Bitva o Británii - 4. část

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Odpovědět
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Bungay o Ultře

Příspěvek od rommel »

Posuďte sami, jestli je tohodné komentáře:

Bungay, Stephen.: nejnebezpečnější nepřítel. Praha-Plzeň 2007, s. 205.

"Britům se už v počátku války podařil mimořádný zpravodajský úspěch: pomocí služby zvané "Ultra" prolomili německou šifru Enigma, používanou pro vysílání přísně tajných zpráv. Získávali tak informace o všech pohybech vojsk, ty však měly jen krátkodobý význam a Dowding přestal dešofrované texty z Ultra používat16. října, v době, kdy už nejvážnější boje skončily. Některé údaje získané dešifrátory, jako byl například plán Luftflotte 5 k útoku na sever Anglie 15. sprna, se k němu však pravděpodobně dostaly."

Co k tomuto blábolení dodat?
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Tabulka

Příspěvek od rommel »

Významné datum Dle RAF v roce 1940 Dle RAF po válce Dle deníku nejvyššího velitelství Luftwaffe
15. srpna 185 76 55
18. srpna 155 71 49
15. září 185 56 50
27. září 153 55 42
Úhrnem 678 258 196
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Ztráty

Příspěvek od rommel »

Např. jen počet Baderovým plukem nárokovaných sestřelů převyšuje celkovou sumu německých ztrát za celý den rozsáhlých leteckých bojů. Tento trend samozřejmě nevznikl sám od sebe v době bitvy o Anglii. Příkladem mohou být údaje z Dunkerquerské evakuace. Dne 27. května přišlo RAF nejméně o 14 stíhaček, ale uveřejnilo, že sestřelilo 38 nepřátelských letounů. Věrohodné záznamy Luftwaffe svědčí jen o 10 ztracených strojích. 1. června si velení v prvé chvíli nárokovalo dokonce 78 sestřelů. Ve skutečnosti došlo ke ztrátě 29 letadel. Oproti tomu byly ztráty RAF nejméně 31 strojů. Za bitvu o Anglii bylo polské 303. peruti přiznáno 126 jistě zničených nepřátelských letadel, což byl nejvyšší dosažený počet. Ovšem polský historik Jerzy B. Cynk došel z rozboru německých pramenů k závěru, že reálné číslo je 62, tedy méně než polovina, a to ještě nepočítáme tzv. probable destroyed. Pouze pilot, jenž byl vážně zraněn, mrtev nebo zajat, nemohl brzy vyprávět nadšeně o boji. Všichni ostatní se vrátili plni dojmů z neuvěřitelně rychle probíhajících soubojů. To, že se těmto historkám dávala nějaká váha bylo způsobeno jednak tím, že bylo třeba piloty povzbudit uznáváním i nesmyslných úspěchů a také tím, že správné údaje mohly být zjištěny zpravodajskými cestami (třeba z Ultry). Ani v době bitvy o Británii nebyli všichni úplně „padlí na hlavu“. Např. američtí reportéři, kteří si uvědomovali prolhanost BBC, žádali přístup ke stíhacím perutím a chtěli vidět další průkazný materiál. Churchill se samozřejmě zasadil o to, aby takovou možnost nedostali. Ministru letectví siru Archibaldu Sinclairovi k tomu napsal: „Musím říci, že mě poněkud rozladil americký skepticizmus. Výsledek o všem rozhodne.“ V tom měl pravdu. Invaze se nekonala a Američané mohli rozjet svou politickou hru „na dobráka“. Její úspěšný výsledek je ostatně patrný dodnes, viz loupežná válka v Iráku.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Hektor píše:Žid nežid bojoval na správnej strane :-)
čo bol teda ten stíhací bombardér? Bf-110?
Bolo by zaujímavé vidieť niekde koľko stojov bolo zničených. Napríklad by sa tak dali porovnať straty BF-109 vs Hurikán (v pomere k počtu nasadeních strojov).
Stíhací bombardér, německy Jagdbomber (=JABO), byl v obecně chápané rovině původně stíhací letoun adaptovaný na nošení pum, aniž by přitom ztratil schopnost stíhat.
Těmito letouny byly nejdříve vybavované tzv. Jabo Staffeln, tedy "stíhací-bombardovací letky". Nejdříve byly začleněny do klasických Jagdgeschwadern (JG - stíhací eskadry), později do samostatných jednotek. Nutno dodat, že práce pro JABO byla chápána jako spíše za trest a dostávali se tam obecně méně schopní stíhači.
A k tvojí základní otázce: výzbroj JABO Staffeln tvořily snad výhradně Bf 109 E-x/B, Bf 109 F-x/B, Fw 190 A-x/xx (x je myšleno jako proměnná, ne název konkrétního letounu). Tedy v podstatě klasické jednomotorové stíhací letouny schopné nosit na podtrupových závěsnících bomby (obvykle jedna puma o hmotnosti 250 - 500 kg).
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: ultra

