Stránka 1 z 31

T-64: revoluční tank

Napsal: 4/9/2005, 18:34
od YAMATO
Vývoj tanku byl do nemalé míry iniciativou konstrukční kanceláře KB-60M, vedené A.A.Morozovem, v Charkově. Navazoval na tank Projekt 430, z něhož využíval především podvozek a motopřevodové ústrojí. Vývoj nového tanku, označeného Projekt 432, byl zahájen v roce 1960 vznikem úvodního projektu. Ten byl posouzen, schválen a po usnesení ústředního výboru KSSS a rady ministrů SSSR č. 141-58 ze dne 17. února 1961 bylo rozhodnuto o o řádném vývoji.

Během roku byl projekt dále vylepšován, především šlo o zdokonalení pancéřování. Byl použit revoluční způsob zesílení pancéřové ochrany, vrstvený pancíř. Na korbě se jednalo o kombinaci ocel-sklolaminát-ocel, na věži ocel-hliníková slitina-ocel. Takový pancíř byl schopen mnohem lépe odolávat především kumulativním zbraním. Pancéřová ochrana T-64 byla ve srovnání s T-62 až dvojnásobná! Pro ochranu proti radiaci byl vnitřek pancíře opatřen speciálním materiálem. Pro pohon byl použit motor 4TDF o výkonu 560 kW při 2000 otáčkách za minutu. Jednalo se o dvoutaktní motor s dvěmi planetovými převodovkami po stranách motoru, díky takovému řešení došlo k radikálnímu zmenšení motopřevodového prostoru, v porovnání s T-54 cca na polovinu! Další revoluční novinkou bylo řešení výzbroje tanku, kanon U-5TS ráže 115 mm s hladkým vývrtem hlavně byl totiž vybaven nabíjecím automatem, díky čemuž došlo k odstranění nabíječe, zmenšení rozměrů věže a tím i korby. Zavěšení podvozku bylo rovněž velmi moderní, hydropneumatické.

Tank byl pod označením T-64 dán do výroby, která byla v závodě V.A.Malyševa zahájena v roce 1963. Později byly tyto stroje modernizovány na standart T-64 A, již v období 1977-81 při generálních opravách a přeznačeny na T-64 R.

I přes vynikající zlepšení pracovala KB-60M na dalších zlepšeních. Projekt 434 se lišil především výzbrojí, jíž se stal kanon D-81 ráže 125 mm. Vezeno je pro něj 40 kusů munice. Zlepšeno bylo také pancéřování čela a boků korby, dále byl použit přesnější optický dálkoměr, vylepšen bojový prostor ve věži a použito zařízení pro ochranu proti ZHN. Projekt byl hotov v roce 1964, v období 1966-67 vznikly prototypy a po zkouškách, které potvrdili značné zlepšení byl tank v roce 1969 dán do výroby pod označením T-64 A. Vyráběna byla také velitelská varianta T-64 AK (Projekt 446). Tento tank je označován za první sovětský MBT (T-64 s kanonem U-5TS byl ještě brán jako střední tank). Za vývoj byl A.A.Morozov vyznamenán Leninovým řádem. Tankem byly vybavovány elitní divize Sovětské armády, nebyl nikdy exportován a patřil k nejutajovanějším zbraním. Zpočátku byl velmi poruchový z důvodu aplikace příliš mnoha nových řešení, je však nutno objektivně říci, že neměl prakticky konkurenta a výrazně svými kvalitami překonával jakýkoliv jiný tehdejší tank. Aplikace tolika moderních a často revolučních řešení však přinesla také obtížný výcvik jak posádek, tak údržby tanku.

Začátkem 70 let byl, pod vedením N.A.Šomina, prováděn vývoj dalších zlepšení tanku. V roce 1973 byl dokončen projekt tanku T-64 A-2M, poté Projekt 447. Projekt 447, vycházející ve většině z T-64 A, byl vyvíjen pro pro další revoluční zbraň, PTŘS 9M112 Kobra odpalované z hlavně kanonu. Tank měl také zdokonalený palebný systém, místo optického dálkoměru byl použit laserový, dále také balistický počítač a další zlepšení. Vyvinuta byla také zjednodušená varianta bez možnosti odpalu Kober, označená Projekt 437. Obě varianty byly po dalších úpravách zavedeny do výroby v roce 1976, Projekt 447 A jako T-64 B (velitelská verse BK) Sosna a Projekt 437 A jako T-64 B1.

Další zlepšení šlo cestou zesílení pancéřování. V letech 1981-83 byla vyvinuta verse s přídavným reaktivním pancířem, umístěným na čele a bocích korby a věže. Prototyp byl hotov v roce 1984 a o rok později došlo k zařazení do výzbroje jako T-64 BV, respektive BVK u velitelské verse a B1V u verse B1 vybavené tímto pancířem.

V období 1974-79 probíhal vývoj tanku T-64 s motorem 6TD o výkonu 735 kW. Tři prototypy tanku s tímto motorem, označené Projekt 476, byly zkoušeny v období 1978-79. Mimo motoru se vyznačovali také novou věží, později použitou u T-80 U/UD. Vthledem k značnému zlepšení pohyblivosti bylo rozhodnuto vybavit tímto motorem již vyrobené T-64 A/B. K tomu docházelo od roku 1983, takto modernizované tanky jsou pak označovány jako T-64AM, AKM, BM a B1M.

