Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Moderátoři: michan, Pátrač

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

Bitva ve Filipínském moři (1)

Prolog

Dobytím Guamu dne 10. srpna 1944 byl Američany učiněn poslední z několika kroků na cestě za ovládnutím souostroví Mariany a současně k ukončení první části operace FORAGER – „Sběrač“. Kampaň, zahájená nálety palubního letectva na zdejší pozemní letecké základny již 11. června, byla tak po dvou měsících bojů zakončena právě na nejjižnějším z ostrovů souostroví. Pomineme-li urputné pozemní boje vedoucí k obsazení Saipanu, Tinjanu a Guamu, nedílnou součástí této operace, tak jak později vstoupila do historie, byla námořní bitva známá jako Bitva ve Filipínském moři. Nebo-li „Velké střílení krocanů na Marianách“. Ať tak či onak, ve své podstatě se jednalo o další ze střetů japonských a amerických letadlových lodí, tentokrát s pořadovým, a v podstatě i konečným číslem pět. Z dosavadních bitev letadlových nosičů v tichomořském prostoru to však byla bitva zdaleka největší.

Titulka.jpeg

Po smrti admirála Jamamota se hlavním strůjcem nové strategie císařského námořnictva stal admirál Mineiči Koga, novopečený velitel Spojeného loďstva. A přestože svého předchůdce přežil jen o pár měsíců, jím vypracovaný plán shin-Z-gō sakusen – „Strategie č. Z nová“ se de facto stal výchozí tezí, která do značné míry, a aniž by to tehdy někdo tušil, formoval výsledek budoucího velkého střetu u Marian. Tváří v tvář množícím se porážkám a pokračujícímu vyklízení na pacifickém bojišti tvrdě vybojovaných pozic se jednalo o strategii ryze obrannou, která osud Japonska vsadila na jednu kartu, tj. na jednu velkou, rozhodující, vše určující bitvu.

Přestože lze strategii tzv. generální bitvy chápat jako vítězství konzervativní části námořnictva Země vycházejícího slunce nad modernisty, reprezentovanými právě Kogovým předchůdcem. Nebudeme příliš daleko od pravdy, když v ní lze spatřit jistou pouze ctnost, respektive objektivní reflektování tehdejší japonské situace.
Období kdy Japonsko vládlo zdroji, pro Jamamotovu útočnou strategii dálkových výpadů zcela nezbytnými, bylo zkrátka ta tam. Naopak, téměř ve všech oblastech, ať už zbrojních, logistických či lidských se pomyslné nůžky vůči Američanům stále více a více rozevíraly. Japonsku začal zkrátka docházet dech.

cc5cfeed-b046-4559-b1d3-bd9156f8a906.png
Admirál Mineiči Koga.

Začátkem února 1944 obdržel Koga od generálního štábu pro svůj modifikovaný a aktuální situaci na bojišti zohledňující plán zelenou, načež bez většího prodlení začal s jeho realizací. Nová verze admirálovi strategie pak v podstatě neznamenala nic jiného, než realizaci obranné linie, první a poslední linie před samotnými japonskými mateřskými ostrovy. Vzhledem k výpadu amerických letadlových lodí ve dnech 16. -18. února 1944, však musel brzy revidovat záměr umístit svůj štáb na atol Truk, který posléze zřídil na Palau. Zde na západních Karolínách následně hodlal vyhlížet rozhodující bitvu. Právě Palau totiž tvořilo jižní okraj „Kogovi linie“, která pokračovala dále na sever, kde se opírala o Mariánské souostroví. Pokud by se Američané pokusili prorazit oblastí středního Pacifiku, hodlal velitel Spojeného loďstva přesunout své velitelství na Saipan. V případě útoku vedeného jižním směrem, bylo jako místo pro hlavní štáb předurčeno Davao na filipínském Mindanau.

