Stránka 6 z 9

Napsal: 17/12/2011, 13:59
od jersey.se
Proč Gotland? Protože první byla spuštěna roku 1996 (212 až roku 2002, Lada 1997, na Kilu opravdu netuším co je tak zvláštního). Navíc Američané sami měli z možného exportu Gotlandu například do zemí Latinské Ameriky vážné obavy - až takové, že s ní uspořádali poměrně náročné cvičení, při kterém bylo dcela jasně prokázáno, že pro atomovou ponorku je prakticky nemožné ponorku se skutečně funkčním AIP odhalit jako první. No a Gotland byla taková první svého druhu. Ne první s AIP, ale první, u které to skutečně kdy správně fungovalo. Bez AIP je neatomová ponorka proti atomové zas jednoznačně znevýhodněna schopností manévrovat a dojezdem pod vodou. Navíc Gotland je skutečně navržen jako podvodní letadlo - se schopností provádět velmi prudké dynamické manévry, které peostě žádná atomová ponorka neumí a pochybuji že většina "konvenčních".

Napsal: 17/12/2011, 14:09
od Ionor
Berem, inak pre ktorú atómovú ponorku to nebolo možne? Los Angels prvé, pozdné generácie, SeaWolf, Virginia, alebo celkovo všetky?

Napsal: 17/12/2011, 15:57
od Scrat
Ionor píše: 1961 - Lietadlová loď na jadrový pohon USS Kitty Hawk.
Tak takovou letadlovou loď neznám, U. S. Navy až do roku 2009 disponovala letadlovou lodí tohoto jména ale poháněnou konvenčním systémem. Smím vědět kdo provozuje (nebo provozoval) její jaderné dvojče?

Scrat

Napsal: 17/12/2011, 18:08
od jersey.se
Ionor: Předpokládám že všechny - atomová ponorka je vždy hlučnější - tj. její sonarové vybavení je ohlušováno vlastním hlukem. Hlukem který nelze zastavit neboť je způsoben samotným ústrojím jejího reaktoru. V tomto ohledu může pomaloběžný stirling, jenž je součástí AIP Gotlandu operovat výhodněji a možná i tišeji než klasický elektromotor, který spolu s jeho regulací vyluzuje široké spektrum vysokofrekvenčních zvuků...

Napsal: 17/12/2011, 18:25
od Polarfox
Strašnej mišmaš....dokud to nedostane nějaká pevná pravidla, tak je to jen mix přelomových, důležitých, známých strojů. Což má jeden problém...takových bylo z XXX stovek zbraní 20. století několik stále několik stovek. Možná se ti zdá Ionore, že jen blbě kecám, ale je to jako vybírat z historie mezi lety 1800-2000 významné lidi bez bližší specifikace...takže ti tam zůstane tak 1000 vědců, politiků, vojáků, umělců atp. a to budeš ještě rád :).

Strašná spousta zbraní něco nového přinesla nebo nějak zaujala...někdy více, někdy méně. Ty tam v tom seznamu máš dost těch více, ale taky moc těch méně...takže jak to chceš pak odpovědně vybrat. To nebude mít žádnou vypovídací hodnotu, protože to bude jen kompilát vlastních osobních preferencí, protože ty to musíš nějak zeštíhlit a něco vybrat.

Napsal: 17/12/2011, 19:12
od Ionor
Scrat: opravené, thx.

Polarfox: Ionor 15/12/2011, 19:39

jersey.se: za podmienky, že by to bola pravda, bolo by pre USA výhodnejšie vyrobiť AIP zaoceánsku útočnú ponorku než ďalej rozvýjať Virginiu, aj keď je tu šanca, že čakajú na nasadenie LIDARu pre ponorky ako sa plnánuje.

Napsal: 17/12/2011, 20:04
od Polarfox
Zámerne som výber limitoval na revolučné kúsky, kde ide rýchlo vypichnúť dôvody výnimočnosti, aby som sa zasypaniu vyhol a zameral sa skôr na zábavný aspekt, než detailný evolučný výpis.
A co je revoluční?...v tom případě, co je revolučního na:

kulometu Lewis
ponorce U-31
kulometu M2
letadlové lodi Lexington
těžkém ponorkovém torpédu
Flaku 88
Bf 109
Kaťuších
T-34
Lancaster
Centurion
T-10
B-52
RPG-7
Shilka
MiG-25
M1
M270
Stinger
Su-27
Tomahawk
B-2
FGM-148 Javelin

???

To jsou často zbraně známé, důležité, leč ne revoluční. Tak to třeba rozděl na několik kategorií, pak by to šlo lépe skloubit.

