VIII. díl. Francie 1940. Č 46.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

VIII. díl. Francie 1940. Č 46.

Příspěvek od michan »

VIII.díl. Francie 1940. Č 46.

Bletchley Park – vyhodnocovací místnost konvojů ( Room) – západní Atlantik.

Obrázek


Enigmu, kterou jsme začali v Č 43 nyní ještě poodhalme v dalších souvislostech.
Německé ozbrojené síly měly již v roce 1941 v provozu tisíce a tisíce přístrojů Enigma, což samozřejmě s sebou neslo nevýhodu, že se mohl v jakékoli bojové činnosti, buď samotný přístroj, nebo jeho části, ztratit.
A takové situace skutečně nastaly.
Řekněme si ještě některé ztráty Enigmy právě u námořnictva, které bylo vlastně ve skutečných bojích 2. světové války od prvních dní.
O kódech Enigmy z ponorky „U 33“ jsme hovořili v Č 44 viz: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3703
Další štěstěna přála Britům v dubnu 1940, kdy se na německém strážním člunu VP 2623, ukořistěném u norského pobřeží, našlo několik nastavení Enigmy. To už dostali v Royal Navy, její aktivní důstojníci ( především však spojaři), u všech plavidel, tajný úkol – Na jakékoliv německé lodi jít po čemkoliv co souvisí s Enigmou! Úkol to byl trvalý pro celou 2. světovou válku ( Vše v nejpřísnějším utajení).
A také se tak v Royal Navy konalo.
Když byl dne 23. února 1941 u severního Norska – Lofotských ostrovů - proveden přepad britskými „Commandos,“ odrazil nejprve britský torpédoborec „HMS Somali“ ( TTD – spuštění na vodu – 1937 – výtlak 1 960 t – rychlost 36 uzlů – výzbroj 8x120mm, 4x40mm, 8x13mm – 4 trpm.)


Obrázek


( angličtináři si mohou na tomto odkazu přečíst průběh služby britského torpédoborce HMS Somali a u - march 1941 - se dozví o trawleru v německých službách „Krebsu“ a vybrakování Enigmy z něho:
http://www.naval-history.net/xGM-Chrono ... Somali.htm

německý sebevražedný útok trawleru „Kreps“ a německá loď zůstala proděravělá stát na mělčině.
Britský spojovací důstojník z „HMS Somali“ se dobrovolně nabídl, že německý trawler „Kreps“ prohledá.
Pro britské kryptology to byla „paráda“ – získali několik náhradních rotorů a „klíče“ Enigmy na únor 1941. Ta kořist všech doplňků Enigmy, na „Krebsu“, byla důležitější pro průběh 2. světové války, než byl samotný úkol „Commandos“ – tím úkolem bylo zničení všech lodí (především tankerů), továren a skladišť nafty v místě přepadu.
Kryptology v Bletchley Parku nepotěšily ani tak rotory nalezené na trawleru „Kreps“, neboť ty už měly, jako je potěšily „Klíče“, s jejichž pomocí bylo možné číst depeše bez jakéhokoliv prodlení ( a my víme, že současný čas byl u Enigmy to nejdůležitější).
Tady si však také řekněme, že dokonce i zastaralé „klíče“ byly pro kryptology užitečné, neboť bylo možné číst i staré depeše a tím chápat mnohé souvislosti i u nových depeší.
Samotné „klíče“ Enigmy byly vždy tištěny inkoustem rozpustným ve vodě a tak stačilo, aby je smáčela mořská voda a tím nebyly k ničemu.
Jak důležité pro kryptology v Bletchley Parku byly „klíče“ o tom svědčí i tato, řekněme mírně nesmyslná, ale právě proto zaznamenaná příhoda:
Pro mnohé z nás, milovníky Jamese Bonda – agenta 007 – známý spisovatel Ian Fleming