Poslední modernizace byla vyvinuta v devadesátých letech pro tanky T-64 B/BV a B1/B1V. Jedná se o použití PTŘS 9M119 Reflex a vylepšený systém palby u modernizace označené T-64BM2. Druhá modernizace, označená T-64 U, používá Reflexy a systém palby z T-80 UD a T-84. Je známo předvedení dvou prototypů T-64 BM2 a jednoho T-64 U z roku 1999 na přehlídce v Kyjevě, není však známo, zda bude modernizováno větší množství.

TECHNICKÉ ÚDAJE (T-64 A)

ROZMĚRY
Délka: 6400 mmm (9225 mm s kanonem)
Šířka: 3580 mm
Výška: 2172 mm

HMOTNOST
Prázdná: 36000 kg
Bojová: 38000 kg

VÝKONY
Max. rychlost na silnici: 60 km/h
Max. rychlost v terénu: cca 30 km/h
Dojezd na silnici: 500 km
Měrný tlak: 1,09 kg/cm2


Obrázek
ObrázekObrázek

Napsal: 4/9/2005, 18:42
od sa58
Super článek, o tomto tanku jsem dost slyšel, ale přesné data jsem nikde neviděl. Co by při konvenční válce proti tomuto tanku stálo? M47/48, možná M60A1 - jaké by byly jejich šance?

Jak je možné, že první měli vrstvený pancíř sověti? Kde udělali soudruzi ze západu chybu? :lol:

Nejsem strojař, ale myslím, že ty převodovky jsou planetové 8)

Napsal: 4/9/2005, 19:08
od YAMATO
Nejlepší protivník byl asi Chieftain, zavedený od roku 1967. Asi jediný srovnatelný, ale ne vším...

Napsal: 5/9/2005, 16:53
od Pegeucko
Jeste jeden narys T64

Obrázek

Napsal: 5/9/2005, 17:13
od mato
"Jak je možné, že první měli vrstvený pancíř sověti? Kde udělali soudruzi ze západu chybu?"

:lol:

ne-ne prvy vrstveny pancier pouzili spojenci uz na shermenoch :wink:

Napsal: 5/9/2005, 19:39
od YAMATO
Nebo Němci na StuG?

Napsal: 5/9/2005, 19:42
od sa58
Mluvíme tu doufám o vrstveném pancíři, ne o přídavném.

Napsal: 5/9/2005, 19:45
od YAMATO
O vrstvě betonu na StuG 40, IV či JgPz IV...nebo o pytlech písku, prknech a pod. u Shermana. Svým způsobem to mohlo mít efekt vrstveného pancíře, ačkoliv samozřejmě primitivního...

Napsal: 5/9/2005, 19:50
od sa58
Ta betonová pasta "Zimmeritt" byla snad hlavně proti příložným náložím.

Já teda pytle s pískem za vrstvený pancíř nepovažuju, byla to z nouze cnost.

Napsal: 5/9/2005, 19:59
od YAMATO
Ne, já myslím vrstvy betonu ne čelních pancířích, silné mnoho cm...zde na JgPz IV a StuG IV.

ObrázekObrázek

Napsal: 5/9/2005, 19:59
od Pegeucko
Automaticky nabiječ tanku T 64
T - 64 a T - 80 používají stejný automaticky nabiječ typu 2A46/M . Ten jim umožňuje frekvenci palby 8 ran za minutu.

Legenda k obrázku
1.obsluhovací ruka; 2.pracovní píst; 3.podavač; 4.vačka; 5.Střela; 6.nábojka; 7.Závěr; 8. vytahovač; 9.nabíjecí mechanismus; 10.Beraní řetěz ?

Obrázek

Napsal: 5/9/2005, 20:07
od mato
ne,ne vazne podla ATM prvy ocel-kremik-ocel pouzili spojenci na shermenovy

Napsal: 5/9/2005, 20:12
od Pegeucko
A ještě pár fotek:

ObrázekObrázekObrázek

Napsal: 5/9/2005, 20:13
od YAMATO
Fakt? USA a Brity zas tak neovládám, slyším to prvně...

Napsal: 5/9/2005, 20:21
od sa58
No to je zajímavé zjištění, ale co do kvality to M4 moc nepomohlo :(

Napsal: 5/9/2005, 20:25
od mato
blizsie info bohuzial neviem lebo shermeny ja moc nemusim ale berte to len ako experimenty na konci vojny mozno az po nej

Napsal: 5/9/2005, 20:40
od YAMATO
Rozhodně je to zajímavá informace!

Napsal: 16/3/2006, 09:17
od cayman
sa58 píše:No to je zajímavé zjištění, ale co do kvality to M4 moc nepomohlo :(
Sebelepsi vrstveny pancier nezmenil nic na tom ze bol sherman beznadejne vysoky a pre jeho tendenciu sa lahko vznietit ho prezyvali Ronson, podla znacky zapalovacov.

Napsal: 16/3/2006, 14:40
od mechoš
Cet jsem na battlefield.ru vzpominky ruskyho velitele Shermanu a ten si ho celkem pochvaloval, psal ze byl s T-34 kou tak asi nastejno ale jemu se vic zamlouval ten Sherman. Je ale pravda,ze rusky Shermany byly lepsi nez americky - mely dva dieselovy motory a dlouhohlavnovej kanon.

Napsal: 16/3/2006, 14:46
od mechoš
Mimochodem psal ze T-34 byla daleko vetsi Ronson,ale hlavne kvuli dobre vznetlive munici.