Příspěvek od Tempik »

rommel píše:Dokážete si představit, že by "spojenci" bez znalostí informací z Ultry vyhráli jedinou větší bitvu? Já ne. Na to byli příliš hloupí a neschopní, příkladem budiž Alexander v Itálii i jinde.
:shock: :lol:
chlape uz prosimte prestan :roll:
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Ad Ultra: to, co tvrdíš (např. že díky Ultra měli Britové kompletní denní hlášení o ztrátách Luftwaffe nebo že předem detailně znali plány na jednotlivé dny), je naprostým nesmyslem. Ultra sice byla velice cenným zdrojem, ale nebyla samospasitelná.

K jejímu vlivu na BoB: jednak se komunikace postupně stále více přesouvala na pozemní linky, které jaksi Ultra nepodchycovala, jednak se ze zachycených radiogramů dalo usuzovat na změnu úmyslů, ale jednak se nedalo spolehnout na to, že se tím budou řídit všechny jednotky Luftwaffe, jednak byly mnohdy dost vágní.

V radiogramech před 13. srpnem se často opakoval Adlertag, takže Britům bylo jasné, že "něco se chystá". Ale co, to zjistili až 13. srpna... "BoB Day" je na tom podobně:
"In the day-to-day fighting, by giving some notice of the time, the targets and the forces committed to individual raids, the ENIGMA provided an increasing amount of intelligence as the LW moved into its all out effort. But this intelligence was sometimes obtained too late to be of operational value. Moreover, LW made last minute alterations of plans which were not disclosed in the decrypts or were not disclosed in good time. As an example of this difficulty, which sometimes undermined confidence in the source, the ENIGMA sources revealed on 14 September that a big raid on London was to take place that day, and gave an indication of the forces that would take part in it; but they had previously announced that the raid was scheduled for 18.00 hrs on 13 September and in the event the raid was made on the morning of 15 September without any further ENIGMA warning." (cit. F. H. Hinsley: British Intelligence in the Second World War, HMSO, London 1993)

Prostě a jednoduše, jakkoliv mohli Britové tušit, že se "něco bude dít", stejně si nemohli být jisti, dokud neviděli německé formace na stínítkách radarů.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Inak man zaujali tie straty Nemecka na osádkach.
Lživá britská propaganda (rozuměj: Ramsay) uvádí následující:
Celkem měli Němci ztratit 2662 členů leteckého personálu, z nichž 551 mělo "sedlat" Bf 109 nebo Bf 110. Tedy ztráty na lidech u stíhaček obou stran (pokud budeme počítat i Bf 110) byly víceméně stejné.

ALE. Jak Ramsay sám uvádí, tato čísla nemusí být přesná. Jde o to, že zatímco u všech padlých RAF jsou nalezeny hroby, u Němců se na podobný počin čeká (Ramsay to nazval "čekáním na německého Hollowaye" :o)) ) - číslo 2662 totiž nezahrnuje ty, co byli těžce raněni a posléze zemřeli; takže skutečný výsledek bude pravděpodobně ještě vyšší.

