Technologie STEALTH
Napsal: 4/12/2005, 21:50
Stealth, píše se rok 1991 a stroje F-117 Nighthawk neviditelně přilétají nad Bagdád, shazují laserem naváděné,přesné pumy a stejně neviditelně jak se přiblížily zase odlétají.
Takovýchto letů podnikly nespočet, ale už tehdy bylo jasné že technologie Stealth na které byly tyhle stíhačky založeny je něčím revolučním ve vedení letecké války, nebo spíše leteckého bombardování. Je známo že díky radaru už Britové v Bitvě o Británii za WW2 dokázali odhalit německé bombardéry ještě než přeletěly čáru pobřeží Francie. To bylo tehdy revoluční a změnilo to válečné akce, nebo změnilo, myslím to tak že piloti RAF mohli očekávat kde přesně se střetnou s bombardéry Luftwaffe. Když němci zavedli také radar a dokázali najít přilétající spojenecké bombardéry bylo to stejné. Proto se už za války snažili vědci najít způsob jak se vyhnout odhalení radarem.
Techniky byly různé, třeba podlétávání signálu v malé výšce, nebo zavedení klamných cílů které zobrazovaly na obrazovce další imaginární/neexistující cíle,ale nebyla žádná technika která by stroj z obrazovek radaru odstranila. První zkoušení Stealthu proběhlo v
Ta technologie přišla až se zavedením strojů které měli technologii Stealth, stroje sice z obrazovek radaru nezmizely!!! To je bohužel mínění mnoha lidí že Stealth stroje skryje tak že nejsou vůbec vidět,ale to není pravda.Stroje jsou na radaru dále vidět,ale mají jen malý obraz, u F-117 se uvádí že obraz radaru je veliký asi jako obraz vrány.
Tak a teď k samotné technologii, systému a technice. Myslím že všichni víte jak vypadá
F-117 Nightahwk – taková hranatá, šípovitá stíhačka, vypadá že se od klasických stíhaček opravdu liší. Je tomu tak, je to hlavně kvůli tomu Stealthu.
1)Stroj je pokryt kompozitními materiály a speciální vrstvou materiálu RAM (Radar Absorbent Materials) , ta má účinek ten že pohlcuje radarový signál/záření a propouští zpátky jen menší procento z celkového signálu který na letoun dopadl.
2)Jak už sem psal tak všechny stroje které jsou zakládány na technologii Stealth mají divné tvary, to je dáno hlavně tím aby se radarový paprsek odrážel jinam než zpátky k radarovému přijímači. Bylo totiž zjištěno že úhel pod kterým dopadá signál na letadlo je v rozmezí 30° proto byly křivky letadla navrhnuty tak aby se signál ve stejném uhlů nevracel,ale byl odrážen úplně jinam. Takovéto tvary jsou vidět všude na letadle, někdy vidět nejsou pže jsou skryty pod nátěrem,ale mají stejný účinek, odráží signál, vypadá to asi jako zuby u pily akorát že mají ostré a rovné tvary.
3)Vnitřní konstrukce je také přizpůsobena pro odrážení signálu a to tak že po celé ploše letadla je konstrukce tvořena jakýmisi schránkami do tvaru písmene V = VVVVV signál do nich dopadne a odráží se jakoby uvnitř a jen malá část z něj se vrací zpátky.Jmenuje se to „diagonální žebra“ a jsou udělána z keramického skla.
4)Letouny jsou vybaveny novým rušícím zařízením které vysílá nový signál zpět do radaru!takže by se ani nedalo hovořit o rušení, pracuje na tomto principu.Na povrch letounu dopadá signál který se odráží ve stejné kumulaci zpět do radaru, tento systém pošle směrem k radaru signál,ale s opačnou kumulací. Nevím jak víc bych to mohl popsat než takto – na letoun dopadá signál který vypadá asi jako sinusoida a tento systém pošle k radaru zpátky signál který má fázi jako cosinusoida takže se oba signály vyruší a výsledek je takový že na obrazovce se neukáže takřka žádný obraz.
Letouny však stále jsou vidět!!Ale vypadá to tak že čím větší stroj – tím menší obraz na radaru a naopak pže se radarový signál který dopadá na plochu většího letadla odrazí do daleko více směrů než od stroje menšího.
Na systému Stealth jsou založeny už i mnohé stroje jako F-117 Nighthawk, B1 Lancer, B-2 Spirit,F-22 Raptor, SR-71 Blackbird…
Vývojáři nových vojenských letadel se snaží na své letadla která vytváří použít alespoň nějaké vlastnosti Stealth, nejobvyklejší bývá použití pohlcujících ploch RAM.
