plánovalo, že by výbuchy jaderných zbraní ve velké výšce vygenerovaly EMP, který by vážně poškodil protivníka. Ale poté se přišlo i na možnost vytvořit EMP konvenčními způsoby.
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_kuz
Proč by měl EMP poškodit kritickou síť? Tedy ano, EMP není nic nového a přirozeně rozhoduje rychlost, respektive vzdálenost mezi zdrojem a cílem. Kritické systémy jsou konstruované a testované proti elektromagnetickému záření a pulsům. Jestli je to vozidlo, nebo počítač, nehraje žádnou roli, protože pouzdro tvoří Faradayova klec a čím dál více se používá optická kabeláž a optické převaděče. Jednak jsou extrémně rychlé, odolné a také se nestávají nežádoucí anténní soustavou indukující vysoké napětí a proud. Modulární bloky elektronických systému s citlivými polovodiči se ještě dodatečně chrání feritem (už samotné pouzdro ze železa je více než dobrou ochranou) a nejslabším článkem jsou logicky antény, proto se chrání ještě feritem. Ostatně každá moderní vojenská technika, včetně letounů je chráněna proti EMP. Opravdu ne, EMP pro kritické systémy nepředstavuje žádnou významnější hrozbu a EMP zbraně a účinné ochrany vyvíjí USA dávno (CHAMP).

https://en.wikipedia.org/wiki/Counter-e ... le_Project

Proti výbuchu atomové bomby (EMP je pouze sekundární vlastností) jsou kritické čipy a elektronické systém stavěné na odolných pouzdrech a veškeré vodiče bývají ze zlata. Používají se také pro kosmický program, protože jsou odolné proti radiaci a kosmickému záření, nekorodují, snesou vysoké teploty, neoxidují a mají mechanickou i tepelnou odolnost.

Např.:
https://www.microsemi.com/product-direc ... l#overview
https://www.ddc-web.com/en/connectivity ... r=29F32G08

Ty stejné součástky používá NASA, ESA, nebo vojenské satelity, zpravidla poháněné RTMES a procesory PowerPC G4 (shodou okolností jsou i v F-35) tištěné na arsen-borové substráty a keramické destičky, poté se vše propojuje zlatem a nerozhasí je ani kosmické záření, včetně maličkosti v podobě odolnosti proti vibracím, teplotám přes 150 °C atd. Jen tak mimochodem, v oblasti optických systému nemá ČR konkurenci a naše systémy z Optokonu se prodávají do celého světa. Veškeré kritické komunikační sítě Japonska jsou postavené na Optokonu. Ani Fukušima by neměla nárok ... tedy mimo mechanického zničeni.

https://jihlavsky.denik.cz/podnikani/20 ... -opto.html

Ať nemusím odpovídat dvakrát, napíšu to rovnou sem.
Lord píše: 22/7/2022, 18:36 ...
Víš, ono je to jen zbožné přání na úrovni teoretického cvičení, respektive ve fázi plánování, protože nemají ani řešení pro nezbytné zabezpečení komunikace. Vojenská komunikace musí probíhat šifrovaně, což je první předpoklad a současná komunikace je na úrovni RSA2048/RSA4096. Silnější šifrování přirozeně znamená vyšší zátěž na výpočetní procesory a jejich instrukční sady (laicky sežere to více výkonu) a instrukční sady s podporou konkrétního šifrování jsou součástí přímo procesorů, tedy jsou i v těch PowerPC G4 v F-35 a F-22. Stejně tak implementace další implementace, včetně posixu. Bohužel v dnešní době asymetrické šifrování, eliptické křivky ... zastaralé, respektive není odolné proti kvantovým počítačům s velkým počtem stabilních qubitů, jinými slovy pro kvantový počítač jde prolomení šifrování snadné, prostě udělají Shora, Grovera ... zkrátka prolomení nebude trvat desítky tisíc let.

https://www.ibm.com/topics/quantum-computing

Mezi prvními odolnými algoritmy byl NTRU (2014) u kterého je známo, že odolá i kvantovému počítači, navíc vyžaduje nízký výkon a hodí se na méně výkonné embedded zařízení, třeba takové, které jsou v anténních soustavách. Kvantové počítače jsou dávnou realitou, problém je zatím počet a stability qubitů. Klidně si o tom něco málo přečti:

https://qubits.cz/clanky/kvantove-techn ... e-vyuziti/
https://epjquantumtechnology.springerop ... 21-00113-y

Posledních 10 let se na kvantové systémy specializují v Číně, jsou hodně daleko i s nasazením a právě tady se to trochu komplikuje, protože NSA ještě neschválila standard - tedy garantované řešení na dlouhé roky dopředu. V souvislosti s ODIN/ALIC to znamená, že projekt je vlastně u ledu v otázkách klíčových komunikací a CLOUD zvolili zejména proto, že reprezentuje starší označení pro cluster/grid, tedy HW nezávislou platformu. Že slovo CLOUD ohýbá svět poslední roky do všeho, kde běží komanč s WebDAV ... to je prostě součást masové neznalosti. Protože ještě nemají ani standard, nemohou ani vyvíjet čipy s instrukčními sadami pro šifrovací algoritmy a přirozeně také komunikační protokoly, distribuci klíčů atd. Dokud NIST s NSA (nejvyšší autorita) nevydá standard, nehnou se z místa.