Obrázek


( * 28.5. 1908, + 12.8. 1964), pracoval za 2. světové války ve zpravodajství Royal Navy a z nedostatku „klíčů“ přišel s „fantastickým nápadem“ jak tyto „klíče“ Enigmy získat.
Chtěl, aby ukořistěné, letuschopné německé letadlo (He 111) přistálo na moři, kde by je (jak Britové a Fleming doufali) nalezla německá loď pobřežní obrany. V letadle by byly místo zachráněných letců, převlečení „Commandos“, kteří by se německé lehké lodě zmocnili a získali by na ní kódy Enigmy. Tento příběh je skutečně britskými historiky zaznamenán, neboť je svědectvím zoufalé potřeby získat nastavení rotorů. Příběh sám je skutečně pravdivý – pro tuto akci byl přichystán ukořistěný Heinkel 111.
K akci nakonec nedošlo, neboť jeden z civilistů pracující v Bletchley Parku přišel s praktičtějším nápadem.
Když totiž týmy Enigmy luštily depeše v únoru 1941, prozradilo jim výsledky, že Enigmu používají také německé meteorologické lodě rozeseté po Atlantiku. A depeše prozradily také jejich pohyby.
Je jasné, že vyvstala okamžitě otázka:
Proč se jedné z meteorologických lodí nezmocnit?
Vždyť právě německé meteorologické lodě sloužily na mořích a oceánech celé měsíce a tak musely mít pro tyto měsíce na svých palubách na celou dobu seznam „klíčů“!
Takovou akcí byl pověřen opět torpédoborec, s již vyzkoušeným kapitánem, „HMS Somali“ a jeho úspěch závisel na co nejrychlejším přiblížení k meteorologické lodi v naději, že Němci nestihnou všechno naházet přes palubu (samozřejmě Němci – především samozřejmě šifranti a spojaři měli za úkol při zničení lodi, zničit vše okolo Enigmy – konečnou zodpovědnost měl vždy kapitán).
Přepad německé meteorologické lodě „München“ proběhl podle plánu a Britové mezi balíky ukořistěných papírů měli také německé „klíče“ Enigmy pro měsíc červen 1941. Tyto „klíče“ neumožňovaly sice mužům z Bletchley Parku číst veškerý německý námořní radiový provoz, neboť Kriegsmarine měla několik různých „klíčů“, ale Britové mohli číst depeše z německých „domácích vod“ (lodí z německé pobřežní obrany).
Další v pořadí druhou německou meteorologickou lodí byla loď „Lauenburg“

Obrázek


, kterou Britové přepadli 28. června 1941, krátce před zavedením nastavení pro další měsíc. Britové tak mohli číst depeše až do konce července 1941.
Právě touto dobou došlo k dalšímu dramatickému úspěchu. Úspěch se stal časně ráno v pátek 9. května 1941,
( pro angličtináře u 9. may 1941: http://www.uboat.net/allies/warships/ship/4359.html
)
týden poté, co britský konvoj OB 318 vyplul z Liverpoolu. V čase kdy již britští námořníci měli všechny důvody k pocitu, že nejriskantnější část plavby mají za sebou, neboť tak daleko tehdy na západ ještě žádná německá ponorka žádnou britskou loď nepotopila, se náhle zjistilo něco jiného. Konvoj totiž sledovala novější německá ponorka „U 110“, jeden z velkých člunů typu IX., s velkým akčním radiem na moři. Velitelem německé „U 110“ byl kapitánporučík Lemp, muž který potopil v prvních hodinách 2. světové války pasažérskou loď „Athenia“. Kapitánporučík Lemp měl nyní na krku „Rytířský kříž“ za mnoho dalších úspěchů.
V historickém popisu události se vzpomíná i taková pikantnost, že Lemp si na palubu „U 110“ přivedl i svého bratrance, kterého posádka lodi považovala za „Jonáše“, neboť předchozí 2 ponorky, na nichž Lempův bratránek sloužil, se pod ním potopily.
Během denního světla odpálil kapitánporučík Lemp 3 torpéda, která zasáhla 2 obchodní lodě z britského konvoje. Záď jedné z obchodních lodí se zvedla tak prudce, že bedny na její palubě padaly do moře, jako když „dítě vysypává hračky z krabice“ – popis, který se všem historikům líbí a proto jej všichni přesně opisují, je z knihy Davida Kahna – Seizing the Enigma.
Jedna z britských lodí konvoje, přesněji její hlídka, uviděla bílou brázdu za periskopem německé ponorky „U 110“ a tak se doprovodný torpédoborec přiblížil a shodil sadu hlubinných bomb. Těmto hlubinným bombám Lemp unikl a bez meškání se z „U 110“ vynořil na periskopovou hloubku. V periskopu však uviděl jak se na něho řítí britský torpédoborec.
„Okamžitě potopit!“
Avšak druhá salva hlubinných bomb byla již přesnější. Podmořské výbuchy bomb zastavily elektromotory, způsobily trhliny v nádržích nafty a vrhly „U 110“ do hloubky. Kapitánporučík Lemp okamžitě nařídil vyprázdnit vyrovnávací nádrže. Zastavil tím sice klesání, ale zároveň přivedl „U 110“ na hladinu. Takto způsobený vír vody okamžitě zaznamenali palubní hlídky na všech třech doprovodných torpédoborcích. V nastalém zmatku se stalo zkušenému Lempovi něco nepochopitelného – zapomněl dát otevřít tlakový ventil, takže jakmile otevřeli námořníci poklop, vyvalil se z ponorky mrak prachu. Po prachu následovala okamžitě posádka, která i s kapitánem naskákala z ponorky do moře.
To již velitel (Cdr. Addison Joe Baker-Cresswell) z britského torpédoborce „HMS Bulldog“

