OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Odpovědět
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Arthur »

Oplatí sa Slovensku vymeniť migy za americké bojové vrtuľníky? (otázky a odpovede)

O bojových vrtuľníkoch doteraz ministerstvo obrany neuvažovalo, pretože na ne nemalo peniaze. Toho, že by ich časom vytlačili drony, sa neobáva.

Za stíhačky MiG-29, ktoré vláda pošle Ukrajine, by Slovensko okrem finančnej kompenzácie malo získať aj dvanásť bojových vrtuľníkov AH-1Z Viper, potvrdil v utorok poverený minister obrany Jaroslav Naď (pôvodne OĽaNO, teraz Demokrati).

Je to zatiaľ len ponuka od americkej vlády, ktorú Hegerova poverená vláda môže prijať alebo odmietnuť.

Protihodnotou za vrtuľníky Viper je nielen odovzdanie uzemnených migov Ukrajine, ale aj doplatok 340 miliónov dolárov.

To samo osebe robí z tohto obchodu tretí najväčší vojenský nákup od parlamentných volieb 2020 (po pásových vozidlách CV-90 a kolesových transportéroch Patria).

Oslovili sme vojenských odborníkov a pripravili sme súhrnný text, v ktorom odpovedáme na dvanásť otázok o tejto možnej výmene.

1. Koľko má dnes armáda vrtuľníkov?
Prevádzkuje ich dvanásť, z toho tri staré ruské Mi-17 a deväť moderných amerických vrtuľníkov UH-60 Black Hawk. Všetky operujú z vojenského letiska pri Prešove.

Ruské Mi-17 pochádzajú ešte z federálnej výzbroje, americké blackhawky kúpila za 250 miliónov eur druhá vláda Roberta Fica.

Aj napriek protiamerickým vyhláseniam určeným voličom najväčšie vojenské obchody s USA doteraz uzatvorili politici Smeru a SNS – či už išlo o vrtuľníky Black Hawk, alebo o dvojmiliardový nákup stíhačiek F-16.

Vrtuľníky Black Hawk a Mi-17 patria do podobnej kategórie. Nazývajú sa „viacúčelové“. Ich úlohou je preprava osôb, materiálu, ale aj hasenie lesných požiarov či záchranárske práce.

Na boj sú uspôsobené menej. Napríklad vrtuľníky Black Hawk síce môžu niesť moderné riadené strely, ale minister obrany zo Smeru Martin Glváč ich objednal bez akejkoľvek výzbroje a bez systémov vlastnej ochrany. Bolo teda veľmi riskantné posielať ich do bojovej zóny. Na ministerstve ich preto aj posmešne prezývajú

Čítaj viac v zdroji...

zdroj: https://dennikn.sk/3294655/oplati-sa-sl ... /?ref=tit1
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od niko »

Takto nejako budu asi nase stroje vyzerat.
https://theaviationist.com/2019/07/22/a ... -markings/
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

Super, k Blackhawkom sa budú hodiť.

Je úsmevné, aké sú tie osudy našich republík podobné. Tiež sme naše Migy vymenili za vrtuľníky :D
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od HONZIK11 »

Vidis to je fakt. :D
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

Len aby to nebol aj rovnaký prúser :D
Sokoly su vraj náročné na opravy, ktoré sú ešte k tomu aj drahé.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4102
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od niko »

No drahsie ako opravy nasich Mi-17 asi nebudu. :D
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od skelet »

Opravy jsou drahé díky přístupu mateřské společnosti Agusta, holt se snaží tohoto polského vrtulníku zbavit. Jinak pokud vím, tak jsou to mašiny oblíbené a svou práci si dokázaly odvést.
V každém případě Vám přeji, aby ty podobnosti s výměnou vrtulníků skončily, protože sotva se naši piloti naučili se Sokolem, tak šli do ostré praxe (povodně 1997).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mikhail
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1700
Registrován: 19/4/2006, 20:09

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od mikhail »

Za 340 miliónoch dolárov dostaneme naozaj veľa.

Čo je zahrnuté v cene vrtuľníkov?

