Příčiny francouzského kolapsu

Od Podivné války do vylodění v Normandii

Moderátoři: michan, Pátrač

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příčiny francouzského kolapsu

Příspěvek od Lord »

O příčinách francouzské porážky už bylo napsáno hodně knih a mýtů. Ať se jednalo svádět porážku na „pátou kolonu“ nebo neúčinnost Maginotovy linie. Následující text má za cíl upozornit na další jiné faktory francouzské porážky a vyvrátit některé mýty.

Termín „Maginotova linie” bývá používán jako metafora, když se někdo na něco sebejistě spoléhá a přesto je neúspěšný. Ovšem ve skutečnosti linie dělala přesně to co bylo zamýšleno. Uzavírala část Francie a nutila agresora jít kolem ní. Původní představa byla, že Maginotova linie bude částí většího obranného plánu, ve kterém se útočníci setkají s odporem francouzské armády, ale Francie nerealizovala druhou část, což vedlo ke ztrátě účinnosti celé strategie.

Francouzi si uvědomovali, že by Němci mohli Maginotovu linii obejít útokem přes Belgii. Nelze však říci, že by Francie byla poražena, kvůli tomu, že se „krčila“ za Maginotovo linií očekávajíc boje podobné první světové válce. Francouzi prohráli v prvé řadě proto, že se snažili realizovat odvážnou vysoce mobilní strategii v květnu 1940 s armádou, která jednoduše nebyla tak dobře vybavená pro tento typ války jako jejich němečtí protivníci.
Francouzi měli tři základní strategické problémy jak rozvinout své síly.

Prvním problémem byla obrana životně důležitých severních průmyslových oblastí Francie, která byla závislá na Belgii. Utkat se s Němci na francouzsko-belgických hranicích by znamenalo zpustošení severní Francie (utkat se v Belgii zas znamenalo zpustošení Belgie). Bohužel, dokonce i po zkušenosti z první světové války odmítala Belgie spolupracovat s Francií. Místo toho přijala Belgie velmi zužující výklad neutrality a odmítala dokonce jednat o společné obraně.

To činilo věci velmi obtížné pro Francii. Pokud by Francouzi podnikli ofenzívu na francouzskou-německých hranicích, riskovali by, že Němci projdou přes Belgii a francouzská armáda poté nemusí mít dostatek sil k protiútoku. Nejlepší by tedy bylo, kdyby Francouzi zaútočili na Německo přes Belgii a francouzsko-německá hranice by byla kryta Maginotovou linii. Ale to by Francouzi porušili belgickou neutralitu (viz výše).

Druhý problém byl ten, že Francie neměla dost vysoce kvalifikovaných důstojníků pro vedení moderní války, kteří by se rovnali německým, přinejmenším ne v tomto stupni války. Francouzi měli množství „béčkových divizí“ složených „z ochablých obchodníků“ starších třiceti let, kteří měli poslední výcvik před deseti nebo patnácti lety. Na rozdíl od Německa, které zavedlo brannou povinnost a své mladé vojáky kvalitně vycvičilo.

Třetím problémem bylo, že spojenecká Velká Británie nebyla dobře připravena na válku na kontinentu. S obyvatelstvem srovnatelným s Francií, vyslala Anglie na kontinent armádu asi o poloviční velikosti než měla Belgie, a ještě menší zlomek než měla Francie. Do května 1940 měla Anglie asi deset divizí schopných bojovat na kontinentu. Při počtu svých obyvatel by mohla disponovat čtyřikrát nebo pětkrát větším množstvím divizí, čemuž se nakonec přiblížili později ve válce.

Anglie však měla velmi dobré letectvo, ale to nebylo uzpůsobeno pomáhat bránit Francii. Britská letadla byla vázaná k propracovanému systému protivzdušné obrany, což se nakonec později ukázalo jako důležité při bitvě o Británii. Zatímco britské bombardéry byly určené pro strategické bombardování. Společně měly Anglie a Francie dostatek letadel, aby mohly být německé luftwaffe těžkým soupeřem. Bohužel většina britských letadel používala vzletové a přistávací dráhy v Anglii po velkou část bitvy o Francii.

