
Letadlové lodě třídy Queen Elizabeth (CVF)
Královské námořnictvo v současnoti provozuje tři letadlové lodě třídy Invincible. Konkrétně jde o lodě Invincible, Illustrious a Ark Royal (v záloze). Tyto lodě byly projektovány pro operace v severním Atlantiku a jejich primárním úkolem byl boj proti ponorkám. Tuto úlohu plnily na výbornou, ale svět se změnil a třída Invincible už nedokáže plnit požadavky Královského námořnictva. Proto se námořnictvo rozhodlo nahradit stávající třídu novými plavidly, které budou lépe plnit požadavky námořnictva. Proto bylo rozhodnuto o výstavbě letadlových lodí třídy Queen Elizabeth o výtlaku 65 000 tun. První letadlová loď ponese jméno Queen Elizabeth a druhá dostane název Prince of Wales. Obě lodě by měly vstoupit do služby mezi lety 2016 až 2018. Tyto lodě se také někdy značí jako CVF, neboli Future aircraft carrier. Každá z lodí třídy Queen Elizabeth, jejichž stavba začala v červenci 2009, bude moci podporovat akce až 46 letadel. Letouny Harrier a Sea Harriery budou nahrazeny letounem Joint Combat Aircraft, který bude schopen operovat za každého počasí, jak ve dne, tak v noci. Pro tento účel byl vybrán americký F-35 JSF ve variantě STOVL. Nově budou lodě vybaveny systémem MASC (Maritime Airborne Surveillance & Control), který bude zajišťovat senzorové krytí proti hrozbám ze vzduchu i z moři. Původně byly pro plavidla plánovány letadla s krátkým vzletem a vertikálním přistáním (STOVL) F-35B, ale v roce 2010 britská vláda rozhodla o použití klasické palubní verze F-35C. HMS Prince of Wales měl být tedy vybaven systémem CATOBAR (katapultem). V roce 2012 bylo zjištěno, že přestavba HMS Queen Elizabeth by byla příliš náročná a bylo rozhodnuto o návratu k STOVL koncepci. Bude tedy nutné tyto plavidla vybavit až 40+40 F-35B Lightning II, dále až desíti podpůrnými vrtulníky Chinook, Apache AH64, Merlin HM2/HC4, Wildcat AH1/HMA2 nebo Merlin Crowsnest AEW, pro každé plavidlo. Může převážet 250 až 900 vojáků, dále různých pilotů a leteckého personálu + 679 námořníků pro obsluhu každého plavidla. Cena za obě letadlové lodě je 6,2 miliard Liber, bude na nich sloužit dohromady až 3200 lidí.
HMS Queen Elizabeth má vstoupit do služby již letos 2017
HMS Prince of Wales má vstoupit do služby v roce 2020
Vývoj
V roce 2003 britské ministerstvo obrany oznámilo, že vybralo dodavatele pro stavbu plánovaných letadlových lodí. Konkrétně jde o BAE Systems a Thales UK, k nimž se později připojil Babcock. V roce 2008 oznámilo ministerstvo obrany, že se datum dokončení lodí posune na roky 2016 a 2018, protože dřív nebudou k dispozici nové stroje F-35B. Původně se plánovalo s nasazením už v roce 2014 a až 2016.
Design
Trupy lodí třídy Queen Elizabeth jsou projektovány tak, aby mohly sloužit 50 let. Počítá se s tím, že lodě budou mít skokanský můstek pro letouny typu STOVL. Můstek by měl mít sklon shruba 13 stupňů. Zde je třeba poznamenat, že životnost lodí je delší než životnost vybraných letadel typu STOVL F-35. Proto budou obě CVF modifikovatelné tak, aby z nich mohla startovat a přístavat i letadla typu CTOL. Trup každé z nich by měl mít 9 palub. Bohužel finanční krize donutila architekty upravit původní návrhy, takže lodě nebudou mít boční pancéřování, zlepšený systém vnitřních přepážek a další vymoženosti. Každá CVF ponese 40 F-35B a také vrtulníky EH101 Merlin. Dokonce se objevují zprávy, že by nové CVF mohly nést i americký V-22 Osprey. Díky novým modifikacím by mělo jednu CVF opustil během 15 minut přes 24 letadel, v případě návratu je to pak 24 během během 24 minut. Hangár nových lodí dosáhne velikosti 5200 metrů čtverečních, na výšku je to pak 6,7 až 10 metrů. Hangár pojme celkem 20 letadel a helikoptér. Zajímavý je fakt, že se ministerstvo obrany rozhodlo nepoužít jaderný pohon (údajně kvůli vysoké ceně), ale zvolilo elektrický pohonný systém. Půjde o 4 dieselové generátory a 2 plynové turbínové generátory. Každá loď bude moci plout 18 520 km bez doplnění paliva. Každá loď také dostane radar S1850M, operující v pásmech 1GHz až 2GHz. Sledování a detekce cíle je pak zajištěno až do vzdálenosti 400 km. Paluba obou CVF by měla mít tři přistávací dráhy. Dvě kratší, z nichž každá bude mít 160 metrů, budou určeny pro letouny typu STOVL. Třetí, která bude nejdelší, bude mít délku 260 metrů. Paluba bude mít také jednu nebo dvě přistávací plochy pro kolmý vzlet a přistání. Letouny uvnitř letadlových lodí půjde přemisťovat prostřednictvím dvou velkých výtahů, z nichž každý unese přes 70 tun. Zatím není jasné, jestli lodě ponesou katapulty. Objevily se spekulace, že by mohly být nasazeny americké elektromagnetické katapulty EMALS, které vyvíjí General Atomics. Je otázkou, jestli vývoj těchto zařízení bude hotov dřív, než budou dokončena plavidla CVF. Pokud jde o výzbroj, lodě by mohly nést 16 raketových systémů Aster, ale zatím není jisté, zda toto rozpočet dovolí.
Zdroje:
Wikipedia
Naval-Technology
Mod.uk
Royal Navy