https://media.defense.gov/2021/Aug/04/2 ... 210804.PDF

Zatím nic takového vydáno nebylo a tedy jakékoliv bombastické zprávy a zaručené informace o ODIN/ALIS je potřeba brát s rezervou. Nadšení je zatím hodně předčasné, protože klíčový prvek (bezpečnost) stále vyřešenou nemají.

https://www.technologyreview.com/2020/0 ... ting-nist/

P.S.: Na TyTrubko postuje zaručené zdroje kde kdo... každý ví jak přesně, ale ještě nemají ani standard.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Lord »

Proč by měl EMP poškodit kritickou síť? Tedy ano, EMP není nic nového a přirozeně rozhoduje rychlost, respektive vzdálenost mezi zdrojem a cílem. Kritické systémy jsou konstruované a testované proti elektromagnetickému záření a pulsům.

Všechno asi tak jištěné nebude, kritické systémy možná, ale pak je to navázané na dodavatele.
Ten má sklady, na systém je nějakým způsobem napojen přes obyčejné počítače, atd.

F-35-dodavatel.jpg
Mně se líbí, jak amíci nejdříve vytvoří jako potřebu, a pak jí hasí.

Společnost L3Harris dodává letounu F-35 - komunikaci v kokpitu, zpracování dat, sofistikovanou avioniku a technologie elektronického boje.
Komunikační, navigační a přístrojové antény zajišťují přehled o situaci, zatímco pokročilé protokoly datového spojení zajišťují šifrování a zabezpečení dat.
Avionická infrastruktura a elektronika společnosti L3Harris mají zásadní význam pro zajištění efektivnějších, cenově dostupných a výkonnějších schopností než kdykoli předtím.

https://www.l3harris.com/all-capabiliti ... i-avionics

Jestli je to vozidlo, nebo počítač, nehraje žádnou roli, protože pouzdro tvoří Faradayova klec a čím dál více se používá optická kabeláž a optické převaděče.

Jasně to vím, že vojenská technika je takto řešená. Elektroniku dají do kovové krabice a optikou propojí. Ne vše ale bude blbuvzdorné.

Víš, ono je to jen zbožné přání na úrovni teoretického cvičení, respektive ve fázi plánování, protože nemají ani řešení pro nezbytné zabezpečení komunikace.
Mezi prvními odolnými algoritmy byl NTRU (2014) u kterého je známo, že odolá i kvantovému počítači, navíc vyžaduje nízký výkon a hodí se na méně výkonné embedded zařízení, třeba takové, které jsou v anténních soustavách.
Posledních 10 let se na kvantové systémy specializují v Číně, jsou hodně daleko i s nasazením a právě tady se to trochu komplikuje, protože NSA ještě neschválila standard.
Kvantové počítače jsou dávnou realitou, problém je zatím počet a stability qubitů. Klidně si o tom něco málo přečti.

Jo prolomení kvantovými počítači může bejt průser, ale zatím to snad nehrozí. I když armády nad tím jistě už bádají.
Nějaký šifrování se už používá v současnosti, třeba AES-256. Prostě stačí to někde prolomit, narušit a celý domino se postupně sesype.
Kritický prvky sice vydrží, ale bude to prd platný, protože vše okolo bude v chaosu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Xant »

AES256 zatím odolné je, protože k prolomení bys potřeboval 6600 logických qubitů a to je mnohem více, než současných 1000-1100 qubitů, což je hodnota počítačů od IBM, ovšem nelze potvrdit/vyloučit vyšší hodnoty již zavedených kvantových počítačů (provozuje je také NSA). Minimálně Čína vrazila do kvantových počítačů více než 200 miliard dolarů, které oficiálně přiznala (kolik nepřiznala je ve hvězdách) a AES128 i RSA1024 jsou považované za překonané. Právě to je problém starších systému, které jsou stále v provozu s nižším výkonem a tedy i slabším klíčem a počtem rund, které jsou klíčové pro bezpečnost. Symetrické šifrování, kam se řadí AES je velice úsporné (systémové prostředky), ale také má řadu nedostatků a omezení, zejména pak problémy s klíčem. Přímo NIST odhaduje, že do 10 let může být AES256 překonané a hledá odolné řešení pro kvantovou budoucnost. To bych nerozebíral, protože to už bychom se dostali do čistě matematických úvah a potom bychom museli řešit návrhy HW, které zajistí bezpečné nakládání s klíči a vlastní klíče, což je největším problémem AES256. Čína je na tom úplně stejně a implementovala svůj vlastní standard SM9, vyvíjí kryptografické procesory, koprocesory a akcelerátory. V podstatě zrcadlo USA.

Každý řetěz je silný jen tak, jak je silný jeho nejslabší článek.

