Mezikontinentální balistická ŘS RT-23 / SS-24 Scalpel

Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Strategický vlak


Celý projekt MBŘS RT-23 se točí kolem varianty umístněné na pohyblivém OZ. Umístnit strategickou raketu na železniční podvozek nebylo nic nového. Ve Spojených státech a projektu rakety Minuteman jsem psal. Již v 60tých letech při zahájení vývoje rakety podle projektu AICBM se o této variantě uvažovalo, později v 70tých letech dosáhl projekt v programu MX značného rozpracování. V Sovětském svazu o těchto aktivitách pochopitelně věděli a dotáhnout své projekty do závěrečného stádia bylo jen otázkou času. Ono nejen ve strategických zbraních platilo, že čím se zabývala jedna strana, to na sebe u potencionálních protivníků nedalo dlouho čekat. Koneckonců, co kdyby „kolegovi“ generálové měli lepší hračku, že? Pravdou ale je, že umístnit strategické zbraně na mobilní platformu je opravdu řešením, jak je zachovat pro odvetný úder a v podstatě nedat protivníkovi šanci je najít a zničit, což se také později potvrdilo. V momentě, kdy souprava s raketami opustila základnu, byla pro sledovací prostředky Spojených států ztracena… nepříjemné.
V projektu RT-23 vznikl požadavek aby byla souprava maskována jako standardní vlaková, civilní. Jako obyčejný vlak složený z osobních, nebo chladících, případně nákladních vagonů, jakých se po Sovětských železnicích pohybovaly stovky a tisíce. Proto jako OZ byl zvolen železniční vagon standardních rozměrů a s nosnosti podvozku 135t. Vůz s raketou měl osmiosý podvozek, ostatní vagony soupravy byly čtyřosé.

ObrázekObrázekObrázek

Právě vagon omezoval délku rakety a jestli délka byla omezující hmotnost hlavně. RT-23 se musela do 106t vejít už z důvodu mezinárodních smluv, ale při instalaci na OZ nejde jen o raketu. Spolu s kontejnerem jsme na cca 125t a kde je vagon samotný a nutné technické prostředky?

Vývoj celého systému dopravy a OZ byl svěřen nám známému CKB-34, později KBSM a dnes AOA KB Speciálního Strojírenství (KBSM). Původně KB pod vedením V.G.Rudjaka o němž sem se zmínil u více MBŘS bylo zodpovědné za vývoj šachet pro strategické ŘS nejen z KB Južnoe, ale tady byla ještě jedna souvislost. Možná si vzpomenete, v článku o R-36M sem se zmínil o bratrovi Vladimíra Fedoroviče Utkina, Alexejovi. Napsal sem, že pracoval v CKB-34. Právě u projektu RT-23 spolu mohli sourozenci spolupracovat. Alexej Fedoroviš Utkin (Алексей Федорович Уткин) byl totiž jmenován hlavním konstruktérem projektu.

ObrázekObrázekObrázek

Specifika OZ, čtyři z osmi os vozu, hydraulické zajištění a spoj pro přenos hmotnosti na vedlejší vůz

Takže úkol zněl jasně, vlak, který bude moci odpalovat mezikontinentální balistické ŘS. Problém délky ŘS se díky nafukovacímu nástavci aerodynamickému krytu, co nejkratším úsekům dělení stupňů a pevné trysky motoru prvního stupně „vmáčknuté“ do motoru podařilo vyřešit. Ono opravdu nešlo přes délku 21,9m i kontejnerem jít. Problém ale byla hmotnost. To bylo horší. Vagon musel být schopen normálního pohybu po železnici a dostat se do potřebné hmotnosti se prostě nepodařilo. Jenže když to nejde tak, tak to půjde onak, koneckonců dobrý inženýr se pozná podle toho, že si ví rady a když je nutno i nestandardním způsobem. Byl vymyšlen způsob, jak část hmotnosti vagonu s OZ přenést na sousední. Vznikla tak palebná jednotka. Tou se stala souprava ze tří vagonů. V prostředním byla vlastní raketa a dva zbývající s tímto vozem byly spojeny a pomocí závěsů se na ně přenášela část hmotnosti. V jednom bylo velitelské stanoviště s prostředky spojení, velení a řízení, odkud mohl být proveden start. Zbývající vůz nesl technické zajištění, elektrické zdroje, hydraulické agregáty a podobně. Do problematiky muselo být zavlečeno i ministerstvo železniční dopravy. Část tratí musela být z důvodu přepravy a případného startu raket přestavěna na silnější kolejový svršek.