Daná omezení, francouzská strategie volala tedy po smělé akci německého útoku přes Belgii. Nejlepší a nejvíce mobilní francouzské jednotky se tedy měly v případě německé ofenzívy tímto směrem přesunout do Belgie. Kdyby Německo zaútočilo na Nizozemí, pak francouzské síly by mohly dokonce skrz Belgii navázat spojení s holandskou armádou. Teoreticky bylo plánováno udržet Nizozemí a Belgii v boji, tento úkol by svěřen Britům, kteří tak byli alespoň více motivováni. Neboť kdyby padla Belgie nebo Nizozemí do rukou Němců, tak by byla Anglie zaměstnána obranou svého pobřeží.

Francie za poslední předválečná léta vyvinula enormní úsilí vyzbrojit svou armádu. Gamelin věřil, že velké francouzské mobilní síly jsou schopni se vyrovnat německému mobilnímu válečnictví. Přinejmenším za určitých okolností by toho asi schopná byla.

Ovšem chyba byla ve francouzské vojenské doktríně, výcviku, v kvalitě tanků a organizaci tankových divizí.

Podle vojenských příruček byli francouzští vojáci cvičení udržet linii, podpořit ji masivní palebnou sílu a pak přejít k ofenzívě. Tato filozofie však mohla mít fatální následky. Vtip je v tom, že německá armáda byla cvičena vyhnout se takovým bitvám.

Další větším francouzským problém byl nedostatek rádii. Francouzi se spoléhali na svůj telefonní systém, který měl však určité nedostatky. Jejich telefonní síť dostávala „na frak“ kombinací bombardování, vojenského boje a ústupových akcí. Francouzská rádia nebyla moc spolehlivá a Francouzi byli opatrní je používat přinejmenším také proto, že neměli žádný podobný ekvivalent německého kódovacího stroje a obávali se, že by je mohli Němci odposlouchávat.

Další problém: francouzský tank Somua S35 byl relativně dobrý tank, ale jeden muž ve věžičce měl tolik práce, že bylo prakticky nemožné, aby dělal všechno dobře. Když Němci francouzské tanky S35 ukořistili, zpočátku si mysleli, že budou cenným příspěvkem do jejich obrněných jednotek. Ale posléze si uvědomili výše uvedený problém.

No udělal jsem tady takový stručný nástin problému, nyní budu rád když přidáte svoje náměty …
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

YAMATO píše:Jedním z mála vyšších důstojníků, kteří si uvědomovali nedostatky francouzské armády, byl Charles deGaull, zastánce tankové války s koncepcí podobnou německé. Bohužel se mu nedařilo své myšlenky prosadit a když konečně dostal šanci, tak jen v malém měřítku a příliš pozdě...

Francouzské tanky: S35 (mimochodem-ve věži byli dva muži, velitel a nabíječ) a B-2bis překonávali v mnoha ohledech německé tanky, problém byl právě ve spojení a v fatálně špatné taktice. Tanky byly rozdělovány do malých skupin, namísto aby byly použity masově. Takto si s nimi Němci poměrně snadno poradili. Přitom některá střetnutí ukázala, jak jsou francouzské stroje dobře pancéřované a vyzbrojené.
... džamo myslím, že se pleteš … připojuji nějaké foto, vidíš že ta věž tanku S-35 byla opravdu malá. Uvnitř nemohlo být moc místa … ve věži se tak nacházel pouze velitel, který byl zároveň střelcem a nabíječem. Velitel měl k dispozici malou kopuli s průzory. Zastávat všechny tyto funkce bylo na jednoho člověka opravdu moc. Dva lidi už by asi stačili … ale věž by musela být větší .. kvůli pracovním podmínkám. Ale ještě lépe se osvědčili tři lidi … velitel, nabíječ a střelec … to byla poté efektivita a rychlost střelby tanku veliká. Ovšem tank by musel být větší …

Co se týče té organizace francouzských tankových jednotek tak ti rozdělovali tanky do dvou skupin a sice na pěchotní tanky a jezdecké tanky. První skupina byla zařazována do pěších divizí pro účely podpory pěchoty. Tyto tanky byly sice silně pancéřované, ale zas pomalejší (B1 bis). Podpora pěchoty nebyl tak špatný nápad. Němci zas měli problém s tím, když tanky utekli pomalejší pěchotě. Nejlepší ovšem také nejvíce výrobně a finančně náročnou variantou byly tanky v součinnosti s motorizovanou pěchotou.