Ačkoliv byl plán rozčleněn do čtyřech dílčích taktických variant, základním stavebním kamenem a nedílnou součástí admirálovi strategie shin-Z-gō sakusen byla úzká spolupráce palubního letectva a letectva operujícího z pozemních základen, díky níž měla být eliminována americká kvantitativní převaha. S využitím pozemních základen stroji 1. mobilní flotily - Dai-Ichi Kidō Kantai se současně očekávalo zvýšení úderné efektivity japonských letadlových lodí, vč. minimalizace rizika jejich působení v dosahu amerických palubních letounů.
V předtuše věcí budoucích Koga konsolidoval podřízené letecké jednotky. V rámci možností zvýšil tempo výcviku a apeloval na rychlejší dodávky letecké techniky apod. V této souvislosti lze jen podotknout, že admirálův plán v sobě nepostrádal mnoho logických prvků a postřehů a jako takový, jej lze hodnotit jako v rámci možností zdařilý. Avšak, člověk míní a život mění.

Dne 31. března 1944 na cestě z Palau do Davaa překvapila dva létající čluny Kawanishi H8K silná bouře. Zatímco posádka prvního ze strojů pilotáž v náročných podmínkách nezvládla a zřítila se do moře, osud druhého člunu se obdobným způsobem naplnil až při pokusu o oblet tropické cyklony u filipínského Cebu. Ztráta dvou letounů, jakkoliv nepříjemná, by sama o sobě nepředstavovala pro Japonce nic až tak vážného. Jenže, na palubě prvního stroje po kterém se „slehla zem“ byl jedním z pasažérů admirál Mineiči Koga. O dost větší štěstí měla posádka druhého létajícího člunu, vč. náčelníka štábu viceadmirála Fukutome Šigery. A to i přesto, že všech deset přeživších posléze padlo do zajetí filipínských partyzánů. Kromě vysoce postavených štábních důstojníků japonského námořnictva se kořistí místního odbojového hnutí také stala složka s dokumenty. V součinnosti s Filipínci a po různých peripetiích se nakonec tyto materiály dostaly do rukou Spojenců, u nichž hned na první pohled vzbudila pozornost obálka označená velkým písmenem Z, japonská obranné strategie shin-Z-gō sakusen! Po zpracování opisů dokumentů, byly originály urychleně dopraveny zpět do míst havárie, kde byly z jejich ztráty již notně nervózním Japoncům podstrčeny. Mezitím u zpravodajců na Havaji a po důkladné nadporučíkem Laytonem provedené korektuře se už množilo ve velkém. Následně překlady japonské strategie pak bez prodlení zamířily do rukou jednotlivých velitelů flotil amerického tichomořského loďstva.

Z operace do článku.png
Opis japonské obranné strategie Z a autor její pozdější modifikace Soemu Tojoda.

Během jedenácti měsíců již po druhé uvolněná pozice vrchního velitele Spojeného loďstva byla v květnu 1944 obsazena admirálem Soemu Tojodou. A přestože byl nový velitel označován jako nekompromisní muž s nímž bylo jen obtížné vyjít, dlouhou službou nabité zkušenosti mu šly jen stěží upřít. Tojoda nehodlal vymýšlet nic nového, kdy hlavní rysy stávajícího obranného plánu svého předchůdce ponechal a jen s mírnými modifikacemi jej jako A-gō sakusen předložil ke schválení. Na základě nového plánu tak v dubnu 1944 došlo k začlenění Marian do oblasti národního zájmu, jíž bylo třeba za každou cenu udržet. Za tímto účelem byla vyčleněna 1. mobilní flotila a veškeré dostupné ponorky. Z pozemních základen působící letectvo, jemuž byla v plánu přiřknuta neméně důležitá role, bylo organizováno do tří útočných skupin se základnami na Marianách (1. skupina), Palau, Yapu a Davau (2. skupina), a konečně v Nizozemské východní Indii (3. skupina). V japonských plánech právě letouny z pozemních základen měly americký svaz napadnout jako první, oslabit jej, načež na bojiště se dostavivší letadlové lodě 1. mobilní flotily mu měly zasadit rozhodující úder. O tom, že Japonci neponechávali nic náhodě svědčí mj. nemalé množství štábních cvičení a válečných her v nichž se precizovaly obranné aj. postupy. Vše bylo stvrzeno dne 3. května 1944, kdy vešla v platnost definitivní verze A-gō sakusen, formulovaná mj. rozkazem generálního štábu č. 373 a dalšími navazujícími rozkazy.

