• Globalní oznámení

Příspěvek Spojenecké plošné bombardování


Spojenecké plošné bombardování

Obrázek


Tímto článkem si nekladu za cíl zmapovat historii bombardování během druhé světové války. Nejde mi ani o vyčerpávající zmapování historie plošného (chcete-li kobercového) bombardování. Případů plošného bombardování Spojenců na Německo i Japonsko bylo samozřejmě o moc víc, než uvádím. Zaměřila jsem se více-méně jenom na nejvýznamnější nálety pro dokreslení situace. Pokud v článku uvádím některé nálety, které nespadají pod plošné bombardování, jsou uvedeny jenom jako příklady a pro porovnání - jinak skvěle odvedené práce spojeneckých bombardérů během druhé světové války, což určitě nelze opomenout. Ve druhé části článku se zamýšlím nad strategií spojeneckého plošného bombardování tj. bombardování široké oblasti Německa a Japonska, bez konkrétního cíle, často s mnoha ztrátami na civilních životech ...

Views: 114683  •  Komentáře: 395  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Historie civilní obrany v našich zemích


HISTORIE OCHRANY OBYVATELSTVA V NAŠICH ZEMÍCH

Období po první světové válce

V roce 1929 z podmětu ministerstva národní obrany a za aktivního přispění Československého červeného kříže vniklo Ústředí obrany obyvatelstva a jeho místní výbory. To zahájilo činnost od roku 1930. Tato složka se stala jakousi pomocnou aktivistickou složkou vojenského letectva a obrany proti vzdušnému napadení. Neměla vlastní členskou základnu, ale pouze řídící orgány pro koordinaci dobrovolné činnosti Československého červeného kříže, hasičů a v některých místech i členů tělovýchovných organizací a skautských organizací.
Ústředí obrany obyvatelstva a jeho místní výbor ukončili svoji činnost schválením zákona o ochraně a obraně proti leteckým úkolům v roce 1935. Tímto rokem začíná dlouholetá historie organizované ochrany obyvatelstva na našem území

Předválečné období

Přijetí zákona č.82 o ochraně a obraně proti leteckým útokům dne 11.dubna 1935 bylo ovlivněno především nástupem nacistů v Německu a vývojem jejich z ...

Views: 9787  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bitevní loď IOWA (1896)


Bitevní loď IOWA

USA

rok 1896




Obrázek



Hned na úvod každému doporučím, aby se podíval na roky vzniku této zajímavé lodě, aby si ji nepletl s mnohem známější třídou IOWA, která ale vznikla až za Druhé světové války a je tolik profláknutá nejen v odborné literatuře, ale také ve filmech typu „Přepadení v Pacifiku“. Ono totiž v USA, stejně jako u jiných námořních velmocí, bylo v oblibě více či méně používat stejná jména pro lodě, které se nějak významně zapsali do dějin státu. Krásným příkladem můžou být německé bitevní křižníky třídy SCHARNHORST, které jsou opět notoricky známé z WW2, ale které mají svůj předobraz u pancéřových křižníků stejných jmen, které šly v prosinci 1914 ke dnu i se svým velitelem hrabětem von Spee. Také britský bitevní křižník HMS HOOD měl celou řadu předchůdců stejného jména a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Nu, ale teď zpět k t ...

Views: 5473  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek XIII. díl. Operace OVERLORD. Č 121.


XIII.díl. Operace OVERLORD. Č 121.



Německý "Protiútok u Mortain" dne 7. srpna 1944.



Obrázek



Východně od Mortain, před samotným městem, je Kóta 314 - Hill 314, která je na některých mapách, jako například i zde, značena - Kóta 317( viz text ) Správné je - Kóta 314 - Hill 314.

Přes všechny objektivní i subjektivní překážky, které jsme si řekli na konci Č 120., dodržela německá 5. TA nakonec stanovený čas protiútoku a po půlnoci z 6. na 7., tedy již 7. srpna, se daly jednotky do pohybu.

Severně od řeky Sée měla zaútočit, podle plánu, na pravém křídle útoku německá 116. td a to aniž měla čas provádět nějaké přeskupování, nebo přípravu. Plánovaným směrem proto zaútočily jen některé její tanky s pěchotou, neboť divize, jak již bylo řečeno, byla plně vytížena bojem.