Od 9.srpna 1984 začalo řešení železničního komplexu s raketou 15Ž61 komplexu RT-23UTTCh. Mohlo navázat na výsledky testů s původní raketou 15Ž52 RT-23. Součástí vývoje bylo jak zajištění systému ŘS, tak železniční část. Celý systém musel být autonomní, takže v soupravě musely být systémy komunikace, jak radiové, tak družicové. Navigační prostředky pro přesné zjištění polohy komplexu, start totiž musel proběhnout z jakéhokoli místa trati, po které se komplex pohyboval, i když byly vytvořeny předem připravené palebné pozice. Součástí musel být systém pro zjištění meteorologické situace, systémy protipožární, systémy ochrany proti případnému útoku a pokusu získat nad soupravou moc neautorizovaným osobám. Souprava se měla celé týdny pohybovat samostatně, takže musela být možnost provést běžné drobné opravy i zajistit pohodlí a životní podmínky osádky. Všechny systémy musely být elektricky kompatibilní, i když je vyráběly různé výrobní závody. Bylo toho spousta nového, co se do té doby řešit nemuselo. Testy celé soupravy obnášely i zkoušky systémů za běžného železničního provozu. Státní zkoušky požadovaly převoz rakety s najetím 50 tisíc kilometrů a v roce 1986 na okruhu simulovaly nepřetržitý provoz soupravy na vzdálenost 300000km, jak s raketou tak její maketou. Za tuto vzdálenost nedošlo v poruše rakety. V roce 1988 započal tři roky trvající projekt komplexních zkoušek jejichž součástí byl provoz při teplotách až -30 stupňů a naopak +38 stupňů. V roce 1988 v Semipalatinsku proběhly testy odolnosti systému proti účinkům EMI a blesku. V roce 1991 proběhly testy odolnosti proti vlivům tlakové vlny se silou 1t TNT ze vzdálenosti 850 a 450m neovlivnila práci systému a rakety. Součástí byly i testy proti účinkům rentgenového záření a ostatních vlivů jaderného výbuchu, požadavky ovšem byly nižší, než u systémů stabilních.



Letové zkoušky jak jsme si řekly začaly 27.února 1987 a celkem proběhlo 18 startů rakety 15Ž61 včetně dvou skupinových. A od 20.prosince 1987 byl první pluk v bojové pohotovosti na základně u města Kostromoj. V té době ještě probíhaly zkoušky a testy, ovšem projekt už byl ve stádiu bojových možností. Všechny zkoušky skončili v roce 1989 a jak jsme si již řekli 28.listopadu 1989 byl výnosem vláda systém oficiálně přijat do výzbroje RVSN jako první železniční raketový systém vůbec.

ObrázekObrázekObrázek

Tři vozy palebné jednotky, Otevřená střecha OZ a zařízení na odstranění trolejí.

