Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Stalin udajne kvuli tomu zakazal jeho dalsi vyvoj.
To určite nie. Stalinovi sú niekedy pripisované veci v ktorých naozaj nemal prsty a išli mimo neho.
Dôvod prečo nie SU-9 bol ďaleko prozaickejší, v období 46-48 bolo ZSSR v raketovom ošiali a projektovali sa v ňom rôzne druhy stíhačov, len kancelária Suchoj mala 3 - Su-9, Su-11 a Su-13. Dokonca posledné 2 sa podobali na Me-262 ešte viac. Jednoducho Su-9 v krátkom čase prekonali iné typy a dokonca aj od vlastnej konštrukt. kancelárie.

Na obrázku nie je Su-9 s motorom Jumo, ale s RD-10 / kópia Juma / už rok nato sa na Su -9 plánovali RD-14 a pre Su-11 a Su-13 z rokov 47-48, TR-1 a TR-1A a RD-500 / mierne upravená kópia Derventu V / s vyššími výkonmi ako RD-10.
Nicméně s Me 262 má společné asi opravdu jen ty motory. Nejen křídlo, ale i elipsovitý trup je daleko od trojúhelníkovitého tvaru u Me 262. Ale jak moc jen tato motorová konfigurace připomíná Schwalbe - nebo spíše jakýsi mix Me 262 a He 280, že ano
Aj keď to nie je na tej fotke úplne zrejmé boli Su-9, Su-11, Su-13 ovplyvnené Me 262, ale nie je to u nich tak výrazné, ako to bolo u projektu – „ L“ inak nazývanom aj „sovietsky Me 262 „ - hlavný konkurent Su-9.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

rabo píše:Aj keď to nie je na tej fotke úplne zrejmé boli Su-9, Su-11, Su-13 ovplyvnené Me 262, ale nie je to u nich tak výrazné, ako to bolo u projektu – „ L“ inak nazývanom aj „sovietsky Me 262 „ - hlavný konkurent Su-9.
Něco bližšího k tomu, jak tyto letouny ovlivnil Me 262, máš? (tedy krom toho, že Me 262 prostě "byl")
Obrázek
Batjuska
svobodník
svobodník
Příspěvky: 32
Registrován: 7/2/2008, 00:05

Příspěvek od Batjuska »

Pise se rok 1946 a Soveti se teprve seznamuji s novymi technologiemi a casto jsou zkratka bezradni. Tady je pekna stat o tom, ze na "opraseni" vyroby Me-262 proste nemaji technologicke kapacity. (pozn. vyroba sipoviteho kridla je jiste narocnejsi nez primeho) - a mozna take duvod proc Su-9 vypadal tak jak vypadal.
http://www.airforce.ru/history/me262_to_mig15/index.htm
Stalinovi sú niekedy pripisované veci v ktorých naozaj nemal prsty.
No o zakulisnim boji ruznych vyvojovych kancelari v SSSR se psalo i tady na palbe a argument "fasisticke podobnosti" se mohl hodit do kramu. Nemam sice z tohoto obdobi zadnou vhodnou literaturu po ruce, ale na internetu se to casto uvadi.
A take u jinych projektu napr.
During preparations for flight testing of this design, Joseph Stalin ordered the disbanding of the Alekseyev OKB-21, ending work on the I-212 and -215. It has been suggested that a comment about the I-212 being a copy of the Messerschmitt Me 262, made by Aleksandr Yakovlev during a meeting at the Kremlin, may have influenced this decision...
zdroj: wiki
Na obrázku nie je Su-9 s motorom Jumo, ale s RD-10
Takovy odbornik nejsem, abych z fotky poznal o jaky motor se konkretne jednalo jestli RD-10 nebo proste "ukradeny" Jumo 004B (tech prototypu vzniklo velmi malo a mohlo mit motor "Made in Germany"). A ani nevim jaky byl u nich rozdil - nebo jednalo se o 100% kopii? (pochybuji. Soveti casto nektere veci zjednodusovali - v tom byli mistri).
Ale je pravda, ze se v technickych datech o letounu uvadi RD-10, takze bych to mel opravit.
Pokud mas k tomuto nejake podklady rad se s nimi seznamim.
Naposledy upravil(a) Batjuska dne 3/3/2008, 16:07, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Rozsiahly článok na túto tému bol v „Aviaciaja i Kosmonavtika „ 4/2005 názov „Su-9, Su-11 i sovetskij Me-262“ od Vladimíra Proklova. Rozsah strán – str. 27 až 41. Me-262 bola pre Su-9 výrazným vzorom a zdrojom a Su-11 a Su-13 boli len pokračovatelia Su-9.
Aspoň na porovnanie tvaru a základných hodnôt Su-9/Su-11 a Me-262 v tabuľke http://mkmagazin.almanacwhf.ru/avia/su_9.htm
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No, zdroj je to možná dobrý, ale krom obrázků z něj nic nemám :). Hold tohle je věc, která kompenzuje můj náskok v Aj a Nj :).
Přijde mi to, jako kdyby vzali základní koncepci Me 262 a postavili dle této specifikace vlastní letadlo. Trochu jako analogie nepřijatého prototypu Pantheru a T-34. Ale jinak ať se podíváme na jakoukoliv část toho letounu, tak je odlišná od inspirace, tedy od Me 262.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Momochodem...ten Meteor IV byl ultimativní!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

Pro jean2005: Pejčochova monografie Kometu potvrzuje sestřel Halifaxu nebo Lancasteru (svaz těchto bombardérů) Jaegerfausty 10. 4. 1945.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Větší formace Me 262 se k boji dostali jen ojediněle, ale pokud ano, tak dosáhli docela zajímavých výsledků, ale i ztrát.