Obrázek


řval rozkazy pro výsadkový oddíl, a to téměř v okamžiku, kdy se poškozená „U 110“ vynořila.

Obrázek



Kapitán „HMS Bulldog“ (Cdr. Addison Joe Baker-Cresswell) „kašlal i na to“ (řekněme raději , že to bral jako riziko), že „U 110“ má po opuštění posádky všude v ponorce načasované nálože. Britští námořníci se vyškrábali po kluzkém trupu houpající se ponorky a i s kapitánem vnikli do ponorky „U 110“. Z ponorky až na povrch vytvořili živý řetěz a začali si podávat vše, co v ponorce bylo důležité.
Podávali si šifrovací knihy, mapy a dokonce i Enigmu, kterou odšroubovali z jejího podstavce.
Potom sám kapitán velice důkladně, a řekněme si, že musel mít železné nervy (nikdy nemohl tušit, kdy loď vybouchne), prošel všechno, všechny papíry i věci, které ve vnitřku ponorky byly. Jak historik poznamenává – „prošel vše od map až po umělecké akty“.
Kapitán „HMS Bulldog“ (Cdr. Addison Joe Baker-Cresswell) prohledal také všechny odložené šaty, aby mu neuniklo nic, co by mohlo mít zpravodajský význam, ať to byl i obsah peněženek, nebo oddychová četba. Jak historie zaznamenal trvalo to 3 až 4 hodiny, než se vše, co mělo nějakou cenu, dostalo na „HMS Bulldog“.
Tady jsem v dalším pokračování popisu narazil na dvojí výklad - řeknu oba:
Německý kapitánporučík Lemp prý sledoval, jak Britové vnikají na palubu „U 110“, když se nic nedělo, pochopil, že detonátory selhaly a uvědomil si, že za zničení přístroje Enigma, jakož i za zničení veškerých tajných materiálů je odpovědný on.
Jedna z verzí říká, že se proto záměrně utopil.
Bývalí němečtí ponorkáři a nejméně jedna historická práce – je to Gannon – Operation Drumbeat – tvrdí, že kapitánporučík Lemp plaval zpět k ponorce, aby jí potopil osobně, a když šplhal na palubu, byl zastřelen britským výsadkem. Pro toto poslední tvrzení nebyly nalezeny žádné důkazy.
Kapitán britského torpédoborce „HMS Bulldog“ se pokusil „U 110“ odvléci do přístavu, ale to se mu nepodařilo.
Stejně však prokázal mistrovské ovládání a dostatek zdravého rozumu (hlavně se nikde nechlubil, ani ihned neodesílal rádiem zprávu…), když zachoval svůj pozoruhodný úspěch v tajnosti, takže se o tom žádnými kanály německá zpravodajská služba nemohla dozvědět.
Sám kapitán „HMS Bulldog“ neměl samozřejmě ani tušení jak obrovská věc se mu podařila.

Týmy v Bletchley Parku ještě neměly tak báječný soubor údajů, jaký získaly nyní.
Nejen, že získaly nový přístroj Enigma, oni získaly i náhradní rotory a seznam předepsaných nastavení rotorů pro celou dobu plavby ponorky – na TŘI MĚSÍCE – a horu užitečného materiálu, který jim umožnil číst většinu depeší v kódu „Hydra“ po celý zbytek 2. světové války.
Kapitální úlovek také pomohl s kódem „Neptun“ pro velké válečné lodě a pomohl také s kódy „Süd“ a „Medusa“ pro Středomoří.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VIII.díl. Francie 1940. Č 47.