Německá 116. td již několik dní před 7. srpnem sváděla těžké boje s Američ ...

Views: 6525  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek XIII. díl. Operace OVERLORD. Č 118.


XIII. díl. Operace OVERLORD. Č 118.



Mapa spojeneckých operací od 1. srpna 1944,

Obrázek

do 25. srpna 1944. Patrná je malá vzdálenost mezi Mortain a Avranches. Právě zde chtěl Hitler - Protiútokem u Mortain - rozdělit spojeneckou frontu v Normandii na dvě části a oddělit tak nejméně Američany od Logistiky a posil. Zároveň také chtěl zachránit svou 7. A před zničením.



Německý protiútok u Mortain.

Když Američané spustili svou útočnou ofenzívu - Operace COBRA - z Cotentinského poloostrova směrem na jih, podařilo se jim do 31. července, když dobyli město Avranches a okolí, zcela destabilizovat a uvést ve zmatek západní křídlo celé německé fronty v Normandii.

Pro Klugeho a německé velitele ve Francii to byl jasný signál, že bitva o Normandii je prohraná a po vzájemné dohodě došli k přesvědčení, že nezbývá nic jiného než ustoupit až k řece Seině. Byli přes ...

Views: 6349  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Letecký simulátor Messerschmitt Bf 109


Zdravíme všechny virtuální piloty,





rádi bychom Vás touto cestou informovali o leteckém simulátoru legendárního Messerschmittu Bf 109, který připravujeme na březen 2013. Bude se jednat o celokovový kokpit, sestavený dle nejrozšířenější varianty tohoto stíhacího letounu, tedy verze G. Simulátor bude umístěn v Praze, v současné době však ještě vybíráme vhodné prostory.





Simulátor byl konstruován ve spolupráci s organizací Messerschmitt Stiftung, která se v Manchingu společně s EADS podílí na udržování několika historických letadel této značky (Me-163, Me-262 a dvě Bf 109G) v letuschopném stavu. Palubní deska a veškeré ovládací prvky v kabině byly vyrobeny dle původních výkresů. Rozměry kabiny jsou však mírně upraveny oproti originálu tak, aby se dovnitř mohl pohodlně dostat každý.



Níže jsou W-I-P fotografie z momentálního stavu simulátoru:



Obrázek





Jako vizualizaci prostředí připravujeme HD projekci s možností 3D zobrazení, kterou chceme v budoucnosti také uplatni ...

Views: 17278  •  Komentáře: 14  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bitevní lodě třídy INDIANA (1893)


Bitevní lodě třídy INDIANA

USA

rok 1893




Obrázek



Cesta Spojených států amerických k tomu, co dneska představují, tedy ke světové velmoci, nebyla vždy tak jednoznačná, jak jí dnes vnímáme. Naopak. Byla to cesta dlouhá a trnitá, která kromě jiného vyžadovala i značné finanční prostředky. USA se totiž po vyčerpávající občanské válce nacházeli ve svízelné ekonomické situaci, ale na druhou stranu bez vnějších nepřátel. To zřejmě umožnilo poměrně velký úpadek ozbrojených sil, který byl zastaven až v roce 1880, kdy byla vytvořena poradní komise, která měla za úkol posoudit zranitelnost území USA. Zejména pak zranitelnost dlouhých pobřežních vod.



Lodě ve třídě:

- BB 1 INDIANA (1891 – 1893 – 1895)

- BB 2 MASSACHUSETTS (1891 – 1893 – 1896)

- BB 3 OREGON (1891 – 1893 – 1896)



* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a posle ...

Views: 7214  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek MARK-IV britský tank


Obrázek

Tank MARK-IV byl vyvinut jako nástupce tanků MARK-I, MARK-II a MARK-III. Tank MARK-I představoval skutečnou revoluci na bojišti jako první použitelný tank. Měl ale také celou řadu problémů a nedostatků...



Jeho vývoj začal v říjnu 1916 a od února 1917 byl tank MARK-IV připraven k masové výrobě.