L3Harris je prostě další firma, která využívá VxWorks a PowerPC, respektive BAE RAD750, což je odolná verze PowerPC 750, kterou používají miliony zařízení (realtime) po celém světě. Rozdíl je v tom, že nevypouští velkohubá PR prohlášení o efektivitě, úspornosti, virtuálním, cloud ... prostě PR kraviny vytvářející důležité magično. V překladu to znamená poslepovaný enterprise paskvil s plnou skříní kostlivců.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Zemakt píše: 22/7/2022, 17:07 :D a co se stane když ne?
Citace:" Air Force Lt. Gen. Chris Bogdan told reporters that the plane could fly without the $16.7
billion ... ALIS for at least 30 days.
" Generálporučík letectva Chris Bogdan řekl novinářům, že letadlo mohlo létat bez $16,7
miliard ... ALIS po dobu nejméně 30 dnů

Zdroj https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Alfik »

Uživatel Flogger G mě upozornil na chybu ve výpočtu (za což děkuji).
Nicméně, musím opakovat, co se týče běhu elektroniky, pokud to zvládne 12 Gripenů, tak to nejspíš zvládne i dvojnásobek 35-tek :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Shania píše: 22/7/2022, 16:06 Uz je to porad dokola, takze to zjednodusim.
Je ODIN novy system, ktery nema s ALIS nic spolecneho a nebo jen modifikace ALIS prejmenovana na ODIN?

Pro fanouska F-35 je samozdrejme mnohem vyhodnejsi rict, ze ODIN je uplne novy system a s ALIS nemel nic spolecneho:D

ODIN je cloudovej ALIS-NEXT.
Podrobnejsi info zde:
https://www.quora.com/Why-is-the-Pentag ... =192181914
Nemůžu se rozhodně počítat za fanouška. F-35 je pračka na prachy a US vláda se to snaží protlačit všude aby snížila jednotkovou cenu.

Kdyby ODIN byl jen cloudovej ALIS tak přechod by už byl hotový.
Mimochodem, quora jako zdroj? Příště bude co, Knihaksychtů?
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Xant »

Zatím to nemá smysl řešit, protože prozatím nemají definované standardy a základní principy, natož aby se začalo pracovat na vývoji. Přesně v souladu s květnovým NSM (National Security Memorandum) a podle harmonogramu standardizace dojde k finálnímu rozhodnutí až v roce 2024. NIST teprve před pár dny dokončil třetí výběrové kolo na budoucí vládní standard a bez toho se dál nehnou.

Slavný "ODIN" ještě hodně dlouho nebude, proto je bezpředmětné se o tom dohadovat. NSM jsou závazné i pro program Joint Strike Fighter ... bez ohledu na fanatiky a jejich "důkazy". Chápu, také mně to nebaví číst a nedivím se, že USA se snaží celou tu černou díru na peníze nacpat naprosto všude.
Imperio absenti chaos regit.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od HONZIK11 »

Cerna dira to byla od sameho zacatku. Skvely zamer zastavit ci upne znicit vyvoj v Evrope letounu 5. generace se taktez povedl. Ta prodleva je nedostihnutelna a nezbyva , nez jen modernizovat 4. generaci ,ci se soustredit na tu sestou. .
Ale rozdroleni EU ve vyvojovych projektech tomu taky neprinese uzitek. Anglie je mimo a dva projekty nemaji smysl. Nejaky Odin je jen zastupny problem.
Zahynul i Gripen, paklize se Sved pridruzil k materske fy a tim opustil vlastni svuj vyvoj . Takze presto , ze se nedari, povedlo se to co se chtelo. Dalsi F104 tady mame i kdyz v opacnem uzitnem gardu.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

alibaba píše: 23/7/2022, 11:46
Shania píše: 22/7/2022, 16:06 Uz je to porad dokola, takze to zjednodusim.
Je ODIN novy system, ktery nema s ALIS nic spolecneho a nebo jen modifikace ALIS prejmenovana na ODIN?

Pro fanouska F-35 je samozdrejme mnohem vyhodnejsi rict, ze ODIN je uplne novy system a s ALIS nemel nic spolecneho:D

ODIN je cloudovej ALIS-NEXT.
Podrobnejsi info zde:
https://www.quora.com/Why-is-the-Pentag ... =192181914
Nemůžu se rozhodně počítat za fanouška. F-35 je pračka na prachy a US vláda se to snaží protlačit všude aby snížila jednotkovou cenu.

Kdyby ODIN byl jen cloudovej ALIS tak přechod by už byl hotový.
Mimochodem, quora jako zdroj? Příště bude co, Knihaksychtů?
lol k tomu se dostaneme detailneji pozdeji:) ted kdyz jsem zjistil, ze je ok postovat veci z prekladace.

zdroj neni quora, ale james smith, ktery neni nikdo jiny nez fiktivni alias Dragon029, ktery vi o F35 jeste vic jak ja.. coz jsem roky tusil, ale az ted si to overil. Takze pro me hodne solidni zdroj a je jen par lidi na svete na jeho urovni.. od kterych si muzes neco precist na netu... Coz ty ale nemuzes vedet, protoze tohle roky intenzivne nesledujes.

