Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 114.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 114.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 114.

Japan_attack_1942_33 _34.jpg


Pacifik, skica prostoru z roku 1942, kde se odehrávali popisované boje i v roce 1944, skica je majetkem Wikipedie, zde byla zmenšena.

Philippines_regions_map_Wikimedia_22.png


Filipíny, regionální mapa je majetkem Wikimedie, zde byla zmenšena.
Den 10. října a reakce nejvyšších japonských velitelů na americký útok, v podobě aktivace leteckých základen japonského námořnictva, při útoku amerických letadel na Okinawu a na menší ostrovy v Rjúkjúském souostroví, byl sice vcelku správný, leč japonští velitelé nevěděli, že admirál Halsey hodlal napadnout před útokem na Tchaj-wan (tehdy Formosa), také důležité letiště Aparri na severním pobřeží ostrova Luzon na Filipínách. V ranních hodinách dne 11. října pak všechny americké letadlové lodi doplnily PHM z cisteren dvanácti tankerů a již krátce po poledni 61 letounů dvou operačních skupin vzlétlo proti 323 mil vzdálenému letišti Aparri. Nálet se nesetkal s nijak velkým odporem a tamější obranou, o čemž vypovídal fakt zachycený i v hlášení, že ze 7mi ztracených letounů pouze jen 1 letoun byl sestřelen Japoncem, ostatní měly na svědomí operační závady různého druhu. Na letišti Aparri bylo tehdy zničeno 15 japonských letadel a během tohoto dne sestřelila americká stíhací ochrana ještě tři japonské bombardéry, z nichž jeden dokonce ve vzdálenosti asi 25 mil od plavidel operačního svazu; byly to prvé pokusy o napadení svazu v souladu s rozkazy admirálů Kusaky a Tojody.


Adm_Toyoda_Soemu_Wikipedie_22.jpg


Admiral Soemi Tojoda, nástupce Jamamota, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zvětšeno.
Tehdy prý nebyl admirál Halsey nijak zvlášť spokojen s výsledkem útoku na Aparri, neboť se mu zdál velmi slabý. Halsey předpokládal, že úderem způsobí nepříteli mnohem větší ztráty. Později pak dokonce i prohlásil něco takového, že tím prvním úderem měl být útok na Tchaj-wan, neboť to, čeho se tehdy dosáhlo při útoku na Aparri, nebylo nic významného a Tchaj-wan dostal zbytečně jeden den navíc na přípravu obrany.
Když skončily útočné operace proti filipínskému letišti Aparri, tedy v odpoledních hodinách, musely lodi doplnit znovu PHM. V té samé době pak byly na paluby těžkých letadlových lodí přemístěny ze tří doprovodných letadlových lodí zvláštní, možno napsat „materiálně zásobovací“ skupiny nové letouny, to jako náhrada za ty poškozené nebo zničené. Byla noc z 11. na 12. října, když 38. operační svaz plul rychlostí 24 uzlů směrem na severozápad, někam do prostoru 50 až 90 mil východně od ostrova Tchaj-wan. A právě odtud pak měly být po další tři dny vedeny nepřetržité letecké údery, to aby byly ochromeny značné japonské letecké síly, které byly na tomto velkém ostrově soustředěny.
Celý velký 38. operační svaz dorazil do prostoru Tchaj-wanu v časných ranních hodinách.
Protože byla bohužel jeho plavba tentokrát již sledována japonským leteckým průzkumem, admirál Halsey očekával, že ještě za tmy budou jeho lodi napadeny. To se však nestalo.
Bylo 5 hodina 44 minut, tedy ještě před svítáním, když opustily letové paluby prvé vlny amerických stíhaček, jejichž úkolem bylo rozvrátit a zničit stíhací ochranu na blízkých Pescadorských ostrovů, získat nadvládu ve vzduchu a tím připravit cestu bombardérům. Po celé tři dny, co tehdy palubní letouny 38. operačního svazu vzlétaly proti Tchaj-wanu, trvalo počasí ideální pro útočné letecké operace. Celou dobu byla dobrá viditelnost, dostatečný vítr usnadňoval start i přistávání a také mraky táhnoucí se po obloze poskytovaly útočícím letounům velmi vítaný úkryt, takže se pak ve většině případů stávalo, že japonští protiletadloví dělostřelci měli na pozorování letadel jen velmi krátkou dobu, a letadla tak vlastně viděli až na poslední chvíli.
Nálety proti cílům na ostrově Okinawa, zvláště pak proti těm na Tchaj-wanu byly nejmocnějšími údery, které byly provedeny palubními letouny z letadlových lodí, za celé trvání druhé světové války. Japonci tak byli nuceni nasadit k obraně prakticky všechny jim dostupné síly, které měli v řečených prostorech k dispozici. A tak vlastně došlo k těm největším střetnutím letounů z letadlových lodí s letouny, které startovaly z pozemních základen, jaké bylo v oblasti Tichomoří vůbec zaznamenáno. Český historik Miloš Hubáček, akci popisuje, z amerických a ostatních historických zápisů, na str. 104., ve své knize - Boj o Filipíny, cituji:

Jen první den útoku na Tchaj-wan provedli Američané 1 378 vzletů, na kterých se podílela letadla všech čtyř operačních skupin 38. operačního svazu. Skupina 38.2 kontradmirála Geralda F. Bogana se zaměřila na severní část ostrova, skupina 38.3 kontradmirála Fredericka C. Shermana na jeho střední část, skupina 38.1 viceadmirála Johna S. McCaina na jih ostrova a skupina 38.4 kontradmirála Ralpha E. Davisona na oblast Takaa na jeho západní pobřeží. Přestože podle admirála Halseyho útokem na Aparri získali Japonci celý den k přípravě obrany Tchaj-wanu, nemohli této výhody náležitě využít. Převaha na straně protivníka byla příliš obrovská.
Jak již bylo řečeno, nejdříve bylo třeba paralyzovat japonskou stíhací ochranu. Když se americké palubní stíhačky objevily nad ostrovem, radarem včas varovaní Japonci již měli ve vzduchu desítky letounů a na obloze se rozpoutala nelítostná bitva. Odehrávala se i přímo nad velitelstvím viceadmirála Fukudomeho, v Takau. Viceadmirál její průběh napjatě sledoval, a když se v plamenech řítily k zemi sestřelené letouny, nadšeně vykřikl: ´Výborně! Obrovský úspěch´! Při pozornějším pohledu zjistil, že padající letouny nejsou označeny americkými hvězdami, ale japonskými rudými terči. Později Fukudome napsal: ´Naše stíhačky nepředstavovaly nic jiného než spoustu vajec vržených proti kamenné zdi nezničitelných nepřátelských formací´“.