Aniž by to tehdy Japonci tušili, a přestože jejich snaze o zvrácení nepříliš pozitivně se vyvíjejícího průběhu konfliktu šlo jen stěží co vyčíst. Jejich plán, založený na velkém rozhodujícím úderu, mohl jen stěží uspět. A to minimálně ze dvou důvodů. Předně, prostřednictvím ukořistěných dokumentů byli Američané se strategií shin-Z-gō sakusen, respektive A-gō sakusen velmi dobře srozuměni, načež neváhali z ní vyplývající zjištění reflektovat do svých útočných operací. Mnohem podstatnějším faktorem a de facto tak hlavní příčinou budoucího japonského kolapsu u Marian byl však stav k jejich obraně vyčleněného letectva.

Japonské námořní letectvo v první polovině roku 1944 představovalo vše, jen ne údernou sílu, která z počátku války dominovala a později jako rovnocenný soupeř bojovala o ovládnutí tichomořskému prostoru. Po čtyřech námořních bitvách a katastrofálních ztrátách utrpěných v kampani o ovládnutí Šalomounových ostrovů se Japonské císařské námořní letectvo - Dai-Nippon teikoku kaigun kókútai jen těžce sbíralo. Úbytek zkušených pilotů sanovaný zcela nedostatečně vycvičenými nováčky stále více umocňoval všeobecný nedostatek pohonných hmot. Ale i zkušené pozemní obsluhy. O stále zvyšujícím se kvalitativním rozdílu leteckého personálu obou stran pak nejlépe vypovídá vzájemné porovnání tehdejší elity, tedy příslušníků leteckých palubních jednotek.

Zuikaku.png
Letadlová lod Zuikaku se svou sestrou Šókaku tvořily po většinu bojů nerozlučný pár.

1. mobilní flotila pod vedením viceadmirála Džisaburo Ozawy se svými devíti letadlovými loděmi a rozčleněná dále do tří divizí představovala v polovině roku 1944 hlavní údernou sílu Spojeného loďstva. Z důvodu rychlejší reakční doby nově využívající základnu Tawi-Tawi v souostroví Sulu na jihozápadě Filipín. Z hlediska výcviku na tom byla nejlépe 1. divize (TAIHÓ, ŠÓKAKU, ZUIKAKU) jejíž piloti měli za sebou v průměru 6-ti měsíční výcvik. Piloti 3. divize, malých letadlových nosičů (ČITOSE, ČIJODA, ZUIHÓ), absolvovali již jen výcvik 3 měsíční. Načež situaci u 2. divize (DŽUNJÓ, HIJÓ, RJÚHÓ) nelze označit jinak než jako situaci zoufalou, neboť v průměru si její piloti museli vystačit s pouze 100 hodinami výcviku!
Taktickou výhodu nového kotviště a tedy i relativní blízkosti Marian pak negovala možnost velmi omezeného výcviku. K fatálnímu nedostatku pohonných hmot se tak přidávalo nebezpečí ze strany amerických ponorek, díky čemuž japonské lodě na volné moře prakticky nevyplouvaly. Výcvikové dny tak z valné většiny probíhaly „na kotvě“, což zase mj. způsobovalo, pomineme-li nováčky, nízkou míru rozlétanosti těch několika málo zkušených letců. Veškeré tyto aspekty pak stejnou měrou dopadaly na kvalitu technického personálu, jehož úroveň si s většinou pilotů v ničem nezadala.