Napsal: 17/12/2011, 20:13
od kopapaka
jersey.se píše:Kilu opravdu netuším co je tak zvláštního
Kilo je víceméně jen lehce nadprůměrné, vynikne spíš ve srovnání s předešlými kousky. Sovětskými.

Napsal: 17/12/2011, 20:21
od Ionor
Polarfox: väčšínu som už rozoberal, otázka je skôr, čo by tam nemalo chýbať a prečo.

kopapaka: nepopieram, chcel som ale poznať vyjarenie jersey.se, lepšie sa mi zaradzuje pokiaľ viem prečo to mám zaradiť, moderné diesel-elektrické ponorky narozdiel od atómových, resp. ponoriek s WW2 niesu moja parketa, preto si to nechám radšej vysvetliť.

Napsal: 17/12/2011, 20:44
od Polarfox
Polarfox: väčšínu som už rozoberal, otázka je skôr, čo by tam nemalo chýbať a prečo.
Zvířátko na konec, to tomu dá grády, když už to má být hlavně to zábavné video a ne seriózní kousek...

Napsal: 17/12/2011, 20:46
od jersey.se
Ionor: Pro USA je pořád důležitý dojezd a délka pobytu v operační hloubce. Gotland vydrží pod vodou asi týden při pohybu pětiuzlovou rychlostí. Nicméně během cvičení a zkoušek v USA se jí podařilo nepozorovaně proklouznout obranou a "potopit" USS Ronald Reagan, což je samo o sobě slušný výkon. Pod těmito dojmy je velmi pravděpodobné až jisté, že USA svou AIP ponorku právě vyvíjí.

Napsal: 17/12/2011, 21:05
od Polarfox
No tuším, že už nizozemská ponorka bez AIP v 80tých letech poslala cvičně ke dnu letadlovku i s celým operačním svazem.

Napsal: 17/12/2011, 21:25
od Destroyman
Nóó, on je častý omyl si myslet, že AIP systém pohání ponorku jako takovou. Kdepak, na to je moc slabej, tuším, že ten švédskej má výkon 2 x 75 kW. Ve skutečnosti ponorku pohání elektromotor, AIP "jen" částečně dobíjí akumulátory.
Je tudíž také omyl si myslet, že ponorka se zapnutým AIP je tišší.

Napsal: 17/12/2011, 21:38
od Ionor
Ono nejaké 3 uzly by malo vytiahnuť aj AIP, keď si vezmeš, čo za výkon mali tiché motory v XXI ktoré dali 6 uzlov. Pokiaľ viem rýchlosť v ponorkách stúpa na dvojnásobok s treťou mocninou výkonu.

Inak pokiaľ máš tip na nejakú inú modernú ponorku s krátkym popisom prečo, vcelku by to pomohlo.

Napsal: 17/12/2011, 21:41
od Destroyman
XXI měly Stirlingův AIP? :shock:
EDIT: Tip na moderní ponorku nemám. Možná německá 209 díky obrovským komerčním úspěchům, ale ty jsou dány spíš univerzálností, snadnou údržbou, flexibilitou výzbroje a různých typů detekčních systémů a možná i cenou než nějakou převratnou technickou revolucí. :(

Napsal: 17/12/2011, 21:43
od Ionor
Nie, mali aj nízkovýkonné elektromotory. S ohľadom na výkon AIP v Gotlande a efektívnosť prevodu sily v elektromotoroch mi to príde možné, o hlučnosti si ilúzie nerobím.

Napsal: 17/12/2011, 21:44
od jersey.se
No vidíš- a přesto je tišší. Elektromotor jako takový tam pro přenos kroutícího momentu slouží, ale už jsi někdy slyšel co dělá regulátor při chodu na baterie? Prve jsem se mýlil - Gotland umí pětiuzlovou rychlostí pod vodou plout ne týden, ale dva, přičemž energii pro elektromotor dodávají pouze ty stirlingy. Ono v případě že se do elektromotoru pošle proud i z baterií, umí pak Gotland pod vodou 20 uzlů, žejo.

Napsal: 17/12/2011, 21:44
od kopapaka
Destroyman: jestli nemyslí elektromotory na tichý chod. Pokud XXI něco takového měla...
EDIT: zas pozdě :)

Napsal: 17/12/2011, 21:52
od Destroyman
kopapaka píše:Destroyman: jestli nemyslí elektromotory na tichý chod. Pokud XXI něco takového měla...
Jo, to měla. Jenže to měla už Gustave Zédé z roku 1890 a všechny ponorky po ní. :D
A popravdě řečeno: Nemám vůbec tušení řečí jakého kmene Jersey a Ionor mluví, proto radši zase mizím do virtuálního nekonečna.

Napsal: 17/12/2011, 21:57
od jersey.se
Ehm... pokud nevíš, co je to regulátor, tak potěš koště :D