Za dvanásť vrtuľníkov Bell AH-1Z v celkovej hodnote približne miliardy eur Slovensko doplatí iba 340 miliónov eur v priebehu nasledujúcich štyroch rokov. Slovensko tak ušetrí približne 660 miliónov.

V celkovej hodnote sú podľa ministerstva obrany aj náhradné dielce, vyškolenie pilotov a technikov a tiež výzbroj.

Ozbrojené sily majú získať 500 kusov sofistikovaných rakiet AGM-114 Hellfire II určených na zneškodňovanie pozemných cieľov.

Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/23149418/slovens ... lniky.html
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

Nie je to ideálne, ale že vôbec.
Priemerný nálet 163lh
cena za lh 20,642 (niečo ako F-16)
AH-64 má 5.200


Cena za prevádzku jedného kusu je 8x vyššie ako pri UH-60

https://www.gao.gov/assets/gao-23-106217.pdf

UH-1Y je na tom rovnako hrozne.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od HONZIK11 »

Juraj,tady mas clanek z obdobi kdy byl ve vyberovce u Polaku.
Jsou tam i udaje o cene letove hodniny.

https://milmag.pl/en/ah-1z-the-most-aff ... elicopter/

Takze rok 2022 /4500Dolaru za letovou hodinu.
Promitaji se do ni i ceny paliva.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

Oficiálny dokument však hovorí o iných číslach. Tak nevien, no.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano vim ,je v tom bigus.
Vysvetluji si to tim,ze paklize se ten vrtulnik pouziva i na plavidlech ,ceny letovek nasobne rostou. Treba i ctyrnasobne.
Ale Polakum bych veril. Ti jsou ve vyberech peclivi a nez neco vyberou tak maji udaju prehrsel. A v Polsku to bylo o fous a byl by tam taky Viper. Nicmene chteli jich stovku a nechteli cekat.
Uživatelský avatar
mikhail
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1700
Registrován: 19/4/2006, 20:09

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od mikhail »

Asi sa tam miešajú hrušky s jablkami. Na strane 292 s v grafe uvedené "Maintenance costs per flying hour" v priemere za 10 rokov na sume do 5 000 dolárov

Potom sú tam Other operating and support costs per flying hour a tie sú tých zvyšných 15 000 dolárov.

Čo pod tým chápať netuším. Možno sú to práve náklady rozpočítané na prevádzku mariňáckych vrtuľníkov z vrtuľníkových výsadkových lodí a to potom by dávalo zmysel...tam tie sumy musia byť enormné na údržbu samotných lodí, alias platforiem z ktorých operujú vrtuľníky.

Ale tieto náklady mať my nebudeme.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

Prevádzka nie je len maintenance.
A práve ak hovoríme o zvýšených maintenance cost pri palubných strojoch, tak to by malo byť v tých 5000.
Uživatelský avatar
mikhail
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1700
Registrován: 19/4/2006, 20:09

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od mikhail »

Juraj Tichý píše: 23/3/2023, 10:53 Prevádzka nie je len maintenance.
A práve ak hovoríme o zvýšených maintenance cost pri palubných strojoch, tak to by malo byť v tých 5000.
Ešte raz si prečítaj čo som napísal

"Maintenance costs per flying hour" = základné prevádzkové náklady na vrtulníky (4500 až 5000 dolárov) Operovali s nimi aj poliaci vo výberovom konaní

"Other operating and support costs per flying hour" - náklady na platformy (výsadkové vrtulníkové lode, personál týchto lodí, palivo, údržbu atď), z ktorých vrtuľníky operujú (to je tých 15 000 dolárov)

Čo je na tom nejasné? Prípadne mi to vyvráť.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano bude to tak. Ja o tech nakladech na provoz z vysadkovych plavidel nekde cetl a proto je zminil. Mikhail je tady uvedl spravne a souhlasi to s Polskymi udaji.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Scotty87 »

AČR předpokládá že bude cena letové hodiny H-1 100 000,-
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od HONZIK11 »