Jak již bylo výše uvedeno, nedílnou součástí japonského plánu tvořila námořní letecká složka působící ze sítě pozemních základen v rámci 1. leteckého loďstva – 1. Kōkū Kentai pod vedením viceadmirála Kakudži Kakuty. Pro potřeby A-gō sakusen Japonci uvolnili celkem čtyři Kōkū Sentai. Kdy na plných tabulkových počtech vykazovala 22., 23., 26. a 61. letecká flotila impozantních 1 290 strojů. Nutno ovšem dodat, že se jednalo o hodnotu pouze papírovou. Ve skutečnosti se jednalo o 454 strojů, z nichž na samotných Marianách jich bylo umístěno 146, na Yapu a Peleliu 69, respektive 105. V červnu stále aktivní Truk vykazoval 29 strojů, přičemž na severozápadní Nové Guineji se nacházelo ještě cca 100 letounů. Jako jistou dalekou zálohu šlo ještě vvyužít na mateřských Japonských ostrovech se nacházejíchí 150 strojů.
Problém s nedostatečně vycvičenými kádry panoval rovněž u pozemního letectva, umocněn navíc specifikami tichomořských leteckých základen
Často zcela spartánské až primitivní vybavení ostrovních letišť, prašné prostředí, všude přítomná malárie, to vše byl mix, jenž by byl výzvou i pro zkušený letový a pozemní personál. Avšak toho se rovněž nedostávalo. Udržet techniku na přijatelných počtech a v bojeschopném stavu mnohdy představovalo nadlidský úkol.

Ozawa a jeho pole.jpg
Marianské souostroví a jeden z hlavních protagonistů budoucí bitvy, Džisaburó Ozawa.

Oproti svému protivníku produkoval v roce 1944 americký výcvikový systém relativně vysoký letový standard. Standard, jenž nadto v průběhu času získával na stále vyšší kvalitě.Ještě před tím, než byl tehdy pilotní novic vůbec zařazen k palubní skupině, musel mít za kniplem letounu stráveno minimálně dva roky a jeho letový zápisník obsahovat 350 letových hodin. Po nalodění mohl výcvik v rámci skupiny pokračovat ještě téměř rok, když teprve poté jej čekalo ostré operační nasazení. Dalším nemalým pozitivem ovlivňujícím kvalitu nováčků, byla praxe přímého předávání zkušeností prostřednictvím ostřílených a z operačního nasazení již stažených pilotů. Přihlédneme-li současně ke skutečnosti, že v období krátce před bitvou u Marian absolvovala Task Force 58 velmi intenzivní bojové nasazení. Konstatování, že v červnu 1944 byl její pilotní personál většinově složen ze zkušených v boji ověřených letců, nebude daleko od pravdy.

Přestože k prvním výstřelům vedoucím k největší bitvě letadlových lodí v historii válek došlo 11. června 1944, úvodní epizody pozdějšího dramatu se odehrály již v druhé polovině předcházejícího měsíce. Na přelomu druhé a třetí květnové dekády totiž Američané napadli Marcus (Minami Torišima), cca 1 300 km od Japonska vzdálenou v severozápadním Pacifiku se nacházející východní výspu. Ve dnech 19. – 20. května osamocený ostrov čelil soustředěnému bombardování amerického operačního svazu TF 58.6, složeného ze tří letadlových lodí (ESSEX, WASP, SAN JACINTO), čtveřice křižníků a dvanácti torpédoborců doprovodu pod vedením viceadmirála kontradmirála A. E. Montgomeryho. Kromě notně poškozené ostrovní infrastruktury a místního letiště, byl právě tento nájezd letadlových lodí oním spouštěčem, jenž inicioval japonský rozkaz k aktivaci A-gō sakusen, a v souladu s ní zahájenému přesunu leteckých jednotek na Mariany.

Napadení Marcusu.png
Mapa amerického výpadu na Marcus.