Jak to tedy fungovalo? Základní jednotkou byl pluk, tedy jedna souprava se třemi ŘS. Krom devíti vagonů s palebnými jednotkami, které byly autonomní a mohly být odpojeny a splnit úkol samostatně, bylo součástí šest vagónů velitelského oddílu kde krom ubikací, jídelny, zásob a vůbec všeho potřebného pro život osádky byly i technické prostředky spojení a podobně. Další vůz byl zásobou paliva a ND pro lokomotivy. Ty byly obvykle tři, dieselelektrické typu DM-62 o výkonu 2000 koní. Souprava byla vybavena na 60 dní samostatného provozu, ale obvyklá doba bojových akcí byla 45 dní. Po tu dobu se souprava potloukala po železničních trasách i 1500-2000km od základny.
V případě vyhlášení bojové pohotovosti, případně rozkazu k startu souprava zastavila kdekoli na trati, pokud se nenalézala přímo na palebné pozici. V případě startu z předem zaměřené polohy odpadalo zjištění přesné polohy pomocí navigačních systémů, pokud bylo místo náhodné musela být navigačním systémem zjištěna přesná poloha, která se přehrála do řídícího systému rakety. Vagony palebné jednotky se zapatkovaly na kolejnicích, hydraulické systémy vyřadily systém odpružení vagonů. Pokud byla souprava na trati vybavené trolejovým vedením bylo vedení pomocí speciálních teleskopických ramen umístněných na střeše prvního a posledního vozu palebné jednotky pozvednuto a odsunuto bokem mimo profil vozu s raketou. Otevřela se střecha vozu s raketou, startovací kontejner se pomocí hydraulických vzpěr vztyčil do svislé polohy a ihned následoval start. Byl to rychlý děj, jednak z důvodu zkrácení doby kdy byla souprava se vztyčenou raketou zranitelná, jednak poté následoval tentýž postup u další rakety. Do dvaceti minut se souprava zbavila nákladu.
Raketa po startu, kdy byla plynovým generátorem vymrštěna z kontejneru a před tím než následovalo nahození motoru prvního stupně malý raketový motor raketu naklonil tak, aby tlakový impulz po startu motorů nepoškodil OZ. Po startu následovalo vyrovnání letu pomocí řízení motoru prvního stupně a již normální let MBŘS k cíli.

ObrázekObrázekObrázek

Raketa v palebné poloze, její zdvih a start z vlaku.

Do výzbroje se postupně dostaly tři divize raket RT-23UTTCh na železničních podvozcích na základnách Kostromoj, (která byla první a dočasně tam bylo umístněno víc systémů), Beršeť a Gladkoe. V každé divizi byly čtyři pluky a stav se tak ustálil na čtyřech soupravách s 12 ŘS v divizi. Pozice jednotlivých souprav byly od sebe vzdáleny cca 4km a součástí základny byly prostředky zajištění a servisu. Součástí byla i budova, kde bylo možné vztyčit raketu do startovací pozice. Celkem tedy bylo ve výzbroji RVSN Ruska 36 OZ raket RT-23 UTTCh na železničních podvozcích. Jejich služba ale neměla trvat dlouho.

Od roku 1991 soupravy na základě dohody se Spojenými státy nesměly opouštět oblast domovské základny a jejich případný pohyb se musel hlásit. Byla de facto likvidace raket, jelikož jejich bojová hodnota tímto klesla pod úroveň stabilní dislokace v podzemních OZ. Všechny soupravy měly být zlikvidovány a rakety zničeny do konce roku 2003 v souladu se smlouvou START 2. K tomu nakonec nedošlo, v podstatě v době přípravy likvidace bylo výnosem prezidenta RF rozhodnuto o prodloužení jejich provozu. Po nejasnostech okolo osudu smlouvy START a jednostranném vypovězení smlouvy o omezení prostředků PRO ze strany Spojených států bylo rozhodnuto jejich provoz prodloužit do ukončení životnosti raket. K vyřazení poslední došlo v roce 2006. Tím skončila historie raket RT-23 jako takových.
Pro zájemce je tu ale jedna dobrá zpráva, jedna souprava komplexu zůstala zachována pro muzeální účely a stojí na Varšavském nádraží v Sankt Peterburgu (velká část fotografií v tomto článku je právě z této soupravy díky Pegeuckovi, který je na palbu před časem pohodil)

Šlo o jediný, do konce dotažený projekt mobilní balistické rakety na železničním podvozku a dá se předpokládat, že i poslední. Zajímavá část historie strategických zbraní.