A již právě ten prvý den náletů na Tchaj-wan pro Japonce znamenal jen velký zmar a pohromu. Prakticky hned ten prvý den přišli Japonci asi tak o jednu celou třetinu letounů své tamější ochrany. Když pak přilétala nad ostrov Tchaj-wan druhá vlna amerických stíhaček a bombardérů, Fukudomemu zbývalo již jen kolem 60ti bojeschopných stíhaček,a když se pak objevila třetí vlna, ze vzletových drah letišť už nebyla schopna odstartovat ani jedena stíhačka, která by byla bojeschopná.
Těžké byly i škody způsobené bombardováním i na tamějších pozemních zařízeních. Tak například bylo zničeno i Fukudomeho velitelství. Pravdou však je, že i Američané měli značné ztráty, které v první vlně, hned ten první den činily 48 letadel. Ale za tuto cenu dosáhli naprosté vzdušné nadvlády nad celou oblastí Tchaj-wanu, zabezpečili si tak severní bok nadcházející leytské operace a zcela zdecimovali letecké skupiny, takto narychlo zformované Japonci ze záloh námořního letectva.
Japonci nejen, že se pokoušeli o zoufalou obranu Tchaj-wanu, ale dokonce se snažili i napadnout lodi amerického 38. operačního svazu. Prakticky po celý tento den, kolem nich kroužily průzkumné letouny a v sedm hodin večer zaútočila formace středních bombardérů Micubiši G4M2 (ve spojeneckém kódu byly zvané Betty) vyzbrojených torpédy.


G4M2a Model 24 Heií_Wiki_22.jpg


Japonský bombardér G4M2a Model 24 Heií, Wikipedie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_G4M

Tyto letouny náležely k tehdejší elitní formaci nazývané – „Útočný svaz T“ – kde T znamenalo Tajfun. Viceadmirál Fukudome právě do tohoto svazu T se základnou na ostrově Kjúšú vkládal ty největší naděje. Tehdy velením svazu T pověřil zkušeného letce, kterým byl námořní kapitán Šúzoa Kunó, a svaz měl být po intenzivním výcviku nasazován právě takto proti spojeneckým hladinovým uskupením. Jenomže se psal již rok 1944 a celkové a prakticky neřešené a neřešitelné problémy a potíže japonských ozbrojených sil, které ve druhé polovině tohoto roku byly již katastrofální, nejen podvazovaly jejich bojeschopnost, která se naplno projevila, i když se jednalo o elitní svaz T. Totiž více než polovina pilotů svazu T, přišla z pozemního letectva, nad mořem létali prakticky jen několik málo měsíců a výsledky jejich prvního nasazení byly pro viceadmirála Fukudomeho jen velkým zklamáním. Při útocích na americký 38. operační svaz, které 12. října 1944 trvaly s přestávkami až do půlnoci, svaz T ztratil celkem 42 letounů a nedosáhl prakticky vůbec ničeho. Většina těchto Betty byla sestřelena stíhací ochranou, jiné zničila intenzivní protiletadlová palba z palub napadených lodí všech kategorií.
Již ten další den, tedy 13. října, vystartovala první vlna amerických letadel k dalšímu z náletů a to v šest hodina 14 minut, což bylo prakticky půl hodiny před rozbřeskem. V řečenou dobu byl 38. operační svaz asi tak ve vzdálenosti 70 mil severozápadně od ostrova Tchaj-wan. Rychle se mu podařila úplná likvidace japonské stíhací ochrany a tak mohly americké bombardéry zcela volně napadat letištní zařízení, opravny, sklady PHM a pumami i palubními zbraněmi ničit letadla, která ještě zůstala roztroušena na těch hlavních, pomocných i záložních letištích. Po celý den bylo napočítáno, a stojí v zápisech, že palubní letouny provedly celkem 974 vzletů.
Teprve za soumraku, když na palubě letadlové lodi Franklin, v operační skupině 38.4, přistávaly poslední vracející se americké letouny, přibližovaly se celkem 4 nízko letící a proto radarem neohlášené japonské bombardéry Betty. Všechny čtyři tyto Betty zaútočily na letadlovou loď Franklin. První Betty byla sestřelena spojeným úsilím protiletadlové palby a pilota jedné z amerických stíhaček, která přerušila započatý přistávací manévr a vrhla se na Japonce, druhou Betty zničila palba kanónů a velkorážních kulometů doprovodných plavidel. Ta třetí Betty, poté co svrhla torpédo, doslova o vlas minula příď letadlové lodi a zřítila se do moře provrtána nepočítaným množstvím projektilů.
Ve stejné době pak velitel Franklinu kapitán Shoemaker bleskurychle nařídil strojovně plný zpětný chod, díky čemuž velká letadlová loď zpomalila natolik, že nebezpečně přesně namířené torpédo neškodně projelo těsně před přídí lodi. O čtvrté Betty, český historik Miloš Hubáček, z amerických a ostatních historických zápisů, na str. 106., ve své knize - Boj o Filipíny, píše, cituji:

„Čtvrtému japonskému bombardéru se též podařilo svrhnout torpédo, které proklouzlo pod zádí Franklinu. V tu dobu už ze smrtelně zasaženého letounu šlehaly plameny a jeho pilot nasměroval hořící stroj přímo na letovou palubu. Bombardér narazil na ocelové pláty, sklouzl po nich a jako planoucí pochodeň přepadl přes převis paluby a zmizel v moři. Letadlová loď Franklin nepřátelský nálet přežila jen s malým poškozením. Mnohem hůř však byl postižen nový těžký křižník Canberra z operační skupiny 38.1 viceadmirála McCaina.“.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 114.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 115.
Totiž v 18 hodin 35 minut stejného podvečera 13. října 1944, na 38.1 operační skupinu viceadmirála McCaina, zaútočilo celkem 8 japonských torpédových bombardérů. Prakticky stejně jako na letadlovou loď Franklin přelétaly Japonci také jen pár metrů nad hladinou moře, a radiolokátory je včas nenahlásily, neboť je operátoři vůbec neviděli.