Dne 27. května 1944 se na ostrově Biak vylodila americká 41. pěší divize, později zesílená bojovou skupinou 24. pěší divize. V případě jeho dobytí a předpokládaného vzniku nového letiště by tento poměrně velký ostrov na severozápadě Nové Guineje představoval pro Japonce velmi reálné ohrožení Palauských ostrovů. V této souvislosti rovněž i hladinového loďstva, vyčleněného pro operace v rámci A-gō sakusen. Japonské vrchního velení Spojeného loďstva tak bylo nuceno urychleně reagovat. Stáhnutím všech dostupných letounů z Japonských ostrovů a Filipín došlo k razantnímu posílení 23. letecké flotily, jedné ze čtyřech pro A-gō sakusen předurčených, načež se začaly urychleně probírat možnosti, jak v budoucí operaci KON posílit stávající posádku Biaku. Přestože viceadmirál Ozawa odmítl k ostrovu vyslat svoji 1. mobilní flotilu, Japoncům se v Davaa podařilo během krátké chvíle shromáždit dostatečné prostředky pro vyslání transportní flotily se kterou se také 31. května a 7. června pokusili prorazit k ostrovu. Neúspěšně. Na třetím pokusu si tentokrát dalo vrchní velení záležet, přičemž do něj neváhalo zasadit i „dvě sestry“, bitevní lodě JAMATO a MUSAŠI. Na večer dne 11. června byla transportní flotila vč. doprovodu soustředěna u Halmahery, ostrova na severu indonéského souostroví Moluky, kde očekávala rozkaz k vyplutí. Namísto toho však přišla zpráva o přerušení operace, Američané právě zaútočili na Guam, Saipan a Tinian!

Později, po získání detailnějšího povědomí o tom co se vlastně u Marian děje byla operace KON zastavena. 23. letecká flotila dostala rozkaz k neprodlenému přesunu na Palau, načež obě sestry nasadili severní kurz, aby se co nejdříve připojily k na Filipínách doposud kotvící 1. mobilní flotile. Do té doby byly vůči americké invazní flotile uskutečněny tři letecké útoky. Nicméně bez sebemenšího úspěchu. A to i přesto, že do nich bylo nasazeno celkem 129 letounů.

Jako určitá předzvěst dával japonský debakl u Biaku tušit věcem budoucím, ale to již opona doposud skrývající jedno z největších dramat války v Pacifiku se začala pomalu rozestupovat.

Část 2. Formování bitvy
Část 3. Velké střílení krocanů na Marianách
Část 4. Spruance útočí

Zdroje:
Raiden
Lord

Japonské letadlové lodě z období II. světové války; Jan Pavlík
THE PHILIPPINE SEA 1944 – The last great carrier battle; Mark Stille
Grumman Hellcat; Barrett Tillman
Pacifik v plamenech; Miloš Hubáček
Letadlové lodě Námořnictva USA 1942-45; Mark Stille

www.palba.cz
www.valka.cz
www.fronta.cz
http://www.historyofwar.org/Pictures/pi ... light.html
https://ww2db.com/photo.php?source=all& ... type_id=10
https://en.wikipedia.org/wiki/Mariana_a ... s_campaign
https://de.wikipedia.org/wiki/Operation_Z
https://en.wikipedia.org/wiki/Shigeru_Fukudome
https://pacificairlifter.com/the-marcus ... w2/2944-2/
https://pacificwrecks.com/airfields/marianas/index.html
http://pacific.valka.cz/forces/tf57.htm#asw4404-4405
https://www.taskforce58.org/iwo-jima/
https://www.navsource.org/archives/10/15/150468.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Fansh ... _off_Samar
https://www.history.navy.mil/content/hi ... w-bay.html
http://www.combinedfleet.com/AsanagiM_t.htm
https://www.history.navy.mil/our-collec ... 29--0.html
https://www.cavalla.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Central_M ... _of_battle
http://fly.historicwings.com/2013/06/operation-a-go/
https://referaty-seminarky.cz/bitva-ve- ... skem-mori/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kakud%C5%BEi_Kakuta
https://www.valka.cz/1218-Organizace-le ... -cisarstvi
https://www.thevintagenews.com/2016/06/ ... hed-wreck/
https://portraitofwar.com/2013/01/22/ww ... over-guam/
https://www.wearethemighty.com/mighty-h ... e-carrier/
https://valor.militarytimes.com/hero/21195
https://naval-encyclopedia.com/ww2/japan/taiho.php
https://www.armouredcarriers.com/japane ... ght-decks/
http://www.combinedfleet.com/shoksink.htm
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Moskevskaja
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 512
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Moskevskaja »