Závěr

Jde také o poslední MBŘS z konstrukční kanceláře KB Juznoe zavedená do výzbroje. My jsme si v tomto a předcházejících dílech řekli v podstatě o všech MBŘS pocházejících z tohoto KB a alespoň zmínili ty, co nakonec dokončeny nebyly. Zbývá se zmínit o raketě pod názvem Albatros. Usnesení vlády 9.února 1987 zadal vývoj rakety určené k překonání perspektivních systémů PRO na niž se pracovalo v souvislosti s programem SDI ve Spojených státech. Mělo jít o raketu pro všechny tři verze exploatace a její bojová část měla být vybavena křídlem a hlavice v podobě vztlakového tělesa měla klouzáním v atmosféře dosahovat cíle letem v nízkých výškách. Prioritou byla ochrana proti vlivům jaderného výbuchu a prostředkům PRO včetně laserových. Úvodní projekt ale nebyl přijat zákazníkem a v roce 1989 bylo už jasné, že se uskutečnění nedočká. Definitivní konec za projektem udělala smlouva START 31.července 1991 ze které vyplynulo, že Sovětský svaz bude moci pracovat pouze na jedné lehké MBŘS s jednotnou hlavicí.
Ta byla také dělána v KB Južnoe. Její vývoj byl zahájen stejným výnosem vláda, tedy 9.února 1987. Šlo o rozvoj projektu RT-2PM Topol z MIT s tím, že dojde k zavedení mobilní a šachtové verze. Na projektu pracoval MIT a KB Južnoe s tím, že si mobilní verzi a verzi pro odpálení ze sila rozdělili. Raketa dostala označení RT-2PM2 a i když v roce 1991 byla první raketa předána do Plesecka na testy, byl po rozpadu Sovětského svazu projekt ukončen. S.N.Konjuchov se ještě později s požehnáním Ukrajinské vlády pokoušel dohodnout s prezidentem Jelcinem podíl na pokračování projektu, ale k dohodě už nedošlo a 14.ledna 1995 na základě mezivládní dohody mezi Ruskou federací a Ukrajinskou republikou došlo k předání technické dokumentace do Ruska. O osudu této dokumentace až někdy příště, ale to bude o jiných konstrukčních kancelářích a jiných projektech, ovšem tímto, tj. RT-2PM
Topol M skončíme. Tím skončila historie mezikontinentálních raket v tomto Dnětropetrovském KB definitivně.

Stanislav Nikolaevič Konjuchov (Станислав Николаевич Конюхов ) převzal po odchodu Utkina místo generálního konstruktéra KB Južnoe. Tento dlouholetá Utkinův spolupracovník, pracoval od mládí v KB Južnoe, tehdy ještě OKB-586 pod vedením M.K.Jangela. Pracoval na většině projektech o kterých jsme si zde psali a nejen to. Jako hlavní konstruktér se podílel na projektech R-36M, Zenit, RT-23…. To pracoval jako Utkinův nástupce a byl přirozeným nástupcem práce M.K.Jangela a V.F.Utkina a stal se po něm generálním konstruktérem KB Južnoe a v této funkci je dodnes a pokračuje v práce a vedení tohoto dnes už legendárního konstrukčního kolektivu.

Obrázek
Станислав Николаевич Конюхов

Berte na vědomí, že se jedná o strategickou zbraň a v některých údajích se zdroje různí.