Takze pokud neco napise na FB, tak ti to s radosti postnu a bude to bliz realite nez vsechny dod dokumenty pro kongres... respektive on prakticky vse co se kdy o F35 zverejnilo precetl.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Lord »

Proto se tady k vlastnostem vyjadruji spise IT technici. Hraci her a jim podobni.
Honzíku popsal jsi to trefně :D

Snažil jsem se pochopit, co píšou amíci, četl jsem tady citace z různých materiálů. Jak to se systémem bylo nebo spíš bude. No je to složitost, okořeněná občas PR. Určitě to je velká díra na prachy, protože nejen vývoj software je drahý. Ale většina lidí používá Windows, který se prosadil a od té doby si drží své výsadní postavení. No a podobný to bude s ODIN.

Když vidíte jaký s tím mají problémy, tak do toho asi nikdo jiný nepůjde, protože by se utopil v bažině. To nejsou jen aplikace na logistický systém, to jsou pak i aplikace na palubní systém F-35.
Všechno je tak sofistikovaný, složitý, vyžaduje diagnostiku, komponentů tři prdele a tím spíš se může něco porouchat.

Složité systémy balancují mezi řádem a chaosem, když se mají adaptovat na nové situace.

Spojil jsem citace dohromady z různých zdrojů...
- Po uvedení finálního softwaru ALIS / ODIN do provozu počátkem roku 2024 zmrazíme kód, zmodernizujeme jej nebo kontejnerizujeme a přesuneme do cloudu.

- Představitelé programu se rozhodli nahradit ALIS spíše než jej dále upgradovat za účelem využití výhod moderního programování architektury.

- Přesně v souladu s květnovým NSM (National Security Memorandum) a podle harmonogramu standardizace dojde k finálnímu rozhodnutí až v roce 2024. NIST teprve před pár dny dokončil třetí výběrové kolo na budoucí vládní standard a bez toho se dál nehnou.

ODIN se bude zřejmě vyvíjet desetiletí, a zřejmě vedle toho pojede ALIS, nebo některé jeho moduly. Protože to nepůjde tak rychle napsat a odladit statisíce řádky kódu, ale vysvětlujte to kongresu :lol:

Budeme slyšet PR kecy, jak tamta nebo ona nová schopnost je výborná. Software znatelně rychlejší na obou systémech ALIS a ODIN.
Jasně technici dostanou nové kufříky s lepším hardwarem.
ALIS přitom museli taky nějak aktualizovat, ale ODIN je ještě v plenkách. Technici budou muset říci, jaké uživatelské rozhraní se jím líbí. Co se psalo ještě před 2 roky, tak dnes už příliš neplatí.
ALIS nebude rychle a komplexně nahrazen novým systémem ODIN, který by měl být uživatelsky přívětivější, bezpečnější a méně náchylný k chybám.
Ano LM to sliboval a mazal med kolem huby, ale realita je prostě jiná.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Mimochodem, quora jako zdroj? Příště bude co, Knihaksychtů?
Edit: i kdyz podle dlouholetych zkusenosti vim, ze se Dragonovi da vicemene verit, tak jak se rika, duveruj, ale proveruj a vypada to, ze aspon ta cast o ALIS-NEXT je pravda:

A i ten FB bude, Tohle je ofiko FB JPO
https://www.facebook.com/F35JPO/photos/ ... 46/?type=3
2019: ALIS-Next má zajistit výrazné zlepšení dostupnosti, podpůrnosti, odolnosti a kybernetické bezpečnosti.

Obrázek

Mh tak tohle mi pripada presne to co ma zlepsit ODIN...
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Shania »

Z tohoto dokumentu budou jeste dalsi veci k jinym tematum, tohle se tyka stavu ALIS a prechodu na ODIN

Panove o par prispevku vyse muzou porovnat jejich predpovedi s realnym stavem programu.

https://docs.house.gov/meetings/AS/AS03 ... 220428.pdf
Přechod z ALIS na ODIN

Na začátku mého působení ve funkci PEO jsme se jako Enterprise rozhodli nahradit náš dosavadní logistický informační systém ALIS novým a modernizovaným systémem s názvem ODIN. Na začátku tohoto úsilí jsme si představovali rychlou, ne-li náhlou transformaci mezi těmito systémy. Rychle jsme zjistili, že takový přechod je neprozíravý, a tak jsme vyvinuli fázovaný přístup k řešení nejnaléhavějších problémů ALIS v oblasti zastarávání hardwaru a softwaru a současně se vyvinuli na ODIN. Tento přechod nazýváme ALIS-na-ODIN, neboli A2O. Modernizace logistického informačního systému, srdce přechodu A2O, řeší více prvků: softwaru, hardwaru, dat a infrastruktury. Každý prvek dozrává jinou rychlostí a po cestě poskytuje uživatelům hodnotu.