Díky za článek!
Překlad názvu té operace je trochu oříšek. Osobně tam cejtim, že se víc hodí "sběrač" než "sklízeč". Moderní forager je třeba člověk, co se nechá zatknout, protože sežral něco, třeba houby, které vyrostly v Central Parku, viz wiki. Ta je na překlad odborných slov úplně nejlepší.
Lovec sběrač je hunter-gatherer anebo právě forager. Ale forage jsou česky pícniny (vojtěška a spol.).
Pardon za gramatický nacismus.
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

V pohodě, rád si nechám poradit. Obzvlášť když to má hlavu a patu. Dík, přepsáno na sběrače.
Dobytím Guamu dne 10. srpna 1944 byl Američany učiněn poslední z několika kroků na cestě za ovládnutím souostroví Mariany a současně k ukončení první části operace FORAGER – „Sklízeč“. Kampaň, zahájená nálety palubního letectva na zdejší pozemní letecké základny již 11. června, byla tak po dvou měsících bojů zakončena právě na nejjižnějším z ostrovů souostroví. Pomineme-li urputné pozemní boje, vedoucí k obsazení Saipanu,
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4220
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Alfik »

Sklízeč je harvestor. Např. slovo kombajn pochází z "kombined harvestor". Protože má žací soustavu, mláticí s. a fukar v jednom.
PS: Může mít dokonce i vázací s. a produkovat rovnou balíky slámy - jsem si vzpomněl až jsem to odťukl :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3659
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od seabee »

Alfik píše: 30/10/2023, 09:11 Sklízeč je harvestor. Např. slovo kombajn pochází z "kombined harvestor". Protože má žací soustavu, mláticí s. a fukar v jednom.
PS: Může mít dokonce i vázací s. a produkovat rovnou balíky slámy - jsem si vzpomněl až jsem to odťukl :)
Já ti dám fukar! Už by po tobě letěl francouzák nebo montpáka od našeho mistra O.V. pana N.....y. To je ventilátor, na oddělení pluch a plev!
Fukar fouká seno na půdu, nebo do kolny. :evil: :evil: :evil:
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Moskevskaja
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 512
Registrován: 3/1/2008, 19:53
Bydliště: Brdy über alles!

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Moskevskaja »

Zcela obecně-sklízeč sklízí, co zasel, za to sběrač sbírá, co našel;) Dá se samozřejmě sbírat i to, co zasel někdo úplně jiný. Jen Vás nesmí chytit.
"Nevěšte hlavu; co se nepodaří dnes, může se podařit zítra"
Alexander Dubček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

Ohledně Sklízeče koukám že málo koukáte na Star Trek co vše se dá sklízet. Nicméně, vlákno je o bitvě, že. Díky.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11599
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Dzin »

Pěkná práce! Už se těším na další. Hlavně se mi moc líbilo zaměření na strategii a koncepci, které se zase tak moc neobjevuje. :up:

Reakce si nechám na konec celé série, jen bych měl takovou opravdu drobnou poznámku. Spojení "tvrdě vybudovaných" se obvykle nepoužívá, je takové umělé. Lepší by bylo použít "tvrdě vybojovaných" a nebo "těžce vybudovaných". Ale to opravdu jen na okraj, rozhodně to není třeba upravovat, samotný článek je kvalita sama.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

Správný postřeh, opraveno. Díky.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4220
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Alfik »

seabee píše: 30/10/2023, 11:34 Fukar fouká seno na půdu, nebo do kolny. :evil: :evil: :evil:
Moderní. Pův. toto slovo ozn. stroj na oddělování plev a pluch pom. proudu vzduchu. Ale budiž :)
Měli jsme před povodněma jak mlátičku, tak fukar v šopě (a pár dalších strojů). Měly náhon řemenem. Ale byly to už prakticky jen exponáty :) protože ty bedny byly už prožrané červotočem a železné části byly značně orezlé :D

Tak jako tak, stroj (nebo osoba) na sklízení je v angl. harvestor.
:lej:

PS: Ještě je reaper, tedy česky žnec. Neplést :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Martan
praporčík
praporčík
Příspěvky: 305
Registrován: 14/6/2005, 00:11
Bydliště: Domašín

