Boj o Líně

Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boj o Líně

Příspěvek od skelet »

Tak MG se tváří jako britská značka, kterou kdysi bývala. Co jsem viděl testy, tak za ty peníze je to relativně dobrý kup. Ale bavím se o verzi se spalovacím motorem.
Čínské značky se sem pochopitelně budou tlačit, auta se učí velice rychle a zachvilku to budou zajímavé kousky ke koupi.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Scotty87 »

Tohle si dobře přečtěte a zamyslete se nad tím.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Scotty87 »

Autoforum pro mě není relevaní.
Přechod na elektromobilitu se prostě stane. Ať už to bude někdo přímo nařizovat nebo ne.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

Stačí když si přečteš citace, tím se nakazit nemůžeš. Mimochodem
https://www.autoforum.cz/predstaveni/ci ... litiky-eu/
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
bat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 664
Registrován: 30/10/2011, 17:49

Re: Boj o Líně

Příspěvek od bat »

I v tom článku je napsáno, že popularita těch aut není díky dotacím, ale preferencím čínských zákazníků, kterým to vyhovuje. Až začne Evropa opět prosazovat volný trh, pak si elektromobilita najde svoje přirozené místo na trhu. A ne plánovat zákaz spalovacích motorů apod. To se samozřejmě nestane, a tak si musíme počkat, až se EU rozpadne do moře chaosu.
Mimochodem neviděl jsem, že by tam někdo v plánu hovořil o vybudování kvalitního bydlení pro celé rodiny, moderní polikliniky, prostoru pro volný čas, nákupních center apod. Ubytovny pro námezdní chudáky z Evropy a hajzlík na dvorku prostě nestačí. Takže toto opravdu není cesta pro někoho, kdo si přeje organický rozvoj té oblasti ku prospěchu místních občanů. Cestu nám ukázali Baťové jak se buduje v "giga" měřítku. Jenomže to jde oproti současné vládní představě "ukradni co ti projde".
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

Jinak k těm Číňanům, není to ani tak problém elektromobility, ale spíš mnohem podstatnější problém obchodní/celní politiky, protekcionismu apod. Za současného kursu není EU ve střednědobém horizontu konkurenceschopná ve většině odvětví. Nicméně mohu ujistit, historie se opakuje.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Boj o Líně

Příspěvek od HONZIK11 »

Bojujeme proti vetrnym mlynum. I kdyz sam jezdim v dieselu ,ktereho jsem si kupoval se sebezaprenim ,jen kvuli automatu od Saba a hlinikovemu podvozku od Opla.
Rad bych mel dnes ale novy sestivalec benzin. Nu coz.
Ale kdyz odhlednu od toho,ze rozezranemu investorovi uz nestaci pastvina ci pole,ale musi se nasrat rovnou do stredu letiste, presto ze to jde postavit i uprostred pouste ci na kalisti. .Zase ale ,uspori se treba orna puda,coz je snad jediny klad. Elektromobilite se zrejme neubranime.
Kdyz se podivam do Norska ,tak mi je jasne ,ze ne.
Země fjordů si vytyčila velmi smělý cíl – od roku 2025 neprodat jediný nový vůz se spalovacím motorem. Tomu se tamní zákazníci velmi přibližují, ostatně v roce 2020 byl podíl elektromobilů v prodejích 54 % a v roce 2021 dokonce 65 %, tedy téměř dvě třetiny!
Pozn. Uplne nejlepsi by bylo,nevlastnit onu drahou baterii ,ale jen ji mit k disposici. Proste naklapnout ,vlozit a jet. Zaplatit jen za energii s amortizaci za nejaky zivotni cyklus ,pocet nabiti. Pak by vozidlo bylo levnejsi.
Tam vidim cestu.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Scotty87 »

Pěkný pláč, ale jaké z toho plyne je řešení? Zůstat u spalovacího motoru? Ten by snad byl mimo Evropu v budoucnu konkurenceschopný? Samozřejmě že ne. Takže to vývoz nezachrání. Je jediná šance že evropské automobilky začnou vyrábět globálně konkurenceschopný produkt. Bohužel evropské automobilky jsou šíleně zkostnatělé struktury které se témněř jakýmkoli změnám brání zuby nehty.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

Tak si něco najdi o norských dotacích a úlevách na daních. Pak prozřeš a mám za to, že i také už drobet polevují. Honzo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boj o Líně

Příspěvek od skelet »

ano, články ze specializovaných webů nejsou relevantní.. co dodat. Scotty žij si svůj sen o záchraně milionů pracovních míst v automotive pomocí výstaveb baterkáren. To se prostě nestane. Ne dokud někdo nevymyslí jinou baterku, která bude o polovinu levnější, než je dnes. No a taková baterie je jako Tokamak..
Ono se stačí podívat na tebou na zdrojovaný článek.. levný BYD Dolphin s dojezdem 200km, stojí 324 tisíc Kč, za příplatek skoro sto tisíc korun se dostaneš na dojezd 250km. Velikostně je to sice jako Fabie, ale s tím dojezdem je to vhodné jen na cesty okolo komína = pro většinu uživatelů nevhodné = budou si to kupovat jen bohatší pro jízdu ve městě = menší poptávka po autě jako takovém = pokles výrobních kapacit = etc.
Takže já o voze, ty o koze. Pro mě je relevantnější sdělení toto
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... D0AA5C81F1

edit: jaké je řešení? žádné, v tom je ten fígl. Baterkárna zkrátka není strategický podnik, je to jen další z mnoha montoven co zde jsou. Pokud se svět vydá cestou elektromobilů, tak na ekonomiku založenou na automotive prostě zapomeňte. Je to zkrátka moc drahé.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