Takovýchto letů podnikly nespočet, ale už tehdy bylo jasné že technologie Stealth na které byly tyhle stíhačky založeny je něčím revolučním ve vedení letecké války, nebo spíše leteckého bombardování. Je známo že díky radaru už Britové v Bitvě o Británii za WW2 dokázali odhalit německé bombardéry ještě než přeletěly čáru pobřeží Francie. To bylo tehdy revoluční a změnilo to válečné akce, nebo změnilo, myslím to tak že piloti RAF mohli očekávat kde přesně se střetnou s bombardéry Luftwaffe. Když němci zavedli také radar a dokázali najít přilétající spojenecké bombardéry bylo to stejné. Proto se už za války snažili vědci najít způsob jak se vyhnout odhalení radarem.
Techniky byly různé, třeba podlétávání signálu v malé výšce, nebo zavedení klamných cílů které zobrazovaly na obrazovce další imaginární/neexistující cíle,ale nebyla žádná technika která by stroj z obrazovek radaru odstranila. První zkoušení Stealthu proběhlo v
Ta technologie přišla až se zavedením strojů které měli technologii Stealth, stroje sice z obrazovek radaru nezmizely!!! To je bohužel mínění mnoha lidí že Stealth stroje skryje tak že nejsou vůbec vidět,ale to není pravda.Stroje jsou na radaru dále vidět,ale mají jen malý obraz, u F-117 se uvádí že obraz radaru je veliký asi jako obraz vrány.
Tak a teď k samotné technologii, systému a technice. Myslím že všichni víte jak vypadá
F-117 Nightahwk – taková hranatá, šípovitá stíhačka, vypadá že se od klasických stíhaček opravdu liší. Je tomu tak, je to hlavně kvůli tomu Stealthu.
1)Stroj je pokryt kompozitními materiály a speciální vrstvou materiálu RAM (Radar Absorbent Materials) , ta má účinek ten že pohlcuje radarový signál/záření a propouští zpátky jen menší procento z celkového signálu který na letoun dopadl.
2)Jak už sem psal tak všechny stroje které jsou zakládány na technologii Stealth mají divné tvary, to je dáno hlavně tím aby se radarový paprsek odrážel jinam než zpátky k radarovému přijímači. Bylo totiž zjištěno že úhel pod kterým dopadá signál na letadlo je v rozmezí 30° proto byly křivky letadla navrhnuty tak aby se signál ve stejném uhlů nevracel,ale byl odrážen úplně jinam. Takovéto tvary jsou vidět všude na letadle, někdy vidět nejsou pže jsou skryty pod nátěrem,ale mají stejný účinek, odráží signál, vypadá to asi jako zuby u pily akorát že mají ostré a rovné tvary.
3)Vnitřní konstrukce je také přizpůsobena pro odrážení signálu a to tak že po celé ploše letadla je konstrukce tvořena jakýmisi schránkami do tvaru písmene V = VVVVV signál do nich dopadne a odráží se jakoby uvnitř a jen malá část z něj se vrací zpátky.Jmenuje se to „diagonální žebra“ a jsou udělána z keramického skla.
4)Letouny jsou vybaveny novým rušícím zařízením které vysílá nový signál zpět do radaru!takže by se ani nedalo hovořit o rušení, pracuje na tomto principu.Na povrch letounu dopadá signál který se odráží ve stejné kumulaci zpět do radaru, tento systém pošle směrem k radaru signál,ale s opačnou kumulací. Nevím jak víc bych to mohl popsat než takto – na letoun dopadá signál který vypadá asi jako sinusoida a tento systém pošle k radaru zpátky signál který má fázi jako cosinusoida takže se oba signály vyruší a výsledek je takový že na obrazovce se neukáže takřka žádný obraz.
Letouny však stále jsou vidět!!Ale vypadá to tak že čím větší stroj – tím menší obraz na radaru a naopak pže se radarový signál který dopadá na plochu většího letadla odrazí do daleko více směrů než od stroje menšího.
Na systému Stealth jsou založeny už i mnohé stroje jako F-117 Nighthawk, B1 Lancer, B-2 Spirit,F-22 Raptor, SR-71 Blackbird…
Vývojáři nových vojenských letadel se snaží na své letadla která vytváří použít alespoň nějaké vlastnosti Stealth, nejobvyklejší bývá použití pohlcujících ploch RAM.