Během celé 2. světové války probíhal nikdy nekončící boj s depešemi Enigmy. Někdy byly depeše z Enigmy čteny okamžitě, někdy byly depeše čteny s velkým zpožděním, a řekněme si jednoznačně – většina depeší z Enigmy nebyla v 2. světové válce přečtena nikdy!
Nejtvrdším oříškem v celé problematice pak byla námořní Enigma a mnoho úspěchů zde umožnily právě jen ukořistěné platné německé „klíče“. Bez ukořistění těchto „klíčů“ by nikdy nebylo rozluštěno tolik německých námořních tajemství.
A v této souvislosti řekněme zásadní větu, kterou je – že k rozluštění depeší bylo možno přikročit jedině z důvodů, že byl zřízen celý systém vyhodnocování v Bletchley Parku, kde byly k dispozici přístroje Enigma, kde byly k dispozici „Bomby“, a jedině tak mohly být ukořistěné klíče využity.

Již jsme si řekli, že Enigma byla „jednou“ ze součástí informační „Bitvy o Atlantik“.
Pro tuto „Bitvu o Atlantik“ byla rozhodující rychlost, s jakou byly stavěny obchodní a eskontní lodě v britských a severoamerických loděnicích (připomínám zde lodě „Liberty“

Obrázek


). V této souvislosti je samozřejmě důležitá i rychlost stavby německých ponorek a jejich stále se měnící globální strategie, která si vynucovala přesun německých válečných lodí a ponorek do jiných částí světa.
V této nekonečné bitvě hrálo svou roli i počasí v Atlantiku a také úspěchy německého „B – Dienst“, což bylo vyhodnocovací středisko Kriegsmarine, které odposlouchávalo britské depeše (ještě se s ním blíže seznámíme).
Měsíční ztráty spojeneckých lodí pak velmi silně ovlivňoval i objem spojeneckého leteckého pokrytí moří a oceánu ( Tady je mapa leteckého pokrytí – 1939/1940 - západního Atlantiku – mezi červenými šipkami letecké pokrytí konvojů Spojenci neměli

Obrázek


), počet dálkových spojeneckých letadel (je to na celou samostatnou kapitolu). Na druhou stranu „Bitvu o Atlantik“ ovlivňoval rozsah průzkumu Luftwaffe a jeho operace proti lodím, a stejně jako ponorky to byly i akce německých hladinových lodí co sehrávalo svou roli.
Nikdy nesmíme zapomenout, že Velká Británie musela vše dovážet a proto důležité bylo její hospodaření s potravinami a naftou – hovoří se o životně důležitých věcech pro VB v 2. světové válce.
V „Boji o Atlantik“ byly stejně důležité zlepšující se technologie protiponorkových zbraní, jako byly vrhače hlubinných bomb – „Ježci“, a použití lepších výbušnin.
Přímo smrtící vliv pak na tuto válku měl letecký i lodní radar (Radiolokátor), ale protože se s ním neumělo v začátcích 2. světové války až tak dobře pracovat, a nebyl hned technicky nejdokonalejší, a vše okolo něho bylo utajováno ( vývojem a přechodem na cm pásma vln, vývojem techniky se pak úroveň neustále zlepšovala), říkají součastníci, že patrně největší roli v „Bitvě o Atlantik“ sehrál „Huff Duff“, který vývojem poskytoval Britům stále dokonalejší zaměření ponorek a lodí Kriegsmarine.

Na těchto všech skutečnostech je velice zajímavé, že Němci prakticky nikdy nepojali nějaké velice vážné podezření, že by Britové mohli číst Enigmu a už vůbec ne pravidelně.
Náčelník spojovací služby německého námořnictva a náčelník zpravodajského oddělení Kriegsmarine ujišťovali admirála Dönitze, že rozbít takovéto strojní kódy je naprosto nemožné, při takovém stupni techniky, jaká byla ve 2. světové válce používána….. Dle všech historiků tomu admirál Dönitz věřil ještě po skončení 2. světové války.
Když to tak vezmeme kolem a kolem, tak to přeci do jisté míry byla pravda – určitě Enigma nebyla čtena pravidelně.