Bungay (který čísla ve většině od Ramsaye přebírá) uvádí už 2698, je tedy pravděpodobné, že se od III. vydání Battle of Britain Then & Now, které mám, zpřesnila (nojo, chtělo by to aji V. vydání... :o)) ).
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

RAF oficiálně datuje bitvu od 10.7. tudíž nikde nejsou specifikovány ztráty 1.-9.7.
Aha, takže když vyhrabu údaj z FC Losses/FC War Diaries, tak je automaticky špatně, ačkoliv Ty jsi nikde nic podobného neviděl?

Vždyť jen 7. července byly ztráty Fighter Command minimálně sedm zničených stíhaček a čtyři zabití piloti.
Pět Spitů a dva Hurricany (jeden odepsán po nehodě), čtyři piloti padli, dva byli raněni. Hurricane 79. sqn byl omylem sestřelen Spitfiry...

Můžu se ještě zeptat, jestli Tvá kniha se nějak liší od toho, co bylo pověšeno na Válce? Jen abych věděl, jestli to ještě pořád myslíš vážně...
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Mimochodem, ještě mě pobavila pasáž "Britský systém uznávání sestřelů a příčiny jeho selhání". Glorifikace německého systému je až patologická, takže sem dám pár čísel, aneb kolik Němci uznali sestřelů v určité dny:

15. srpna: 111
18. srpna: 127
30. srpna: 94
31. srpna: 116
7. září: 93
15. září: 79
27. září: 91

Skutečně si myslíš, že přehánění je doménou pouze Britů?
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Sestřely

Příspěvek od rommel »

Asi se shodneme na tom, že piloti RAF přeháněli mnohonásobně své úspěchy. Piloti Luftwaffe nebyli supermanové, aby hlásili vše přesně, prostě byli jen přesnější. Schválně jestli výš, čím se lisí slovo destroyed od slova Abschuss?

Něco jiného je nahlásit a něco jiného schválit.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Něco jiného je nahlásit a něco jiného schválit.
To jistě, a proto jsem sem dal to, co Němci skutečně uznali. A jedná se pouze o sestřely dosažené v operacích proti Británii, nepočítají se sestřely letadel BC a CC nad Evropou.

piloti RAF přeháněli mnohonásobně své úspěchy
Přesně jak říkáš, něco jiného je nahlásit a něco jiného schválit. Ale to platí pro Němce i Brity. A počet uznaných sestřelů RAF je cca dvojnásobný oproti ztrátám Luftwaffe.

Například v období 8. srpna až 30. září uznali Němci 1893 sestřelů. Taky "trochu" mimo, že?

Schválně jestli výš, čím se lisí slovo destroyed od slova Abschuss?
Vím (nebo vým?). A?
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Karaya

Příspěvek od rommel »

Nevím jestli má smysl, abych zde psal odborné odpovědi. Patrně nevíš, že význam slova Abschuss je pro tvou otázku zásadní. Přečti si, co znamená.


Destroyed, Probably destroyed, Demaged - termíny uznání britských vítězství
Abschuss, Bescha... - termíny uznání říšských vítězství

Něco jiného je Göbellsova propaganda v novinách, něco jiného počet uznaných vítězství, který se NEROVNÁ počtu zničených britských letdel německými letadly.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Rommele nechci tu vyvolavat dalsi OT ohledne tvych fikci na tema uznavani sestrelu, tak te odkazu na vlakno, kde se dovis (kdyz budes chtit), ze i ty nemecke sestrely nekdy trochu "smrdi" a veta: "Piloti Luftwaffe nebyli supermanové, aby hlásili vše přesně, prostě byli jen přesnější." pak pusobi opet trochu vtipne.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2272
Naposledy upravil(a) Tempik dne 4/6/2008, 20:38, celkem upraveno 1 x.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Sorry, Tvého příspěvku jsem si všiml až teď.

Patrně nevíš, že význam slova Abschuss je pro tvou otázku zásadní.
Vím, a proto uvádím Němci uznané sestřely (tj. Abschussy) za určité dny. Nebo chceš říct, že Jochen Prien opisuje z Völkischer Beobachter? To snad ne... Mimochodem, též k tématu: http://www.1jma.dk/articles/1jmaarticle ... twaffe.htm

Vím o tom, že zničení stroje musel vidět někdo ze spolubojovníků, ale bez stroje/vraku (ke kterému se Němci za Bitvy dostali jen výjimečně; třeba když sem tam "zajali" Spita ve Francii :o)) ) to stejně nebylo dost spolehlivé. Viz čísla, kolik sestřelů bylo RLM uznáno a jaké měli Britové skutečné ztráty (a pohádky o falšování archivů si nech na dobrou noc).