Dosud se spoléhalo na původní motor Foster-Daimler, šoupátkový vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 78,3 kW při 1000 otáčkách za minutu a k němu připojený převodový systém, ale jinak se jednalo o zcela vylepšené vozidlo, do jehož konstrukce byly zahrnuty zkušenosti z bitvy u Flers-Courcelette, ale i z bojů, které se odehrály v průběhu roku 1917.

Převodovku motoru byla dvourychlostní + zpátečka, spojená s přídavnou převodovkou o dvou rychlostech (celkem tedy 4 stupně vpřed a dva stupně vzad)



Tank MARK-IV byl vyvinut jako nástupce tanků MARK-I, MARK-II a MARK-III. Tank MARK-I představoval skutečnou revoluci na bojišti jako první použitelný tank. Měl ale také celou řadu problémů a nedostatků...



Jeho vývoj začal v říjnu 1916 a od února 1917 byl tank MARK-IV připraven k masové výrobě.

Dosud se spoléhalo na původní motor Foster-Daimler, šoupátkový vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 78,3 kW při 1000 otáčkách za minutu a k němu připojený převodový systém, ale jinak se jednalo o zcela vylepšené vozidlo, do jehož konstrukce byly zahrnuty zkušenosti z bitvy u Flers-Courcelette, ale i z bojů, které se odehrály v průběhu roku 1917.

Převodovku motoru byla dvourychlostní + zpátečka, spojená s přídavnou převodovkou o dvou rychlostech (celkem tedy 4 stupně vpřed a dva stupně vzad)

...

Views: 50439  •  Komentáře: 120  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Mikojan Gurjevič MiG 19 Farmer


Obrázek



Stýská se mi zde po letadlu které ve své podstatě znamenalo dost velký pokrok. Vzniklo díky rivalitě mezi východem a západem a soutěži kdo bude rychlejší kdo to vyhrál nevím prameny se rozchází ti tvrdí toto jiní ono , ale díky tomu naše nebe brázdil MiG 19 Farmer.



Úvod

Dějiny letectví snad neznají větší překážku než tu , kterou představovalo překonání rychlosti zvuku tedy Mach 1. Obavy spojené s obtížností tohoto úkolu pociťované odborníky se odrazili v názvu hranice transsonického letu a tj. „zvuková bariéra“. V tomto období vývoje což je druhá polovina čtyřicátých let a začátek padesátých let jaksi konstruktéři neměli takové počítačové vybavení aby mohli provádět letové simulace. Jediným velkým pomocníkem byli aerodynamické tunely a spolehnutí na výpočty a důvěru v sama sebe.



Začátky

Jako první jak je všeobecně známo překročil a nebo prorazil zvuko ...

Views: 21331  •  Komentáře: 41  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek XIII. díl. Operace OVERLORD. Č 115.


XIII.díl. Operace OVERLORD. Č 115.



Americká 6. obrněná divize generála Growa



Obrázek



( viz mapa útoku amerických divizí z 8. as od 1. srpna do 8. srpna 1944, z americké 3. A) od 2. srpna 1944 ráno prudce útočila přímo na západ do otevřené bretaňské krajiny. Krajiny, která byla vhodná pro tanky - již žádné Bocage. Během své jízdy americké tanky Sherman a SHD, viz zde:

http://www.palba.cz/viewforum.php?f=333

ničily německá hnízda odporu, a na silnicích i mimo nich, rozháněly německé kolony, které byly většinou hipomobilní.

Ve 13 hodin 45 minut odpoledne, dne 3. srpna 1944, když tankové kolony minuly městečko Dinan, dostal generál Grow radiovou depeši od svého nadřízeného generála Middletona, velitele 8. as, která zněla, cituji:



"Neobcházejte Dinan a St. Malo. Písemný rozkaz přiveze kurýr."



A kurýr z velitelství 8. as skutečně dorazil( kurýři s tím ...

Views: 5577  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 624 uživatelů :: 4 registrovaní, 0 skrytých a 620 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 413060
    Celkem témat 8776
    Total Announcements: 1495
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16831

    Topics per day: 4
    Posts per day: 194
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4507
    Nejnovějším uživatelem je Michaeloser