Fiat RS.14
Napsal: 24/4/2010, 13:44
Itálie jako stát který "měl" moře, vybudovala silné námořní letectvo. To spadalo nikoliv pod letectva (Regia Aeronautica), ale pod námořnictvo (Regia Marina). Používalo pestrou paletu létajících člunů a hydroplánů. Jeden z nich (možná i nejlepší) byl Fiat RS.14.
RS.14 vznikl ve filiálce koncernu Fiat - CMASA. Zde třeba vznikl i plovákový prototyp Cr.42 jinak ICR.42. Nejlepším letounem vzešlým z této továrny byl pravděpodobně RS.14. Vznikl spoluprací konstruktérů Rosatelliho, Stiavelliho a ing. Lazzarina. První ze dvou prototypů vzlétl již v květnu 1939 a na svou dobu to byl velmi pokrokový letoun. Tvary byly jednoduché a ladné, výkony vynikající a letové vlastnosti hodně nad průměrem. Proto došlo k okamžité objednávce seriových strojů, ale než byla výroba spuštěna, došlo k několika nehodám a změnám.
První serie čítající 12 strojů (MM. 3586-35397) byla vyrobena v květnu až prosinci 1941. Tyto stroje byly dodávány ke 148 Sq kde probíhalo školení pilotů. Následovala druhá serie (22 strojů, MM.35401-35422) vyrobená mezi dubnem a červencem 1942. Na ní plynule navázala třetí serie (150 strojů, MM. 35639-35788) ze které ke dni 31.7.1943 bylo převzato 110 strojů. Měsíční produkce v té době nepřesáhla 7 strojů (díky spojeneckým náletům) ale údajně byly do kapitulace dodány všechny letouny z této objednávky. V průbehu výroby docházelo k drobným změnám a to hlavně ve vyzbroji. V září 1943 když Itálie kapitulovala, působilo u jednotek RM ještě 40 kusů RS.14
Vznikl také jeden "pozemní" prototyp - Fiat AS.14. Ve světle dobrých výkonů RS.14 dostali u Fiatu nápad, použit jej jako základ pro útočny letoun (něco jako A-26). Místo plováků namontovali kolový podvozek a do přídě instalovali hlavňovou výzbroj. Prototyp havaroval v roce 1943 a s vývojem se jžý nepokračovalo.
Fiat RS14 byl celokovový dvoumotorový střednoplošník s osádkou 4(5) lidí. Pohoná jednotka byly dva motory Fiat A.74 RC-38 o výkonu 870 koní. Výzbroj je popsána níže.
Rozpětí 19,54 m
Délka 14,10 m
Výška 5,51 m
Hmotnost prázdenho letounu 5410 kg
Vzletová hmotnost 8200 kg
Maximální rychlost 382 km/h ve výšce 4500 metrů
Cestovní rychlost 330 km/h
Výstup do 3000 metrů 8 minut 30 vteřin
Dostup 6000 m
Dolet 2500 km
Výzbroj
serie I 1x 12,7 mm kulomet Scotti na hřbetě trupu ve věži Lancia Delta E se zásobou 350 nábojů + 300 v záloze
2x 7,7 mm v Breda -Safat v bočních oknech se zásobou 500 nábojů pro každý kulomet
serie II a III kulometná výzbroj shodná, ale byla možnost zavěsit pouzdro pro pro hlubinné nálože a to 2x 160 kg, nebo 4x 100 kg nebo 6x50(40)kg.
Některé stroje III serie byli vyrobeny bez možnosti nést ofenzivní vyzbroj. Měli výbavu pro záchranu lidí z noře.
RS.14 vznikl ve filiálce koncernu Fiat - CMASA. Zde třeba vznikl i plovákový prototyp Cr.42 jinak ICR.42. Nejlepším letounem vzešlým z této továrny byl pravděpodobně RS.14. Vznikl spoluprací konstruktérů Rosatelliho, Stiavelliho a ing. Lazzarina. První ze dvou prototypů vzlétl již v květnu 1939 a na svou dobu to byl velmi pokrokový letoun. Tvary byly jednoduché a ladné, výkony vynikající a letové vlastnosti hodně nad průměrem. Proto došlo k okamžité objednávce seriových strojů, ale než byla výroba spuštěna, došlo k několika nehodám a změnám.
První serie čítající 12 strojů (MM. 3586-35397) byla vyrobena v květnu až prosinci 1941. Tyto stroje byly dodávány ke 148 Sq kde probíhalo školení pilotů. Následovala druhá serie (22 strojů, MM.35401-35422) vyrobená mezi dubnem a červencem 1942. Na ní plynule navázala třetí serie (150 strojů, MM. 35639-35788) ze které ke dni 31.7.1943 bylo převzato 110 strojů. Měsíční produkce v té době nepřesáhla 7 strojů (díky spojeneckým náletům) ale údajně byly do kapitulace dodány všechny letouny z této objednávky. V průbehu výroby docházelo k drobným změnám a to hlavně ve vyzbroji. V září 1943 když Itálie kapitulovala, působilo u jednotek RM ještě 40 kusů RS.14
Vznikl také jeden "pozemní" prototyp - Fiat AS.14. Ve světle dobrých výkonů RS.14 dostali u Fiatu nápad, použit jej jako základ pro útočny letoun (něco jako A-26). Místo plováků namontovali kolový podvozek a do přídě instalovali hlavňovou výzbroj. Prototyp havaroval v roce 1943 a s vývojem se jžý nepokračovalo.
Fiat RS14 byl celokovový dvoumotorový střednoplošník s osádkou 4(5) lidí. Pohoná jednotka byly dva motory Fiat A.74 RC-38 o výkonu 870 koní. Výzbroj je popsána níže.
Rozpětí 19,54 m
Délka 14,10 m
Výška 5,51 m
Hmotnost prázdenho letounu 5410 kg
Vzletová hmotnost 8200 kg
Maximální rychlost 382 km/h ve výšce 4500 metrů
Cestovní rychlost 330 km/h
Výstup do 3000 metrů 8 minut 30 vteřin
Dostup 6000 m
Dolet 2500 km
Výzbroj
serie I 1x 12,7 mm kulomet Scotti na hřbetě trupu ve věži Lancia Delta E se zásobou 350 nábojů + 300 v záloze
2x 7,7 mm v Breda -Safat v bočních oknech se zásobou 500 nábojů pro každý kulomet
serie II a III kulometná výzbroj shodná, ale byla možnost zavěsit pouzdro pro pro hlubinné nálože a to 2x 160 kg, nebo 4x 100 kg nebo 6x50(40)kg.
Některé stroje III serie byli vyrobeny bez možnosti nést ofenzivní vyzbroj. Měli výbavu pro záchranu lidí z noře.