Tanky druhé skupiny byly zařazovány do samostatných jednotek jízdy. Jejich posláním byl průzkum, rychlý průnik na území nepřítele a případné vedení protiútoku. U těchto tanků byl hlavní důraz kladen na rychlost, méně již na sílu pancéřování. V tomto případě se tedy jednalo o jakési samostatné tankové divize (ovšem tyto divize, spíše malé skupiny, neměli optimální velikost a koordinaci mezi sebou).

Tank S-35 byla ovšem koncepce, která spojovala obě výše uvedené kategorie. Byl vybaven silným pancéřováním při uchování dostatečně vysoké rychlosti. 47mm kanón byl na svou dobu vynikající. Co se týče vysílačky při konstrukci tanku S-35 se s ní počítalo, ovšem z důvodu jejich nedostatku jimi většina tanků nakonec vybavena nebyla. Co se týče věže tak ta byla odlévaná a prý i shodná s tanky D-2 a B-1.

Jinak DeGaulle měl určité svoje nápady, ale v něčem se mýlil, jak psal třeba už Bruno letectvo považoval vhodné jen pro vytváření kouřových clon při postupu tanků. Jednoho krásného dne vedl DeGaulle 40 tanků Somua S-35 do útoku u Crécy-sur-Serre, ale všechny tanky byly zničeny německými střemhlavými bombardéry štuka. Od té doby musel DeGaulle některé věci přehodnotit.

Němci jak jsem již zmínil pokládali S-35 za nejlepší francouzské tanky a zařadili je do své výzbroje, ale provedli na nich určité úpravy. Například kopule velitele byla upravena na kopulí s poklopem. Ovšem dost tanků po zjištění určitých nedostatků předali Němci vojenským spojencům Osy Itálii a Chorvatsku. Proti tankům T-34 na východní frontě by neobstáli.

Tanky B-1 bis jak již bylo zmíněno měly podporovat pěchotu. Jejich nasazení jim rychle vyneslo přezdívku „la fortresse“ u vlastních jednotek nebo „kolos“ od Němců. Jejich pancéřování bylo pro německé jednotky téměř nepřekonatelné. Největším nepřítelem tanků B-1 bis ale byly střemhlavé bombardéry Ju-87. Ovšem tanky B1 bis trpěly určitými nedostatky. Byly náročné na údržbu, velká spotřeba paliva v terénu apod.
Obrázek
S-35 interiér věže
Obrázek
tank B-1 bis
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

S tou jednomístnou věží máš samozřejmě pravdu. Byla to fatální chyba naprosté většiny francouzských tanků. Je zajímavé, že třetím členem osádky S-35 byl radista, který mimo toho, že mohl podávat munici do věže, neměl moc co na práci, neboť údaljně až 80% S-35 nebylo vybaveno vysílačkou!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Lorde, opravdu pěkný článek, početl jsem si. Jen bych doplnil:

Ohledně letectva Velké Británie: Je pravda, že na konci 30. let byly do výzbroje zařazovány již nové Hurricany a později i Spitfiry a dvouplošné Gladiatory byly postupně vyřazovány. Avšak, co do početních stavů na tom byla Británie oproti Německu velmi bídně. Tento stav popisuje třeba i Churchill ve své II. světové válce. Po vypuknutí války RAF disponovala cca polovinou stavu Luftwaffe. Aby Británie tento stav změnila, bylo dokonce zřízeno ministerstvo pro výrobu letadel. I tak se tento problém nepodařilo zcela vyřešit ani v době bitvy o Británii, kdy bylo potřeba doslova každé letadlo.
Nepřímo o tom svědčí třeba i to, že když v červnu 1940 byly na Maltu poslány první čtyři(!!!!!) Hurricany(doposud tam operovaly gladiatory) byla to malá sláva.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