Ke dni 23. červena 1941 dávalo britské proniknutí do kódu „Hydra“ Středisku operačního zpravodajství (OIC), jehož součástí byla místnost sledování německých ponorek, značné množství doplňujících údajů, včetně podrobností o veškeré německé pobřežní dopravě a tedy i minových operacích, stejně jako o rutinních depeších, které označovaly zahájení a také ukončení operační plavby německých ponorek.
Tehdy se však staly také různé chyby.
Tak například pomocí Enigmy byly odhaleny pozice pěti německých lodí – dvou tankerů, dvou zásobovacích lodí a výzvědné lodi, které byly rozmístěny na moři při akcích německých bitevních lodí „Bismarck“ a „Prinz Eugen“.
Když Britové zpracovali plán útoku na tyto pomocné lodě, rozhodla britská Admiralita, že nechá 2 německé lodě, tanker „Gedania“ a výzvědnou loď „Gonzenheim“ na pokoji – nezaútočí na ně.
Bylo to v rámci toho, že kdyby zaútočili na všechny lodě, mohli Němci pojmout podezření, že Enigma byla prolomena…
Ale co se nestalo!
Jak už tak byli britští námořníci „v ráži“, když narazili na tyto lodě – poslali je také ke dnu.
A obavy se vyplnily.
Takovýto masakr, při němž bylo všech 5 lodí do tří dnů potopeno, znamenalo, že Němci prozkoumávali možnost, zda je Enigma bezpečná.
Německá vyšetřovací komise nakonec došla k závěru, že nahromadění neúspěchů bylo patrně jen - „shodou náhod“, přesto však byla preventivně zavedena dodatečná bezpečnostní opatření.

A právě takovým jedním z plánovaných dodatečných opatření u Kriegsmarine bylo zavedení „Čtvrtého rotoru“.
„Čtvrtý rotor“ to byla můra britských kryptologů Bletchley Parku.
A právě takovýto zcela nový stroj Enigma byl naštěstí získán z německé ponorky „U 570“, která se vynořila v srpnu 1941 poblíž Islandu, když se stala obětí letounu RAF.
Tady je nutno říci, že stroj Enigma se dlouhodobě vyráběl s prázdným závěsem připraveným pro plánovaný rotor navíc – „Čtvrtý rotor“.
Právě toto místo pro „Čtvrtý rotor“ způsobovalo pro všechen personál v Bletchley Parku – „mrazení v zádech“.
Matematici Bletchley Parku již kdysi spočítali, že tím „Čtvrtým rotorem“ se již tak Herkulovský úkol ještě 26x znásobí.
A měli pravdu.

Rok 1942 totiž přinesl čtyřrotorový stroj Enigma – rok 1942 se pro Bletchley Park stává „ROKEM TEMNOTY“.
Čísla říkají, že tonáž potopených lodí narostla ze 600 000 BRT ve druhé polovině roku 1941 na více jak 2 600 000 BRT (není to jen Enigmou, i když převážně je, ale i zavedením modernějších ponorek a větší profesionalizací německého B – Dienst) ve druhé polovině roku 1942 – pramenem je zde David Kahn – Seizing the Enigma.

Tady historici zvedají prst, když hovoří o „ROKu TEMNOTY“, neboť britská SIS kvůli shromažďování zpravodajských údajů pro Enigmu zanedbávala další cizí radiové odposlechy. Teprve roku 1940 byly podniknuty první pokusy zachytit, či analyzovat radarové, nebo radiové navigační signály. Ona totiž bývalá GC & CS pozdější OIC byla přece zodpovědná nejen za kryptologii a radiové zpravodajství, nýbrž i za ochranu britského spojení (skrývá se pod tím to, že zanedbávala ostatní druhy odposlechů – telefonů a průzkum dalších pojítek a špionážních aktivit v oblasti spojení).
Závěr z toho historici činí takový, že sice měla úspěchy u Enigmy, ale jako ochránce spojení všeho druhu, jak britská GC & CS, tak její pozdější nástupkyně OIC, žalostně zklamaly.

Středisko sledování ponorek.

Tato důležitá složka Royal Navy používala celé spektrum vstupních dat.
Do „Střediska sledování ponorek“ bylo nasměrováno vše – myšleno informace - co mohlo německé ponorky odhalit.

Nejprve si řekněme jednu „žabomyší válku“!
Páni admirálové Royal Navy chtěli na tomto důležitém místě, kde byla vedena nejdůležitější bitva Británie – „Bitva o Atlantik“ a odkud vycházela operační rozhodnutí, která tvořila základ k rozkazům pro válečné lodě – vždy vidět profesionálního námořního důstojníka. Ale co se nestalo – „Středisko sledování ponorek“ řídil Rodger Winn

