Stránka 1 z 1

Aeroprakt A-22

Napsal: 2/4/2024, 15:18
od Rase
640px-Aeroprakt_Foxbat_A-22L_‘G-CEWR’_(40787279615).jpg

Aeroprakt A-22

Aeroprakt A-22 Foxbat je ukrajinský ultralehký letoun klasické hornokřídlé koncepce. Navrhl jej Jurij Jakovlev a vyrábí Kyjevská společnost Aeroprakt. Práce započaly v únoru 1990 a první prototyp vzlétl 21. října 1996 - německy certifikovaná verze vstoupila do výroby v roce 1999. Ve Spojených státech je A-22 označován jako Valor, zatímco ve Velké Británii a Austrálii se nazývá Foxbat. Zajímavostí je, že jej lze pořídit také jako stavebnici, skládající se ze 152 kusů (lze ji postavit za cca 500 člověkohodin). Na původní úspěšnou verzi A-22L navazuje téměř totožná A-22L2. Nejviditelnějším rozdílem jsou přepracovaná kapota motoru a nová konstrukce podvozku. Pružina přední podvozkové nohy byla nahrazena plynovým tlumičem. Hlavní podvozkové nohy jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Méně patrné je pak nové zavěšení vzpěr a jiné rozmístění ovládacích prvků vyvážení a parkovací brzdy. Cílem návrhu bylo zkonstruovat letoun s maximální úrovní komfortu, dvěma místy vedle sebe, elegantních tvarů, s podvozkem příďového typu a s výbornými letovými vlastnostmi. Vyhřívaný kokpit nabízí nezvykle mnoho prostoru pro piloty i zavazadla. Šířka kabiny 128 cm je víc, než má většina čtyřmístných letounů. Nezvyklé prosklení kabiny umožňuje výborný výhled všemi směry. Výbornou ovladatelnost letounu na zemi zajišťuje pevný tříkolový podvozek. Kola hlavního podvozku jsou opatřena hydraulickými brzdami a všechna kola mohou být opatřena aerodynamickými kryty. A-22 má výborné letové vlastnosti. Řízení je stabilní a pádové vlastnosti, především díky velice nízké pádové rychlosti, jsou výborné. Křídlo je opatřeno velkými flaperony, které umožňují krátké starty a přistání a bezproblémové ovládání při nízkých rychlostech. Konstrukce A-22L2 je celokovová. Pouze kryt motoru a aerodynamické kryty kol jsou z kompozitu. Křídlo od hlavního nosníku dozadu a řídící plochy jsou potaženy tkaninou. Palivové nádrže (2 x 45l) jsou umístěny v křídle. Jejich objem zajišťuje letounu vskutku impozantní dolet a vytrvalost. A-22L2 se dodává s motorem ROTAX 912UL (80k), nebo ROTAX 912ULS (100k). Vrtule je třílistá kompozitová s průměrem 158 mm. V základním provedení je letoun vybaven řízením s centrálním kniplem. Na přání může být vybaven Y kniplem, nebo berany. Letouny A-22 létají téměř na celém světě. V Evropě – ve Velké Británii, Francii, Lucembursku, Německu, Polsku, České republice, Maďarsku, Rusku, Litvě a na Ukrajině. V Africe v Jihoafrické republice a Arabských emirátech. V Americe v USA i v Kanadě. V Austrálii a na Novém Zélandu.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeroprakt_A-22_Foxbat
https://www.aeroprakt.cz/aeroprakt-22l/

A-22-3d-view.png

Re: Aeroprakt A-22

Napsal: 2/4/2024, 17:05
od niko
Len doplnim mozno pre niekoho zaujimavu informaciu. Jeden ukrajinsky ultralajt sa stavia aj na Slovensku aj za pomoci Slovakov. Verim, ze majitel coskoro svoj projekt predstavi oficialne.

Re: Aeroprakt A-22

Napsal: 2/4/2024, 18:52
od Rase
Právě upravené letouny Aeroprakt A-22 měly být použity k dnešním útokům 1 200 km od hranic s Ukrajinou. Drony zaútočily na podniky v Jelabugě a Nižněkamsku v Tatarstánu. Jeden zaútočil na rafinerii Elaz-Naftoprodukt a druhý na speciální ekonomickou zónu "Alabuga", kde se montují drony Šahed.

https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 0631643427

GKJC_OrWsAAKYJdgfgf.jpg

Re: Aeroprakt A-22

Napsal: 5/4/2024, 08:09
od Rase
Tenhle dron je trošku jiný, ale dolet 3 100 km a nosnost 300 kg výbušnin.

IMG_1682.jpeg

Re: Aeroprakt A-22

Napsal: 9/5/2024, 21:37
od Rase
Obdobný dron byl dnes nasazen k útoku na rafinerii Salavatnefteorgsintez v Baškortostánu. Asi v jednu hodinu odpoledne místního času měla být zasažena jednotka katalytického krakování. Rafinérie se nachází 1300 kilometrů od frontové linie. Níže pak dosah ukrajinských dronů podle dnešního útoku.

https://twitter.com/i/status/1788648236032422203

Výstřižekdddd.JPG
Výstřižekdddddd.JPG