Děkuji za pozornost

redboy




Zdroje:
P.A.Podviga - Strategičeskoe jadernoe vooruženie Rossii (Moskva 1998)
Oružie Rossii IV díl katalogu Vojennyj parad (Moskva 1997)
Nowa Technika Wojskowa 1997
Internet

Doplňky:
Gogole Earth souřadnice divizí s RT-23 BŽRK
Kostromoj: 57°51'3.43"N 41°14'25.59"E
Beršeť: 57°41'46.33"N 56°18'4.38"E
Gladkoe: 56° 7'24.50"N 92°14'39.81"E

A obligátní videa:
ftp://81.19.45.134/ jméno: redboy

soubor:
RT-23 6,6MB
RT-23_1 20MB zajímavé pohledy na detaily, včetně nafukovacího krytu, trysek s měnitelným profilem a pro všímavé navíjení „kokonu“ motoru z uhlikových vláken….
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Redboy - opět technická a čtivá paráda. Díky za mne.
Prosba, pro Tebe to není problém, mohl bys sem dát.
KPH - je toto
TPH - je toto
Jen rozklíčování těch zkratek.
Další prosba. Protože těch MBŘSje opravdu na obou stranách ( USA, SSSR a pak Rusko) hodně dát pod sebe, třeba podle roku zavedení do operačního nasazení jednotlivé typy - stačí jednotlivé značky, ostatní si dohledáme? Nemusíš hned, ale aby byl celkový pohled co vše ty země měly.
Mě osobně zde potěšila jedna věc. Někde si svou poznámkou, třeba nevědomky, řekl, že ty rakety na vagonech byla trochu bublina. Skutečnost - tu jsi nyní skvěle osvětlil!
Byla to velmi nebezpečná zbraň, takřka nezjistitelná, nebo nezjistitelná zbraň pomocí průzkumných satelitů, ale i dalším průzkumem.
Jsem rád, že jsi to vzal i s popisem - zpevnění kolejových svršků, vybavení vagonů, akčním rádiem vlaků a dobou operačního nasazení v turnusech.
Pochopiteně i celkově jsou články zajímavé, v problémech konstruktérů při vývoji.
To množství problému s kterými se museli konstruktéři vyrovnat - od motorů, přes paliva a materiály. Kloubové vychylování a další a další. Zaujala mě i navigace na neznámém místě. Velmi dobrý počítač musel vypočítat polohu a dostat jí do povelového zařízení rakety - určitě to byl další problém - raketa je zabezpečována a tak se musely přes kody dávat údaje nové polohy.
Prostě paráda.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

veľmi dobré, pomerne čítavé a celkom presné, aj keď pre mňa osobne skoro nič nové - ale to je môj problém. Až sa prehrabem zálohami na DVD (v januári mi odišiel disk), tak skúsim pridať nejaké ďalšie obrázky.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

michan píše:...Další prosba. Protože těch MBŘSje opravdu na obou stranách ( USA, SSSR a pak Rusko) hodně dát pod sebe, třeba podle roku zavedení do operačního nasazení jednotlivé typy - stačí jednotlivé značky, ostatní si dohledáme? Nemusíš hned, ale aby byl celkový pohled co vše ty země měly.
....
pekne v grafoch zobrazene, i ked tie ruske bohuzial iba kody NATO:

Rusko
http://www.fas.org/nuke/guide/russia/ic ... bm_rus.gif

USA
http://www.fas.org/nuke/guide/usa/icbm/hist_icbm_us.gif

pozeram ze tych ruskych bolo podstatne viac.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

michan, dík,

TPH-Tuhé Pohonné Hmoty
KPH- Kapalné Pohonné Hmoty

Já zkusím vytvořit tabulku s počty raket a hlavicemi v jednotlivých letech a na závěr to hodit sem.

"Někde si svou poznámkou, třeba nevědomky, řekl, že ty rakety na vagonech byla trochu bublina." To snad ne.. tohle je docela známé. U američanů nebyl nakonec projekt s železničními podvozky u Peacekeeper realizován.. ale o tom snad příště.