Apropos, ve své drahocenné knize si oprav jeden nesmysl, Abschusskommission za Bitvy o Británii jaksi ještě neexistovala...
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Poděkování

Příspěvek od rommel »

děkuji za nový zdroj informací, škoda, že jsi nezareagoval správně. Destroyed nerovná se Abschuss
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

18.12. 1939

Příspěvek od rommel »

Nakonec bylo uznáno 28 sestřelů, ale tento údaj z prvního většího boje stíhačů Luftwaffe proti britskému letectvu byl samozřejmě přehnaný. Z náletu vznikly tyto škody 17 bombardérů Wellington Mk. I se nevrátilo, nebo bylo sešrotováno a pouze jeden byl opraven. Údaj z tohoto náletu tradičně slouží k dehonestaci stíhačů Luftwaffe, tento příklad je naprosto z téhož soudku. Je to pouze jeden bod v dlouhé válce. Doporučuji Deník JG 26, která byla v uznávání sestřelů daleko před JG 2. O chybě v oznámení ztrát z náletu 17.8. 1943 jsem zde již psal. 147 B-17 zničeno oproti 48 stíhačkám Luftwaffe. K tomu je třeba přičíst ještě několik ztracených spojeneckých stíhaček! Kennedy je velmi nepřesný.

V části o bitvě o Británii, kterou tradičně uvádí do 31.10. 1940, aniž by objasnil proč, uvádí toto: "hrough out the Battle, which continued to 31 October 1940, the Luftwaffe Propaganda machine claimed to have "destroyed over 3000 RAF aircraft, clearly exceeding the size of the RAF at the time. OKL officially credited its Pilots with the destruction of about 1955 Spitfires & Hurricanes (I have deducted Defiants, Blenheims and other aircraft) which compares unfavourably with the RAF losses of either 932 ("The Narrow Margin" by Wood & Dempster) or 755 Spitfires & Hurricanes (Fighter Command Losses & Casualties by Frank) Included in the RAF losses are those which were shot down by Bombers, and not included in the OKL figures but not those which "crash landed at an airfield" and were repaired. It is hard to pick out those shot down by the Bombers as many final moments are not clear and they are only listed as shot down." Se ztrátami naprosto nesouhlasím, jsou to lži, navíc ani neví co hodnotí. Abschuss není automaticky zničený letoun, u Luftwaffe bylo pro uzníní Abschuss nutné pouze nouzové přistání! Na druhou stranu nemohu ani nechci zpochybňovat četné chyby, ke kterým při posuzování sestřelů prostě muselo dojít. Je na historicích, aby na ně přesně poukázali, nejlépe padni komu padni. .Je velmi složité najít poteciálního soupeře a ještě složitější dokázat, že ho sestřelil právě ten a ten pilot. Generelně je však jasné, že zatímco piloti RAF jsou v uznaných sestřelecch s pravdou na štíru naproto stoprocentně, u pilotů Luftwaffe je to o něco lepší. O kolik nedokáži odhadnout, liší se to podle jednotky a osobu od osoby. Problém s rozpoznáváním letadel soupeřů je všudypřítomný, nikoli výlučný u Luftwaffe.

"By the end of the Battle RAF losses were only 47.67% of OKL awards according to The Narrow Margin or 38.62% according to Franks. (Some of this difference are the Defiants, Blenheims etc. which I didn't tally in the Franks figures.)" K tomuto citátu bych mohl dodan snad pouze desítky dalších z Bungaye. Přesná čísla na základě lživých předpokladů. ještě jednou bych zde připomněl údaje od jiných autorů 1173 stíhaček FC RAF, 1220 stíhaček FC RAF zničených nepřítelem, a to ve vzduchu. 1960 Hurricanů a Spitfirů zničených ze všech příčin, z toho prý pouze 934 nepřítele od Deightona.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

děkuji za nový zdroj informací
Věru není zač. Jen bych čekal, že ho jako velký znalec budeš znát - přece jenom Prien není na tomto poli nováčkem.