OK, v letectvu ty se vyznáš!
Jinak připravuji článek o Blitzkriegu a proč Francouzi a Britové i když měli o tisíc tanků víc než Němci prohráli. Bude tam Mansteinův plán ... efektivnost tankových divizí apod. Pro někoho možná známá historie, ale výborně se to hodí do celkového konceptu nynějších článků ...
Je to o rčení, že ne vždy vyhrává silnější soupeř, ale jak nesmírně důležitý je moment překvapení a taktika boje ...
To jen ve zkratce ... doufám, že alespoň Ty článek oceníš ... lidí co chápe vojenské doktríny tady zatim moc není :wink:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Apropo...moment překvapení, výzbroj, taktika...to vše je velice důležité, ale obrovskou roli hraje také morálka. Francouzi v tomto ohledu prohráli dřív, než se vůbec začlo bojovat. Snad jen Itálie byla v tomto ohledu horší...Zajímavé je srovnání s Brity. Ti v období 1940-42 téměř neustále prohrávali...ve Francii, v Řecku, Kréta, Afrika, Singapur, Barma, bitva o Atlantik...ale jejich morálka byla stále vysoká!
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Lorde, dík za pochvalu, ale myslím, že mám ještě plno rezerv i v tom letectvu. jinak na tvůj článek se moc těším, ten o lekcích z ruského tažení byl dokonalej a konečně se rýsuje něco dalšího. Tak koukej psát! :-))
Strategie a válečné umění mne zajímalo vždy a v tobě v tomto směru vidím spřízněnou duši!
Stejně všichni umřeme....
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Yamato, souhlas, morálka vojsk může hrát ve válce výraznou roli. Viz třeba italské loďstvo, poměrně dosti kvalitní a poměr toho, co s ním Italové dokázali( vůči tomu, co s ním teoreticky mohli dokázat).
Stejně všichni umřeme....
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ano, pokud měli Francouzi kvantitu a kvalitu v tancích, tak v letectvu byla situace složitější. V okamžiku německého útoku 10. května 1940 mohlo francouzské letectvo proti asi 3000 bojových letadel nasadit 800 stíhacích strojů, z nichž 700 bylo vývojově starších Morane-Saulniere MS-406 a jen cca 60 moderních Dewoitine D-520. Do zahájení německého útoku na západě vyrobili sice Francouzi celkem 228 letadel D-520, avšak letectvo převzalo jen 80 letadel a z toho jen 60 jich zařadilo k bojovým útvarům!

Do 5. června 1940 ztratily Francouzi 787 bojových letadel z nichž bylo 224 MS-406 (z celkového počtu 437 ztracených stíhaček). Němci podle svých zdrojů k 3. červnu odepsaly 435 letouny. Nevýhoda Francouzů byla, že pod tlakem německé ofenzívy musely letecké skupiny ustupovat. Přitom letouny potřebovaly servis a zázemí.

V době, kdy v Německu sjížděly z výrobních pásů první Messerschmitty Bf-109E, které Morany ve všech parametrech překonávaly (snad s výjimkou obratnosti) si francouzské velení uvědomilo, že je třeba výkony Moranů zlepšit.
ObrázekObrázek
Vzhledem k velkému množství již vyrobených letounů (ke konci roku 1939 jich letectvo mělo k dispozici 982) bylo rozhodnuto o modernizaci těchto strojů. Modernizace spočívala v montáži nového křídla, pevného chladiče a zvětšení palebné síly a zásoby střeliva. Avšak modernizace probíhala pomalu. Do uzavření příměří (20. 6. 1940) byl dokončen jen jeden Morane-Saulniere MS.410 a několik dalších bylo rozpracováno. Po uzavření příměří byly některé přestavby dokončeny.