Obrázek


– 30. letý právník s tituly z Cambridge a Harvardu – civilista.
Dostal se na toto místo jako civilista poté, co se přihlásil jako dobrovolník k výslechům nepřátelských zajatců.
Postavou byl Rodger Winn opravdu zvláštní i fyzicky.
Hned na první pohled bylo jasné, že by Rodger Winn neprošel zdravotní prohlídkou Královského námořnictva:
Dětská obrna z něj totiž učinila hrbatého mrzáka, který silně kulhal. Oblibu by nezískal ani u mírového námořnictva, ale to už proto, že neměl žádný respekt vůči autoritám.
Další jeho pikantností bylo, že podobně jako mnoho právníků uměl dobře mluvit a měl velice ostrý jazyk.
Dobře si uvědomoval ono bezpečí, které plynulo ze skutečnosti, že zastával funkci, ono dobře placené povolání, které mu při jeho chytrosti umožňovalo stát ve sporech vysoko nad jeho nadřízenými.
Když se například nějaký povýšenecký admirál přišel na Winna vytahovat a zpochybňoval Winnova rozhodnutí, neudělal Winn nic jiného, než že panu admirálovi položil na stůl záplavu hlášení, depeší, pozorování, map a odposlechů a velice zdvořile pak pana admirála požádal o závěry….

Když přišel Winn do „Štábu sledovacího střediska ponorek“ bylo nejdůležitějším úkolem zaznamenat současný stav „Bitvy o Atlantik“ – nikoli však předvídat budoucnost „Bitvy o Atlantik“.
Ovšem Rodger Winn měl takový talent, že jako kdyby četl v myslích německých ponorkářů (měl velice vyvinutý analytický mozek), to vše znamenalo, že v lednu 1941 byl jeho šéf odvolán a Rodger Winn se stal jediným velitelem „Sledovacího střediska ponorek“ a dostal hodnost Fregatního kapitána dobrovolné zálohy Royal Navy.



Samozřejmě když si v lednu 1942 vybíral svého asistenta, byl jím další „civilista“, brýlatý pojišťovací makléř od Lloyda.
A jak vypadala sledovací místnost ponorek?
Tak většinu sledovací místnosti zabíral dva metry široký stůl, který zobrazoval Severní Atlantik.
Stůl byl pokryt archy bílého papíru a jasně osvětlen seshora, podobně jako kulečníkový stůl. Značky tam uložené ukazovaly pohyb britských konvojů na čtrnáct dní trvající plavbě přes oceán, jiné značky pak znázorňovaly ponorky na operačních plavbách trvajících měsíc.
Všechny informace o činnosti ponorek – pocházející od radiového zaměření, jiná zpozorování, signály a potopené lodě se zapisovaly tužkou na papír přímo na stole.
Barvy značek naznačovaly zdroj informací:
Červená barva znamenala zaměření, bílá zpozorování, modrá rozluštění Enigmy. Červené čáry ukazovaly krajní dosah leteckého krytí. Shluk značek ukazoval místo, kde byl v daném okamžiku britský konvoj, na nějž útočila „německá vlčí smečka“.


.Jiný velký stůl pokrývala německá ukořistěná mapa s německými námořními čtverci.
Samozřejmě tam byla také mapa ukazující rozmístění stanic „Huff Duff“, které zaměřovaly radiové signály ponorek. Přes mapu bylo možné natáhnout struny a protnout je.
Průsečík takového „dobrého protnutí“, „zaměření“ znamenal odchylku 40 až 50 mil, „velmi dobré protnutí“ pak bylo 10 až 15 mil.
Při jedné pozoruhodné příležitosti byla dokonce ponorka objevena jen 3 míle od místa „zaměření“ na Baltu a letoun britského „Pobřežního velitelství“ německou ponorku potopil jen 30 minut poté, co ji prozradil radiový signál „Huff Duff“.
Příběh i podrobnosti o místnosti „Sledování ponorek“ jsou z - McLachlan, Donald, Room 39, Weidenfeld end Nicolson 1968.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6828
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

VIII.díl. Francie 1940. Č 48.

Operační místnost Royal Navy pro západní Atlantik z jiného pohledu.

Obrázek



Na stěnách „Sledovacího střediska ponorek“ visely mapy a grafy, které zobrazovaly takové údaje, jako je počet potopených německých ponorek a odhad výroby německých ponorek. Stěny zdobily také různé obrazy, včetně fotografie admirála Dönitze.
Fregatní kapitán dobrovolné zálohy Royal Navy Rodger Winn se totiž snažil zařídit místnost Střediska tak, aby vypadala jako operační místnost admirála Dönitze, kterého chtěl mít stále na očích.
Po celou 2. světovou válku, každý den v poledne, přicházely informace na stoly a to v podobě situačního hlášení.
Nejdůležitější části z těchto denních hlášení, byly přenášeny, také denně, na Churchillovu mapu v jeho operační místnosti – viz obrázek.

