Část 1.
Ve velkém pokynu o soustřeďování sil v rámci operace „Barbarossa“ byl jako první operační cíl, kromě Smolenska jmenován i „vyvýšený terén u Jelni“. Tyto vyvýšeniny u Jelni 75 kilometrů východně od Smolenska jsou křižovatkou cest, terénním předělem, a strategickou pozicí pro útok na Moskvu. Samozřejmě jsou důležité i pro obránce Moskvy.
Když Hothova 3.tsk a Guderianova 2. tsk dobíjely Smolensk, vzdušný průzkum dodal Guderianovi informace o budování protitankových překážek u Jelni. Guderian okamžitě vyslal 10. td generálporučíka Schaala a motorizovanou divizi Waffen SS „Das Reich“ generála Haussera s rozkazem obsadit Jelňu a terén za ní. V pětidenní bitvě se podařilo Jelňu 19. července 1941 obsadit. Široký protitankový příkop, který zde civilní obyvatelstvo vykopalo za vražedné palby překonali vojáci 69. pluku. Divize měly velké ztráty. Večer však obranu prorazily. Pronikly skrz Jelňu a zakopaly se. Generál Rokossovskij, velitel narychlo sehnaných rezerv hnal své pluky proti německým postavením. 10. td však svoje pozice udržela. Jednotky divize SS „Das Reich“ pronikly 20. července do postavení na výšinách naprosto vyčerpáni a potřebovaly si oddychnout.
Oblouk u Jelni byl vysunutý daleko za linie fronty. Fronta se směrem na jih stáčela zpět ke Kyjevu, na sever se pak lámala ke Smolensku a ve velkém oblouku mířila k Leningradu. Z mapy by člověk pochopil, že oblouk u Jelni byl předmostím strategického významu a přirozenou výchozí základnou pro ofenzívu proti Moskvě. Toto samozřejmě pochopili i Rusové pro které to znamenalo, že oblouk u Jelni musí za každou cenu rozbít. Od konce července 1941 do začátku září 1941 zde zuřila první velká obranná bitva skupiny armád Střed. Devět německých divizí prošlo během této doby krvavou lázní. Byly to 10. td, divize SS „Das Reich“, 268.,292.,263.,137.,87.,15. a 78. pd a posílený pěší pluk „Grozdeutschland“ .
Timošenko od sovětského velení dostal vše co se dalo v rezervách sehnat. Byly to části čtyř armád. Neustále útočil devíti střeleckými divizemi a třemi tankovými svazky. Němci neměli v obraně nikdy více než čtyři divize. Zkušenost, disciplína a houževnatost německých praporů a rot zde rozhodovala o výsledku této strašlivé bitvy. V popisu těchto bitev je zaznamenáno i vystřílení celých úderných skupin Němců, když dorazily střídající jednotky, nenašly nikoho živého a musely obsadit pozici, kterou sověti nikdy nedobyli.
V této době se naplno u německých jednotek u Jelni projevily nedostatky v zásobování a opotřebování techniky. Z hlášení se dovídáme, že výpadky tanků činí 60 – 70% tabulkového stavu. Motory se prachem vybrušovaly. Filtry byly neustále zanesené a ucpávaly se. Zásobování nedokázalo pokrýt obrovskou spotřebu oleje. Motory se přehřívaly, písty zadíraly. Tímto způsobem ztratila 10. td na postupu k Jelně mnoho svých těžkých tanků Panzer IV. Vojáci a důstojníci inženýrsko – technických jednotek dřeli jako koně. Chyběly náhradní díly. Vzdálenosti k armádním výdejnám byly veliké, a byly neustále narušovány útoky nepřítele ze zálohy. Vojska v obraně u Jelni měla málo dělostřelecké munice a prvně zde pocítila tento nedostatek.
Tuto situaci bylo nutno řešit u všech jednotek skupiny armád Střed a to v době nejtěžších bojů u Jelni. Tanková vojska byla, když to jen trochu situace dovolila stahována do zálohy a byly prováděny generální opravy. Důstojníci, vojáci i nejvyšší velitelé připravovali svá vojska s veškerou důvěrou k budoucímu útoku na Moskvu.
4. srpna 1941 hlásili Guderian a Hoth v rozhovoru s Hitlerem – také u von Bocka v Borisově: 15. – 20. srpna 1941 budou tankové divize opět připravené k útoku, k úderu na Moskvu. A Guderian připojil: „Můj vůdče, dobyjeme ji“.
Při obranných bojích u Jelni docházelo k neustálému přechodu vrcholků z jedněch rukou do druhých. Jen v severním úseku Jelni nechá Timošenko vykrvácet tři ruské divize. Když byl zajat ruský lékař obvaziště Stamjatka vypoví, že jen v úseku proti 263. divizi musel ošetřit za týden 4 000 raněných.
Nyní si řekneme jak to v té době vypadalo u 3. tsk generálplukovníka Hotha, který operoval severovýchodně od „rollbahnu“ (silnice Smolensk - Moskva ).

Jelnya 1941

smolensk