Čínský transportní letoun Y-20/ Tanker YY-20

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Čínský transportní letoun Y-20/ Tanker YY-20

Příspěvek od seabee »

Čína se definitivně emancipuje od sovětských/ruských konstrukcí a jejich místních derivátů a upgrejdů. Dokazuje to také zahájením sériové výroby transportního Y-20 a z něho odvozeného tankeru YY-20. Letoun začal být projektovaný v leteckém podniku ve městě Si-an (Xi´an) v závodě Xi´an Aircraft Company - XAC už na přelomu století, ale vývoj se přes rozsáhlou spolupráci dalších čínských technologických a vývojových pracovišť protahoval, takže v roce 2011 musela Čína pořídit další ruské stroje - Il-76MD pro transportní úlohy i přestavbu na centra včasného varování a velení aby tak mohla začít vyřazovat přestárlé Y-5 (An-2), Y-7 (An-24) a Y-8 (An-12), nebo doplnit flotilu jejich rozsáhlého upgrejdu, Y-9. Prototyp Y-20 tak poprvé vzlétnul až v roce 2013 - s přispěním Iljušinovy konstrukční kanceláře a údajně i nikdy nepotvrzené spolupráce s ukrajinským Antonovem. Vývoj byl zároveň využitý pro experimentální ověření osvojení v Číně nových technologií DPD - Digital Product Definition a 3D tisku plastu a kovů. Dlouhou dobu také trval vývoj vlastní verze DPD, protože použití osvědčených západních systémů Catia a Unigraphic nebylo z důvodu utajení možné, jsou totiž spravované on-line. Použití pokročilých CAD metod umožňuje vynechat stavbu makety rozmístění komponentů, přístrojů, mechanických, elektrických, hydraulických a palivových vedení. Čína také přikročila k vývoji vlastních kompozitových materiálů. Satelitní snímky pak v roce 2016 vedle prototypu Y-20 potvrdili i existenci tankovací verze YU-20 přeznačené na YY-20 a oficiálně potvrzené až v roce 2020. Přes značný potenciál stroje s teoretickou konstrukční nosností 90t stále zůstává značný hendikep ve výkonu instalovaných (dostupných) motorů. Jedná se o čínskou kopii sovětských Solovjov D-30KP-2 o tahu 117,8 kN (motory F117-PW-100 pro letoun C-17A stejné kategorie mají 179,9 kN), označovanou WS-18. Létá už ale modifikace Y-20B s prototypovými motory vlastní čínské konstrukce WS-20 s tahem 138 kN a vyšším obtokovým poměrem, takže i úspornějšími. Vzdušný tanker YY-20 má tři hadicová připojení se stabilizačním košem, vybavená unikátní technologií světelného navádění přijímajícího letounu. Čínské letectvo plánuje pořídit a přes 250 letounů Y-20 včetně vyvíjené AEW&C modifikace. To by znamenalo přečíslit i americkou kapacitu v letounech C-17 - 222 strojů (C-130 a C-5A jsou ale stále navíc).
Parametry (dle propagačních údajů výrobce):
Rozpětí: 50,35 m
Délka: 47,05 m
Výška: 15,07 m
Prázdná hmotnost: 105 000 kg
MTOW: 220 000 kg
Nosnost: 68 000 kg
Motory: 4 x D-30KP-2 o tahu 117,68 kn každý
Max. rychlost: 920 km/hod
Cestovní rychlost: 630 km/hod
Dostup: 13 000 m
Dolet 7 600 km (10 000 km s vnitřní PN)
cinske_dopravni_letadlo_y-20.jpg
Zdroj: Xinhua
Prameny: L+K č.7/2023 Jakub Fojtík, Armádní Noviny 12. 7. 2016 Jan Grohmann, Wikipedie
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“