
Transportní letoun Kawasaki C-2
Jedná se o transportní letoun japonských vzdušných sil sebeobrany vyvinutý společností Kawasaki Aerospace Company, leteckou divizí koncernu Kawasaki Heavy Industries. Program vývoje transportního letounu C-X, který by nahradil stávající typy Lockheed C-130 Hercules a Kawasaki C-1, byl zahájen v roce 2001. Součástí tohoto zbrojního programu byl i vývoj námořního hlídkového letounu P-X (Kawasaki P-1), který měl s typem C-X sdílet řadu komponentů. To se však podařilo splnit jen v malé míře. V listopadu roku 2001 byla vývojem obou letounů pověřena společnost Kawasaki. Ta následně postavila dva prototypy C-2. První prototyp XC-2 (ev. č. 18-1202) poprvé vzlétl v lednu 2010 ze základny JASDF v Gifu se zkušebními piloty firmy Kawasaki kapitánem Satoši Hasebem a kopilotem Susumu Išidou. V březnu téhož roku byl předán japonskému letectvu. Druhý prototyp poprvé vzlétl v lednu 2011. Technické problémy během vývoje program zpozdily o přibližně pět let. První C-2 ze sériové výroby byl japonskému letectvu dodán v březnu 2016 a téhož roku byl přijat do operační služby. Plánována je stavba nejméně 40 letounů tohoto typu. Jedná se o dvoumotorový proudový hornoplošník klasické koncepce. Letoun pohánějí dva dvouproudové motory CF6-80C2K1F. Nosnost letounu je maximálně 36-37,6 tun (čtyřnásobek nosnosti typu C-1). Rozměrný trup letounu pojme například protiletadlový raketový komplet Patriot PAC-3, nebo vrtulník SH-60. Nosností se tak jedná o ekvivalent transportního letounu Airbus A400M, ale C-2 má větší dolet.
Zajímavé je, že již AČR se o tento letoun zajímá již několik let a kontakty s Tokiem zintenzivnily poté, co se letoun dostal do sériové výroby. Přímo na Dubai Airshow 2017 se náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta setkal se svým japonským protějškem. Údajně hledají možnosti, co by z případného kontraktu mohl získat český průmysl. Protože jde téměř o kompletně japonský produkt - jen proudové motory dodává General Electric - při výrobě C-2 prostor pro firmy z Čech a Moravy není. Řeší se, co dokážou naši výrobci nabídnout japonským ozbrojeným silám - popisuje vysoce postavený úředník ministerstva obrany. Ikuo Yoshida z japonské obranné agentury ATLA, zmínil, že cena jednoho stroje pro JASDF činí zhruba 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun. Částka ovšem zahrnuje i vývoj letounu. Pokud by se českým vyjednávačům podařilo dosáhnout reálné třicetiprocentní slevy, Praha bude za pár letadel platit zhruba 6,5 miliardy korun. České letectvo výhledově počítá s pořízením dvojice letounů, které by dokázaly přepravit těžkou pozemní techniku. C-2 pojme například dva transportéry Pandur nebo jednu houfnici DANA. Pro srovnání - největší dopravní letoun české armády CASA unese osobní terénní vozidlo Land Rover Kajman. Aby se do nákladního prostoru vešlo, musí mít podhuštěné pneumatiky a odmontované rámy oken. Ještě před několika lety si vojsko chtělo pořídit stroje KC-390 od brazilského výrobce Embraer. Česká republika spolu s Chile či Portugalskem podepsala memorandum, v němž naznačila, že koupí dva letouny. Jenže od října 2014, kdy střední vzdušný transportér slavnostně vyjel z hangáru, ministerstvo obrany od svých slibů opatrně couvá. Šance letadla navíc rapidně poklesly v polovině října 2017. Tehdy dorazila informace, že prototypu KC-390 během testů poklesl vztlak pod křídlem a došlo k poškození. K nehodě mělo dojít v okamžiku, kdy technici sledovali, jak se stroj dokáže vypořádat s námrazou.
Technické parametry:
Posádka: 3 (2 piloti + operátor nákladu)
Výrobce: Kawasaki Heavy Industries, Ltd.
Rozpětí: 44,4 m
Délka: 43,9 m
Výška: 14,2 m
Prázdná hmotnost: 60 800 kg
Vzletová hmotnost: max 141 400 kg
Hmotnost nákladu: max 37 600 kg
Pohonná jednotka: 2× dvouproudový motor CF6-80C2K1F
Výkon pohonné jednotky: 266 kN
Maximální rychlost: 980 km/h
Cestovní rychlost: 890 km/h
Dostup: 12 200 m
Dolet: až 9 800 km
Dolet/ s nákladem:
7 600 km/ 20 t
5 700 km/ 30 t
4 500 km/ 36 t
Zdroj:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_C-2
https://www.euro.cz/archiv/praha-touzi- ... ki-1383324