Destroyed nerovná se Abschuss
To máš pravdu, Destroyed Confirmed byl striktnější než Abschuss; nový systém zavedený od půlnoci 13. srpna pak byl benevolentnější v tom, že Destroyed nevyžadoval potvrzení z druhého zdroje, kritéria zůstala víceméně stejná.

u Luftwaffe bylo pro uzníní Abschuss nutné pouze nouzové přistání!
A proto Němci s kývajícími křídly doprovázeli piloty RAF k nouzáku na britské půdě. To bude ono. Nebo to bude v tom, že Abschuss pokrýval i situaci, kdy se stíhačka s vlečkou *černého* kouře zanořila do mraků? S prostřeleným olejovým chladičem to na nouzák vedlo velmi rychle, ale taky bys měl vědět, že tyhle stroje pak velmi často končily v Cat. 3.

Generelně je však jasné, že zatímco piloti RAF jsou v uznaných sestřelecch s pravdou na štíru naproto stoprocentně, u pilotů Luftwaffe je to o něco lepší.
Kam se hrabou lastury... Jak, proč, komu (kromě Tebe) jasné? Máš k tomu nějaká čísla, která by to podpořila, nebo jde opět o Tvé dojmy?

Problém s rozpoznáváním letadel soupeřů je všudypřítomný, nikoli výlučný u Luftwaffe.
To s tématem souvisí jak?
Asi takhle, Britové si nedělali patent na rozum - na začátku září byla vytvořena speciální sekce Air Intelligence, která měla za úkol shromažďovat informace o německých ztrátách ze všech možných zdrojů. Mezi 8. srpnem a 2. říjnem identifikovala celkem 843 německých letadel jistě ztracených - výrazně nižší číslo, než si nárokovali stíhači a protiletadlovci. Ale o tom taky určitě víš.
Mimochodem, když jsme u toho... Co ty procentuální ztráty stíhaček a bombardérů? Srovnávat absolutní čísla, když stíhačky provedly více než 3x tolik vzletů, je trochu...zvláštní, že? :o)
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

čísla

Příspěvek od rommel »

Zajímavá čísla, ale nijak to neprotiřečí tomu, co jsem řekl.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Taky za tím účelem nebyly psány - jen jsem se snažil, aby tu bylo i něco užitečného.
rommel
rotný
rotný
Příspěvky: 87
Registrován: 22/5/2008, 13:32
Kontaktovat uživatele:

Z mé knížky

Příspěvek od rommel »

Tajný dopis Fighter Command ze dne 23. září 1940 navíc oznamuje, že RAF ohlásila 1631 zničených a 584 pravděpodobně zničených letadel nepřítele, a to ve dnech od 8. srpna do 11. září, ale nalezeno bylo pouze 316 vraků nepřátelských letadel. Většinou se přitom bojovalo nad pevninou. I tyto údaje jasně vyjadřují nesmyslnost uznávaných sestřelů. Bohužel je tedy nutno přehodnotit, nebo alespoň neabsolutizovat i osobní skóre našich pilotů. Vždyť počet 1631 letadel (nemluvě o dalších 584 letadlech zničených pravděpodobně) dalece přesahuje číslo nepřítelem zničených letadel za tři měsíce, natož za udávané období. U Luftwaffe se naopak udržovalo pravidlo, že není-li sestřel dosvědčen, nelze o něm ani jednat. Úspěšnost tohoto i jiných pravidel německého letectva lze snadno dokázat porovnáním se skutečnými ztrátami nepřítele. Někdy dokonce docházelo k jejich podhodnocení. Mýtus, zvaný fantastický výkon britských stíhačů, tedy rozhodně musí padnout! Na druhou stranu však není možno je zatracovat. To tedy v žádném případě! Bojovali proti silnějšímu nepříteli a podali kvalitní výkon. Ostatně sami říšští piloti si jich jako soupeřů cení zdaleka nejvíce!
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“