Komise nabízí otevření programu partnerským zemím
Včera 9. prosince byla německými úřady zveřejněna zpráva ohledně programu MGCS (Main Ground Combat System) v níž se poprvé navrhuje rozšíření počtu účastníků o další státy. Autoři zprávy prohlašují, že by mělo být oficiálně podporováno otevření programu dalším členským státům EU, NATO a potenciálním partnerským zemím. Vzhledem k pozitivním zkušenostem s programem LeoBEN (Leopard Benutzerstaaten) má na obdobném systému vzniknout, kolem Německa a Francie, obdobná spolupráce i v tomto novém programu. Dle německých úředníků, kteří se zprávou přišli, má jít o významný krok k posílení evropského pilíře NATO a jasnou reakci na zvyšující se zájem o připojení k programu. Mezi potenciálními partnery uvedli Itálii, Velkou Británii, Holandsko, Nizozemsko a Švédsko. Nutno zmínit, že Británie z EU odchází a byť Norsko není součástí EU, je stále provozovatelem tanků Leopard 2 a členem LeoBEN. Jejími členy je rovněž zmíněné Holandsko a Švédsko, takže jde svým způsobem o potencionální kupce MGCS. Novinkou je německý zájem o zařazení Itálie do programu, což může být způsobeno obavou o vznik konkurenčního projektu (kupříkladu s Polskem a Španělskem). Samotné Španělsko se dá označit za věrného druha, jelikož se účastní rovněž programu SCAF, tedy nové evropské stíhačky, a nelpí tak moc na výrobním podílu. Samotná zpráva poněkud zaštěrchala polskými médii, jelikož byli opět / tradičně vynecháni ze seznamu. Na druhou stranu Polsko sice v programu Wilk má v plánu pořídit až 800 nových tanků, tak jde o silně fantaskní číslo (i kdyby jen polovina) a zdá se, že mimo Polsko není bráno zrovna vážně. Nejsem si navíc jistý, zda je Polsko vůbec členem onoho klubu a tedy by nebylo zmíněno z tohoto důvodu. Celé je to celkem zamotané a není třeba zmíněno ani Řecko, Rakousko a Maďarsko (asi i někdo další).
Samotná zpráva je ale jen návrhem a teprve se musí počkat na posouzení franousko-německými orgány, které se nemusí být ochotny dělit o případné zisky na projektu. Osobně si ale myslím, že pokud došlo ke zdárnému jednání mezi Francií a Německem ohledně financování projektu, základních požadavcích a podobně (což se stalo), tak asi nebude problém přizvat další zájemce, pokud se ale budou ochotni zapojit za jasně daných podmínek. Reálně to tedy vypadá, že maximálně dovolí podílet se na financování projektu, přispění nějakých těch zkušeností a poměrnou část (malou) na zisku z prodejů vozidel. Je docela logické, že mnoha státům to bude málo - když plácnu, tak si třeba budou dělit 20%. Tedy i ony "otevřené dveře" nemusejí znamenat automaticky zájem o účast. Další věcí je, že i nedávná potřeba zapojit Rheinmetall do projektu (vyřešeno) vedlo k dlouhému handrkování a několikaměsíčnímu zdržení projektu (!) a teď si to představme v násobně větším počtu. Tak jako nebyl Rheinmetall připuštěn k výraznému podílu, dá se očekávat, že ani u dalších států nepůjde o podíl, který by mohl jakkoliv ovlivnit podobu nebo cenu / konfiguraci, výsledného vozidla.
Hodně zajímavý je i obrázek níže. Opět jde o vizualizaci programu MGCS, patrně z dílny Nexteru. Vidět tak můžeme poměrně lehkou a kompaktní podvozkovou platformu (šest pojezdových kol je docela málo), osazenou různými nástavbami. Vlevo je vidět klasický tank, kde kanón (ráže 130 / 140 mm) je doplněný sekundárním kanónem (20 mm?) nebo velkorážním kulometem, v dosti autonomním uložením. Docela se zdá, že věž je poměrně malá a široká. Boky jsou masivně osazeny přídavným pancéřováním, což výrazně zvětšuje čelní siluetu. Věž je očividně bezosádkovou a vzhledem ke "krátké" zadní části, bude munice nejspíš uložena částečně v korbě. Ve střední části obrázku je k vidění vozidlo velice podobné moderním BVP, ale zdání může klamat a krom osádky nepoveze žádný výsadek. Jde tedy o stejný koncept jako u britského vozidla Ajax nebo francouzského Jaguaru, tedy univerzální vozidlo palebné podpory vyzbrojené kanónem ráže 40 mm a patrně i PTŘS (ukryté na bocích, nebo zadní části věže). Vpravo je pak k vidění raketový stíhač tanků, vyzbrojený sice šesti raketami, ale je klidně možné že má zabudovaný nabíjecí mechanismus a bude moci odpalovat i různé drony, ať již průzkumné nebo sebevražedné (loitering munition). Rovněž je zde k vidění ona sekundární výzbroj v podobě malorážního kanónu / velkorážního kulometu. U všech vozidel na obrázku je jasné, že zadní část korby je vyhrazena pro pohon a osádka (ideálem dvoučlenná) je usazena v přední části korby. osobně jsem velice zvědavý na způsob pohonu a tak nějak doufám, že bude zvoleno diesel-elektrické řešení, které dává vozidlům docela zajímavé schopnosti ať již v terénu nebo městském boji. Je velice pravděpodobné že zde v Evropě, rovněž jako v USA, bude kladen důraz na modularitu a budoucí možnost úpravy vozidel na dálkově řízený / autonomní režim. Sice se zdá, že nejde o proveditelnou věc, ale trend je jasný a technologie se vyvíjejí velice rychle. Pokud tedy má být MGCS zavedeno někdy kolem roku 2035, je potřeba s touto schopností počítat již při aktuálních návrzích.
https://zbiam.pl/mgcs-bardziej-europejs ... gWwbJ-Yfvk