Francouzi však měli také vynikající frontový bombardér Bréquet Bre 693 AB 2. Zajímavou konstrukcí byl také prototyp Sud-Est SE.100.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

No , Lorde, krásný obludy, přiznám se, že ten prototyp vidím poprvé. Jaké pak to asi mělo vlastnosti.

jinak ani ty D . 520 by to asi moc nezachránily. Netvrdím, že byly vyloženě špatné, ale ke špičce také zrovna nepatřily. výhodou byla jejich počáteční stoupavost, dobrá akcelerace při střemhlavém letu a slušná obratnost. Naopak motor byl poměrně slabý a rychlost stroje nebyla nijak závratná. Navíc se občas Devontine choval dosti nevyspytatelně a lítat skutečně s maximálním využitím jeho manévrovacích schopností si mohl dovolit jen opravdu zkušený pilot. Letoun totiž mohl při ostré zatáčce jít bez jakéhokoliv varování do vývrtky, jejíž následné vybrání mohlo být následně dosti obtížné.
Stejně všichni umřeme....
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

K Bre 693 by som len pripomenul,že sa jednalo len o jednu z vývojových verzií.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Bre 693 byl sériově vyráběn v počtu 254 bombardérů. Spíše byly různé verze, které se lišily v motorech či kulometné výzbroji.

Sud-Est SE.100 byl třímístný dálkový taktický bombardér. Rozpětí: 15,70 m, délka: 11,80 m, výška: 4,28 m, hmotnost prázdného letounu: 5 520 kg, vzletová hmotnost: 7 500 kg, dolet: 1 300 km, max. rychlost: 579 km/h.

Zajímavá byla stíhačka Arsenal VG-33 vyráběná ze dřeva! Letoun byl jemně aerodynamicky tvarován. Celodřevěné stíhačky byly sice považovány za technický anachronismus. Přesto některé dřevené konstrukce měly vcelku velkou pevnost. Tento výrobní postup byl zpravidla použit kvůli nedostatku surovin, hliníkových slitin či menší výrobní náročnosti. Max. rychlost 558 km/h, dostup: 11 000 m, dolet: 1060 km.
ObrázekObrázek
Komentář k obrázku vpravo. Arsenal VG-33
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Velký problém bylo zestátnění řady podniků. Spíše než zefektivnění výroby to přineslo pravý opak. Francie měla spoustu velice nadějných prototypů, s výrobou to bylo horší. A když už se výroba rozběhla, tak často dost chaoticky, např se vyráběl jeden typ v několika motorových variantách a pod. Také se až příliš často stávalo, že hotové letouny čekaly na vrtule či zaměřovače...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak to se musím Francouzů zastat. Kanony SA L/35 ráže 47mm (ve výzbroji tanků B-1bis či S-35) byly o dost lepší než 37 mm v PzIII, 35(t) a 38(t) či 75 mm v PzIV tehdejších versí. Mimoto tehdejší německé tanky měli pancíř silný max. 30 mm!

Francouzské letecké kulomety 7,5 mm byly vcelku srovnatelné s 7,92 mm německými. 20 mm kanon Hispano byl lepší než tehdy u Luftwafe standartní MG FF, ten byl později velice rychle nahrazen MG 151, naopak varianty Hispana byly po celou WWII (a dost dlouho po ní) standartním britským leteckým kanonem!
Uživatelský avatar
Rubiki
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 109
Registrován: 9/4/2005, 20:28
Bydliště: Banská Bystrica

Příspěvek od Rubiki »

YAMATO píše:Tak to se musím Francouzů zastat. Kanony SA L/35 ráže 47mm (ve výzbroji tanků B-1bis či S-35) byly o dost lepší než 37 mm v PzIII, 35(t) a 38(t) či 75 mm v PzIV tehdejších versí. Mimoto tehdejší německé tanky měli pancíř silný max. 30 mm!

