jarl píše:Ejdou Rotacak píše:kec to určitě není, četl jsem to i v autobiografii pilota Swordfishe, který se na útoku podílel. Přímo zmiňoval jejich hlemýždí tempo, které paradoxně odvrátilo nejhorší.
Stejně jich při tom útoku většina zemřela.
Možná v nějakém alternativním vesmíru. V naší realitě byla palba protiletadlového dělostřelectva Bismarcku podobně neúčinná jako se v tomto období ukázala i palba britských a italských velkých válečných lodí. První letecký útok na Bismarck podniklo devět Swordfishů z letadlové lodi Victourious a sestřelen nebyl ani jeden. Druhý útok provedlo patnáct Swordfishů z Ark Royal a ani tentokrát nebyl žádný sestřelen.
Ano, AA tehdejších kapitálních lodí Kriegsmarine asi měla rezervy v účinnosti. Na druhé straně souhlasím s názorem Ejdou, že (podprůměrně malou) rychlostí se Swordfish poněkud vymykal tehdejšímu standardu prvoliniových bojových letadel.
Osobně mě výsledek střetnutí Swordfishů a Bismarcku poněkud překvapuje. Neboť už v 1940 se lodě KM potkaly se swordfishy. Při nacistické invazi do Norska. Viz např. torpédový nálet 11.3.1940 v oblasti Trondheimu cílený na CA Admiral Hipper, který ovšem mezitím odplul, takže neúspěšný torpédový útok Swordfishů se týkal nacistických torpédoborců. Takže bych předpokládal, že následně v 1940/1941 proběhl nácvik nacistických lodních AA dělostřelců. Např. pomocí zajatých Letov Š-328, což bylo do značné míry obdobné letadlo. Byť Šmolík neneslo tak těžký náklad jako torpédo tj. Šmolík (s max. nákladem bomb, který byl lehčí než Swordfish s torpédem) létal rychleji než Swordfish. Obdobné do té míry, že Šmolík (pozdějších verzí) měl obdobný motor jako Swordfish.
Primárním problémem torpédových letadel Royal Navy v roce 1941 (tj. Swordfish plus Albacore) byla slabá odolnost vůči pozemním stíhačkám. viz např. dosti značné ztráty britských torpédových letadel při náletech na severonorské/severofinské/severosovětské území - šlo o akci britských letadel v souvislosti s prvními britskými konvoji do prohrávajícího Sovětského svazu v létě 1941.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_EF_(1941)
Vypíchnu fakt, že naprostou většina nasazených torpédových letadel tvořily Albacore. Britská admiralita asi věděla proč cca 9 týdnů po úspěchu Swordfishů při honu na Bismarcka, už příliš nechce Swordfishe posílat do oblastí s výskytem nepřátelských stíhaček
Na druhé straně - jaké lepší palubní bombardovací/torpédová letadla byla k mání v 1940/1941?
od britských výrobců letadel dodávajících pro FAA (tj. zejm. Blackburn, Fairey, Supermarine) byl dodáván akorát Fairey Albacore, který neměl extra lepší výkony jako letadel (pomineme-li zakrytou kabinu což mělo dopad na komfort posádky).
Zajímavé je, že britové v té době příliš nenakupovali od amerických dodavatelů palubních letadel pro US Navy. Většina palubních letadel od amerických výrobců dodaných do Británie v 1939/40/41 totiž představovala převzetí objednávek původně určených pro francouzské (námořní) letectvo viz např. Vought Vindicatory (britizované jako Chesapeake) pro střemhlavé bombardování = sice šlo o jednoplošník, ale výkony nebyly lepší než stávající britské Fairey Swordfish/Albacore
Otázka absence britského zájmu o předválečné dodávky palubních letadel od amerických výrobců je o to zajímavější, když si uvědomíme existenci torpédových Devastatorů (dodávky pro US Navy od 1937), ale britové (a ani francouzi) tento typ neobjednali, přestože patrně existovala výrobní kapacita. Zajímavé.
Nevím, možná britové čekali, že Fairey Albacore dokáže obstát líp na bojišti než budou doladěny Fairey Barracudy
Pro srovnání - na straně nacistů např. palubní torpédový Fi-167 v diskutovaném období 1940/41 ještě nebyl v sériové výrobě

na předsériové dodávce se vychytávaly "dětské nemoci".
Nad rámec původní otázky ... Proč Swordfishe vydržely v prvoliniové (protiponorkové) službě až do 1944/?1945? A proč služba Swordfishů přežila službu plánovaných nástupců - tj. letadel Albacore?
Bavíme-li se o roce 1942 a později, tak Swordfish už byl dávno za zenitem ve srovnání např. s Grumman Avengery.
Nicméně po faktické porážce hladinových lodí Kriegsmarine a Regia Marina - kapitální národně-socialistické a fašistické lodě už prakticky nevyplouvaly na širé moře, vyjma útoků na blízké konvoje či vyjma eskort - (a nákupu jiných torpédových letadel) se holt Swordfishe proměnily na ASW.
Viz Swordfish Mk.III s radarem (jehož umístění patrně vylučovalo nasazení této verze swordfish jako torpédového letadla)

zdroj:
https://craymond.no-ip.info/awk/avsword.html
Ovšem i tak se pro Swordfishe našlo dost využití. Viz např. protiponorkové Swordfish operující z upravených nákladních lodí (Merchant aircraft carrier). Tj. pokud Swordfish nedokázal přistát zpět na MAC (a pokud se povedlo zachránit letce), tak ztráta letadla jako Swordfish při nouzáku nebyla žádnou velkou hmotnou ztrátou.
Dalšími důvody proč se Swordfish tak dlouho udržel ve výrobě i v prvoliniové službě :
- Výběhový motor jehož předchozí verze byly v používání dlouhá léta (tj. dostatek mechaniků a náhradních dílů),
- výroba vesměs z nedeficitních materiálů a v pobočkách Blackburnu, tj. fabriky, jejíž produkty v první polovině WW2 příliš "nezabodovaly" viz Botha či Skua či Roc.... Vcelku povedené Firebrand (či Firecrest) dotáhnul Blackburn do použitelné podoby až v době kdy končila licenční výroba Fairey Swordfishů ve fabrikách Blackburn
- slušná nosnost a vytrvalost ve vzduchu
Také mohlo hrát roli, že Swordfish používal obdobný motor jako Supermarine Walrus. Nemyslím to ani tak z hlediska zásob náhradních dílů po základnách Royal Navy atd. Jako spíše myslím to, že díky postupnému nasazování radaru docházelo k rušení katapultů a hangárů na spoustě křižníků a bitevních lodí RN. Tj. v průběhu let 1942/43 začínaly být k dispozici uvolněné týmy palubních mechaniků určených pro obsluhu jednoho, dvou Walrusů na dělostřeleckých lodích RN. Tj. využití těchto malých týmů např. na MAC lodí patrně bylo jedním z důvodů proč se Swordfishe tak dlouho udrželi v nasazení v první linii (Walrus v rámci protiponorkové službě měl nevýhodu v nižší nosnosti).
Zatímco Albacore s jiným motorem by asi potřeboval přeškolení mechaniků...
Pozn. - Zatímco z původní (průzkumné, dělostřelecko-naváděcí) služby byly Walrusy vesměs vytlačeny, tak se pro ně našlo jiné využití = Walrus (a jeho nástupce Sea Otter) přešly ke službě na (eskortních) letadlových lodí pro zachraňování trosečníků z mořské hladiny.