Střela Trembita s pulzačním pohonem
Napsal: 1/5/2023, 10:47
Střela Trembita s pulzačním pohonem
Ukrajinští dobrovolníci začali vyvíjet "lidovou střelu" s názvem Trembita. Práce vedou inženýři z dobrovolnické projekční kanceláře PARS a za účasti dobrovolníků z občanského hnutí Vidsič. Konstruktéři plánují vytvořit malou řízenou střelu s pulzačním motorem (tedy jako slavná V1). Motor rakety nemá žádné pohyblivé části, snadno se vyrábí a běží na benzín. Start bude proveden z pneumatického katapultu. Střela je určená k ničení objektů a vyčerpání nepřátelské protiletadlové obrany. Uvádí se, že je schopna zasáhnout cíle v hloubce 140 kilometrů. "Naše jednoduchá střela je nesrovnatelně levnější než výstřely nepřátelských protiletadlových raketových systémů," poznamenávají vývojáři. Podle plánů salva 20 těchto raket umožní překonat nepřátelskou protivzdušnou obranu a zasáhnout cíle v dostatečné hloubce. Výrobu jednotlivých dílů a komponentů rakety chtějí dobrovolníci rozmístit v garážových dílnách po celé Ukrajině. Bojová hlavice může být vybavena termobarickou nebo HE-fragmentační hlavicí. Deklarované specifikace střely Trembita jsou následující:
Hmotnost: 100 kg;
Hmotnost hlavice: 20 kg;
Dolet: přes 140 km;
Rychlost: přes 400 km/h;
Maximální výška letu: 2000 m;
Minimální výška letu: 30 m;
Pulzační motor je reaktivní motor jednoduché konstrukce, fungující na podobném principu jako náporový motor. Funguje na jednoduchém principu pulzačního spalování směsi paliva a vzduchu ve spalovací komoře. Na rozdíl od náporového motoru dosahuje vyššího výkonu při podzvukových rychlostech (nadzvukový pulzní motor se nevyrábí). Funkci motoru umožňují samočinné ventily na vstupu do motoru, zpravidla provedené jako pružné lamely či membrány. Ventily vlivem tlakového pulsu při zážehu paliva uzavřou vstupní otvor pro vzduch, a vytvoří tak uzavřenou spalovací komoru s výstupní tryskou. Zážeh způsobí krátkodobý prudký nárůst tlaku, a spaliny výstupní tryskou prudce vyrazí. Po tlakovém pulsu následuje vlivem elasticity plynného média podtlaková vlna, která způsobí otevření lamelových ventilů, a dílem nasátím, dílem náporovým účinkem (za letu), vnikne do spalovací komory nový čerstvý vzduch. Do něj vstříknuté palivo se opět zažehne a způsobí další tlakový puls. Cyklus nasátí vzduchu, vytvoření palivové směsi, a zážeh se periodicky opakuje, a je velmi rychlý, ve frekvenci několika desítek za sekundu. Podobně jako náporový motor, také motor pulzační vyžaduje nejprve uvedení do pracovní rychlosti – obvykle přes 200 km/h. Letoun poháněný tímto motorem je katapultován nebo startuje za pomoci přídavných raketových motorů na tuhé palivo. Ovšem: Modelářské pulzační motory startují z klidu. Po druhé světové válce oblíbené upoutané letecké modely, poháněné pulzačními proudovými motory, ani nijak předem, před nahozením, urychlovány být nemohly. Na to tehdejší běžní modeláři neměli. Běh motoru po prvotním impulsu, např. vzduchovou hustilkou, a po současném zážehu paliva, udržuje rezonance vhodně naladěného systému. Pulzační motor se za letu projevuje charakteristickými kroužky žhavých plynů ze spalovací trysky a mohutným bzučivým zvukem.
Trembita (Трембіта) je ukrajinský dechový nástroj ze dřeva. Tubus je vyroben z dlouhého rovného kusu borovice nebo smrku (nejlépe takového, který byl zasažen bleskem). Je používána převážně horaly (Huculy) žijícími v Karpatech, sloužila k oznámení úmrtí, pohřbů či svateb nebo předávaní informací. Též pomáhala pastýřům v zalesněných horách v komunikaci a shánění svých ovcí a psů. V současné době se často vyskytuje v ukrajinských etnografických souborech a jako občasný nástroj v ukrajinských lidových orchestrech.
Zdroj:
https://www.youtube.com/watch?v=mt1_EoHhQ20
https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fm ... missile%2F