Francouzské letecké kulomety 7,5 mm byly vcelku srovnatelné s 7,92 mm německými. 20 mm kanon Hispano byl lepší než tehdy u Luftwafe standartní MG FF, ten byl později velice rychle nahrazen MG 151, naopak varianty Hispana byly po celou WWII (a dost dlouho po ní) standartním britským leteckým kanonem!
Tiez by som sa zastal Francuzov, technologicky na tom boli zrovnatelne s Nemeckom, zato ale nemali takych dobrych velitelov a ich prpravenost proti Blitzkriegu bola -100% :roll:! A k tomu proti Nemeckej armade, ktorej vojaci boli trenovani a zocelovani od mlada s tym ze im bola vstepovana nenormalna nenavist k nepriatelom, sa Francuzka armada nemohla postavit ako proti seberovnemu superovi!
Uživatelský avatar
Ringhofer
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 8/3/2005, 17:23

Příspěvek od Ringhofer »

Celodřevěná stíhačka? No Lorde, teď jsi mne uzemnil. Fakt je, že třeba drak Mosquit se dělal z překližky, ale celodřevěná konstrukce...
Je to pro mne novinka. Při tom ten stroj vypadá velmi elegantně a ani jeho vlastnosti nejsou špatné. Nemáš nějaké další podrobnosti? Třeba, kolik kusů bylo vyrobeno, jak se stroj choval ve vzduchu a pod.?
Stejně všichni umřeme....
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ringo koukám, že máš o Francouzích mezery … oni dost koketovali se dřevem … a Němci ke konci války také přikročili k výrobě letadel ze dřeva a to navíc opatřené proudovým motorem! Rusové tuším IL-2 a jiné – také některé části byly dřevěné, oblíbené bylo i potahování plátnem … např. zadní část Huriccanu, atp.

Arsenal VG-33 byl opravdu lehký stíhač celodřevěné konstrukce. Byl velkou nadějí francouzského letectva a ze všech strojů dosahoval nejvyšší rychlosti. Palebná síla byla solidní – 20mm kanón v ose motoru a 4 kulomety v křídlech, dostup 11 km, rychlost 558 km/h. Myslím, že na svou dobu velice slušné parametry.

Bylo vyrobeno asi 160 kusů VG-33. Avšak ani tyto stroje nebyly zcela dokončeny. Několik strojů bylo dodáno francouzské letce, ale spíše na testování, do bojů prakticky nezasáhly.

Paradoxem bylo, že není dřevo jako dřevo! Dřevo muselo mít určité parametry, a zrovna vhodné dřevo v danou chvíli ve Francii nebylo. A tak se muselo objednat v Kanadě.

Plánovaný VG-39 měl být ještě rychlejší vybaven americkým motorem Allison s kompresorem.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Lord píše:Ano, pokud měli Francouzi kvantitu a kvalitu v tancích, tak v letectvu byla situace složitější. V okamžiku německého útoku 10. května 1940 mohlo francouzské letectvo proti asi 3000 bojových letadel nasadit 800 stíhacích strojů, z nichž 700 bylo vývojově starších Morane-Saulniere MS-406 a jen cca 60 moderních Dewoitine D-520. Do zahájení německého útoku na západě vyrobili sice Francouzi celkem 228 letadel D-520, avšak letectvo převzalo jen 80 letadel a z toho jen 60 jich zařadilo k bojovým útvarům!
Nielen Ringo má o Francúzoch medzery.

Zaujímalo by ma, kde si získal takýto skvelý prehľad stíhacích lietadiel Francúzska v roku 1940 - 800 stíhačiek: 700 moranov a 60 dewoitin. :shock:

A čo ostatné francúzske stíhačky - veď Francúzi mali na začiatku nemeckého útoku k dispozícii aj približne 500 kusov stíhačiek Marcel Bloch MB-151 a MB-152 a takisto mali viac ako 200 amerických stíhačiek Curtiss H.75, na ktorých lietala napríklad aj najúspešnejšia francúzska jednotka GC I/5 v radoch ktorej bojovali aj československí stíhací piloti: František Peřina, Alois Vašátko, Tomáš Vybíral a mnoho ďalších.

Veľkým problémom Armée de l´Air nebol nedostatok lietadiel, ale to že množstvo vyrobených lietadiel bolo bez vrtúl, zameriavačov a niektorých ďalších nevyhnutných súčiastok.
Mannebeck

Porážka Francie.

