Dzin píše:Neřekl bych, že je zde ignorace přepravní kapacity transportních lodí, spíše její ocenění jako velmi malé. Vezmu tvůj údaj 168 lodí s celkem 750 000 BRT. To je v průměru necelých 4464 BRT na loď. Pokud to srovnáme s lodí třídy Liberty, potom ta měla tonáž tabulkově 7176 BRT a mohla pobrat asi 9000 tun nákladu nebo 500 vojáků. A ty máš lodě o 1/3 menší. Pokud to tedy zachováme poměrově, mohly ony lodě pobrat asi 310 vojáků nebo 6000 tun nákladu. Celkem tedy máš přepravní kapacitu asi pro 52 000 vojáků, tedy tabulkově necelé 3.5 pěší divize, ovšem s minimem dalšího vybavení, výzbroje, výstroje atd. Na první pohled to tedy sice vypadá jako velká transportní flotila, ale reálně toho moc nepřeveze, řekněme tak 2 divize s veškerým vybavením, zásoby atd.
Dzine zdravím a nejdříve přeji hezké svátky. Já myslím, že v těch informacích máš chybu. Mát být počet vojáků PLUS náklad, nikoliv počet vojáků NEBO náklad. Jinak v první vlně se myslím počítalo vylodit 80.000 mužů. Teď už si ten údaj přesně nepamatuji, přestože to tu zaznělo X krát. Ale dá se to dohledat. Plus těch dalších 10.000 mužů počítali pro tu klamnou operaci, která by samozřejmě část lodního prostoru odvedla stranou. Ten klamný manévr by se ale prováděl především rychlými plavidly díky větší vzdálenosti. Jen pro příklad, starý torpédoborec HMS WHITLEY o výtlaku 1.100 t byl potopen u Dunkirku s 1500 holandskými vojáky na palubě a k tomu ještě s nákladem balíky vlny. A to se jednalo o vojenské plavidlo a nikoliv obchodní s prostorem uzpůsobeným pro převoz nákladu i vojáků. Během operace Dynamo nakládali spojenecké torpédoborce až 1000 mužů (záleží samozřejmě na velikosti lodi), torpédovky 700 mužů, eskortní minolovky 600 mužů atd. Samozřejmě tyto počty jsou tak vysoké i díky tomu, že z kontinentu prchali vojáci bez výzbroje. Nicméně stačí, aby jsi o něco snížil (uvolnil) prostor BRT u transportních lodí a rázem máš jejich kapacity X násobně vyšší, než ty, které jsi uvedl. Kolik asi vojáků s výstrojí můžeš dát do prostoru třeba o 1000 BRT? Tisíc, dva, tři? Samozřejmě se počítalo s tím, že transportní lodě budou pokud možno pendlovat přes Kanál a poté, co by bylo zajištění předmostí, tak by se soustředili už více na ten náklad, než na první vlnu co největšího počtu vojáků.
Kapacity k lodím typu LIBERTY to je zkreslené, protože se jedná o přepravní kapacity přes Oceán, tj. po dobu X dní. V případě přepravy přes Kanál se bavíme jen o pár hodinách a především se zásobami lehkých zbraní a munice, tj. co kdo pobere. K těm kapacitám není problém se podívat na celou řadu obdobných přepravních možností jak z WW1, tak i WW2, protože až tak moc toho zásadního v transportním lodním prostoru, se nezměnilo.
Atamane, na tebe reagovat nebudu, pokud jen urážky a výsměch mají být tvé argumenty, podložené čím? No zřejmě tvým "selským rozumem" :-)