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Martan »

To jsem netušil, že součástí Palby je i lingvistické okénko. Díky za něj, rád poučím o neznámých výrazech. :lej:
Obrázek
Uživatelský avatar
Raiden
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 400
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Raiden »

Ano, také děkuji za zajímavé doplnění. Krycí názvy jednotlivých operací byly někdy poněkud zajímavé :D
雷電
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4220
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Alfik »

Raiden píše: 31/10/2023, 18:44 Ano, také děkuji za zajímavé doplnění. Krycí názvy jednotlivých operací byly někdy poněkud zajímavé :D
No, mě třeba kdysi zaujalo (a nevím jestli to není kec, když tak Michan vysvětlí), že operace Market Garden měla vlastně dvojjmenný název proto, že každá část měla svůj. Tzn. skládala se ze samostatných operací Market, a Garden, které v návaznosti pak... měly mít synergický efekt a tudíž dvojslovný název :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11599
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Dzin »

Ne není. Vzdušná část operace byla Market a pozemní Garden. Běžně se to v popisu této operace uvádí.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4091
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od jarl »

Zemakt píše: 29/10/2023, 19:40 Ať tak či onak, ve své podstatě se jednalo o další ze střetů japonských a amerických letadlových lodí, tentokrát s pořadovým, a v podstatě i konečným číslem pět. Z dosavadních bitev letadlových nosičů v tichomořském prostoru to však byla bitva zdaleka největší.
Musím se přiznat že jsem bitvu na Filipínském moři (snad kvůli jasnému výsledku) doposud nevnímal jako největší bitvu letadlových lodí. A přitom počty nasazených letadlových lodí i letadel na obou stranách hovoří jasnou řečí. Tohle byla opravdu největší bitva letadlových lodí v historii námořního válčení.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Raiden
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 400
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Raiden »

Toto střetnutí 15 letadlových lodí na americké a 9 na japonské straně bylo opravdu jednoznačně největší bitvou letadlových lodí. Více jak devět letadlových lodí nikdy před tím ani potom již Japonci do akce nebyli schopni nasadit. Halseyho Task Force 38 v bitvě o záliv Leyte měl sice ještě o dvě letadlové lodě více, ale Japonci proti němu již (co se letadlových lodí a palubního letectva týče) prakticky nebyli schopni nic postavit a své čtyři letadlové lodě s pouhými cca 120 letadly obětovali jako pouhou návnadu...
雷電
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4091
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od jarl »

Ano, u Leyte už na tom bylo japonské palubní letectvo tak špatně, že se Ózawovi piloti průzkumných letadel nebyli často ani schopni vrátit na mateřské lodě. Ten úpadek v letech 1943 a 1944 byl opravdu znatelný. Po bojích o Guadalcanal sice začali s výcvikem nových pilotů, ale ty Jamamoto v podstatě vyplýtval během své poslední ofenzívy a potom už to šlo v mořskými orli rychle dolů a každé další bojové nasazení situaci dále zhoršovalo, což byl koneckonců příklad i bitvy na Filipínském moři, kde v podstatě ničeho nedosáhli a jenom počítali ztráty.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

A já se musím zase přiznat, že jsem ji doposud bral jako pouhé sestřelování neškodného protivníka. Přitom z taktického pohledu lze Japoncům vytknout málo co, přičemž Ozawa jednal opravdu s nadhledem a znalostí.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Raiden
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 400
Registrován: 10/5/2023, 20:47
Bydliště: Praha

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Raiden »

To je pravda, Ozawa byl jednoznačně schopný admirál, avšak s tím co měl k dispozici se Američanům rovnat nemohl.
雷電
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11632
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bitva ve Filipínském moři (1) - Válka v Pacifiku č 132

Příspěvek od Zemakt »

Je sranda, že Jarl taky píše Ózawa. Takto jsem to měl také ve všech konceptech, až před vložením na portál jsem to předělal na Ozawu. Jen proto, že je to častější, ale jestli je to i správně?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)“