Alchyk: To je Tvůj problém.. to je fakt :D :P, což vo to fotky, okolo BŽRK je jich dost, ale verze v sile není, po ní mrkni. Fantastický věci sou v tom katalogu Oružie Rossii, jenže to je nepublikovatelné díky kvalitě, z toho sou dobré perovky a schemata, ale fotky na nic. Mam jen kopii :(, ale zase tahat sem detaily , to není mým záměrem.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

to je práve to - silo nemám asi ani ja - ono sa to ani dosť dobre nepozná, kryty sú skoro rovnaké a rakety v kontajneroch, nejaké krátke zábery štartov sú v niektorom z dielov udarnaja sila - lenže kvalita je dosť biedna (640x480 v lepšom prípade). ale skúsim, uvidím.
Oružie rossii - závidím aj tú kópiu.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Pozná, to silo je stejného typu jako pro UR-100N. V tom sile pokud je tam UR-100 jsou patrné žaluzie pro odvod plynů, pokud tam nejsou, jde buď o RT-23 a nebo RT-2PM2. A jelikož mám obrázek v katalogu, tak bych si tipnul, že to půjde poznat. Když tak mrkni.... sakra, šak to ti Ukrajinci přece museli nafotit ne?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Redboy, ta poznámka - vlaky z raketami a bublina tak to není vůbec důležité.
Tuším to zaznělo v souvislosti s tím jak jsme mluvily o japonských vagonech, které dopravovaly do SSSR komerční zboží a na popud USA měly ve vagonech namontována čidla. Ta čidla měla odhalovat, kde se právě nachází ruské vlaky s MBŘS, podívám - li se na roky, kdy šly první pluky do operační způsobilosti ( je to asi těch tvých 1987), tak já myslel stejně, že se jednalo o konec 70tých let a ty jsi osvětlil druhá polovina 80tých let.
To je důležité!!! Tedy o 10 let později než jsem měl já utkvělou představu. Já jsem se dokonce mohl vyjádřit 70tá leta a to by si musel správně odmítnout né!!!
Jen pro ujasnění.
Ještě jednou děkuji, že jsi vše vyjasnil a nečil se!
Dík za zkratky, čte to víc lidí.
A až budeš mít čas dej tam ty rachejtle jak slibuješ ajak jsem Tě o ně prosil. :D
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Test nafukovania kužela RT-23 na stende
Obrázek Obrázek Obrázek

Skladanie kužela RT-23 po štarte zo sila
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

animácia
Obrázek
Naposledy upravil(a) Alchymista dne 8/3/2007, 00:28, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

JJo ja už vim, http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1812

Já to myslel tak, že si myslím, že ty kontejnery tam posílali kvůli jiným věcem. Oni Sověti neměli jak přepravovat rakety, takže se přepravovaly po železnici všechny, v kontejnerech, klimatizovaných vagonech.... Takže si myslím, že úkolem bylo sledovat pohyb jako takový, že nešlo specielně o RT-23.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Vidíš chlape, tak tohle je úplně celé dovysvětlení toho problému.
Jasně, byla to přeprava raket.
Díky, teď všechna kolečka problému zapadla do sebe.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Podľa jedného zdroja mala byť aféra s prieskumnou aparatúrou vo vagónoch v apríli 1991 - takže ono to najskôr bude "ano aj". Nemusí to byť jediný prípad, ktorý KGB odhalila.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Alchymista, pokud bys ten zdroj našel, byl bych Ti vděčen, kdybys to sem dal.
Byla by to zajímavá "část" do mozaiky, kterou se pokoušíme složit.
Ten duben 1991 by mě fakt zajímal.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