USS_Franklin_(CV-13)_and_USS_Belleau_Wood_(CVL-24)_afire_1944_22.jpg

Zasažená lehká letadlová loď Belleau Wood (CVL 24 , /v pozadí vlevo/ a zasažená letadlová loď Franklin (CV 13) , foto je majetkem Wikipedie.

https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Franklin_(CV-13)

Přestože protiletadlová palba jich stačila celkem šest zničit dřív, než mohly plavidla celou skupinu ohrozit, jednomu z těchto dvou zbývajících torpédových bombardérů se podařil zásah, na který mohla být osádka oprávněně hrdá. Svržené torpédo totiž narazilo do trupu těžkého křižníku Canberra právě v prostoru mezi dvěma kotelnami a naneštěstí pod spodním okrajem pancéřového pásu. Následná exploze pak vyrvala v boku těžkého křižníku velký otvor a na místě hned zabila 23 námořníků. Plameny ohňů vyšlehly až do výšky stožárů, následně pak se valící vodě podařilo zaplavit obě strojovny a i zadní kotelnu, a než se záchranným četám podařilo ostatní části podpalubí vodotěsně uzavřít, vniklo do nitra Canberry na 4 500 tun vody. Loď se postupně zastavila a bylo naprosto zřejmé, že i když se nepotopí, vlastními silami nemůže odplout někam do bezpečí. O situaci byl samozřejmě ihned informován velitel loďstva admirál Halsey.


Admiral_William_F_ Halsey_ Wikipedie_22.jpg


Admiral Halsey, foto je majetkem Wikipedie, zde bylo zmenšeno.
Obvykle se v takové válečné situaci, takto těžce poškozená loď, ochromená pouhých devadesát mil od pobřeží nepřítelem obsazeného Tchaj-wanu a prakticky stovky mil od domácích základen musí nechat potopit. Jenomže admirál Halsey učinil prý tehdy zcela neočekávané rozhodnutí, a přikázal těžký křižník Canberra odtáhnout a celou tuto záchrannou operaci kryl dalšími, předtím neplánovanými nálety na Tchaj-wan. Proto také již deset minut poté, co se do trupu Canberry zabořilo japonské torpédo, vydal velitel operační skupiny 38.1 viceadmirál McCain rozkaz, aby Wichita, další těžký křižník skupiny, vzal Canberru do vleku.
Na těžkém křižníku Wichita se pak, dle historických zápisů, ujal řízení všech záchranných prací korvetní kapitán Richard Edwards. Wichita byla vybavena vším nezbytně potřebným včetně 275 metrů dlouhého a 3 centimetry silného ocelového vlečného lana, lany z manilského konopí různé síly a délky, navijáky, vyvazovacími vlečnými lany, klíny a brzdami. I když již nastala tma, pracovala dobře vycvičená posádka velmi dobře. Přípravné práce jim trvaly jen přibližně 20 minut a již v 19 hodin 28 minut se Wichita opatrně přiblížila k závětrné straně těžkého křižníku Canberry. Následně pak bylo nutno přetáhnout vlečné lano. Tehdy vítr dosahoval rychlosti 40km/hod, vzdouval přitom vysoké vlny. Obě lodi se stále zvedaly na hřebenech vln, aby vzápětí prudce klesly zahaleny vodní tříští.
Z paluby těžkého křižníku Canberra musely na Wichitu vystřelit úvazné lano, které tam pak pracovní četa připojila k 11 centimetrů silnému konopnému vodícímu lanu. S jeho pomocí mělo být na Canberru přetaženo ocelové vlečné lano.
Jenomže v době kdy akce začala tak náraz vln obě plavidla od sebe odhodil, lano na Wichitě se vysmeklo z kladek a vrhlo tři muže posádky na ocelové pláty paluby a proti palubním nástavbám. Všichni tito tři muži utrpěli vážná zranění.
Nakonec po velkém úsilí všech se podařilo přetáhnout jak vodící, tak i ocelová lana a to upevnit ke kotevnímu řetězu poškozené lodi.
Bylo 21 hodin 12 minut, když těžký křižník Canberra signalizovala na Wichitu, že je připravena.
Těžký křižník Wichita se pak dal nesmírně pomalu do pohybu, ocelové lano se odvíjelo a ve 21 hodin 45 minut přišel nový signál z Canberry, který oznamoval, že pluje. Rychlost se postupně a pomalu zvyšovala a Wichita zvolna obracela na jihovýchodní kurs.
Celý manévr připojení poškozené lodi byl dokončen krátce po půlnoci a již v 1 hodinu dne 14. října obě lodi pluly rychlostí 3,8 uzlu. Zatím hrozila dvě nebezpečí, neboť rychlost nezaručovala, že během následujících 20ti hodin se dostanou z dosahu japonských letadel startujících z pozemních základen, a to druhé nebezpečí bylo, že se přetrhne vlečné lano.
Příď těžkého křižníku vlečeného Wichitou se v jednom okamžiku napnulo jako struna, v následujícím povolilo a znovu se prudce napínalo. Teprve když dal velitel Canberry uvolnit dalších takřka 130 metrů kotevního řetězu, na kterém bylo upevněno, situace se rapidně zlepšila, a bylo možno dokonce zvýšit rychlost na čtyři uzly.
Stále však trvala nejistota, aby nedošlo k nějakému nepříjemnému překvapení. Do situace zasáhl viceadmirál McCain, když přikázal, aby na pomoc připlula vlečná loď Munsee, která se od 8. října zdržovala s další vlečnou lodí Pawnee ve skupině cisternových lodí. V ranních hodinách 15. října vítr naštěstí začal ustávat a moře se zklidnilo. Těžký křižník Canberra mohl bez potíží navinout svůj kotevní řetěz, odpojit vlečné lano Wichity a upevnit lano Munsee. V sedm hodin ráno se pak Wichita vzdálila a péči o Canberru převzal Munsee.
Admirál Halsey sledujíc celý problém rozhodl, to aby umožnil odtažení Canberry z nebezpečných vod, že pozdrží odplutí svého 38. operačního svazu od Tchaj-wanu a nechal ještě provést 14. října další nálet na tento velký ostrov. Na náletu se podílelo 146 palubních stíhaček, z nichž během dne bylo 17 ztraceno, a 100 bombardérů, z nichž se na mateřské lodi nevrátilo 6. Zároveň tímto pak zaútočilo v ranních hodinách menší uskupení stíhaček operační skupiny 38.4 na letiště Appari a Laoag na severním Luzonu. To ještě, k podpoře úderů zasazovaných nepřátelským základnám palubními letouny 38. svazu vyslal i velitel 20. letecké armády generálmajor Curtis E. LeMay ze spojeneckých letišť v Číně 109 létajících superpevností B-29 s úkolem bombardovat na Tchaj-wanu oblast Takaa, ve které se nacházela největší letiště a zároveň i velitelství 2. letecké flotily.
I když na japonské obranné síly dopadala po celé tři říjnové dny jedna rána za druhou a utrpěli při tom obrovské ztráty, stejně se, kde to jen trochu šlo, zoufale bránili a dokonce se pokoušeli i nějaké ty údery vracet. Třeba v době kdy letouny tří amerických operačních skupin 38. svazu útočily na Tchaj-wan a na ostrov Luzon, a kdy čtvrtá skupina viceadmirála McCaina zaujala postavení v severní části operačního prostoru svazu, aby vytvořila hráz proti případnému pokusu nepřítele napadnout z tohoto směru pomalu se sunoucí Canberru. Mimo již řečeného, tedy těsně před setměním zaútočilo na McCainovu skupinu kolem patnácti dvoumotorových bombardérů (od českého historika Miloše Hubáčka - Nakadžima P1Y ve spojeneckém kódu Frances) – já jsem nalezl:

