Raketový stíhací letoun Mikojan-Gurjevič I-270 Zh
SSSR
rok 1946/1947
Při psaní článku na téma Messerschmitt Me 263 (Junkers Ju 248), jsem se narazil na sovětský stroj Mikojan-Gurjevič I-270. Ne že bych o jeho existenci vůbec nevěděl, ale nějak jsem se po ní extra nepídil. Jelikož však I-270 přímo vycházel ze své předlohy Me 263, přišlo mi logické vyplodit pár řádků o tomto zajímavém sovětském pokračovateli německé konstrukční školy raketových stíhacích letounů Me 163 Komet a Me 263/Ju 248.
Jak víme, koncem války v německém Dessau (město mezi Lipskem a Magdeburgem) padly do sovětských rukou dva prototypy stroje Me 263 / Ju 248. Mělo se jednat o V-2 a V-3. Podle některých pramenů se Sověti měli zmocnit kromě letounů i výkresové dokumentace. Jiné zdroje ale tuto informaci popírají. Co je na tom pravdy, těžko říct, ale je možné že sami Sověti mlžili, aby ukázali na svou technickou úroveň, a proto tvrdí, že Me 263 získali bez dokumentace. V každém případě ale prototypy měli k dispozici a měli tak dost času k tomu je důkladně prozkoumat. Výsledky pak mohli porovnávat se svými zkušenostmi získanými při vývoji vlastních raketových letounů. Možná ne každý ví, že Sovětský svaz patřil před válkou ke světové špičce v konstrukci raketových strojů. Důkazem mimo jiné může být raketová stíhačka Berezňak-Isajev BI z roku 1942 (na Palbě zpracována ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4458).
Vývojem byla dne 26. února 1946 pověřena firma MiG, která byla konstruktéry Mikojanem a Gurjevičem založena v Moskvě 8. prosince 1939. Tým konstruktérů podle vzoru Me 263 navrhl letoun s příďovým zatahovacím podvozkem a kabinou pilota kapkovitého tvaru, která zajišťovala vynikající výhled všemi směry. Dále se od sebe oba zmiňované prototypy Me 263 a I-270 liší. Zatímco Messerschmitt se držel konstrukce dr. Lippische vycházející z Me 163 Komet, tak u I-270 bylo použito přímé křídlo a výškových ocasních ploch (VOP) na vrcholu směrových ocasních ploch (SOP). Prototyp byl dále vybaven jako první letoun v Sovětském svazu vystřelovací sedačkou. To bylo nutné i vzhledem k zadním VOP, které by jinak znamenaly pro vyskakujícího pilota velkou šanci se do nich „trefit“ svým tělem.
Pohonná jednotka byla tvořena raketovým motorem Duškin-Gluško RD-2 M-3V, který dával výkon 14,2 kN. Ten umožňoval stoupavost do 4.200 metrů s průměrnou hodnotou 70 m/s. Do 10 kilometrové výšky byl schopen se dostat za 2,37 minuty a maximálně dosažená zaznamenaná rychlost byla 936 km/h ve výšce 15.000 m. Do této výšky se letoun dostal za 3,03 minuty. Zásoba paliva umožňovala chod motoru po dobu 255 sekund (4,25 minuty). Trvání vlastního letu se pohybovalo v časovém rozmezí 8 až 13 minut. Ke startu potřeboval I-270 rozjezdovou plochu 895 m dlouhou. Při přistání, kde byla přistávací rychlost 168 km/h, bylo zapotřebí k zastavení stroje 493 metrů (na ruském webu jsem našel 956 m). Vzhledem ke své roli přepadového stíhače byl I-270 samozřejmě náležitě vyzbrojen. Jeho výzbroj sestávala ze dvou kanónů NS-23 Nudelman ráže 23 mm se zásobou 45 ks projektilů na hlaveň. Každý z kanonů vážil 37 kg, vystřeloval 0,2 kg těžký projektil úsťovou rychlostí 690 m/s a kadencí 550 ran za minutu. Proti bombardovacím svazům měl být dále vyzbrojen 8 kusy raket PC-82.
První prototyp (I-270 Zh-1) byl vyroben bez motoru a byl zkoušen ve vleku za Tupolevem Tu-2 v prosinci 1946. Během zkoušek se ověřovala manévrovatelnost a především kluzákový let. Vzhledem ke krátkému chodu pohonné jednotky se počítalo, stejně jako u Me 163 a Me 263, s návratem po spotřebování paliva v klouzavém letu. Letoun tak musel splňovat i vlastnosti, které se očekávají od kluzáků. První let prototypu s motorem, označeného jako I-270 Zh-2, byl vykonán v březnu roku 1947. Během jednoho z testovacích letů řízených pilotem A.Pachomovem, se nepodařilo přistání a prototyp byl zničen. Následně se od projektu I-270 upustilo ve prospěch modernějších proudových letounů s větším potencionálem (například MiG-9 a Jak-15).
Bohužel více informací se mi k tomuto letounu nepodařilo sehnat. Tedy podařilo, ale pouze na rusky mluvící stránce, ale boj s azbukou jsem musel vzdát. Už to není jako kdysi dávno, kdy jsem v ní byl docela cepovaný ze škol. Tak třeba někdo z lepších znalců azbuky k letounu I-270 něco zajímavého doplní.
VIDEO:
http://www.youtube.com/watch?v=d037En7cb5w
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD – Mikojan-Gurjevič I-270 Zh
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 7,75 m
* Délka: 8,92 m
* Výška: 3,08 m
* Nosná plocha: 12,00 m2
* Plošné zatížení křídla: 343 kg/m2
* Hmotnost prázdného letounu: 1.546 kg
* Vzletová hmotnost: 4.120 kg
* Maximální rychlost: 936 km/h (v 15.000 m)
* Přistávací rychlost: 137-168 km/h
* Výzbroj: 2 x 23 mm kanón Nudelman NS-23
* Dostup: 17.000 m
* Stoupavost: 4.220 m/minuta (cca 70 m/s)
* Dolet: 8-13 minut
* Motor / Výkon: 1 x Duškin-Gluško RD-2 M-3V / 14,2 kN
* Vyrobeno kusů: 2 prototypy
* Uživatelé: SSSR
Zdroje:
http://www.aeropedia.be/web/content.php?article.1001253
Kolektiv – Encyklopedie letadel – Ivanka při Dunaji 1998
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/i-270.html
http://www.airwar.ru/enc/xplane/i270.html
http://www.astronautix.com/craft/i270.htm
http://prototypes.free.fr/ye8/ye8-1.htm
www.wikipedia.org
www.aviastar.org
www.palba.cz
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/i-270.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_I-270
http://www.aviastar.org/air/russia/mig_i-270.php
Raketový stíhací letoun Mikojan-Gurjevič I-270 Zh (1947)
Letouny všech typů a použití.
Moderátor: Julesak
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...