V roce 2021 jsme pokračovali v našich uživatelsky zaměřených aktivitách, což vedlo k častějším verzím softwaru ALIS, které řeší nejnaléhavější problémy našich uživatelů a zároveň posilují kybernetickou bezpečnost. V současné době jsou na různých jednotkách instalovány dvě verze softwaru. Další verze prochází letovým testem a bude uvedena do provozu v červnu 2022. Díky těmto aktualizacím ALIS jsme dramaticky zlepšili výkon systému pro uživatele a zkrátili dobu čekání správce na synchronizaci Portable Maintenance Aid do letadla nebo na servery ALIS o pětačtyřicet procent. Navíc doba stahování dat přenosného paměťového zařízení (PMD) do leteckého vozidla se díky účinnosti softwaru zkrátí o pětatřicet procent, přičemž další výhodou je nové hardwarové zpracování PMD v rámci OBK (ODIN Base Kit) téměř o padesát procent rychleji než u starších standardních operačních jednotek. Kombinované dodávky softwaru a hardwaru usnadňují osobní poradu pilota s aktivovatelnými kódy údržby za méně než pět minut, což výrazně zlepšuje dobu obratu a rychlost generování výpadků.

V souladu s naším plánem vyhoření rizika kybernetické bezpečnosti, který se zabývá zranitelností softwaru a hardwaru, je nyní ve vývoji jedna dodatečná (a konečná) softwarová verze ALIS. Po zprovoznění tohoto konečného softwaru ALIS do začátku roku 2024 kód zmrazíme, zmodernizujeme nebo kontejnerizujeme a přesuneme do cloudu. Současně zahájíme vývoj modernizovaných aplikací a převedeme i utajovaný kód do cloudu. Modernizace softwaru a jeho architektury nám v budoucnu umožní rychlejší aktualizace kódu, které budou více sladěny s komerčními postupy.

F-35 JPO udělal významný pokrok se zavedením netajneho hardwaru ODIN. Dokončili jsme počáteční fázi našeho hardwarového pole ODIN, kdy jsme nahradili nejstarší hardware ALIS ve flotile a zprovoznili čtrnáct OBK do jednotek po celém světě. Tyto OBK jsou o osmdesát procent menší a o třicet procent levnější než standardní operační jednotky ALIS, které nahrazují, a podávají podstatně lepší výkon. V roce 2022 a 2023 budeme pokračovat v nasazování nového hardwaru pro aktivaci nových lokalit a technické obnově flotily. Dobře postupujeme také s návrhem souvisejícího utajovaného hardwaru a serverů na úrovni země nebo služby, které agregují informace z jednotkového hardwaru.

Významného pokroku jsme dosáhli také v oblasti kvality dat, transformace a infrastruktury. Zatímco v roce 2019 jsme sledovali přes 2 200 ALIS Action Requests (trouble tickets), počet otevřených ALIS Action Requests se od března 2022 snížil na pouhých 199. Kromě toho budujeme schopnost Data Centralization Archive and Retrieval, která zlepší výkon jednotkového hardwaru, poskytne snadnější přístup k datům a posílí analýzu flotily. Zahájili jsme práci na definici naší infrastruktury jako kódu – na rozdíl od hardwaru – který nám umožňuje publikovat software nezávislý na základním hardwaru a plynule přejít do našeho vývojového a výrobního prostředí ve vládou vlastněných cloudech. Tyto snahy jsme zahájili v cloudu společnosti Lockheed Martin, ale do roku 2023 převedeme vývoj do JPO cloudu.

I když pokračuje velká práce napříč hlavními prvky A2O softwaru, hardwaru, dat a infrastruktury, pokračujeme v našem úsilí dalšími způsoby, jak zlepšit uživatelskou zkušenost a snížit náklady. Jedním z příkladů je nedávné nasazení bezdrátových skenerů čárových kódů do flotilových skladů. Tyto skenery eliminují ruční zadávání dat, které odstraňuje chyby vlastní manuálním procesům, urychluje proces přijímání součástek a dává součástky k dispozici pro rychlejší použití. V posledních letech jsme také provedli několik softwarových vylepšení a vylepšení systému a postavili jsme se Národnímu centru podpory ALIS (NASC), které poskytuje centralizovaný zdroj vzdálené podpory pro systémové administrátory. NASC nabízí konsolidaci společných činností, které lze provádět na dálku, a umožňuje aplikovat postupy a vylepšení ve všech systémech s menším počtem centrálně umístěných odborníků. Letectvo vyhodnotilo výkonnost NASC a zjistilo, že vyhovuje jejich potřebám způsobem, který přináší efektivitu – a nižší náklady – pro správu jejich logistického informačního systému F-35. S radostí oznamuji, že letectvo schválilo snížení počtu systémových administrátorů ALIS na jejich výcvikových a testovacích jednotkách, využívajících NASC pro reakci prvního stupně. Jak vidíte, s A2O dosahujeme solidního pokroku napříč všemi oblastmi.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Xant »

Tisíckrát recyklovaný PR žvást vytažený z Power Point - to proto, aby to bylo více manažersky důležité. Obvykle se k tomu přidávají slova enterprise, cloud, LTCO atd. V překladu to znamená, aby si zákazník připravil peněženky, protože ten poslepovaný paskvil ho sedře z kůže.