Jokosuka_P1Y_Frances_P1Y_1_Wiki_22.jpg


Jokosuka_P1Y_Frances_P1Y_1_Wikipedie, vyzbrojených torpédy. Foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zmenšeno.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jokosuka_P1Y

Jeden z nich pak pronikl až k lehkému křižníku Houston a vypustil torpédo v 18 hodin 45 minut. Torpédo zasáhlo křižník ve střední části trupu na pravoboku. Tohle poškození bylo horší, nežli poškození předchozího dne u Canberry. Tady strojovnu Houstonu okamžitě zaplavilo moře., loď pak ještě plula několik set metrů setrvačností, aby se pak zastavila hluboko zabořená do temně zelených vod oceánu a zdálo se, že nebude trvat dlouho, než se zcela rozlomí a zmizí pod hladinou. Okamžitě se přiblížily dva torpédoborce připraveny převzít posádku lehkého křižníku na své paluby. V dané době přicházely na velitelský můstek Houstonu ke kapitánu W. W. Behrensovi tak alarmující zprávy o rozsáhlých škodách a hrozícím nebezpečí, že v 19 hodin 33 minut oznámil viceadmirálu McCainovi, že hodlá vydat rozkaz k opuštění lodi. Viceadmirál souhlasil a posádka začala křižník opouštět.
Byly 20 hodin 20 minut, kdy se situace na lehkém křižníku vyjasnila natolik, že kapitán Behrens přece jenom usoudil, že je možno Houston zachránit. Přišel rozkaz okamžitě přerušit odchod posádky z lodi a zároveň byla signalizována McCainovi žádost, aby byl Houston vzat do vleku. McCain ihned nařídil kontraadmirálu Wiltzemu, veliteli skupiny těžkých křižníků, aby se tohoto úkolu ujal těžký křižník Boston.
Na počátku celé záchrany se zdálo, že snížená intenzita větru a úměrně tomu i zklidněné moře ulehčí také i přetažení vlečného lana, že tedy nepůjde o tak obtížnou operaci záchrany jako v případě těžkého křižníku Canberry. Jenomže se objevily těžkosti jiného druhu. Boston měl připraveno vlečné zařízení na pravé zádi a hodlal se tak přiblížit k levoboku Houstonu, k jeho závětrné straně, a odtud chtěl přetáhnout lano. Pak se ukazovalo, že je to vzhledem k naklonění Houstonu zcela neproveditelné. Boston z těchto důvodů musel zaujmout zcela nové postavení na návětrné straně poškozeného lehkého křižníku a přemístit vlečné zařízení na levou stranu své zádi.
V té době navíc celou operaci ztěžovala naprostá tma; když Boston prováděl přibližovací manévr, při němž se snažil dostat záď co nejblíže přídi Houstonu, nebylo z jeho velitelského můstku vůbec Houston vidět a pokyny kormidelně a strojovně mohl kapitán E. E. Hermann vydávat pouze na základě informací, které dostával telefonem ze stanoviště na zádi. Celý konec operace pak popsal český historik Miloš Hubáček, akci popisuje z amerických a ostatních historických zápisů, na str. 110., ve své knize - Boj o Filipíny, následovně, cituji:

„Nakonec bylo ve 23 hodin 20 minut lano přetaženo a upevněno. Potíže však neskončily. Ještě byl nutno Houston zatížený tisíci tun mořské vody a směřující přídí na severozápad obrátit na jihovýchodní kurs, a navíc vše provést za nepříznivého jihozápadního větru. Obrat byl dokončen až ve tři hodiny ráno 15. října. Teprve poté se obě lodi spojené silným ocelovým lanem vydaly rychlostí pěti až šesti uzlů na nebezpečnou plavbu. Brzy však bylo třeba vyřešit ještě jeden problém: ocelové vlečné lano nebylo dostatečně dlouhé, aby si při obrovské zátěži udrželo žádoucí pružnost; Houston je proto musel prodloužit uvolněním téměř sto dvaceti metrů svého kotevního řetězu.“
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 114.