Obrázek



Povinnost personálu „Sledovacího střediska ponorek“ pak byla, aby v noci, a to jednou týdně, vyměnil všechny archy bílého papíru na operačním stole, když na tyto nové archy přenesl všechna současná a živá data!
„Sledovací středisko ponorek“ se stalo oblíbeným místem, kam admirálové vodili důležité návštěvy (ministry, nejvyšší generály vojsk).
Aby byla zvýšena bezpečnost před takovýmito a dalšími návštěvami, používaly se na operačním stole kódované odkazy, takže návštěvníci nemohli získat přesnou a ani úplnou představu o tom, co se doopravdy na mořích a oceánech děje.
V okolí tohoto „Sledovacího střediska ponorek“ pak byly kanceláře různých služeb. Winnova vedoucí kancelář měla skleněné dveře, tak aby fregatní kapitán dobrovolné zálohy viděl na civilní pracovníky, kteří zaznamenávali údaje o konvojích, aby viděl i na důstojníky RNVR – oblečené v civilu – kteří zanášeli pozice nepřátelských lodí na archy bílého papíru.
Byli to také civilní zaměstnanci, kteří pro potřeby střediska vedli archivy a kartotéky.
Další vedlejší kancelář byla vybavena dálnopisy, které byly spojeny přímou linkou s Bletchley Parkem. Tam přicházely depeše z Enigmy, které přinášela do místnosti „Sledovacího střediska ponorek“ – „wrenka“

Velitelka WRNS salutuje v roce 1939 královně Elizabeth – královně matce.

Obrázek



(WRNS – Woman’s Royal Naval Service), které se také říkalo – „Tajná paní“ – zdrojem je zde – Gannon, Operation Drumbeat.
Jedním z úkolů personálu „Sledovacího střediska ponorek“ bylo zaznamenávání údajů o všech německých ponorkách. Onen záznam o každé německé ponorce začínal velmi často prvním zachyceným radiovým signálem nevelké důležitosti, a to ještě z doby, kdy se německá ponorka připravovala na Baltu. Již od takovéto chvíle byl zaznamenáván signál pro budoucí potřeby – a to každý sebemenší detail. Zachycovalo se o německé ponorce vše – jména členů posádky, vyznamenání a pochvaly posádky, poškození a opravy ponorky, jakož i potopení lodí, které se jí do té doby zdařilo.

„Sledovací středisko ponorek“ se dobře chovalo i ke svým bývalým, i stávajícím členům. Royal Navy totiž pověřovala své důstojníky, mezi jejich službou v kanceláři „Sledovacího střediska ponorek“ úkoly na moři (veleli třeba konvoji).
Takže když například fregatní kapitán Boyl, kterého lidé ze „Sledovacího střediska ponorek“ znali a navíc se oženil se sekretářkou – „wrenkou“ – a ta ještě ve středisku pracovala – měl u personálu plus.
Posuďme.
Fregatní kapitán Boyl velel eskortě, která doprovázela konvoj o 11 tankerech. Jeho přátelé ze „Sledovacího střediska ponorek“ ho den po dni sledovali na mapě a viděli jak se jeho konvoj ztenčuje, jak mu německé ponorky potápí jeden tanker za druhým. Fregatní kapitán Boyl informace však měl do poslední chvíle a nakonec to byla jen jeho loď, která celou „šlamastiku“ – nájezd „Vlčí smečky“ německých ponorek, přežila – zdrojem je zde McLachlan, Room 39.

Ale pokračujme.
Fregatní kapitán dobrovolné zálohy Royal Navy Rodger Winn při své analýze všech materiálů, při pozorování pohybu na operačním stole pak na závěr rozhodoval o tom, které britské konvoje odklonit, a nebo jestliže to situace vyžadovala, kterou z cenných válečných lodí dokonce odvolat…
Vždy každé ráno Winn telefonoval na velitelství Západních přístupů v Liverpoolu a mluvil tam s šéfem Pobřežního velitelství RAF. Pokud byl zrovna k dispozici materiál z Enigmy, velmi to Winnovu práci ulehčilo a rychle se dohodli o hlídaných sektorech.
Velmi často také Winn telefonoval s dalšími civilisty v Bletchley Parku, od kterých žádal, aby pro něho hlídali depeše s určitými znaky, které potřeboval pro sestavení své mozaiky cílů…

A nyní něco o německé B-Dienst.