Takže se bude měnit vlastně vše, včetně avioniky, protože PPG4 (AES128bit 10 rund) prostě stačit nebude a vývoj nemůže započít dříve, než v roce 2024 a tím myslím, že se začne navrhovat kompletně nový HW. Tedy jestli bylo tvým cílem potvrdit co říkám, tak se ti to povedlo.

Takže jestli F-35 není na úrovni správců Matrixu a turistického kroužku cestovatelů v čase, budou se muset muset řídit rozhodnutím nejvyšší instance:

htps://www.whitehouse.gov/briefing-room/statem ... c-systems/

a než navrhnou a vyvinou kompletně nový HW, uběhne minimálně 10 let. Reálně by tedy v roce 2034 mohli fungl nový HW (avioniku) v letadlech. Na zemi to půjde rychleji, ale i tak je těch 10 let spíše optimistickou hodnotou a opět budou muset provozovat dva paralelní světy, což přináší hodně komplikací. A také to budou muset stíhat pro ostatní, což je další problém. Nakonec všechny ty bombastické prohlášení a tisíckrát recyklované žvásty dopadnou úplně stejně, jako když je vyhlašuje každý druhý moloch - vyšli kravaty s Power Pointem.

Černá díra na peníze v celé své kráse.

P.S.: Specifikace a vlastnosti architektury PPG4 jsou veřejné (že jich tam je 31 nehraje roli, pořád je to PPG4). Sice to nezní jako bomabzdroj.tld, ale nedá se to zpochybnit.
Imperio absenti chaos regit.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Shania »

Xant: to jako reagujes na me? Pokud ano, tak bohuzel nedokazu prelozit ten tvuj genialni text, abych pochopil, co to ma aktualne spolecneho s ALIS a nebo F-35? Tady se mluvi o tom, jak ALIS dostat na dnesni standard (ODIN) a ty tu mluvis o minimalne dalsi dekade ... nechces po nich trochu moc:D

Jiste chapes, ze tu mluvime o existujicich systemech a pokud bude vyzadovana takhle zasadni zmena, tak pokud se to vubec zaplati, tak to potrva jak pises dlouhou dobu.. .ale do te doby plati co je v textu vyse, bude se vylepsovat stavajici system, a jak tu pisu,ODIN je vylepseni existujici systemu ALIS, ALIS NEXT.

ODIN neni neco, co se teprve bude delat, ale do znacne miry uz existuje...


https://www.edwards.af.mil/News/Article ... -logistic/
Vydáno 1. února 2022
By F-35 Joint Program Office
F-35 Joint Program Office
ARLINGTON, Va. --
V lednu dosáhla F-35 Joint Program Office (JPO) ve spolupráci se společností Lockheed Martin dalšího milníku v přechodu Autonomic Logistics Information System (ALIS) na modernizovaný logistický informační systém F-35 Operational Data Integrated Network (ODIN) tím, že zprovoznila prvních 14 sad nového hardwaru ODIN pro letky F-35 podle plánu a v rámci rozpočtu.

Počínaje červencem 2021 instalovali pracovníci JPO, Lockheed Martin a posádky místních letek nový počítačový hardware, nazvaný ODIN Base Kit (OBK), na pracovištích ve Spojených státech a v Evropě. Tím byla završena počáteční fáze zavádění hardwaru ODIN, který nahradil všechny nezařazené servery první generace ALIS v terénu.

Následující pracoviště obdržela počáteční hardware OBK mezi červencem 2021 a lednem 2022:

• Námořní letecká základna Lemoore, Kalifornie
• Letecká základna Nellis, Nevada
• Letecká základna Hill, Utah
• Letecká základna Eielson, Aljaška
• Letecká základna námořní pěchoty Miramar, Kalifornie
• Letecká základna námořní pěchoty Beaufort, Jižní Karolína
• Továrna Lockheed Martin Aeronautics, Ft. Worth, Texas
• Letecká základna Eglin, Florida
• Letecká základna Luke, Arizona
• Letecká základna Edwards, Kalifornie (instalovány tři OBK)
• Letecká základna Amendola, Itálie
• Námořní základna Portsmouth, Velká Británie

Úspěšné nasazení hardwaru OBK v zámoří i na místech ve Spojených státech znamená velký pokrok a mezinárodní vhodnost nové architektury logistického informačního systému F-35 pro operace globálního loďstva. Kromě nedávných instalací ve Velké Británii a Itálii podporují dvě ze tří OBK instalovaných v prosinci 2021 na letecké základně Edwards testovací operace USA pro Velkou Británii a pro Nizozemsko.

„Nedávné globální instalace OBK znamenají významný milník v modernizaci logistických informačních systémů F-35 na podporu globálních operací,“ uvedl výkonný důstojník programu F-35, generálporučík Eric Fick. „Jednalo se o týmovou spolupráci mezi ministerstvem obrany, obranným průmyslem a našimi partnery F-35 a je to obrovský krok vpřed v podpoře mezinárodní logistiky a provozního řízení globální a rozšiřující se flotily F-35.“

Kromě 14 OBK nasazených v rámci tohoto úsilí je zde jeden podporující testovací letku VMX-1 Námořní pěchoty Spojených států na námořní letecké základně (MCAS) Yuma v Arizoně a další podporující zkušební letové operace F-35 Integrovaných zkušebních sil (ITF) na námořní letecké základně Patuxent River v Marylandu.