Příspěvek od michan »

Asie, Pacifik 2, Japonsko, Čína, USA, VB, 1931-1945. Č 116.
S odstupem času se musí říci, že zřejmě admirál Halsey, musel moc dobře vědět, že na sebe bere velkou odpovědnost, a velmi riskuje, když přikázal, aby byly tyto oba popsané křižníky, které se nacházely ve stavu, který ho opravňoval, aby nařídil jejich opuštění a potopení. On však nezaváhal a nechal je takto odtáhnout od blízkosti ostrova Tchaj-wan až k tisíc mil vzdálenému atolu Ulithi. Jak bylo vidět, byl Halsey určitě velmi tvrdohlavý, a neústupný velitel 3. loďstva, který když se jednou rozhodl, učinil vše proto, aby nemusel přiznat nezdar. Určitě si byl vědom i svých oprávnění a všech tehdejších možných hrozeb.
Následně pak admirál Halsey nechal z lehkých křižníků Santa Fé, Birmingham a Mobile a celkem 8mi torpédoborců, pod velením kontraadmirála Laurence T. DuBose vytvořit zvláštní operační svaz, který pověřil doprovodem obou poškozených a poté vlečených lodí. V odpoledních hodinách dne 15. října pak vyčlenil z operační skupiny 38.1 dvě lehké letadlové lodi Cowpens a Cabot, jeden těžký a jeden lehký křižník a čtyři torpédoborce, kterým dal za úkol Canberru s Houstonem a jejich doprovod ochraňovat před nepřátelskými leteckými útoky.

Kontradm_Laurance_T._DuBose_55.jpg

Kontradmiral Laurance T. DuBose, foto je majetek Wikipedie a zde byl zmenšeno.

https://en.wikipedia.org/wiki/Laurance_T._DuBose

Mezi desátou a jedenáctou hodinou dopoledne dne 16. října dorazila vlečná loď Pawnee, aby od těžkého křižníku Boston, převzala další starost o Houston. Při dalším přepojování vlečného lana však došlo k nehodě, kdy byl lehký křižník Houston vlnami vržen na vlečnou loď a svou pravou kotvou roztrhl okraj její paluby v délce dvou metrů.
Bylo 16. října odpoledne, kdy již obě vlečné lodi s poškozenými křižníky na lanech, stále mířily rychlostí 3,5 uzlu na severovýchod. Tato velmi malá rychlost obou dvojic lodí působila značné problémy plavidlům svazu kontraadmirála DuBose, která se na jeho straně od nich nemohla příliš vzdálit a na druhé straně sama musela udržovat značnou rychlost – při zpomalení se mohla stát snadnou kořistí v těchto vodách slídících japonských ponorek. DuBoseovým křižníkům a torpédoborcům nezbylo než za neustálých změn kursu kroužit kolem Canberry a Houstonu rychlostí alespoň 12 uzlů, a když hrozilo nebezpečí leteckého útoku, obeplouvaly je po kruhové dráze rychlostí 15 uzlů.
Již od první chvíle, kdy 38. operační svaz zaútočil na letecky na ostrov Okinawu, a stejně tak i o něco později za náletů na ostrovy Luzon a Tchaj-wan se japonské letectvo opakovaně pokoušelo všechny Halseyho lodě napadnout. Hlášení všech japonských vracejících se pilotů většinou hovořila o rozsáhlých škodách, které spojeneckým svazům způsobily. Japonští letci vždy vzrušeně popisovali všechny možné potápějící se a hořící letadlové a bitevní lodi, křižníky a torpédoborce. Podle japonských pilotů a jejich hlášení by byl 38. operační svaz už úplně zdecimován a jen jeho rozptýlené zbytky lodí by měly ve zmatku odplouvat zpět do svých přístavů.
Ovšem skutečnost byla zcela jiná.
Totiž většina japonských pilotů, kteří vzlétli proti 38. svazu, se vůbec nemohla rovnat zkušeným a dobře vycvičeným letcům bojujícím v počátečních fázích války nad Pearl Harborem nebo nad Indickým oceánem. Sami totiž do těchto bojů prošli jen krátkým a nedostatečným výcvikem, dokonce někteří z nich letěli vůbec poprvé v bojové formaci. Byli i tací, že o leteckém boji věděli jen to, co předtím viděli při promítání instruktážních filmů.
No a o mnoho lépe na tom nebyli ani tehdejší piloti Fukudomeho speciálního Útočného svazu Tajfun. Přestože se viceadmirál Fukudome velice silně snažil zaměřit tehdy celou náplň jejich výcviku k přípravě útočných akcí za noci a za špatného a větrného počasí – plně si totiž uvědomoval, že úspěšných náletů na letadlové lodi 3. loďstva při jejich kapacitě, nebudou, jeho piloti, za denního světla schopni – výsledky v reálu pak byly velice chabé.
Většině tehdejších pilotů chyběly základní zkušenosti, a jak se později sami Japonci přiznávali, jen málokdo z nich vůbec dokázal rozeznat z letadla nákladní loď od té bitevní; což platilo zvláště o pilotech, kteří přicházeli od armádního letectva, a těch byla většina.
Byla to tedy většinou nezkušenost, a když se pak přidalo i vzrušení každého nováčka, znamenalo to, že si přidávali ve svém tvrzení o tom, že zasadili těžké údery svému nepříteli.
Pak se nebylo co divit, že v reálu vydávali takoví piloti výbuchy pum v blízkosti lodí, nebo záblesky, které oni, nebo jiní piloti viděli u ústí protiletadlových děl, za skutečné zásahy, a že takový „zásah“ samozřejmě považovali vždy za smrtelný a pro lodi konečný….! Český historik Miloš Hubáček, z amerických a ostatních historických zápisů, na str. 112., ve své knize - Boj o Filipíny, k omylům japonských nezkušených pilotů ještě napsal, cituji:

„Gejzíry vody vzedmuté po dopadu vlastních sestřelených letounů zaměňovali za potápějící se loď, a když ve tmě zmizelo na hladině nějaké světlo – zpravidla šlo o rychle uhašený požár na některém plavidle nebo hořící zřícený japonský letoun – měli za to, že šla ke dnu další nepřátelská loď. Císařský hlavní stan tato neověřená hlášení nekriticky přijímal a na jejich základě vydával komuniké o velkých vítězstvích svého letectva, která tokijský rozhlas halasně vytruboval do celého světa.“

V americké historické literatuře jsou pak zápisy o tom, že nejen admirál Halsey, ale i jeho štáb pak takové japonské informace o potápění všech amerických letadlových lodí a většině bitevních lodí, křižníků a torpédoborců pozorně a s pobavením sledovali. Pod dojmem nyní napsaného se pak při poradě na vlajkové lodi New Jersey, a po zhodnocení celkové situace admirál Halsey rozhodl, že nastraží na nepřítele past. Vše o této pasti, z amerických historických pramenů, popsal Miloš Hubáček, na str. 112 a 113, následujícím způsobem, cituji:

„Nařídil (admirál Halsey), aby se 15. října operační skupiny 38.1 a 38.4 přesunuly dál na jih a znovu napadly cíle na Luzonu, dvě lehké letadlové lodi i nadále zůstaly v blízkosti poškozených křižníků a chránily je, a operační skupiny 38.2 a 38.3 s pěti těžkými letadlovými loďmi aby zaujaly postavení východně od vlečeného Houstonu a Canberry. Věřil, že Japonci v domnění, že hlavní síly 38. operačního svazu jsou zničeny, budou chtít oba ochromené křižníky a jejich doprovod poslat ke dnu, a proto proti nim vyšlou své hladinové loďstvo. V tom okamžiku zasáhnou stovky palubních letounů operačních skupin 38.2 a 38.3. Halsey se nezmýlil. V pozdních odpoledních hodinách 14. října nařídil velitel Spojeného loďstva admirál Soemu Tojoda viceadmirálu Fukudomemu,aby napadl “zbytky“ amerického loďstva veškerými leteckými silami, které má. Současně přikázal veliteli 2. úderného svazu křižníků a torpédoborců viceadmirálu Kijohidemu Šimovi, aby vyplul z kotviště ve Vnitřním moři a zničil nepřátelská plavidla, která uniknou leteckým útokům. Tojoda tedy učinil přesně to, co Halsey předpokládal.“

Jako prvá zareagovala Spojenecká odposlechová služba, která celou Tojodovu depeši zachytila, rozšifrovala a admirál Halsey byl o jejím obsahu ihned informován. Domnívaje se tehdy, že Japonci vrhnou do boje svou podstatnou část hladinových plavidel, neprodleně oznamoval generálu MacArthurovi, že se pro tentokrát, při vylodění na ostrově Leyte, plánovanému na 20. října, bude muset obejít bez podpory 38. operačního svazu. Naskýtala se totiž dosti reálná šance a příležitost, že bude možno, s konečnou platností, zcela rozdrtit celé jádro japonského loďstva, což admirál Halsey v tehdejších okamžicích považoval za svůj úkol číslo jedna.
Bylo osm hodin ráno dne 15. října 1944, když viceadmirál Fukudome obdržel zprávu, že na letiště v okolí Manily znovu zaútočily americké palubní letouny. Jednalo se o bombardéry a stíhačky z operační skupiny 38.4 kontradmirála Davisona. Z letišť, která byla tehdy napadena, proti nim vzlétlo celkem 50 až 60 japonských stíhaček, ze kterých většinu pak američtí stíhači sestřelili. Když poté Fukudome dostal poněkud přesnější informace o pozici americké operační skupiny – nacházela se ve vzdálenosti 240 mil od Manily – vyslal proti ní menší uskupení stíhačů a lehkých bombardérů.

admiral_Fukudome_Shigeru_Wikipedia_22.jpg



Admirál Fukudome Shigeru, foto je majetkem Wikipedie a zde bylo zvětšeno.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shigeru_Fukudome


Již asi, dle zápisu v 10.46, měli Japonci americké lodi na dohled a okamžitě na ně zaútočili. Český historik Miloš Hubáček, z amerických a ostatních historických zápisů, na str. 113., 114., ve své knize - Boj o Filipíny, pak doslova napsal, cituji:

„Z důvodů, které dostupné prameny dostatečně neobjasňují, nebyla těžká letadlová loď Franklin ve stavu plné bojové pohotovosti a nálet zastihl její protiletadlovou obranu nepřipravenou. Přítomnost nepřátelských letounů ohlásila hlídka až v okamžiku, kdy tři střemhlavé bombardéry Aiči D4Y (ve spojeneckém kódu Judy) již byly prakticky nad lodí. Zalarmovaní protiletadloví dělostřelci zahájili palbu ze všech hlavní a dva bombardéry se jim podařilo sestřelit těsně před svržením pum. I třetí byl zasažen palbou 40mm kanónu ve vzdálenosti asi 200 metrů od levoboku a skončil v moři, ale jeho puma explodovala na palubě Franklinu, poškodila jeden z výtahů vyvážejících z podpalubních hangárů letadla, tři muži posádky zabila a dvanáct zranila. Škody naštěstí nebyly velké, ale jak velitel Franklinu kapitán Shoemaker, tak kontradmirál Davison okamžitě učinili přísná opatření, aby k podobnému „překvapení“ již nemohlo dojít."

Aichi D4Y3_pulling_up_Wikipedie_22.jpg
Aichi D4Y3_pulling_up_Wikipedie_22.jpg (14.09 KiB) Zobrazeno 2620 x


Střemhlavý bombardér Aichi D4Y3, majetek Wikipedie, foto bylo zmenšeno.


https://en.wikipedia.org/wiki/Yokosuka_D4Y



Použité historické podklady Pacifik 2:

- A Radio Konstrukční elektronika č. 1 ročník 2008
- A Radio Praktická elektronika č. 8 a 9 ročník 1988
Adams J.: If Mahan ran the Great Pacific War; An analysis of World War II naval strategy. Vydalo nakladatelství Indiana University Press 2008.
Anderson, Nicholas, To Kokoda, Do Kokody., Canberra., 2011.
Army operation in China; december 1941-december 1943 dostupné online
Ballantyne I.: Warspite; From Jutland Hero to Cold War Warrior. Vydalo nakladatelství Penn & Sword Maritime 2010.
Barnet C.: Bojujte s nepřítelem zblízka; Britské válečné námořnictvo za druhé světové války (IV). Vydalo nakladatelství Paseka 2008.
Bergerud, Eric, Touched with Fire. The Land War in the South Pacific, London – New York 1997, Dotek ohněm. Pozemní válka v jižním Pacifiku, Londýn - New York 1997.
Black J.: Midway and the Indian Ocean. dostupné online
Boyd C.: Yoshida A.: The Japanese submarine force and World War II. Vydalo nakladatelství Naval Institute Press 1995.
Boyd. A.: The Royal Navy in Eastern Waters; Linchpin of Victory 1935-1945. Vydalo nakladatelství Seaforth Publishing 2017.
Boyne W.: Srážka Titánů; Námořní bitvy 2. světové války. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2001.
Breuer William B. Záhady 2. světové války.
Brown David. Kamikaze.
Brož Ivan. Pearl Harbour.
Calvert, Michael. Prisoner of Hope. Cape, 1952.
Clemens, Martin . Alone on Guadalcanal. A Coastwatcher´s Story, Annapolis 2004., Sám na Guadalcanalu. Příběh pobřežního hlídače, Annapolis 2004.
COLLIE, Craig – z japonského překladu - MARUTANI, Hajime, The Path of Infinity Sorrow, The Japanese on the Kokoda Track, Melbourne – Sydney – Auckland – London 2012, v českém překladu - MARUTANI, Hadžime, Cesta nekonečného smutku, Japonci na Kokodské stezce, Melbourne - Sydney - Auckland - Londýn 2012.
Copp T.: The Defence of Hong Kong December 1941 dostupné online
Cox J.: Blazing Star, Setting Sun; The Guadalcanal-Solomons Campaing November 1942-March 1943. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing 2020.
Cull Brian, Izava Jasuho, Shores Christopher. Krvavá jatka I.
Cull Brian, Izava Jasuho, Shores Christopher. Krvavá jatka II.
Daniel Marston, Průvodce válkou Pacifikem.
Deighton L.: Krev, slzy a pošetilost. Vydalo nakladatelství Argo 1999.
Duffy, James P., Válka na konci světa. Zapomenutá bitva o Novou Guineu 1942-1945. New York 2016.
Eric Hammel, New York 1992. Letecká esa proti Japonsku., Aces Against Japan.
Evan Thomas. Hřmící moře.
Fergusson, Bernard. Beyond the Chindwin, Collins, 1945.
Flisowski Z,: Od Morza Koralowego po Midway. Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poźnanskie 1981.
Flisowski Z.: Burza nad Pacyfikiem (1). Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poznańskie 1986.
Franz M.: Bohaterowie najdluzszych dni; Desanty morskie II wojny światowej. Vydalo nakladatelství Widawnictwo naukowe PWN 2011..
Fučida Micuo, Okumiya Masatake. Midway, rozhodující bitva v Pacifiku.
Gilbert Martin. Druhá světová válka.
Glanz David M. Srpnová bouře. Sovětská strategická ofensiva v Mandžusku v roce 1945.
Griffith II. Samuel B. Bitva o Guadalcanal.
Griffith S.: Bitva o Guadalcanal. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1970.
Gryner Peter H. Pád nedobytné pevnosti Singapur.
Hammel E.: Guadalcanal The Carrier Battles; The Pivotal Aircraft Carrier Battles of the Eastern Solomons and Santa Cruz. Vydalo nakladatelství Crown Publishers 1987.
Hammel Eric. Mundská stezka. Válka v Jižním Pacifiku se obrací proti Japonsku.
Hara T.: Nepotopitelný kapitán. Vydalo nakladatelství Omnibooks 2013.
Historia Wojsko i Technika 2019/6.
Holmes H.: Poslední plavba. Vydalo nakladatelství Baronet 1998.
Hough R.: Naval Battles of the Twentieth Century. New York 2001.
Hough, Frank O., Verle E., SHAW, Henry I. Jr., Pearl Harbour to Guadalcanal. History of U. S. Marine Corps Operations in World War II. (Volume I. Washington 1958., Z Pearl Harbor na Guadalcanal. Historie operací US Marine Corps ve druhé světové válce. Svazek I.Washington 1958.).
Hoyt E.: Americké ponorky ve válce. Vydala nakladatelství Beta-Dobrovský a Ševčík 2000.
Hoyt E.: Guadalcanal; Rozhodující dramatická bitva v Pacifiku o ostrov Guadalcanal 1942-1943. Vydala nakladatelství Beta-Dobrovský a Ševčík 2001.
Hoyt E.: Japonsko triumfuje. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2003.
Hoyt Edwin P. Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt.
Hoyt Edwin P. Tři vojevůdci. Heihačiro Togó, Isaroku Jamamoto, Tomojuki Jamašita
Hoyt Edwin P. Válka v Pacifiku, Aleutské ostrovy (pátý díl).
Hoyt Edwin P. Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje.
Hoyt, Edwin P. Rozhodující dramatická bitva v Pacifiku o ostrov Guadalcanal, Praha – Plzeň 2001.
Hoyt, Edwin P. Bouře nad Gilbertovými ostrovy. Válka ve středním Tichomoří 1943.
Hoyt, Edwin P. Válka ve středním Tichomoří. Trnitá cesta k Mariánským ostrovům 1944.
Hrbek I. a J.: Námořní válka vrcholí; Od obléhání Malty k boji u Severního mysu. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1995.
Hrbek J. a I.: Krvavé oceány. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994.
Hubáček M.: Pacifik v plamenech. Vydalo nakladatelství Panorama 1990.
Hubáček M.: Vítězství v Pacifiku; Bitva o Guadalcanal. Vydalo nakladatelství Mladá fronta 1999.
Hubáček Miloš. Boj o Filipíny.
Hubáček Miloš. Ofenzíva v Pacifiku, Praha 1987.
Hubáček Miloš. Pacifik v Plamenech.
Hubáček Miloš. Válka končí v Pacifiku (I), Pevnost Iwodžima.
Hubáček Miloš. Válka v Pacifiku (II) Dobývání Okinawy.
Chaloupka J.: Námořní střetnutí v průběhu bitvy o Guadalcanal. Bakalářská práce dostupné online.
Churchill W.: Druhá světová válka (3); Velká aliance. Vydalo nakladatelství Lidové noviny 1993.
Jacobsen, Philip H., Station AL – Guadalcanal. A Full Service WWII Cryptologic Unit, Cryptologic 31, 2007, s. 57-75.
