Stránka 1 z 1

90+ let služeb pro námořnictvo

Napsal: 20/12/2022, 14:11
od seabee
Přestože firma Grumman (dneska Northrop Grumman) marketingově uvádí "skoro 100 let" bylo to 28. března 1931, když US NAVY zadala firmě Grumman Aircraft Engineering Corporation první kontrakt na palubní letoun XFF-1. Protože prototyp byl úspěšný a dosahoval vyšší rychlosti (314 km/h), než standardní armádní stíhačka Boeing F-4B-4, obdržel Grumman kontrakt na 27 sériových FF-1, následovaný kontraktem na průzkumnou verzi SF-1 (G-6). Od té doby a dodnes letouny Grumman na palubách letadlových lodí lodí US NAVY nechyběly. Přes slavné F4F Wildcat, F6F Hellcat,TBF Avenger, protiponorkový AF-2 Guardian, F7F-4N (mimochodem základní F7F Tigercat považuju za nejhezčí druhoválečné letadlo /Spitfire - já vím :D/), F8F Bearcat, S-2 Tracker/Tracer, tryskový F9F Panther/Cougar, první nadzvukový palubní letoun F11F Tiger, pomlouvaný F-14 Tomcat, A-6 Intruder/Prowler a dnes už "jenom" E-2 Hawkeye/C-2 Greyhound. "Neviditelně" ale vliv Grummanu dál trvá v dodávkách podstatných dílů pro významná aktuální letadla jiných výrobců - včetně F-35.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Bývalý nikaragujský G-23 zrestaurovaný do letuschopné podoby a nesoucí zbarvení FF-1 užívaného US Navy
Zdroj: US NAVY
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
E-2C před přistáním na palubu USS John C. Stennis. Autor: MC3 (SW) JOHN HYDE, USN