B-Dienst:

B-Dienst byla pozorovací a kryptoanalytická služba Kriegsmarine (B-Dienst - Beobachtung und Entzifferungsdienst) a sídlila na Tirpitzufer č. 72 v Berlíně.
Všichni historici světa, hovořící o 2. světové válce, se shodovali vždy na tom, že německá B-Dienst, v prvních dvou letech války (1939 a 1940), prospěla svým zpravodajským materiálem Kriegsmarine mnohem víc, než Enigma z Bletchley Parku, prospěla ve stejné době Royal Navy.
B-Dienst (vytvořená po vzoru místnosti č. 40 Royal Navy) odposlouchávala depeše britského loďstva již dávno před začátkem 2. světové války, a také již před začátkem 2. světové války rozbila britský konvojový kód (BAMS – British and Allied Merchant Ship Code) a to celkem snadno.
Německá Kriegsmarine byla tak schopna číst velkou část radiového provozu Royal Navy a tak velitel Kriegsmarine admirál Dönitz vlastně plánoval operace na Atlantiku na základě tohoto velkého množství materiálu, které mu poskytovalo jeho vlastní středisko B-Dienst.

Tady se právě projevila zkostnatělost a konzervatizmus britské Admirality, neboť ta odmítla používat šifrovací stroje, což samozřejmě německým dešifrantům usnadnilo práci.
Již dávno před válkou byl britské Admiralitě nabídnut šifrovací stroj „Typex“, který v mnohém připomínal Enigmu, ale byl Royal Navy odmítnut.
Když lord Louis Mountbatten, před válkou ještě korvetní kapitán, upozorňoval na slabiny celého systému používajícího kódy Royal Navy, dostalo se mu rozkazu, cituji:
„Aby si hleděl svého.“
– Podkladem je zde – Minshall, Guilt Edged.

Takže když Royal Navy odmítl šifrovací stroje „Typex“, měli Němci práci lehčí. Němci znali dokonce i označování britských konvojů, které jim prozrazovalo důležité informace.
Tak například ONS byl pomalý konvoj, vyplouvající do severní Ameriky (písmeno NS tady značilo – Nova Scotia), dále HX plul do Anglie z Halifaxu. I z takovýchto náznaků pak bylo možné odhadovat trasy a obchodní lodě, které byly uváděny jménem, a pak byly uváděny i s krátkým popisem nákladu – válečný materiál, 8 letounů na palubě, lokomotivy na palubě, chemikálie, strojní součástky. Právě pro proražený kód se nejdůležitější britské konvoje se zásobami pro Velkou Británii stávaly terčem útoku a taková situace trvala až do roku 1943, kdy byly konečně kódy změněny.
Ale on ten úkol velitele ponorky zas tak lehký nebyl. To proto, že britské konvoje měly, a také zachovávaly po většinu plavby radiové ticho. Pokud byl jasný den, mohla hlídka na věži německé ponorky zahlédnout kouř konvoje (proti jasnému nebi, nebo mrakům, když byly nízké vlny) až na vzdálenost 50 mil. Na klidném moři a ve správné hloubce mohly pak hydrofony německé ponorky zachytit zvuk konvoje také na vzdálenost 50 mil.
Situaci německým ponorkářům stěžovalo i neustálé komandovaní velitelů konvojů, kteří nadávali kapitánům jednotlivých lodí konvoje, že vypouštějí do vzduchu příliš mnoho kouře a také to, že vlastně moc jasných a klidných dnů v Severním Atlantiku není. Hlídkující ponorkáři byli mladí chlapci a tak místo, abychom glorifikovali, řekněme si skutečnost, že tito mladí chlapci z ponorek na hlídkách, nebyli vždy ostražití a velice často se nechali rozptýlit. V průměru tedy odborníci odhadují, že se nemá říkat vzdálenost 50 mil, ale že se má raději uvažovat v termínech viditelnosti 25 mil a nebo ještě menších.

V této souvislosti vyslovil jeden historik krásné a názorné přirovnání o tom, jakou práci němečtí ponorkáři vlastně měli, když navrhl, abychom uvažovali o Atlantiku v měřítkách evropských vzdáleností. Přímo říká, cituji:

„Ponorka ve Vídni dostane za úkol zaútočit na konvoj v Londýně. Na povrchu se může pohybovat rychlostí cyklisty, pod vodou přibližně procházkovým tempem. Potom je již snadné pochopit, proč konvoje navzdory snaze německého B-Dienst občas unikly bez ztrát…“


Příště ještě něco o magnetických minách a špionech a začneme útok na Benelux a Francii 10. května 1940.


Použité materiály:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Doplnění a případnou debatu směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3504&start=20
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“