:D Potvrzeno tedy i v nasi mene.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od Juraj Tichý »

mikhail píše: 23/3/2023, 11:02
Juraj Tichý píše: 23/3/2023, 10:53 Prevádzka nie je len maintenance.
A práve ak hovoríme o zvýšených maintenance cost pri palubných strojoch, tak to by malo byť v tých 5000.
Ešte raz si prečítaj čo som napísal

"Maintenance costs per flying hour" = základné prevádzkové náklady na vrtulníky (4500 až 5000 dolárov) Operovali s nimi aj poliaci vo výberovom konaní

"Other operating and support costs per flying hour" - náklady na platformy (výsadkové vrtulníkové lode, personál týchto lodí, palivo, údržbu atď), z ktorých vrtuľníky operujú (to je tých 15 000 dolárov)

Čo je na tom nejasné? Prípadne mi to vyvráť.
Už chápem. Ďakujem :up:
Uživatelský avatar
palo satko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2531
Registrován: 16/9/2013, 17:59
Bydliště: Pezinok, Slovensko

Re: OSSR - bitevní vrtulníky Bell AH-1Z Viper

Příspěvek od palo satko »

take zakladne vysvetlenie pojmov spojenych s nakladom na Viper. Treba si pozriet hlavne prvy graf Celkove naklady na prevadzku a podporu str. 290 hore:
Sustaining support - trvala podpora - čo pod tym rozumiet? zasoby nahradnych dielov, paliv a mazadiel, upgrade stroja, vybavenie letisk a v tomto pripade aj lodi
Maintenance - udržba jednoducho to čo podla manualu musi urobit aby Viper bol bojaschopny
Unit operations - prevadzka jednotky naklady na sklady, budovy, plochy, miestnosti letcov, velitelov, technikov, sklady municie, ..
Unit-level personnel - naklady na personal platy letcov, velitelov, špecialistov aj upratovačky :D , školenia, ubytovanie, odevy a osobne vybavenie a dalšie požitky
Pod tym je graf nakladov na udržbu. Oba grafy su pre všetky Vipery čo maju USA
Na druhej strane je zjednodušeny graf kde su len naklady na prevadzku a podporu prevadzky preratane na jeden Viper a tie su celkom tych vyše 3 milionov na jeden Viper a rok. Z toho naklady na udržbu su cca 1 milion.
takže ak by som použil americke udaje (nie je to presne, lebo naše personalne a prevadzkove naklady iste budu menšie, tak dostaneme 36 milionov ročne.
A treba si prečitat komentar:
Údržba: Podľa predstaviteľov programu je neplánovaná údržba naďalej problémom. Od novembra 2021 úradníci uviedli, že pomer neplánovanej a plánovanej údržby bol 4 ku 1. Vzhľadom na vysokej miery neplánovanej údržby uviedli, že nie je dostatok údržbárov a pracovných hodín k dispozícii na dosiahnutie cieľov programu, aby boli schopní plniť úlohy.

No a samozrejme aj vyjadrenie k dodavkam nahradnych dielov:
Výrobné zdroje viacerých komponentov sa zmenšujú alebo zastarali a pandémia COVID-19 podľa úradníkov prispela k nedostatku dielov a oneskoreniam. Avšak nízka spoľahlivosť a dostupnosť kritických komponentov zostala hlavným problémom podpory zásobovania AH-1Z. Uviedli, že 85-percentná rovnakost hlavných komponentov medzi AH-1Z a UH-1Y ďalej ovplyvňuje dodávateľský reťazec, keď je roztiahnutý, pretože komponenty nie sú tak dostupné alebo spoľahlivé, ako sa predpokladalo, keďže oba programy súťažia o rovnaké komponenty. Príkladmi komponentov s vysokým dopytom, ktoré ovplyvnili mieru spôsobilosti programu na plnenie úloh, sú pohonný systém ako napríklad prevodovka hlavného rotora ....

Takže Viper vykazuje dost vysoky počet nečakanych zavad a ma problemy s dodavkou ND. Ak si niekto predstavuje, že Američania sa "umlatia" aby nam prednostne niečo potrebne dodali, tak asi bude dost naivny.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“