Příspěvek od Mannebeck »

Domnívám se že ve všech příspěvcích je mnoho řečeno, ale chybí zde jeden a to zásadní argument. Totiž Francouzi a stejně by patrně dopadla i Československá armáda nebyla vycvičena a vyzbrojena na válku ofenzivní. Vycházím z jednoduché úvahy. 1WW se vedla převážně pozičně, budovaly se mohutné poziční stavby a v těch se vojska na úrovni divizí řezaly hlava nehlava. Generál Guderian napsal v roce 1935 knihu o budoucnosti vedení války, tak říkajíc strategickou příručku. Tuto příručku mimochodem žádný významný evropský generál nečetl. Francouzi se mohutně vrhli do budování Maginotovy linie, Československo si budovalo vlastní pevnostní systémy. Tady nešlo o to, že by si mysleli, že toto jde obejít. Z hlediska strategických a taktických příruček platných v té době to prostě podle pohledu generálů Francie a jejich spojenců obejít nešlo a ani se nemohlo. Oni totiž měli takříkajíc válku namalovanou a tak se to mělo odvíjet. Takže, když Romel v Ardenách zaútočil, způsobil v řadách Francouzů takový zmatek, že víc mrtvých bylo vlastních než z bojových akcí. Generálové vyčetli v příručce, že nepřítel musí přijít od severu a ejhle on přišel z východu. Je třeba si taky uvedomit jaká byla struktůra francouzské vrcholové generality. Pánové v letech a nebojím se říct že někteří byli i páprdové nad hrobem. Ti absolutně takovém Romelovi, Guderianovi a dalším jistě stačit nemohli. jen ještě dovětek, Angličani na tom nebili lépe, ty zachránila voda, protože tu Němci nemají rádi. :P
Uživatelský avatar
Rubiki
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 109
Registrován: 9/4/2005, 20:28
Bydliště: Banská Bystrica

Re: Porážka Francie.

Příspěvek od Rubiki »

Mannebeck píše:Domnívám se že ve všech příspěvcích je mnoho řečeno, ale chybí zde jeden a to zásadní argument. Totiž Francouzi a stejně by patrně dopadla i Československá armáda nebyla vycvičena a vyzbrojena na válku ofenzivní. Vycházím z jednoduché úvahy. 1WW se vedla převážně pozičně, budovaly se mohutné poziční stavby a v těch se vojska na úrovni divizí řezaly hlava nehlava. Generál Guderian napsal v roce 1935 knihu o budoucnosti vedení války, tak říkajíc strategickou příručku. Tuto příručku mimochodem žádný významný evropský generál nečetl. Francouzi se mohutně vrhli do budování Maginotovy linie, Československo si budovalo vlastní pevnostní systémy. Tady nešlo o to, že by si mysleli, že toto jde obejít. Z hlediska strategických a taktických příruček platných v té době to prostě podle pohledu generálů Francie a jejich spojenců obejít nešlo a ani se nemohlo. Oni totiž měli takříkajíc válku namalovanou a tak se to mělo odvíjet. Takže, když Romel v Ardenách zaútočil, způsobil v řadách Francouzů takový zmatek, že víc mrtvých bylo vlastních než z bojových akcí. Generálové vyčetli v příručce, že nepřítel musí přijít od severu a ejhle on přišel z východu. Je třeba si taky uvedomit jaká byla struktůra francouzské vrcholové generality. Pánové v letech a nebojím se říct že někteří byli i páprdové nad hrobem. Ti absolutně takovém Romelovi, Guderianovi a dalším jistě stačit nemohli. jen ještě dovětek, Angličani na tom nebili lépe, ty zachránila voda, protože tu Němci nemají rádi. :P
Akoze to tu nebolo povedane, som o par prispevkov vyssie napisal ze pripravenost Francuzov proti nemeckemu Blitzkriegu bola -100%, ale zase som to nerozviedol tak dokonale ako ty ;)
Odpovědět

Zpět na „Pozemní boje 1939 - 1944“