Jones K.: Destroyer Squadron 23; Combat Exploits of Arleigh Burke´s Gallant Force. Annapolis Maryland 2012.
Jordan David a Wiest Andrew . Atlas Druhé světové války, Fakta o bojových střetnutích na všech frontách.
Kelly T.: Hurricane na Sumatře. [url=hhttps://docplayer.cz/12721744-Hurricane-na-sumatre-terence-kelly.html]dostupné online[/url]
Kol. aut.: Krvavá jatka I a II. Vydalo nakladatelství Mustang 1994 a 1995.
Kurasov V. V. (odpovědný redaktor), za redakce: A. M. Někriče (zástupce odp. redaktora, J. A. Boltina, A. J. Grunta, V. M. Chvostova, N. N. Jakovleva, N. G. Pavlenka, S. P. Platonova, A. M. Samsonova, S. L. Tichvinovského. Dějiny světa, Svazek X.
Kurowski F.: Na všech mořích; Boje křižníků za druhé světové války. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2017.
Lai B.: Hong Kong 1941-45; First strike in the Pacific War. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing.
LETOURNEAU, Roger – LETOURNEAU Dennis, Operation KE. The Cactus Air Force and the Japanese Withdrawal From Guadalcanal – přeloženo volně - Operace KE. Kaktusové letectvo a japonský ústup z Guadalcanalu., Annapolis 2012.
LINDSTROM, Lamont – WHITE, Geoffrey M., Island Encounters. Black and White Memories of the Pacific War – český překlad - Setkání na ostrově. Černobílé vzpomínky na válku v Pacifiku., Washington D. C. – London 1990, s. 48 n.
Lohnstein M.: Royal Netherlands East Indies Army 1936-42. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing 2018.
Lundstrom J.: The First Team and the Guadalcanal Campaign; Naval Fighter Combat from August to November 1942. Vydalo nakladatelství Naval Istitute Press 2005.
Masters, John. The Road Past Mandalay. Joseph, 1961.
Marston Daniel, editor. Průvodce válkou v Pacifiku. 2005.
Mayer S. L. Japonská válečná mašinérie.
Mc Raven William H. Speciální operace.
Mead, Peter. Orde Wingate and the Historians.Merlin Books, 1987.
Merillat Herbert C., Praha 2007. Nezapomenutelný Guadalcanal.
Mikesh Robert C. Zlomená křídla samurajů.
Militaria 2009/2.
Morza Statki i Okrety 2005/5, 2005/4.
Morze Statki i Okrety 2004/2, 2004/3, 2008/10, 2012/2, 2012/3, 2014/1-2.
Orita Z.: Banzai! Paměti kapitána japonské ponorky. Vydalo nakladatelství Omnibooks 2020.
Parkin R.: Blood On The Sea; American Destroyers Lost In World War II. Vydalo nakladatelství Da Capo Press 2001.
River Ch.: The Turning Points in the Pacific: Battle of Midway and the Guadalcanal Campaign.
Rooney David. Vítězství v Barmě.
Rose L.: Hornet. Vydalo nakladatelství Mustang 1997.
Roščin S. I. (vedoucí redakce a autorského kolektivu), J. J. Boguš, G. I. Bulyčevová (literární redaktorka), I.D. Klimov, V.P. Sergin, J. Ii Soldatěnko, I. M Žabkin, V. N. Želanov. Autorský kolektiv: I.P. Barbašin, A.V. Basov, P. P. Bogdanov, J.J. Boguš, J. A. Boltin, S. S. Iljin, B. N. Jakovlev, I.D. Klimov, N.I. Kostjunin, Václav Kural (Československo), G. I. Levinson, G. Z. Lekomcev, M.M. Malachov, A. V. Mitrofanová, V. P. Morozov, O. M. Nakropin, A.G. Naporko, N. G. Pavlenko, S. I. Roščin, A. F. Ražakov, V. P. Seregin, A. M. Sinicyn, I. I. Šinkarjov, J. B. Šmeral, B. S. Ťelpuchovskij, V.K. Volkov, G. F. Zastavenko, V. N. Želanov. Dějiny Velké vlastenecké války 1941 - 1945, Svazek 5, Redakce pátého svazku.
Sakai S.: Zera nad Pacifikem. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994.
Saunders H., Hrowe. Duel v Pacifiku.
Schom Alan. Americký orel proti vycházejícímu slunci.
Skřivan A.: Cestou samurajů. Vydalo nakladatelství Themis 2005.
Skřivan Aleš. Japonská válka 1931 – 1945.
Skřivan Aleš, Pád Niponu.
Skwiot M.: Monografie morskie (3) Shokaku Zuikaku. Vydalo nakladatelství A.J. PRESS 1994.
Sommerville Donald. Druhá světová válka den za dnem.
Sounders H.: Duel v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Mustang 1995.
Still M.: The naval battles for Guadalcanal 1942; Clash for supremacy in the Pacific. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing 2013.
Stille M.: Křižníky USA vs Japonské křižníky; Guadalcanal 1942. Vydalo nakladatelství Grada Publishing 2010.
Stille M.: USN Battleship vs IJN Battleship: The Pacific 1942-44. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing 2017.
Sykes, Christopher. Orde Wingate. Collins, 1959.
Švanda. R.: Pevnost Asie. Náchod 2013.
Technika Wojskowa Historia 2012/4.
Technika Wojskowa Historia numer specjalny 2015/5, 2015/6, 2016/1.
The Operations of the Navy in the Dutch East Indies and the Bay of Bengal. Vydalo nakladatelství Leiden University Press 2018. dostupné online.
Thompson, Sir Robert. Make For The Hills. Leo Cooper, 1989.
Tillman B.: Enterprise; America´s Fightingest Ship and the Men Who Helped Win World War II. Vydalo nakladatelství Simon & Schuster 2012.
Tregaskis Richard. Guadalcanal Diary, New York 1943.
Tulloch, Derek. Wingate in Peace and War. Macdonald, 1972.
TWINING, Merrill B.No Bended Knee.The Batle for Guadalcanal New York 2004, s.66., Nejsme na kolenou. Bitva o Guadalcanal New York 2004, s. 66.
Vácha Dalibor. Krvavý ostrov Guadalcanal 1942-1943.
Vácha Dalibor. Válka stínů. Boje na ostrově Nová Guinea 1942-1943.
Van Der Vat Dan: Vácha Dalibor, 2018. Krvavý ostrov Guadalcanal 1942-1943.
Van Der Vat Dan: Válka v Pacifiku, Americko-japonská námořní válka 1941-1945.
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Vejřík Lubomír, 1994. Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941, Prolog.
Walker Allan S., Austrálie ve válce 1939-1945. Série pět. Medici. Svazek III. ostrovní tažení, Camberra 1957.
Womack T.: The Allied Defense of the Malay Barrier, 1941-1942. Vydalo nakladatelství McFarland and Company 2016.

Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

viewtopic.php?t=8051&start=640
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)“