• Globalní oznámení

Stíhače tanků Semovente


Lehký stíhač tanků Semovente L.40 da 47 / 32

Úvod k stíhačům tanků Semovente
Italský lehký stíhač tanků Semovente L.3 da 47/32 vznikl jako raný pokus o umístění protitankového kanonu na lehký tankový podvozek. Stroj se používal výhradně k polním testům a různým zkouškám výzbroje. Toto vozidlo postrádalo jakoukoliv pancéřovou ochranu a později ho nahradily lepší stroje.


Obrázek

Začátky vývoje lehkých stíhačů tanků Semovente
Před a v průběhu druhé světové války se italští konstruktéři nijak nevyznamenali, co se týče konstrukce obrněných vozidel. Ale v jednom však předběhli ostatní, a to, v koncepci stíhačů tanků, neboť se vyvíjela už koncem 30. let minulého století.
V tomto čase se pracovalo na vzniku zajímavého stroje, nazvaného Semovente L.3 da 47/32, které bylo vyzbrojené protitankovým kanonem ráže 47 mm s hlavní dlouhou 32 ráží (proto ozn. 47/32). Stroj L.3 měl v přední části malého a nízkého podvozku, na otevřené nástavbě umístěn kanon, který měl svůj původ v tančíku L3.
Vozidlo bylo určeno pro dva muže, a neposkytovalo obsluze kanonu prakticky žádnou ochranu. Po vstupu Italů do války v roce 1940, bylo zjištěno, že jejich velmi vychvalované tankové zbraně mají málo výkonnou výzbroj a velmi slabé pancéřování. Toto se týkalo hlavně lehkých tanků, a to přes nemalé finanční prostředky, které do jejich stavby investovala italská státní pokladna. Jednalo se především o tanky řady L.6 , které měly nedostatečné pancéřování a účinnost jejich kanonů ráže 37 mm byla proti pancířům vozidel protivníka velmi nízká. Hlavní bojová varianta italského tanku L.6/40 se v bojích v severní Africe proti britským tankům ukázala jako zcela neúčinná a bylo rozhodnuto ji použít jen na stavbu protitankové zbraně s omezeným rozsahem odměru.
Zakázka byla zadána společnostem Fiat-SPA a Ansaldo, které vyvinuly na podvozku L.6 stíhač tanků.

Lehký stíhač tanků Semovente L.40 da 47/32
Pro nový stroj byl použit výkonný kanon ráže 47 mm, vyráběný v licenci, jednalo se o kanon vycházející z rakouského dvojúčelového protitankového / podpůrného pěchotního kanonu Böhler. Tento kanon byl označen jako jeden z nejvýkonnějších protitankových kanonů své doby. U nového italského stroje nazvaného Semovente L.40 da 47/32 byl lafetován v jednoduché hranaté nástavbě, umístěné na lehké korbě tanku. Koncepce vozidla byla fukční a jednoduchá, ale prakticky kolné stěny nástavby neposkytovaly osádce tak účinnou ochranu, jak by to bylo v případě pancíče se sklonem.
Nový typ vozidla byl považován celkem za zdařilý a nová vozidla se od roku 1942 ihned zapojila do bojů. Bylo vyrobeno celkem 280 stíhačů tanků tohoto typu. Při střetech v severní Africe v boji s britskými lehčími tanky a jinými obrněnými vozidly se ukázalo, že se jim mouhou úspěšně postavit. Stroj vezl zásobu munice pro kanon v počtu 70 nábojů.
Po italské kapitulaci v roce 1943 se Němci zmocnili velkého množství italských obrněných vozidel a jiné výzbroje. Nacházelo se mezi nimi i dost stíhačů tanků Semovente L.40 da 47/32 a okamžitě byly zařazeny do výzbroje německých jednotek bojujících v Itálii. Ale na Apeninském poloostrově, na kterém leží Itálie, s ohledem na terénní podmínky, měli Němci během svého dlouhého ústupu v době let 1944 a 1945 jen velmi málo možností využít těchto strojů. Velmi často se stávalo, po demontáži kanonů, byl stíhač tanků Semovente použit jako pohyblivé velitelské stanoviště vyšších velitelů a jeho jedinou zbraní byl kulomet Breda model 38 ráže 8 mm.
Když se to shrne, tak stíhač tanků Semovente L.40 da 47/32 vznikl jednoduchou přestavbou lehkého tanku, měl slabou průraznost pancíře protivníka, ale byl dokladem toho, že koncepci stíhače tanků Italové vyvijeli už před započatím druhé světové války. Omezené výrobní kapacity Itálie byly příčinou, která se odrazila na množství a kvalitě vyrobených stíhačů tanků.

Obrázek

Základní technická data stíhače tanků Semovente
> typ : Semovente L.40 da 47/32
> osádka : 2 muži
> rozměry : délka celkem 4000 mm, délka korby 3780 mm, šířka 1920 mm, výška 1630 mm
> pohon : zážehový 4válec SPA 18D o výkonu 51 kW (68 HP)
> max. rychlost : silnice 42,3 km/h
> dojezd : silnice 200 km
> překážky : brodivost 0,8 m, svislá stěna 0,8 m, stoupavost 84%, příkop 1,7 m.

Použit zdroj : wikipedia.org., valka.cz, wwii.vehicles, kn. Tanky (Chris Chant), nakl. Naše vojsko, 2006, cs.finescale.
Foto : převzato : www.valka.cz

Views: 19328  •  Komentáře: 15  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 520 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 515 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 413003
    Celkem témat 8775
    Total Announcements: 1494
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16801

    Topics per day: 4
    Posts per day: 194
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4506
    Nejnovějším uživatelem je Michaeloser