OBK nyní používají všechny tři americké služby, které F-35 provozují – letectvo, námořnictvo a námořní pěchota. OBK používají také tři partnerské země F-35 – Velká Británie, Nizozemsko a Itálie. Nový hardware podporuje operační letky, výcvikové letky a testovací a vyhodnocovací letky.

Další jednotky OBK mají být dodány v roce 2022, protože globální logistická infrastruktura programu F-35 se stále rozšiřuje.

OBK, navržený firmou Lockheed Martin, nahrazuje starší počítačový hardware ALIS nazvaný Standard Operating Unit – Unclassified (SOU-U) server. Nový hardware ODIN je o 75% menší a lehčí než předchozí hardware a byl pořízen za téměř o 30% nižší cenu. Nová jednotka OBK je navržena tak, aby provozovala jak software ALIS, tak i budoucí softwarové aplikace ODIN.

Instalace na každém z míst byly provedeny uniformovaným vojenským údržbářským personálem za asistence odborníků z JPO a Lockheed Martin, přičemž systémy byly připraveny k provozu během několika dní.

„Tento nový serverový hardware se ukázal být cenným nástupcem stárnoucího hardwaru systému ALIS, takovým, který nabízí významné vylepšení výkonu, za nižší náklady a ve snadno podporovaném balíčku,“ řekl plukovník Air Force Dan Smith, programový manažer údržbových systémů JPO pověřený dohledem nad ALIS a ODIN. „OBK nám umožňuje nahradit hardware dříve, než se problémy se zastaráváním stanou kritickými, a umožňuje nám poskytovat lepší služby správcům.“

Jak oznámilo americké ministerstvo obrany na začátku roku 2020, ODIN je plánovanou náhradou za ALIS. Úspěšné nasazení hardwaru ODIN je důležitým krokem ve vývoji k modernímu, schopnému, přenosnému a cenově dostupnému logistickému informačnímu systému pro flotilu F-35.

OBK je menší a lehčí než starší hardware ALIS, sestává pouze ze dvou modulů vážících každý méně než 100 liber. Počítačový výkon nové generace ODIN snižuje dobu zpracování až o 50% a poskytuje lepší zabezpečení a správu systému. Servery ODIN jsou díky využití dostupných komerčních komponent ve své podstatě více provozuschopné a podporované. Po prokázaném úspěchu OBK v roce 2021 budou všechny nové americké a mezinárodní stojany pro letky vybaveny OBK. V rámci rozsáhlejší strategie technologického přechodu bude JPO pokračovat v obměně všech zbývajících SOU-U serverů za OBK hardware v letech 2022-2023. Konečné vyřazení veškerého SOU-U hardwaru je závislé na dostupnosti financování a časových omezeních pro operační letky.

„Jsme nadšeni zlepšeními uvedenými do provozu základní sadou ODIN v roce 2021 a těšíme se, že vybavíme celou flotilu touto vylepšenou schopností podle harmonogramů a možností financování. Zpětná vazba OBK byla veskrze pozitivní a našim údržbářům F-35 ušetří čas a provozní náklady během celého životního cyklu údržby,“ řekl Smith.

Výhledově JPO a Lockheed Martin spolupracují na dalším rozšíření dostupnosti a výkonnostních výhod OBK, a to navržením a vyhodnocením vylepšeného hardwaru pro utajované funkce a dalším snížením pracovního vytížení systémových administrátorů na pracovištích OBK. JPO dokončí návrh a začne s výměnou utajovaného OBK hardwaru koncem roku 2022. „Tyto výhody budou realizovány s rozšířením OBK na celou flotilu F-35,“ dodal Smith.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Xant »

Celý problém se točí bezpečnosti, protože nové standardy přijdou až v roce 2024 (NIST) a o tom právě o tom je zmíněné Memorandum. Totiž USA reaguje reálnou hrozbu prolomení používaného symetrického šifrování, což je do velké míry i problém HW, respektive optimalizovaných kryptografických koprocesorů a také instrukčních sad. Zavedené symetrické šifrování AES128 je značně zastaralé, respektive v době pokroků v kvantových počítačích, ale také výpočetních clusterů (brute) a také manipulaci se klíčem, se blíží termín prolomení a oba víme, že setrvačnost je v tomto segmentu obrovská.

Termíny 2023 a 2024 nejsou náhodné, protože v roce 2023 NIST definitivně zmrazí a vybere navrhované řešení (šifrovací metody) a v roce 2024 dojde oficiálnímu zavedení nového kryptografického standardu a manipulace, který je závazný pro všechny vládní složky. Nejen že vyberou, ale také definují standardy pro manipulaci s klíči.