Větší akce Me 262 v roce 1945
-----------------------------------------------------------------------------------
datum...........počet Me 262.......Počet sestřelů........Ztráty Me 262
-----------------------------------------------------------------------------------
18.3.1945..........36..................24 bomb + 5 stih...........2
04.4.1945..........49....................5 bombardérů.............6
10.4.1945..........62..................10 bombardéru...........32
24.4.1945..........16....................3 bombardéry.............2
25.4.1945..........13....................0.................................2

Je mi jasné, že nasazení v roce 1945 není již zcela objektivní, protože v té době už bylo Německo téměř před kolapsem a bylo limitováno jak počtem pilotů, tak kvalitou letadel, navádění na cíl, zásobování palivem atd. Proto by bylo asi zajímavé dohledat podobnou statistiku za rok 1944.

Zdroje:
Olaf Groehler - Letecká válka 1939 - 1945 (vydáno 1981)
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

kacermiroslav píše:Větší formace Me 262 se k boji dostali jen ojediněle, ale pokud ano, tak dosáhli docela zajímavých výsledků, ale i ztrát....
...Proto by bylo asi zajímavé dohledat podobnou statistiku za rok 1944.
Ty ztráty 10.4. vypadají dost brutálně. Dost výjimka v porovnání s ostatními dny.
V roce 1944 Me 262 létaly jako čisté stíhačky ve větších počtech až cca od prosince. Předtím v malých v rámci Kdo. Nowotny přibližně od října. Koneckonců na Me 262 operovala jediná eskadra a to JG7. Na sklonku války se přidala JV44, ale ta disponovala sotva silou Gruppe.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Přesně tak...dost velké ztráty...bohužel z toho zdroje co mám, nedokážu rozklíčovat, co vše ty ztráty způsobilo, ale troufal bych si tvrdit, že jsou v nich započteny hlavně nehody, případně sestřeli při startu či přistání, kdy bylo Me 262 nejvíce zranitelné.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Každé letadlo je nejvíce zranitelné na startu a krátce po něm, případně při přistání. Me 262 trpěl na slabou akceleraci při nízkých rychlostech - stejně jako ostatní proudové letouny první nejstarší generace. To rizika ještě zvětšovalo. Nicméně těch sestřelů vzlétajících letadel nebylo zase tolik. Obrana letišť protiletadlovým dělostřelectvem byla velice silná až do konce války a pro spojenecké stíhačky bylo velice nebezpečné nad nimi operovat. Obvykle se provedl jeden průlet a pak útěk.
Obrázek
SdKfz
Příspěvky: 4
Registrován: 28/7/2008, 11:41

Příspěvek od SdKfz »

Su k dispozici statistiky kolko Me-262 bolo celkovo vyrobenych, nasadenych, znicenych, kolko zaznamenali zostrelov a pod?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Viz. má včerejší odpověď na v podstatě stejnou otázku týkající se Bf 109. ZDE
Musel bys projít statistiky jednotek operujících na Me 262. Oproti Bf 109 je výhoda, že jich bylo méně po kratší dobu a nevýhoda, že velká část jejich operační historie se odehrávala ve zmatcích konce války.
Vyrobeno jich bylo okolo 1400, nasazení se dočkalo výrazně menší množství těchto strojů. Létaly na nich pouze dvě stíhací jednotky, JG7 a JV44 (velikost cca jedné Gruppe). Dále pak bombardovací KG6, KG51 a KG54 (ne všechny jejich Gruppen)
Obrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1877
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

jo, to je ta mašina, kvůli který se tak hádají, jestli když jí namalujou kříže, tak zda jde o propagaci nacismu či nikoliv :)
Don't worry, pee happy.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

a kvůli které přišel i někdo o práci :-/
Ale určitě se na ni půjdu podívat.
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1877
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Toto mi nějak uteklo:

Nečekaný úlovek si připsal traktorista, který poblíž obce Homole u Českých Budějovic upravoval terén. Náhodou totiž narazil na části německých proudových stíhaček z druhé světové války. Ty se kdysi nedaleko odtud sestavovaly.

O nálezu, nad kterým jásají odborníci, informovala Česká televize. V podzemním úkrytu byly části messerschmittů - motory, části křídel i kryty trupů. Na objevených motorech jsou stále viditelná výrobní čísla, desítky let přežily i lopatky turbín, rez poničila jen jejich kryty.


Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/traktorista-obje ... zpravy_zep
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1877
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Za nalezené stíhačky dostane ves Homole odměnu, zvelebí za ni park
Ludmila Mlsová 27. ledna 2012 16:21
Obecní úřad v Homolích na Českobudějovicku dostane 25 tisíc za zbytky nacistických letadel, které tu loni našel traktorista. Podle odborníků mají totiž části messerschmittů hodnotu 250 tisíc korun a nálezce má nárok na deset procent z částky. Obec za peníze nejspíš zvelebí park.
Zdroj: http://budejovice.idnes.cz/za-nalezene- ... -zpravy_pp
FOTO:
http://budejovice.idnes.cz/foto.aspx?r= ... -zpravy_pp
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

Díky debatě na téma vysokých rychlostí jsem narazil na tuto zajímavou historku. Aktér Dr. Hans Guido Mutke tč. pilot Me 262
http://www.wordiq.com/definition/Hans_Guido_Mutke
Dopředu se omlouvám, pokud se to už někde řešilo.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Toto se bere spíše jako legenda. Je naprosto nepravděpodobné, že by toho na Me 262 dosáhl. Nejspíše se jen dostal kamsi blízko k transsonické oblasti. Ale příběh je to pěkný :)
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“