michan - tým začína dokumentárny film udarnaja sila 100 - vlaky zvláštneho určenia. (poezda osobennovo naznačeňja) - nasleduje pár záberov na aparatúru a pokec. sekvencia má nejakých tridsať sekúnd.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Film! To je právě to!
Jakýkoliv instruktážní, seznamovací a propagační film je méně věrohodný dokument. Pohrává si se situací, která se mohla stát kdykoliv předtím, nebo která může nastat. Zachovává to o čem je, ale použít k tomu může i jen myšlenky, nebo události staré.
Tady by pomohlo jen to, že to vydává oficiélní instituce nejlépe pod MNO ( Ministerstvo národní obrany), s tím, že tam jasně uvede, že se to v tomto období stalo.
Je - li tomu tak, může se ten zdroj připustit. Jinak to může být jen hra za nějakým účelem ( potřebuji finanční prostředky, např pro zjišťování, detekci). Nebo finanční prostředky vůbec, a nebo je to "Maskirovka", která má ukázat, že jsem připraven a o všem vím! Nebo chci potenciálního nepřítele zmást, nebo něco zakrývám!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Když sem do článku psal :“ Mimochodem, samotného by mě zajímalo, jak si v MIT představovali nasazení mobilního prostředku s raketou o hmotnosti 100t? Je dost možné, že se to už nedovíme.“, tak sem nevěděl, že to nebude zase tak pravda. Po nějaké době čekání mám v rukou knihu Otečestvennye strategičeskie raketnye komplexy z pera autorů A.V Karpenka, A.F.Utkina (to není shoda jmen) a A.D.Popova. Vydal ji v roce 1999 Něvskyj Bastion. No a vní krom spousty informací perovek a fotografií, kterými je možno doplnit co sem nevěděl a nenašel jinde i o jiných komplexech. Ovšem se znalostí typového označení podvozku už je maličkost dodat i fotografie.

Takže pro pozemní mobilní variantu byly v CKB MAZ (Minskyj Avtomobilnyj Závod) pod vedením B.L.Šapošnika vyvinuty hned dva podvozky o nosnosti 140t na nichž měly být rakety umístněny. OZ je jednou částí komplexu a velitelská stanoviště a pomocné prostředky byly umístněny na poněkud konvenčnějších podvozcích. Podvozky byly vyvíjeny v programu Celina-2 což bylo označení mobilní verze RT-23 na kolovém podvozku. proběhly zkoušky obou podvozků vyrobených v roce 1984, ale jak vímě, do výzbroje systém přijat nebyl.

MAZ-7906 byl podvozek o délce 28m, výšce 5-5,5m a šířce 3,2m. Nosnost byla 140t a poháněn byl pravděpodobně dieselovým motorem o výkonu cca 1200 hp. Princip pohonu byl diesel elektrický s motory v kolech podvozku a poháněny bylo všech 16 kol, takže schéma 16x16.

ObrázekObrázek

MAZ-7907 byl druhou zkoušenou variantou, měl schéma 24x24 a za pohon podvozku o délce 29m, výšce 5-5,5m a šíšce 3,2m se starala plynová turbína GTD-1250A, kterou jako militaristi známe z pohonu tanku T-80. Podobně jako u předchozího byla transmise vyřešena pomocí elektromotorů v kolech podvozku. Hmotnost i s nákladem dosahovala 240t.

Obrázek
ObrázekObrázek


S RT-23 to už nesouvisí, ale pokud se Vám zdá nosnost 140t málo, je zde ještě podvozek MAZ-7904. Nosnost 200t a celková hmotnost 360t !!!! Délka 32,2m, výška 3,45 a šířka 6,8m. Pohon o výkonu 1500 hp zajišťoval Dieselový lodní motor a druhý o výkonu 330 hp jako pomocný. Hydromechanická transmise poháněla podvozkové schéma 12x12. Vývoj byl ukončen v roce 1982 a vozidlo podniklo zkoušky na Bajkonuru, ale vyráběn nebyl. Možná nebylo na co.

ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Pěkný monstra.
Nepíšou tam ještě jakou rychlostí dokázaly tyhle "supersporty" uhánět?
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

"uhánět" :)

norade, nepíšou, F-1 to jistě nebudou. MAZ-547 (12x12) pro RSD-10 Pionyr má podle zmíněné publikace napsáno max rychlost při hmotnosti 83t a 746hp 40km/h.
MAZ-7917 pro RT-2PM Topol (14x12) 710hp má psáno také "více jak 40km/h" to vše při hmotnosti přes 100t. Ovšem to je klasický diesel a hydromechanická transmise.
Nevím, ale myslím si, že naložené to přes tuhle hodnotu nebude a to asi i na slušném terénu, respektive pěkné polňačce. Ono právě provozní možnosti byly důležitým důvodem toho, že se projekt nerealizoval. Poloměr zatášení musel být obrovský i při všech řízených kolech a po "normálních" cestách to asi nemělo šanci. Proto ta Utkinova poznámka o Kazachstánu. Asi jedině tam na nekonečné rovné stepi :)
ObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Taky si myslím, že ta rychlost nemohla být nějak závratná. Ono to na svoji váhu bylo dost podmotorované. 1500 koníků je sice obrovská hodnota, ale ne na 360 tun.
Jenom mně tak napadlo.
Pokud by Rusové byli nuceni provést odvetný jaderný úder pomocí techto potvor, jak dlouho mohlo trvat než to dostanou z úkrytu do palebného postavení a připraví k odpalu. Předpokládám, že to nemělo trvale brázdit širé ruské stepi, spotřeba by to zřejmě dost diskvalifikovala (ani v zemi neomezených možností neměli benzinku u každého pařezu).
Takže to spíš mělo trčet v nějakém zamaskovaném krytu a vyjíždět jenom při nácviku, nebo při poplachu. A pro odpal by to vzhledem k velikosti a hlavně váze asi potřebovalo nějakou zpevněnou plochu
A tak si říkám, neskončila by mezitím válka než by to Voloďa s Váňou a Serjožou odpálili?

A polňačka?? V Rusku jsem byl a nějak jsem si nevšiml, že by tam měli dvou a víceproudé polní cesty.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

Vlakové soupravy byly v době kdy byly na základně v takových dlouhých hangárech, depech, mělo to otvíratelnou střechu nad vozy s raketou a start mohl být téměř okamžitě proveden od tama. Podobně Topoly, také OZ těchto raket a RSD-10 a dnes Topol M jsou v "garážích" které mají otvíratelnou střechu a start může být proveden odtud. V případě pobytu doma byly OZ připojeny na vnější zdroj energie s dálkovou přípravou na start.
V případě normálního provozu je jich většina na základnách, jen menší část courá po okolí. Pionýr a Topol startovaly z palpostů, kde byly známy souřadnice a pokud bylo v této pozici, start mohl být velmi rychlý. Start z pozice "po cestě" byl omezen zjištěním vlastní polohy, což trvalo dlouho a v praxi to asi nebylo uvažováno. Topol M má již podobnou gyroskopickou plošinu jako raketa, takže svou polohu zná v kterémkoli místě.
V případě vyostřené situace se rozprchnou všechny a postupně střídají palposty tak, aby se nezdržely na jednom místě kde by je protivník stihl zmapovat.
Rozkaz na start byl předáván podobně jako do sil přes VS pomocí radiokomunikace. V případě zničení prostředků spojení byly v záloze prostředky podobně jako ve Spojených státech rakety Minuteman ERCS. V Sojuzu to byly rakety systému Perimetr (15A11) postavených na základě rakety MR UR-100 od Utkina. Podobně pro Topoly byly podobné střely na základě VS Barier a později Granit. Odpálení rakety dostalo na balistickou dráhu vlastně něco jak komunikační "družici" a kodovaný signál předal kody k odpalu. Podobné rakety ale zakazuje START I, jak se to dotklo Topolů nevín, jestli nějak.

Pro potřeby systémů Pionýr a Topol byly postaveny tisíce km silnic, vedoucích "od nikuda, do nikuda" a po nich se měly komplexy courat a courají.
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Katalog balistických raket“