Totiž USA se snažili vylepšit zavedený a již nedostatečný standard AES128 z nouze vylepšený pomocí otevřeného standardu GCM, tedy rozšířený režim šifer a změnou délky a složitosti klíčů. V podstatě jde autentifikační mechanizmus násobením v konečném Galoisově tělese a jednoduchý čítačový režim. Bohužel se složitostí se také zvyšují nároky na výpočetní výkon mikroprocesoru. Pro komunikační systémy s mikroprocesory RISC se pokusili o přidání instrukční sady, respektive to samé udělali i pro platformu x86, které používají starší vojenské terminály. Problém je v tom, že tyto systémy opravdu nejsou moderní, respektive jde o starší generace a implementovat budoucí bezpečnostní standardy. Mnoho z nich nezvládne ani AES256, u kterého ještě prolomení nějaký čas nehrozí, respektive ještě hodně dlouho nebude nezbytných 6678 logických qubitů. To znamená, že budou potřeba nové mikroprocesory zahrnující instrukční sady optimalizované pro nový kryptografický standard, který nebude hotový dříve, než v roce 2024. Představ si vlastní svůj počítač, který musí šifrovat/dešifrovat bez instrukční sady AES-NI (běžná součást procesorů) dojde k zatížení procesoru, klesne výkon a zvýší se spotřeba, tedy i požadavky na chlazení. S instrukční sadou AES-NI si toho ani nevšimneš a výkon bude v násobcích. S těmito změnami musí logicky přijít i změny v komunikačních protokolech.

To znamená, že všechny změny musí počkat do ustanovení nového standardu a to se týká všech 31 PowerPC, které pohání avioniku a komunikační systémy a čekají na postupnou náhradu. I kdyby chtěli, ODIN nemůže začít dříve, než budou definované standardy, následně bude potřeba navrhnout novou, nebo revizovanou architekturu, která bude doplněna o příslušné instrukční sady. Prakticky se nacházíme v horší situaci, než když opouštěli DES a přešli na AES. Problém není koupit více HW, ze kterého se sestaví cluster (cluster je starší označení pro HW nezávislé a škálovatelné řešení = cloud) a příslušné standardy prostě implementovat. Ano, zvedne se zátěž ... nicméně není to takový problém, jak avionika a s tím, že se změní standard, bude se toho měnit hodně, protože (to se netýká přímo ODIN), budou se postupně měnit všechny komunikační systémy, proto se tomu nevyhne ani F-35. Se stejným problémem se potýkají všichni. Pokud vím, tak všech 31 ks 7W PowerPC pochází z návrhu Motorola se čtyřmi instrukčními sadami Altivec (namísto 2) a dnes vyráběný BAE (dříve Freescale), které jsou minimálně použité pro VMC a AIS. Jestli si pamatuji dobře, mělo by v F-35 být založené na RAD750 s frekvencí 750 MHz.

Tady jde o to, že ODIN nemůže vzniknout dříve, než bude k dispozici standard a hardware. Nejde jen o vlastní letouny, nebo cluster v datacentru, těmito změnami musí projít celý komunikační uzel, tedy jejich izolovaná síť. Těmito změnami prochází všichni, taková Čína si zvolila svůj vlastní standard SM9 a vyvíjí si pro ně i vlastní procesory a také nakupuje zavedené architektury např.: AMD ZEN (Ryzen/Epyc), kterým provedou optimalizace pro jejich kryptografické standardy a další úpravy, které potom používají pod názvem Hygon Dhyana. To samé dělají s RICS, nebo ARM úplně bez rozdílu všichni.

Než se to všechno změní, zabere to čas a budou muset paralelně provozovat oba systémy.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Lord »

XANT, jsem si všiml, že jsi zaměřený na bezpečnost a kvantové počítače, ale třeba máš pravdu.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: F-35 Alis Odin

Příspěvek od Shania »

xante, sorry ale pises o necem, co se objevi nejdriv v bloku 5. tohle nejspis neovlivni blok 4, tech refresh 3 (procesory) uz je existujici hardware.
Zahájili jsme kvalifikační zkoušky bezpečnosti letu na integrovaném jádru.
-mozku TR-3 - v březnu 2022 a usilovně pracujeme na tom, abychom dosáhli úrovně hardwaru Lot 15.
zavedení do provozu. Pracujeme v souladu s tímto vládním a průmyslovým týmem, abychom dosáhli našich cílů.
společného závazku.


Obrázek

Jak si muzes precist v predchozich komentarich, ODIN hardware uz existuje a je nasazen, v podstate podle me zacali virtualizovat. a samozdrejme za pet let to zase cele obmeni.

ODIN proste 'pouze' posouva ALIS do dnesnich standardu v IT.

I kdyby bylo v 2024 nutne zavest nove sifrovani, tak dost pochybuji, ze ALIS/ODIN software bude vice jak rok bez aktualizaci. Rozhodne to nemuzou zmrazit na 5 let.
Ale uvidime, pristi rok k tomu bude urcite podrobnejsi plan.
Naposledy upravil(a) Shania dne 24/7/2022, 08:52, celkem upraveno 4 x.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“