Řešení? Snadné. Ponecháš mix. Tjs. vedle sebe budou jezdit elektromobily, ve městě smysl mají ( proto ti Číňani), hybridy a pak klasika, tam kde dává smysl. Podstatné je oprostit se od demagogie.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Scotty87 »

Mám pocit že podobné diskuze se vedli na přelomu minulého a předminulého století v koňských stájích když kolme projížděli první podivíni v motorových kočárech....
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boj o Líně

Příspěvek od skelet »

Máš špatný, velmi špatný pocit. Tady se nikdo nehádá jestli je elektromobil cesta nebo není, ale jestli zde bude probíhat masivní produkce aut, tak jako nyní.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Scotty87 »

Patrně bude. Jen typický budoucí elektromobil nebude vypadat jako kombíková Oktávka.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Zemakt »

Zatím to tak nevypada, rozhodně ne celosvětově. A EU fakt není pupkem světa a ani VW.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boj o Líně

Příspěvek od skelet »

omyl, patrně nebude. Proč? Protože i ten tvůj čínský zázrak je drahý 350-400 tisíc Kč a nic neujede. Cena v bazaru bude extrémně nízká, protože cena nové baterie bude extrémně vysoká (to prostě neošudlíš druhovýrobou a ani servisem u nějakého garažníka).
Já ti tu tvou víru v růžové zítřky závidím, ale nesdílím ji.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Hans S. »

skelet píše: 8/11/2022, 16:46 ano, články ze specializovaných webů nejsou relevantní.. co dodat.
No, Petr Miller z AutoFora je příšerný, ale opravdu PŘÍŠERNÝ "novinář". Je odborně slaboučký a prakticky veškerá jeho tvorba zaměřená na clickbaity je opřená o staromilství ve směru "poslední pořádné auto bylo BMW E30". Jeho kolega, Petr Prokopec, je technicky výrazně zdatnější a články určitou váhu mají. Ale Miller? Já mám z českých reportérů nejraději Martina Vaculíka a vůbec redakci Auto.cz - ta mi přijde profesionální a nebulvární.


Elektromobily jsou v současnosti samozřejmě v mnoha směrech problematické. Ekologie těžby lithia je jedna věc, ale ani další kvanta externalit nelze přehlížet - je s nimi třeba pracovat. Recyklace lithia (= článků) není primitivní, ale ani zásadně technologicky komplikovaná. "Jen" se cenově v současnosti absolutně nevyplatí, je mnohem levnější ho prostě vytěžit ze země. V některých ohledech jsou ale již v současné podobě elektromobily výhodné. Jako největší klad vnímám parametry spjaté s jízdní dynamikou. Tedy efektivní akcelerace a efektivní decelerace spjatá s rekuperací (= městský provoz). Obecně regulace i velkých proudů je dnes díky existenci IGBT tranzistorů docela jednoduchá. Elektromobil je sám v principu jednodušší a levnější na údržbu (jakkoliv Petr Miller bude psát o drahé výměně baterie na hnusně dílensky zpracované Tesle).

Je možná fajn se podívat na vývoj výkonů a cen elektromobilů (a klidně i hybridů) za posledních dejme tomu 25 let. Tehdy s Priusem přišlo první relatině praktické využití. Tehdy to auto bylo vysmívané, dnes jsou různé hybridy celkem běžné a hlavně docela hezky funkční. To je prostě vývoj. Tlak na automobilky stojí peníze a ano platíme ho my - koncoví uživatelé. Jenže právě ten vývoj (a nic jiného) nám pomůže držet technologickou převahu. A není to jen o samotných autech, ale o infrastruktuře. Kde dobíjet? Jak rychle? A jakou formou? Palivové články? Baterie? Co zpětná logistika a vůbec sekundární trh? Všechno se to zase stočí k vývoji, technologickému i společenskému. Já jsem za současné snahy automobilek o výrobu racionálního elektromobilu rád. A ano, pořád ještě jezdím ve velkém šestiválcovém třílitrovém více jak třísetkoníkovém BMW :).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Boj o Líně

Příspěvek od skelet »

Nebavíme se o jízdních vlastnostech, ale o ceně výroby. Cena výroby baterky je z obrovské části tvořená surovinami. Aby se zlevnila cena surovin, tak jich prostě musí být hodně. Těžba lithia není extra ekologická, což cenu zvyšuje (tam kde se dbá na ekologii). Cena na recyklaci baterek taky není nízká a s jejím rozšiřováním se ten tlak na recyklaci bude zvyšovat (teď se prostě pošlou do ČLR nebo do jiného státu, kde na ekologii serou).
Hybridy jako takové nejsou nijak levné, a pokud jsou, tak je to mikrohybrid nebo mild hybrid.
Já proti elektromobilům jako technice nic nemám a ani nemám odpor proti jeho nákupu, ale poměr ceny/výkonu je stále příliš vysoká a díky ceně surovin baterií bude dlouhá ještě hodně dlouho.
Osobně mě to více táhne k palivovým článkům (metanol nebo vodík), kde se toho dá masovou výrobou dost cenově srazit, a co se týče životnosti a užívání jsi na tom podobně jako u fosilních paliv.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Boj o Líně

Příspěvek od Flogger G »

Měl jsem snahu rozproudit debatu o letišti Líně, popř. o obranyschopnosti země. Nenapadlo mne, že se bude řešit v tomto tématu elektromobilita.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“